Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MissEvil schreef:Maar aan de teugels 'rukken', daar ben ik geen voorstander van. Als je paard bijv. gaat hangen, dan moet je juist loslaten en doordrijven.
Problemen kun je beter voorwaarts oplossen. Dit is puur mijn mening hoor
MissEvil schreef:Mijn pony
(die ik nu mischien terugkrijg..)
strafte mij af, als ik haar onterecht strafte..
Als ik een tik gaf, en het was niet 'nodig' dan gaf ze me toch een bok terug..
Als ik wel terecht een tik gaf, accepteerde ze het gewoon. Ze is wel een hele tijd tegen de zweep en tegen het been geweest..
Maar nu zie ik, dat de pony het nodig heeft.
Als ik niet zo streng was geweest af en toe, dan had ze met mij ook een loopje genomen, net als bij haar nieuwe 'eigenaresse'
Die gaat haar nu verkopen, omdat ze 'onhandelbaar' is geworden..
Ik vind dat straffen móet kunnen, maar alleen terecht, en op het goede moment. Niet van: oja, hij bokte toenet, dan zal ik hem eens een klap geven.
Je moet wel direct afstraffen, anders snappen ze niet, waarvoor ze afgestraft worden.
Maar aan de teugels 'rukken', daar ben ik geen voorstander van. Als je paard bijv. gaat hangen, dan moet je juist loslaten en doordrijven. Problemen kun je beter voorwaarts oplossen.
Dit is puur mijn mening hoor
. Maar ik waarschuw veel liever met mijn stem dan op een andere manier.
xjessx schreef:De stem heeft totaal geen nut mag in de proef ook niet dus...
. Dat je het in de proef niet mag gebruiken ok, maar bij het aanleren van nieuwe oefeningen en de bevestiging hiervan zéér belangrijk, zoniet onmisbaar om het paard het vertrouwen te geven het goed te doen en het leerproces drastisch te versnellen. En als er tijdens de proef erg spannende hoeken of juryhokjes zijn kwebbel ik ook heel wat af, en nooit een opmerking over gekregen, omdat het op dat moment nodig was om het paard vertrouwen te geven en de jury het door de vingers gezien heeft. xjessx schreef:De stem heeft totaal geen nut mag in de proef ook niet dus...
dan moet je ook geen hulpteugels en zwepen meer gebruiken 

xjessx schreef:Maarja dit is mijn mening heh.. zal wel weer half bokt over me heen krijgen, ik kan mn pony dus gewoon rond sturen zonder maar enkel stem hulp te geven, een klopje tussen door geven doe ik wel!
, veel juryleden zien het in bepaalde gevallen door de vingers) niet toegestaan is. En een klopje is ook beloning, maar die komt altijd later dan je stem. Met je stem kun je precies op het juiste moment belonen, zonder dat je moet stoppen waar je mee bezig was (met een klopje verbreek je altijd de aanleuning even).