Waarom zo bezig met aan de teugel rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:27

Iedereen heeft dus wel hetzelfde idee van achteren naar voren rijden..
@karijn: Ik bedoelde het als neutrale vraag, zonder negatieve ondertoon naar bokkers e.d.

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:13

Ik ben Geke nu aan het inrijden. Een paar maanden geleden, toen het alleen nog maar een beetje rondstappen op haar rug was, vroeg een meid van 15 jaar die al jaaaren reed aan me: ''Kan ze ook aan de teugel?''

Wel een erg typisch voorbeeld, vind ik. Ik wil Geke juist niet aan de teugel rijden. Nog niet, teminste. Al helemaal omdat Friezen vaak in de krul lopen, maar sowieso vind ik dat het eerst van achter goed moet komen. Mijn mening.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:26

Aan de teugel rijden is maar één onderdeel van het paardrijden, maar wel degelijk een van de moeilijkste. Iedere ruiter streeft immers naar een nog lichter, nog fijner en nog rustigere aanleuning. Maar ik zie het ook als resultaat van goed rijden, van een onafhankelijke zit, van een eerlijke, weerstandbiedende en nageeflijke hand.
Het op het ' aan de teugel rijden' gefixeerd zijn komt denk ik vanwege het feit dat dit ook in de wedstrijdsport toch wel erg belangrijk is. Het is toch wel ' knap' als je je paard lekker los nageelfijk hebt als ruiter zijnde. Dit wordt ook beloond door juryleden op concours. Vandaar dat iedereen hier zo op zit te hameren.
Verder hoort het nageeflijk zijn (vind ik een betere benaming dan 'aan de teugel' ) gewoon bij de (basis-)opleiding van een paard. Aanleunig is ook één van de zes basisprincipes zoals in het Skala der Ausbildung. Nageeflijk rijden is kortom een belangrijk onderdeel in de opleiding van je paard!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:30

Nikita12 schreef:
maaar waar zou dat toch vandaan komen ,, ??
want in manege lessen ik zeg neit alle,,
wel wat gevorderde dan..
moeten die paarden aan de teugel en dan is het ook niet goed,,
want hoe kan een manege paard ontspannen als er steeds iemand anders op rijd,, ??
dus lijkt het mij dat iedereen (die op manegepaarden heeft gerede )
het zo heeft aangeleerd ?

Dat is bij ons op de manege dus idd ook zo... er wordt heel erg gefocust op "aan de teugel".
Alleen leert die instructeur je dan zo hard trekken dat dat koppie inderdaad wel naar beneden komt, maar ik kan me niet voorstellen dat het paard dan nog ontspannen en los is...
Ik heb zelf les gekregen op manege Bruin in Den Helder, daar werd er eigenlijk helemaal niet over aan de teugel gepraat, wel werd ons geleerd hoe je goed op een paard moet zitten.
Ik heb zelf gemerkt dat, toen ik een (redelijk) ontspannen zit kreeg, de paarden ook gemakkelijker ontspanden en naar beneden kwamen.

Het is eigenlijk een wiselwerking: hoe ontspannener ik ben, hoe relaxter het paard is, en dus ook makkelijker nageeft....
Mijn zit is nog steeds wel iets om aan te werken, die mag meer onafhankelijk zijn, maar het is een goed gevoel...

casanova

Re: Waarom zo bezig met aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:34

ik ben het niet helemaal eens...

dat gewoon voorwaarts rijden en dan komt de aanleunig vanzelf,ja dat vind ik met jonge (onverziekte)paarden wel..

maar paarden die hard in de mond zijn en jaren zo gelopen heeft,dan kan je heeeeeel lang wachten tot het vanzelf komt...

ik heb nu klassiek dressuurmatig (denk aan spaanse rijschool)les..

eerst reed ik mijn (soepele mond) haflinger ook gewoon totdat hij vanzelf rond kwam,hij was te rijden op mijn pinken.

wat zegt mijn instructeur:hij loopt rond en jij en hij laten elkaar met rust.het is een houding maar meer is er niet.

ik leer nu,je moet iets weerstand bieden (vraagt dus)en je paard moet nageven en het hoofd plaatsen waar jij wil,dit kan je regelen met toegeven/weerstand bieden en je been.
alles uit ontspannen basis...

dit is geen brute kracht(weerstandbiedende hand),absoluut niet!
het is allemaal vanuit je elleboog,je handen zijn goed gesloten en rechtop en je polsen zijn recht.

het is vederlicht,alle hulpen trouwens.alles is onzichtbaar.
(maar hje bent wel aan hetwerk)

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:42

Klopt, casanova. Vanzelf gaat het zeker niet! Het is inderdaad een bepaalde wisselwerking, die je zeker niet vanaf een forum kunt leren. Maar het staat ook niet op zich, je kunt het niet los zien. Daarmee wil ik zeggen dat je paard ook aan je been moet zijn en je als ruiter onafhankelijk moet zitten. (en zo nog wat dingen natuurlijk ).
' Het gaat op een gegeven moment vanzelf' vind ik dan ook een beetje onzin. Voor niets gaat de zon op, maar daar houdt het dan ook wel een beetje mee op .

sopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:47

Bij mijn verzorgpaardje zit er een te grote motor in, ik moet haar dus eerst heel erg terugrijden zodat ze uit zichzelf een rustig tempo opzoekt. Als ze dus wat rustiger gaat lopen gaat ze vaak bijna vanzelf al een beetje met haar koppie zaken. Wel gaat ze dan ook proberen aan me te hangen, maar daar heb je een thiedeman voor.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:51

rhenskuh schreef:
Bij mijn verzorgpaardje zit er een te grote motor in, ik moet haar dus eerst heel erg terugrijden zodat ze uit zichzelf een rustig tempo opzoekt. Als ze dus wat rustiger gaat lopen gaat ze vaak bijna vanzelf al een beetje met haar koppie zaken. Wel gaat ze dan ook proberen aan me te hangen, maar daar heb je een thiedeman voor.

