kont vergeten tijdens wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:18

Ik denk dat je heel veel moet oefenen. Ik ben nu ook weer begonnen met wijken met mijn paard. Hij is of over enthousast dat hij zelf erg snel weer zijwaarst naar e hoefslag gaat. (wijken op A - X - C) Of hij loopt krom. Voornamelijk een fout van mezelf. Ik wil hem verkeerd of te veel begrensen waardoor ik onbewust zijn hoofd naar buiten vraag (naar links bv bij wijken voor het linkerbeen) En teveel om mijn linkerbeen buigt waardoor hij dus ook zijn kont vergeet.

Toch wel erg lastig om uit te leggen van achter de computer wat je moet doen. Geen ander bit nemen, het is nl wijken voor het BEEN. Niet voor het bit. Ik heb nu goede begeleiding, ik zou ok les gaan nemen.

Kail_pepper

Re: kont vergeten tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:23

ik denk dat je wijken best kunt leren zonder instructeur.. eerlijk gezegd weet ik het zeker, t lukt mij namelijk ook... de pony die ik nu rij,
kan t wel maar ze wil ook vaak dr kont niet meenemen..
ik heb gwoon raad gevraagd aan een vriendin met meer ervaring dan mij, en mij lukt t nu ook gewoon, zonder iemand die me les geeft...
en wijken heb ik zowiezo nooit in een les geleerd...
les is niet altijd nodig, wel om te leren paardrijden en egt verder te komen maar t hoeft niet altijd...
iemand bij mij op stal heeft n tijdje wedstrijdjes gereden en die was binnen niet al te lange tijd L2, zonder les hoor...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:25

Yep

Hoe komt het dan dat hier op RT nooit vragen staan van mensen die gewoon goed les hebben???

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:28

Kail_pepper schreef:
..ik heb gwoon raad gevraagd aan een vriendin met meer ervaring dan mij...

Okay, dat zie ik ook als een 'beetje les' Je vraagt iemand met meer ervaring dan jou. Daar heb je van geleerd en nu kun je het zelf. Dat is toch prima?
------------------------------------------------

Aan de TS
Ik wil niet banketstaaf gaan doen maar ik twijfel ook of je toe bent aan deze oefeningen. Weet je zelf hoe het correct uitgevoerd moet worden?
Weet je aan welke voorwaarden je moet doen om te kunnen werken met zulke oefeningen? Dus wat er bevestigd moet zijn in julllie rijden om een stap verder te kunnen gaan?

Ik kan je nu wel gaan zeggen wat de hulpen en de opbouw is naar het wijken maar zo te lezen klopt er te veel uit de basis niet om zulke oefeningen uit te voeren.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:27

Pardon, door instructie kun je toch wijken of zie ik dat verkeerd? Hier op RT ligt het altijd aan het paard, en zoals kiwiko al zei heeft zeker weten 99% geen les van alle mensen die hier topics plaatsen.

Beetje jammer dat de betweters hier niet de raad van de mensen aannemen die WEL les hebben en met een goed advies komen.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:09

ag nou ja
ik rijd voor me lol, heb geen geld, geen tijd en gween zin om te lessen ik vroeg alleen maar om raad en niet om beledigingen en andere rare opmerkingen.....

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:10

en ik rijd om ponnys die wij kopen die hetzij mishandeld zijn of wat dan ook om die weer rijdbaar te maken. ik hoef niet op wedstrijd of wat dan ook

Kail_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:19

Pardon, door instructie kun je toch wijken of zie ik dat verkeerd? Hier op RT ligt het altijd aan het paard, en zoals kiwiko al zei heeft zeker weten 99% geen les van alle mensen die hier topics plaatsen.

Beetje jammer dat de betweters hier niet de raad van de mensen aannemen die WEL les hebben en met een goed advies komen.

was dit voor mij bedoeld ???
Ik heb wijken niet van een vriendin geleerd, alleen hoe ik haar kont er ook bij krijg...
Wijken heb ik niet bepaald van iemand geleerd, bij lessen meekijken en soms eens oefenen op een paard die het wel kan helpt ook veel...
maar de 1 heeft wel echt les nodig om te leren wijken en de ander leert het door andere manieren...

Overigens heb ik zelf wel altijd les gehad, maar toen mijn vorige pony verkocht werd ben ik gestopt met lessen... Nu rij ik een pony van iemand anders, dat beessiej heeft M gelopen en ik kan er nog veel van leren... Niet iedereen hoeft wedstrijden te willen rijden, maar wil toch dat zijn/ haar pony wat meer kan dan stap draaf galop.. niks op tegen toch Enne Sandra, ik hoop dat t nu misschien beter lukt door raad van anderen, zonder les... Veel suc-6 !

