Steigerprobleem jong paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:59

Ja, jij hebt de goede voor..helaas.

En daar eindigen er verschillende, waar alles goed bedoeld bij is.
Maar te lang mee door geprutst word

Verder sluit ik me helemaal aan bij polly2

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:18

Ik denk dat ze bedoeld met halster als ze erop zit? Dat hij dan niet te houden is?
Ik zou maar even wachten op je andere (test)zadel en alleen maar op en afstappen doen.. Misschien dat het wel aan je zadel ligt.. Ik hoop in ieder geval dat het probleem zich snel op lost!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:21

whoopylover schreef:
Diegene die me vasthoud, houd me vast aan de longeerlijn, dat is toch niet zo gevaarlijk? dat gebeurt toch altijd de eerste keren?

Ik kan niet zeggen dat ik zwaar ervaren ben als het op het inrijden van jonge paarden aankomt maar zover ik weet heeft degene die de longeerlijn vastheeft (en aan wie jij je eigenlijk overlevert), àltijd een zweep vast, eventueel achter de rug met de punt op de grond, uit het zicht van het paard. Juist omdat het zo ontzettend belangrijk is dat een paard voorwaarts blijft. Dit niet voorwaarts gaan moet nl. direct op gereageerd worden door de longeerder. Is dit wel een ervaren persoon? En rij je al los of nog steeds aan de lijn en hoelang ben je al op deze manier bezig?

Verstandig dat je even wacht met er weer opstappen. Hou wel in je achterhoofd dat je paard nog heftiger kan reageren op de barefoot! Zeker als hij pijn in zijn rug zou hebben, krijgt hij met een barefoot echt gewicht op zijn rug ipv dat het verdeeld wordt.

Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen hier om lichamelijke problemen uit te sluiten en echt professionele hulp in te roepen. De toekomst van een jong paard is te belangrijk om te verkloten. Al dan niet met de beste bedoelingen.

Veel succes en wijsheid.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 11:25

Bienotje schreef:
Door een slofteugel te gebruiken, krijg je denk ik een averechts effect. Paard snapt niet wat je vraagt/ waarom je het vraagt en raakt een beetje in paniek. In zijn paniekreactie, werkt die slofteugel in zodat het hoe dan ook niet als een prettige ervaring zal aflopen denk ik..

Een stootteugel is toch geen slofteugel? Ik heb helemaal niet gezegt dat ik met een slofteugel aan de gang wil, absoluut niet!

Misschien is hij er gewoon nog niet aan toe.. Rustig even een stap terug doen naar wandelen aan het halster in de bak, wil het paard je volgen en luisteren als je voorwaarts/ achterwaarts / zijwaarts vraagt? Stilstaan en blijven staan als jij dat wilt?

Ja, dit doet hij allemaal

Daarnaast misschien eens beginnen met achter je paard lopen en leer hem te luisteren op de teugelhulpen. Stuur naar rechts en links, leer hem voorop te lopen. Leer hem op je stemhulpen te stappen draven en galopperen tijdens longeren, ondersteund door je zweep.

Achter hem lopen heb ik al gedaan, ging ook erg goed, sturen heb ik daarmee geleerd. Op stemhulpen heb ik hem ook al getraind.

Zodra je zover bent, heeft je paard een boel meer zelfvertrouwen en is afgezien van het gewicht van de ruiter alles bekend. Teugelhulpen zijn bekend en voorwaartse commando´s op stem. Dan is het pas tijd om verder te gaan met een ruiter erop. De ruiter kan terugvallen op de stemcommando´s en als deze niet doorkomt, kan worden teruggevallen op een tikje met de zweep geven als voorwaarst commando. In combinatie met de teugelhulpen die bekend zijn denk ik dat je paard dan geen paniekreacties die leiden tot steigeren krijgt.

Het enige wat ik niet doe, is de zweep erbij.

tomcat701

Re: Steigerprobleem jong paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:30

Heb je al een tandarts laten kijken?

Misschien heeft ie pijn door het wisselen? Mijn paard had daar ook last van namelijk...