19LindA83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:28

beetje 1 tonig maar ook ik ben het hier mee eens, ik heb ooit eens bij mensen gereden die iedereen eerst leerde hoe je een paard aan de teugel kon laten lopen en dan pas naar je zit of iets dergelijks gingen kijken,

wat ik ook zo een ergenis vin d is mensen die met longeren het paard helemaal vast zetten, alsof ie duppies moet zoeken of zn lenzen kwijt is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:23

Natuurlijk moet je ook wel wat "vragen" maar toch, met een goede zit, en zelf ontspannen zijn gaat het zoveel gemakkelijker! Ontspanning in het paardelijf zorgt dat de hulpen beter doorkomen, als de hulpen goed doorkomen komt het paard beter aan het been, en dus hoef je maar even te vragen, om ook dat koppie te laten zakken...

Maar persoonlijk vind ik het belangrijker dat de hulpen goed doorkomen en er ontspanning is, dan dat het paard aan de teugel loopt. Maar ik moet zeggen dat ik me soms ook teveel bezig hou met aan de teugel... ik probeer daar vanaf te komen....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:55

Ik ben het dus helemaal niet met je eens.

Allereerst is aan de teugel en in de krul niet het zelfde.
Een paard in de krul is niet altijd aan de teugel en een paard aan de teugel hoeft lang niet altijd in de krul te lopen.

Aan de teugel is in de hand gesteld, dus voor het been, voorwaarts, in evenwicht, gehoorzaam voor lichte hulpen, en het bit aannemend. Dat mag best behoorlijk voor de loodlijn zijn, zonder oprichting. Dat komt namelijk pas met de verzameling.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat teveel mensen dat plaatje van een paard op de loodlijn af willen dwingen, goedschiks of kwaadschiks. Het zou goed zijn als deze mensen (die het op zich het alleen maar goed willen doen) zouden beseffen dat een niet-verzameld paard best een stuk voor de loodlijn mag lopen.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:56

Vind ik ook

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:22

Ik ben het helemaal eens met de genoemde reacties.. Ik denk dat mensen het gewoon mooi vinden dat hun paard al aan de teugel kan lopen..

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:44

Ja maar je kan toch pas aan de teugel rijden als je paard goed voorwaarts is. En je kan sommige oefeningen beter uitvoeren. zoals wijken dat word een stuk makkelijker. Maar als je je paard aan de teugel wil rijden ga dan alsjeblieft niet zagen in de mond totdat je hem in de krul trekt.. Dat is gewoon ziek.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:56

Ik snap ook niet dat iedereen zijn paard maar "aan de teugel" wil hebben.
Hou je gewoon eens bezig met de ontspanning, rug gebruik, een meewerkende achterhand, voorwaarts op je been, enz..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:43

Maar dat is juist aan de teugel rijden!!!
Daar gaat het nou net om. Niet om die krul, dat heeft niks met 'aan de teugel' te maken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:46

Dat was dus ook mijn punt.....
Bezig houden met voorwaarts neerwaarts. Er is zo veel meer dan alleen maar die krul in de nek van je paard krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:07

beantsje schreef:
Ik ben het dus helemaal niet met je eens.

Allereerst is aan de teugel en in de krul niet het zelfde.
Een paard in de krul is niet altijd aan de teugel en een paard aan de teugel hoeft lang niet altijd in de krul te lopen.

Aan de teugel is in de hand gesteld, dus voor het been, voorwaarts, in evenwicht, gehoorzaam voor lichte hulpen, en het bit aannemend. Dat mag best behoorlijk voor de loodlijn zijn, zonder oprichting. Dat komt namelijk pas met de verzameling.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat teveel mensen dat plaatje van een paard op de loodlijn af willen dwingen, goedschiks of kwaadschiks. Het zou goed zijn als deze mensen (die het op zich het alleen maar goed willen doen) zouden beseffen dat een niet-verzameld paard best een stuk voor de loodlijn mag lopen.

Weer wat geleerd vandaag, thanks! Ik heb nooit geweten dat aan de teugel ook behoorlijk voor de loodlijn mag zijn.... Ik neem wel aan dat er dan lengte in de hals is en dat het paard zijn hoofd en hals zelf draagt...

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:23

maar het is bij zommige jury's wel belangrijk dat je paard op de loodlijn loopt hoor,,

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:23

dus het is toch wel ergens belangrijk !

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:10

ik ben het wel met je eens maar je moet wel voorkomen dat je paard misbruik gaat maken dat hij niet meer aan de teugel hoeft want dan gebruikt hij zijn rug ook niet
maar verder ben ik het helemaal met je eens

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:16

mooi

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:11

Ik denk dat er op maneges ook zoveel gewerkt wordt naar het *aan de teugel rijden* (op de manege manier dan...) zodat het er voor een leek al leuk uit ziet; paardje in de krul a la Anky... maar ze zien niet en voelen niet (nog belangrijker) wanneer een paard ontspannen loopt. Om de manegerijders dan toch het idee te geven dat ze een beetje kunnen rijden wordt ze geleerd om een paard in de krul te trekken/rijden. Dan lijkt het al heel wat voor een ongeoefend oog...

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:46

nou dan...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:48

@Yamcha
Als je de kans hebt, moet je het boek Ruiters en rechters (Ernest van Loon) eens lezen. Dat gaat er helemaal over! Er staan ook heel veel foto's in waardoor je het verschil goed gaat begrijpen.