Ik ga door mijn enkel tijdens het rijden... :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabrinaboer

Re: Ik ga door mijn enkel tijdens het rijden... :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:57

helaas kom ik net van de nuroloog
ik heb een zenuwbeschadeging en daar kan niets meer aan gedaan worden ook zijn mijn enkelbanden flink uitgerekt en door de beschadeging kan ik deze niet trainen
ik ben er echt kapot van
ik ga zeker nog naar een andere arts maar heb er zelf een hard hoofd in
wat moet ik nou ?

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:34

Ahh wat erg!
Ik weet ook niet wat je verder moet doen maar wens je wel heel veel sterkte

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:48

Als je enkelbanden echt zo uitgerekt zijn kun je zo ook laten reven (operatief inkorten), Ik gok dat je daar ook niet blij van wordt, maar je kan het in elk geval met je arts overleggen.

De pijn die ik heb bij het rijden wordt ook steeds erger (ik heb ook uitgerekte enkelbanden en doorgezakte voeten). Ik heb maandag een afspraak bij de orthopeed staan, hopen dat hij nog een wondermiddeltje heeft

In elk geval heel veel sterkte verder!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:10

Vaak zie je mensen rijden ( ik weet natuulijk niet of dit ook bij jou is) die hun knieen (als het ware) naar buiten laten wijzen, en vervolgens de tenen naar binnen. Op deze manier belast je dubbel je enkels... Ze staan namelijk 1 niet in verhouding met je knieen, waardoor je al last krijgt.. en vervolgens ga je ook met je gewicht op de enkel staan.

Probeer je knieen in het zadel te duwen (met x benen), wanneer je denkt dat je met x benen op je paard zit, heb je je onderbenen recht langs je paard liggen. Op deze manier gebruik je je voet net als bij het staan en lopen... je houdt ze recht.. en kun je niet zo snel door je enkel gaan..

Succes

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:31

Denk inderdaad dat je probeert je hakken te ver uit te drukken. Je hakken moet je helemaal niet naar beneden uitdrukken, je moet je benen ontspannen laten afhangen. Je voeten moeten op een bijna horizontale lijn staan eigenlijk. Tenen iets naar binnen draaien en je kuit mooi aan je paard aanleggen. Je beugel goed onder de bal van je voet houden en goed vanuit je knie scharnieren bij het lichtrijden, dus niet teveel druk op de enkel zetten.

Succes!

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:25

dat ik niet goed zat is het geval nooit geweest anders zou ik dat vaak genoeg tegen me gezecht worden maar dit was niet het geval ook nooit in de les ofzo en dat heb ik met verschillende paarden gehad en bij verschillende instructeurs/trieses en dit al ruim 20 jaar niet dat ik ook deze 20 jaar heb les gehad maar als het voorkwam dat ik probleemen had met een paard dan ging ik lessen verder heb ik vaak jonge paarden zadelmak gereden en vaak recreatief lekker buiten op mijn paard of op dat van een ander ik ben zelf nooit gestart ofzo maar beheers het rijden zelf behoorlijk goed kan geen z proef rijden ofzo en die beschadeging komt ook niet van het rijden maar van een ongeval met brommer en 2 weken daarvoor draaide ik een ponie kamp met mijn nicht vriend en colega,s en met dag 2 was er een vervelende haf dus vond het wel een uitdaging en wilde hem rijden groen ding vind ik echt geweldig maar helaas hij kwam iets te ver omhoog en sloegen samen om en kwam ook toen met mijn been onder het paard en ja toen was het al mijn enkel en 2 weken later dat brommer ongeluk dus welk van de 2 ongevallen deze schade heef aangebracht weet ik niet maar die schade kan niet verholpen worden ik heb dus veel pijn bij het lichtrijden en soms gewoon een beweging langs mijn enkel van de buik zelf doet soms ook zeer als het flink koud is
mijn laarzen kom ik niet meer in dus steun heb ik niet in joppers
maar wie weet ik ga naar een andere arts om het nogmaals te laten onderzoeken want paarden is mijn leven ik had genoeg te doen deze zomer er stonden dit jaar 2 merry,s te wachten om zadelmak gereden te worden en een hengst en 2 tuigers te trainen ik had hier erg naar uitgekeken ik doe deze al vanaf de geboorte en geef ze niet graag uithanden maar het ziet er naar uit dat ik een ruiter voor ze moet gaan zoeken wat mijn en de eigenaar niet zo erg leuk vinden
ik ben er ook echt kapot van
laats had ik er een te koop staan en de mensen wilde dat hij werd voorgereden en dan heb ik niet een een ruiter gelukkig was er iemadnd van mijn stal zo lief het te doen maar op het moment van tonen voelde ik me echt verrot waarom kon ik het zelf niet
meiden duim voor me dat het goedkom
ik wil nog zoveel doen en onderandere mijn mooie merrie naar de z rijden

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:40

En, heb je al een datum voor een second opinion?

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:20

nee mijn verzekering moet eerst alle uitslagen binnen hebben vordat ik verder kan

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:47

misschien eens fysiotherapie proberen, daar krijg je als het goed is oefeningen om de spieren rondom de enkel te versterken en ook om ze coordinatief te trainen. Zo krijg je een betere stabiliteit van het enkelgewricht!
Tegenwoordig kun je (in NL) zonder verwijzing naar de fysiotherapeut, dus het is het proberen waard. Ik adviseer in dit geval overigens een geregistreerde SPORTFYSIOTHERAPEUT, dus geen masseur....

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:17

Ja, dat soort dingen duren helaas altijd te lang. en voordat je dan een afspraak voor een second opinion hebt ben je ook weer weken verder.
@dewi: Ik heb gisteren een doorverwijzing gehad naar de fysio voor coordinatieoefeningen, enkelbanden versterken en achillespezen oprekken! Ik verwacht er alleen niet zoveel van, heb het een half jaar geleden ook al gehad en het heeft toen ook niets geholpen.
Ik moet trouwens binnenkort een botscan laten maken omdat ik een extra bot in mijn voet heb dat veel pijn geeft