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 11:31

ellenlouise schreef:
whoopylover schreef:
Diegene die me vasthoud, houd me vast aan de longeerlijn, dat is toch niet zo gevaarlijk? dat gebeurt toch altijd de eerste keren?

Ik kan niet zeggen dat ik zwaar ervaren ben als het op het inrijden van jonge paarden aankomt maar zover ik weet heeft degene die de longeerlijn vastheeft (en aan wie jij je eigenlijk overlevert), àltijd een zweep vast, eventueel achter de rug met de punt op de grond, uit het zicht van het paard. Juist omdat het zo ontzettend belangrijk is dat een paard voorwaarts blijft. Dit niet voorwaarts gaan moet nl. direct op gereageerd worden door de longeerder. Is dit wel een ervaren persoon? En rij je al los of nog steeds aan de lijn en hoelang ben je al op deze manier bezig?

Verstandig dat je even wacht met er weer opstappen. Hou wel in je achterhoofd dat je paard nog heftiger kan reageren op de barefoot! Zeker als hij pijn in zijn rug zou hebben, krijgt hij met een barefoot echt gewicht op zijn rug ipv dat het verdeeld wordt.

Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen hier om lichamelijke problemen uit te sluiten en echt professionele hulp in te roepen. De toekomst van een jong paard is te belangrijk om te verkloten. Al dan niet met de beste bedoelingen.

Veel succes en wijsheid.

Ow, sorry, ik wist niet dat diegene altijd een longeerzweep vasthad.
De eerste paarden die ik heb "ingereden" ben ik namelijk gewoon op gaan zitten, maar dat durfde ik hier niet aan
Ik rijd nog steeds aan de lijn, dit was pas de 3e keer dat ik er met zadel opzat. Vorige keren heb ik alleen gestapt en gestuurd.
Ik heb er 1x zonder zadel opgezeten, en dat ging gewoon goed. (dat was buiten, niet in een bak)
Proffesionele hulp komt volgende week om mij te helpen. zij heeft wel veel ervaring met jonge paarden, en rijdt zelf ook op hoog niveau en mag tot Z2 les geven.

Bedankt voor de tips allemaal.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:00

Goed om te horen dat je prof. hulp inroept!

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:31

Dit was al de bedoeling
Maar ze had pas in de vakantie tijd (want ze rijdt ook paarden voor anderen en school en geeft ook betaald les, dus ze heeft beperkte tijd)
Ik was ook niet van plan om echt verder te gaan dan stappen, maar omdat het zo "goed" ging werd ik een beetje overmoedig.
Ik zal weer wachten met willen draven totdat zij erbij is.
Want stappen gaat wel gewoon goed

SuzyE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:35

whoopylover schreef:
Dit was al de bedoeling
Maar ze had pas in de vakantie tijd (want ze rijdt ook paarden voor anderen en school en geeft ook betaald les, dus ze heeft beperkte tijd)
Ik was ook niet van plan om echt verder te gaan dan stappen, maar omdat het zo "goed" ging werd ik een beetje overmoedig.
Ik zal weer wachten met willen draven totdat zij erbij is.
Want stappen gaat wel gewoon goed

doen we manon, dit weekend

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:38

ik heb geen advies
ik verkoop namelijk mijn super springpaard omdat ze blijft steigeren en ik het er niet uit krijg.
alles al geprobeert, van dokter tot tandarts, van slaan/trappen/ slofteugels en zo'n dingen allemaal. zelfs andere (betere) ruiters erop laten rijden, nix werkt.

Mja je bent net bezig met je paardje in te rijden, dus dan zou verkopen tog al nix zijn,
Ik heb de mijne al ander half jaar en sukkel er nog steeds mee.
Mja succes en k zou graag wete hoe t is afgelopen als ie t niet meer doet.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 12:42

Suuske, dat gaan we zeker doen! Nu maar hopen dat er geen: bomen omvallen, pauwen hun veren uitzetten en ermee beginnen te shaken, bakmonsters zitten, spoken zijn enz. enz.

En ik zal ook zeker wat na de vakantie laten horen, als de pro erbij is geweest.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:54

whoopylover schreef:
Bienotje schreef:
Door een slofteugel te gebruiken, krijg je denk ik een averechts effect. Paard snapt niet wat je vraagt/ waarom je het vraagt en raakt een beetje in paniek. In zijn paniekreactie, werkt die slofteugel in zodat het hoe dan ook niet als een prettige ervaring zal aflopen denk ik..