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:24

je kunt hem in een volte zetten en deze dan staats vergroten of verkleinen en m zo weer aan de hulpen te late wennen dit vinden ze meestal ook wel makkelijker
ook kun je proberen om op de binnenhoefslag te rijden en hem zo terug te wijken naar de hoefslag en hem dan zo een steeds groter stuk te laten wijken succes ermee

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:49

dank je daar was k al mee bezig gaat al een stukje beter:)

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:57

sandra1986 schreef:
en ik rijd om ponnys die wij kopen die hetzij mishandeld zijn of wat dan ook om die weer rijdbaar te maken. ik hoef niet op wedstrijd of wat dan ook

Dan nog heb je les nodig als je het paard netjes en correct wil behandelen....
Ze hebben wel een bit in hun mond en als ze mishandeld zijn, verdienen ze wel het beste of niet?

Als je zelf begint te klooien - ga je fouten maken - daar moet iemand je op attenderen - anders is dat niet eerlijk tegenover het paard

Als je toch geen wedstrijden rijdt, waarom dan wijken?

Kail_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:04

dus als je geen wedstrijden hoeft je pony/ paard dus niet goed te kunnen lopen zeg jij ? ik rij ook geen wedstrijden maar ik wijk toch ook ? sorry hoor maar ik vind dit wel een beetje een rare opmerking..
al rijd je geen wedstrijden, dan nog kan je moeilijke oefeningen met je pony doen of ze leren.. ik vind dit nou niet echt een slimme opmerking hoor... zo van je rij tog geen wedstrijde dus wr0m doe je moeilijk.. komt beetje verwaand over sorry....

Kail_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:05

bovenstaand berichtje is voor superwoman bedoeld

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:07

Kail_pepper schreef:
dus als je geen wedstrijden hoeft je pony/ paard dus niet goed te kunnen lopen zeg jij ? ik rij ook geen wedstrijden maar ik wijk toch ook ? sorry hoor maar ik vind dit wel een beetje een rare opmerking..
al rijd je geen wedstrijden, dan nog kan je moeilijke oefeningen met je pony doen of ze leren.. ik vind dit nou niet echt een slimme opmerking hoor... zo van je rij tog geen wedstrijde dus wr0m doe je moeilijk.. komt beetje verwaand over sorry....

ben ik het helemaal mee eens.
en ik boek al jaren succes met mijn ponys. k doe t zoveel mogelijk op gevoel en wat minder met mijn verstand. wat niet wil zeggen dat ik mijn verstand ni gebruik

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:10

Kail_pepper schreef:

Ik vind jou opmerking niet slim.... je hebt dus niet goed nagedacht...
Misschien had ik beter neer kunnen zetten ;
Waarom geen les als je wel wilt trainen en beter wilt rijden?

Als je geen wedstrijden rijdt en je heb geen les - dan moet je het paard niet (verkeert) proberen te trainen....

Of trainen met les - of recreatie en niet klooien!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:13

superwoman schreef:
Kail_pepper schreef:

Ik vind jou opmerking niet slim.... je hebt dus niet goed nagedacht...

Als je geen wedstrijden rijdt en je heb geen les - dan moet je het paard niet (verkeert) proberen te trainen....

Of trainen met les - of recreatie en niet klooien!

ikzelf en veel vriendinnen van mij hebben paarden dresuurgericht aan gereden of verder gereden en zijn voor mooie prijzen verkocht en doen het hardstikke goed allemaal zonder les

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:15

Dat is goede handel, maar dat zegt niks over het rijden

Dat je niet kan wijken zegt wel wat over jouw niveau van dressuur rijden.

Kail_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:22

als je nu geen les hebt, kan t nog wel zo zijn dat je wel les hebt gehad, zoals in mijn geval.. Daar leer je t0g o0k dingen die je later op andere paarden kunt gebruiken.. je hoeft niet op elk paard les te krijgen... jij hebt t0g ook leren opstappen en afstijgen, Wonderwoman... dat hoef je tog ook niet bij elk paard zelf weer te leren met behulp van een instructeur ?

