imuun voor de zweep!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:57

ik vind meer dat een normaal ook zonder zweep en sporen zou moeten kunnen rijden.vind ik dan.
gewoon goed les.en veel succes ermee

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:24

zo wat een reacties. dank jullie wel. Heb vandaag les gehad en het ging een heel stuk beter. Ze was redelijk goed voorwaarts en kon haar zo ook een beetje nageeflijk rijden. Echt heerlijk was dat. Voelt zo lekker ontspannen als ze lekker loopt.

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:07

Ik heb wel vaker wat minder voorwaartse paarden gereden, dat kan ook heus wel zonder zweepje, hoewel ik die er meestal wel bij heb. Sporen gebruik ik niet! Ik reed op een gegeven moment bijna elke week op Sonny. Als ik erop ging zitten was het niet zo als bij de andere ruiters dat ze meteen 3 tikken kreeg, omdat ze dan de rest van de les beter zou luisteren! Ik liet haar gewoon lekker op haar tempo instappen, veel figuren rijden, maar achter andere pony's aanlopen verbood ik haar wel meteen door even mijn vrij losse teugels goed op te pakken. Dan gingen we draven, op een "drrrraf" en een beenhulp was het de bedoeling dat ze aandraafde, dit deed ze echter vaak niet, ze had gewoon geen zin om te draven. Dan kreeg ze een klein tikje wat al genoeg was om haar in een (wel heel) rustig drafje over te laten gaan, een beenhulp en wat klikken met mijn tong moest haar dan een beetje door laten draven. Dat lukte meestal goed, en tot zover heeft ze dus nog maar 1 tikje (soms zelfs geen) gekregen waar ze er van andere al zeker 5 maar vaak meer had gehad. Ik liet haar gewoon lekker draven, ik bepaalde wel altijd de weg, dus daar liep ze en daarme uit, dus niet dat gezeur met achter andere pony's aan of de figuren niet netjes lopen, dan pakte ik gewoon de teugels even flink op (dus van lekker losjes naar redelijk strak). Galop was wel altijd moeilijk en daar viel ze ook altijd weer uit als ik haar niet goed aanspoorden dus dat ging dan zo: aangalopperen (helaas vaak met een tikje) en dan continue benen erbij, tot ik zei dat het genoeg was, viel ze eerder terug sprongen we meteen weer aan! Door deze manier van rijden kreeg Sonny veel respect voor mij, en liep ze alle gangen goed voor me, zonder zweep, niet het allersnelste tempo, maar dat verlangde ik ook helemaal niet van haar! Nu niet denken dat Sonny niet snel kon lopen, want ja ze was oud, maar als je naar buiten ging was ze altijd enorm blij, en ja dan moest je haar flink inhouden en kon je op een flinke bok rekenen, wat in de bak (behalve als je echt een harde tik gaf) nooit gebeurden. Ja Sonny is een schat, jammer dat ik te groot voor haar ben geworden... Nouja dit is dus mijn verhaal, dat zweepje heb je niet erg veel (eigelijk haast nooit) nodig. Bij andere ruiters luisterde sonny ook niet goed naar het zweepje, zoveel tikken, ja ze kon er niet op blijven reageren, maar bij mij was het maar een tik, en dan was het duidelijk, draf/galop. Dus minder hard aanpakken zou al best kunnen helpen! En oowja, valt je pony terug dan niet meteen een tik, maar gewoon op nieuw aanspringen in de gang waar je mee bezig was, dat wel meteen doen. Wil hij niet aanspringen, en heb je de hulp duidelijk 2 maal gegeven, dan volgt de derde maal de hulp, met een tik, want je blijft wel de baas! Misschien heb je er wat aan... XxX