Een stootteugel is toch geen slofteugel? Ik heb helemaal niet gezegt dat ik met een slofteugel aan de gang wil, absoluut niet!

Misschien is hij er gewoon nog niet aan toe.. Rustig even een stap terug doen naar wandelen aan het halster in de bak, wil het paard je volgen en luisteren als je voorwaarts/ achterwaarts / zijwaarts vraagt? Stilstaan en blijven staan als jij dat wilt?

Ja, dit doet hij allemaal

Daarnaast misschien eens beginnen met achter je paard lopen en leer hem te luisteren op de teugelhulpen. Stuur naar rechts en links, leer hem voorop te lopen. Leer hem op je stemhulpen te stappen draven en galopperen tijdens longeren, ondersteund door je zweep.

Achter hem lopen heb ik al gedaan, ging ook erg goed, sturen heb ik daarmee geleerd. Op stemhulpen heb ik hem ook al getraind.

Zodra je zover bent, heeft je paard een boel meer zelfvertrouwen en is afgezien van het gewicht van de ruiter alles bekend. Teugelhulpen zijn bekend en voorwaartse commando´s op stem. Dan is het pas tijd om verder te gaan met een ruiter erop. De ruiter kan terugvallen op de stemcommando´s en als deze niet doorkomt, kan worden teruggevallen op een tikje met de zweep geven als voorwaarst commando. In combinatie met de teugelhulpen die bekend zijn denk ik dat je paard dan geen paniekreacties die leiden tot steigeren krijgt.

Het enige wat ik niet doe, is de zweep erbij.

Sorry hoor, ik begreep dat je met een slofteugel een soort van constructie wilde maken dat je paard niet meer zijn hoofd omhoog kon doen. Maar hetzelfde effect wil je dus wel, alleen dan met behulp van een stootteugel. Dus als je paard 1x bedenkt dat ie zijn hoofd omhoog wil doen, krijgt ie zo´n gruwelijke ruk in zijn mond dat je hoopt dat ie het nooit meer doet?!? Mijn mening hierover lijkt me duidelijk

En nu kun je wel zeggen dat alles prima in orde is, maar op een of andere manier loop je er tegen aan dat dat niet zo is.. Misschien heeft je paard hier meer tijd voor nodig dan jij hebt gedacht..

Misschien beter om zelf niet nu al te beginnen, maar toch nog die paar weekjes te wachten totdat je hulp hebt. Maar dat zag je zelf ondertussen gelukkig ook al..

Kon je nou wel of niet zonder problemen je paard over de weg aan het halster meenemen trouwens?!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:25

en sorry dat ik het zeg hoor, maar als hij over een maand 3 wordt en jij bent er al een tijdje mee aan het prutsen, ben je te vroeg begonnen!
ik vind 3 jaar eigenlijk al te vroeg, ik vind dat je dan eigenlijk pas mag beginnen met zadelmak maken en aan een hoofdstel leren wennen en longeren en dat soort dingen, maarja, dat is mijn mening..
ik persoonlijk zal zelfs achten met inrijden tot het paard 4 a 4,5 is, dan maar wat langer wachten en met een uitgegroeid paardje beginnen dan op een jong pingpongballetje die nog ietsie verdergroeid!

mijn fries was zelfs 6,5 toen ze voor het allereerst een dekje op haar rug kreeg en een longeerlijn zag!
daarvoor was ze fokmerrie en niks aangeleert, zelfs meelopen aan een touwtje kende ze niet, tot ze bij mij kwam, nu kent ze zelfs onder het zadel al de meeste hulpen!
en ik gebruik geen zweep want ik ben deze later ook niet van plan om te gebruiken, en met veel grondwerk en stemhulpen is ze braaf genoeg!
ze is er nog nooit vandoor gegaan of een bokje gegeven omdat ze me vertrouwt, e ik ben de baas over haar, en dat weet zij, en zolang zij lief is voor mij, ben ik lief voor haar en zo gaat dat prima samen!

dus laat je paard nog even lekker een halfjaar paard zijn en ga veel wandelen aan ee HALSTER, desnoods neem je de eerste paar keer een ouder, rustig paard mee, en ga veel grondwerk doen, laat weten dat jijd e baas bent!
en over een halfjaar zadeltje er maar weer eens op, hoofdstelletje weer eens in, en dan helemala opnieuw beginnen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:28

Heb jij je paard van jongs af aan TS?