Ik vind dat iedereen zelf moet weten of ie wel of geen les neemt, en of je nou wel of geen wedstrijden rijd... en of je nou zelf je paard iets wil leren of mbv een instructeur...

ik vraag me zowieso af waar dit heen gaat.. t gaat nu meer om les of geen les, wel of geen wedstrijden...
Terwijl de vraag van Sandra was, hoe ze de kont vd pony mee kan nemen tijdens het wijken...
En ze zal heus wel iets weten over wijken want zij en die pony kunnen het wel, alleen de kont gaat niet goed mee ??? als ik het goed begrepen heb dan...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:30

Citaat:
En ze zal heus wel iets weten over wijken want zij en die pony kunnen het wel, alleen de kont gaat niet goed mee ??? als ik het goed begrepen heb dan...

Wijken als alleen de kont niet mee gaat = over de schouder weglopen....

Maar kail-pepper - hoe kun je je paard iets goeds leren, als je het zelf niet kan - daarvoor heb je les nodig lijkt mij.
Ik heb ook les nodig - ookal kan ik aardig op mijn paarden blijven zitten

Kail_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:36

even voor alle duidelijkheid verder : ik ben niet tegen les nemen hoor... kijk ik heb een shetje, en rij een pony van iemand anders, maar als ik zelf een (rij) pony zou hebben zou ik zelf ook les nemen, maar t ging hier om een vraag van iemand, en diegene vraagt niet of ze les moet nemen of niet.. ze vraagt raad..

Ik snap je wel wonderwoman, maar dit meisje vraagt om raad en ze wil absoluut geen les zoals ik begrijp.. kijk je kunt wel adviseren om les te nemen, ik zeg niet dat ze dat niet moet doen...
maar goed, degene waar dit omgaat wil geen les... ze wilt het zelf proberen ik dat recht heeft ze ook... het zal idd makkelijker gaan met les ja daar heeft iedereen gelijk in.. als ik verder was gegaan met lessen was ik ook verder gekomen maar ik heb hier dus niet voor gekozen...

maar bij deze wil ik ook niemand aanvallen verder...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:40

Misschien ben ik ook wel een beetje Fel, maar ik zie geregeld mensen die maar wat aanklooien tenkoste van het paard.
Dat is niet leuk om naar te kijken.

Door het "helpen" met tips om haar toch te laten wijken - denk ik dat het de pony kan schaden. Natuurlijk ook haar eigen rijgedrag.
Beter goed aanleren - dan het verkeerde moeten afleren, omdat afleren moeilijker is dan aanleren.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:42

Kail_pepper schreef:
even voor alle duidelijkheid verder : ik ben niet tegen les nemen hoor... kijk ik heb een shetje, en rij een pony van iemand anders, maar als ik zelf een (rij) pony zou hebben zou ik zelf ook les nemen, maar t ging hier om een vraag van iemand, en diegene vraagt niet of ze les moet nemen of niet.. ze vraagt raad..

Ik snap je wel wonderwoman, maar dit meisje vraagt om raad en ze wil absoluut geen les zoals ik begrijp.. kijk je kunt wel adviseren om les te nemen, ik zeg niet dat ze dat niet moet doen...
maar goed, degene waar dit omgaat wil geen les... ze wilt het zelf proberen ik dat recht heeft ze ook... het zal idd makkelijker gaan met les ja daar heeft iedereen gelijk in.. als ik verder was gegaan met lessen was ik ook verder gekomen maar ik heb hier dus niet voor gekozen...

maar bij deze wil ik ook niemand aanvallen verder...

kijk dat bedoel ik
het zijn mijn paarden niet. ik help ze gewoon. ik heb les gehad maar daar kwam ik niet verder mee. aangezien er 1 instrictrice is hier in de buurt en k t ni eens ben met haar. en ik heb geen geld om iemand te laten komen. in de zomer krijg ik `les` van vriendinnen.
en thats it. en nog even over: als je geen geld hebt moet je ni rijden. paardrijden leren koop je niet dat gevoel heb je of niet.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 22:44

en als k kijk hoe me ponny nu loopt en een jaar gelden of ook ma een maand geleden. dat hadden een helehoop `goede`ruiters ni gelukt. met of zonder les. bij haar is t belangrijkste vertrouwen dan doet ze alles dat is een questie van gevoel:D

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:51

Vertrouwen en gevoel is ook heel belangrijk - maar les ook.

Waarom zouden goeie ruiters dat niet gelukt zijn?
Als zij geduld hebben zullen zij dat prima kunnen of niet soms?

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 23:15

omdat dit een ponny is die zijn ruiter heeft uitgekozen terwijl er ruiters op hebben gereden die gek van haar werden en die ni met hyaar hebben bereikt wat ik wel hbe en die beter kunnen ijden als mij
ik zeg ni dat ik goed kan rijden dat ebdoel k ni en t gata nu niet meer over wijken dus het zal allemaal wel