Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nikita12 schreef:maaar waar zou dat toch vandaan komen ,, ??
want in manege lessen ik zeg neit alle,,
wel wat gevorderde dan..
moeten die paarden aan de teugel en dan is het ook niet goed,,
want hoe kan een manege paard ontspannen als er steeds iemand anders op rijd,, ??
dus lijkt het mij dat iedereen (die op manegepaarden heeft gerede )
het zo heeft aangeleerd ?
).
. rhenskuh schreef:Bij mijn verzorgpaardje zit er een te grote motor in, ik moet haar dus eerst heel erg terugrijden zodat ze uit zichzelf een rustig tempo opzoekt. Als ze dus wat rustiger gaat lopen gaat ze vaak bijna vanzelf al een beetje met haar koppie zaken. Wel gaat ze dan ook proberen aan me te hangen, maar daar heb je een thiedeman voor.
beantsje schreef:Ik ben het dus helemaal niet met je eens.
Allereerst is aan de teugel en in de krul niet het zelfde.
Een paard in de krul is niet altijd aan de teugel en een paard aan de teugel hoeft lang niet altijd in de krul te lopen.
Aan de teugel is in de hand gesteld, dus voor het been, voorwaarts, in evenwicht, gehoorzaam voor lichte hulpen, en het bit aannemend. Dat mag best behoorlijk voor de loodlijn zijn, zonder oprichting. Dat komt namelijk pas met de verzameling.
Waar je wel gelijk in hebt, is dat teveel mensen dat plaatje van een paard op de loodlijn af willen dwingen, goedschiks of kwaadschiks. Het zou goed zijn als deze mensen (die het op zich het alleen maar goed willen doen) zouden beseffen dat een niet-verzameld paard best een stuk voor de loodlijn mag lopen.