Ik heb nl voor iemand een paard gereden waar al jan en alleman op had gezeten en paard liet zich steeds, eventueel vanuit een volle draf, pontificaal achterover slaan. Het paard was met geen mogelijkheid (ook niet zweep, longeerzweep of wat dan ook) naar voren te krijgen. In de omgang en aan de longe was ze erg braaf maar onder het zadel had ze er al zoveel ruiters afgewipt dat ze best wist dat hoe hoger ze ging, hoe eerder ze weer op stal of wei stond. Uiteindelijk is de hoefsmid zo vriendelijk geweest om erop te klimmen, met de beugels uit. Zodra madam zichzelf weer achterover katapulteerde, gleed hij eraf en stond hij er al achter en gaf haar gelijk een schop onder haar kont. Toen was het gedaan en kon hij bij het dreigen van steigeren haar in een cirkel trekken en weer voorwaarts rijden.
Mocht je dus ook zo'n paard hebben waar veel mee geklungeld is: zet er een prof op en stap er pas weer op als je paard weer weet hoe de kaarten liggen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:34

klinkt als mijn paard en weet je waar mijn paard last van heeft
van zijn tanden
ik dat maar eens naar laten kijken ze wisselen tot hun 4de jaar om het half jaar
wil je je paard pijnloos laten lopen zonder dat die steigert dan laat maar eens een tandarts kijken
inplaats er van alles aan te gaan hangen of met een zweep erachter aan te gaan rennen.
*zucht sommige mensen ook *

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 16:13

Ik heb Nadiem nu ongeveer 2 jaar, hij was nog net geen 1 toen ik hem kocht.

Sorlede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:08

onley schreef:
klinkt als mijn paard en weet je waar mijn paard last van heeft
van zijn tanden
ik dat maar eens naar laten kijken ze wisselen tot hun 4de jaar om het half jaar
wil je je paard pijnloos laten lopen zonder dat die steigert dan laat maar eens een tandarts kijken
inplaats er van alles aan te gaan hangen of met een zweep erachter aan te gaan rennen.
*zucht sommige mensen ook *

heb k ook al gedaan bij mijn steigerend paard, nix geholpe

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:08

Ik heb ook ooit zo'n steigeraar gehad, en wat nog wel eens wil helpen, is een flexibele dikke springzweep in je hand nemen, langs de manenkam af. Als het paard dan steigert, een tik net op de plaats van het hoofdstel (net tussen/achter de oren) geven.
Natuurlijk daarmee niet je paard terug naar beneden slaan, maar zo krijgt het paard de gedachte dat het dak daar te laag is om te steigeren en houdt hij hier mee op. Hij denkt gewoon dat hij zijn hoofd stoot als hij steigert en zal het dus normaal gezien na een paar keer doorhebben en niet meer proberen.
De klap moet dan wel een flinke tik zijn, maar als de zweep dik genoeg is en je niet uit alle macht slaat, kan een paard dit best hebben.

Maar idd, voor je dit probeert, eerst eens laten nakijken door dierenarts en tandarts, want dit is enkel een oplossing bij steigeraars die er een spelletje van maken. Ook opletten of het paard niet bang is, want dan maak je het alleen maar banger.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:30

Satine schreef:
Ik heb ook ooit zo'n steigeraar gehad, en
wat nog wel eens wil helpen, is een flexibele dikke springzweep in je hand nemen, langs de manenkam af. Als het paard dan steigert, een tik net op de plaats van het hoofdstel (net tussen/achter de oren) geven.

Natuurlijk daarmee niet je paard terug naar beneden slaan, maar zo krijgt het paard de gedachte dat het dak daar te laag is om te steigeren en houdt hij hier mee op. Hij denkt gewoon dat hij zijn hoofd stoot als hij steigert en zal het dus normaal gezien na een paar keer doorhebben en niet meer proberen.
De klap moet dan wel een flinke tik zijn, maar als de zweep dik genoeg is en je niet uit alle macht slaat, kan een paard dit best hebben.

Maar idd, voor je dit probeert, eerst eens laten nakijken door dierenarts en tandarts, want dit is enkel een oplossing bij steigeraars die er een spelletje van maken. Ook opletten of het paard niet bang is, want dan maak je het alleen maar banger.

ja hoor..Satine das nou echt een goede tip
zeker voor een paard die nog 3 jaar moet worden

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:52

Nou, als je goed leest, dan lees je dat je helemaal niet hard moet slaan, gewoon dat hij het voelt. Liever een tik achter de oren, dan eentje die omklapt en daarbij z'n rug helemaal blesseert, of nog erger, de ruiter verplettert...

Ik ben helemaal niet voor geweld en zwepen en sporen en dergelijke, maar constant steigeren is gewoonweg levensgevaarlijk en moet (als er medisch niets aan te merken valt) onmiddellijk worden afgeleerd. Dan lijkt dit me nog een van de vriendelijkste methodes, aangezien hij zich hier helemaal niet mee bezeert.
Nogmaals: er hoeft helemaal niet hard geslagen te worden!

(En als je het over die dikke flexibele springzweep hebt: probeer maar eens even hard met een dressuurzweep te slaan, dan weet je wel wat het hardste aankomt hoor! met een dikke springzweep kan je nooit striemen maken!)

Satine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 00:56

En 3 jaar of 30: als je ze toestaat dat ze dit doen, zullen ze dit altijd blijven doen hoor.

En zoals ik al eerder zei: ik ben hélemaal tegen geweld gebruiken, maar als een paard dit blijft doen, belandt hij op een keer in de handel of bij de slacht, dus dan maar liever een paar tikken hoor.
Wat niet wil zeggen dat je niet eerst op andere manier kan proberen op te lossen door bv. sterk te drijven, iemand met een longeerzweep in de piste te laten staan enz. Dit was dan ook een tip voor chronische steigeraars waar ze geen raad meer mee weten!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 02:06

Dat paard heeft meer dan genoeg vriendschap gehad, het wordt tij om hem kort en bondig uit te leggen wat de bedoeling is. Met kort en bondig bedoel ik eigenlijk helder en onomwonden. Je paard heeft waarschijnlijk geen enkel idee wat er van hem verwacht wordt en ziet jou als een grappig speelkamaraadje. Hij is alleen wel zo brutaal om gelijk de hotels te gooien op de Kalverstraat, hij speelt hoog spel. Ga ajb hulp halen, want je bent zelf vermoedelijk niet consequent genoeg om hem bijles te geven.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:22

heerlijk omschreven en super waar. Peerd heeft geen last van zijn gedrag die ligt helemaal in een deuk en staat s'avonds in zijn stalletje zijn punten te tellen.......... "hmmmmmmz vandaag was het 10 - 0, nog effe is het set, game, MATCH"

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 09:20

Ow, oke, ik zal kijken. Maar ik ben zeker NIET te mild voor hem. (wat je overigens wel verwacht gezien de manier waarop hij acteerd, maar moet ik hem dan tot bloedens toe straffen? )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:43

een paard die steigert heeft spanning
ga je hem slaan krijg je nog meer spanning
echt een stomme tip
ook al omdat niemand vanaf zijn computer kan zien waar het probleem precies zit
paard verliest dan ook het vertrouwen in de mens, als hij klappen krijgt en niet weet waarom
het lijkt mij dat je beter hulp kan zoeken van iemand die bekend is met Natural horsemanship
zij krijgen elk paard normaal aan het werk zonder gebruik van de zweep
of ga een cursus volgen ..dat is heel leerzaam voor jezelf
zorg ook voor een goed passend zadel want je gaf zelf aan dat het zadel niet 100% oke.. is en niet op maat gemaakt
dat verklaard veel
succes

en onthou dit

waar de kennis van de ruiter ophoudt begint zijn grofheid