Eva (ijslander) @work!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:12

dat begrijp ik kvika, en ik vind deze foto's nou ook niet zo fantastisch. Maar zou het dan beter zijn als ik zonder sporen en dan met zweep rijd? want eva is moeilijk en ik heb sporen ook voor het corrigeren.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:15

ik ga mee met het commentaar van de rest. Je houding ziet er niet zo goed uit. Vooral je benen mogen langer.
Ook loopt je paard teveel op de voorhand. Dat terwijl ijslanders juist zon sterke achterhand hebben!
Ook ligt het zadel veel te ver naar voren waardoor de achterhand er weer niet lekker onder kan komen.
En zijn de sporen echt nodig? Als je paard daar al vanaf het begin aan went word een keer zonder sporen rijden een ramp omdat ze zo'n scherpe hulp gewend zijn. Een zweep is een stuk effectiever om de onderhand erbij te krijgen
Ik rijd ook ijslands en mijn ervaringen zijn dat ze juist super scherp en gevoelig voor hulpen zijn.

Heb jij ervaring met ijslanders?

Als ik jou was zou ik les nemen van iemand die ervaring heeft met ijslanders.
Succes en plezier ermee!

Froemel

Re: Eva (ijslander) @work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:17

Ik denk dan zweep, want ik denk dat je haar daarvoor dus wilt straffen? Sporen is alleen maar voor het verfijnen voor de hulpen. (wat ik dus heb gelezen) Jij trekt steeds je hakken op en prikt dan steeds met die sporen in haar buik, dat doe je dus ook niet extra. Met zweep kun je zelf bepalen wanneer je een tik geeft, dus ik denk dan beter met zweep. Leuke ijslander trouwens

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:18

Ymmik schreef:
Moet ik dan zonder sporen, maar met zweep gaan rijden? ik vraag het als tip hoor?

Dat is geen gek idee, zweep kun je veel selectiever gebruiken dan sporen. Wacht tot je beenhouding beter is en dan kun je zo nodig weer overstappen op sporen.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:21

dan zal ik eens zonder sporen maar met zweep gaan rijden! Dat ik mijn hakken optrek is niet om te prikken, maar anders heb ik zelf het idee dat ik er niet bij kom zeg maar....hoe zeg je dat!
dat zeg mijn instructrice ook dat ik dat niet mag doen, maar het is moeilijk om af te leren!
Jullie zullen snel foto's zien dus zonder de sporen!!!

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:22

@ymmik heb je al gereden??

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:23

sjimmeltjuh schreef:
@ymmik heb je al gereden??

ja kel, deze foto's zijn van vanochtend! Maar het ging niet geweldig omdat ze lang niet op het open land gereden had...

unicorn_kiss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:24

jaaa na 1 minuut heeft ze al een hele rijles achter de rug

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:25

Hee kimmy, als eerst: leuke foto's maarrrr..
sinds wanneer is eva nog maar net onder het zadel????
Ik ken haar zeker al ruim 1,5jaar, en toen werd ze toch al bereden door jou??!!!
Als je met sporen wilt rijden zou ik dat zeker doen, maar eva is toch niet zo heel lui?
Ik vind het by the way een leuke ijs, maar ik zou me als ik jou was wat meer verdiepen in het ras, en misschien eens een leuke ijslandwedstr mee rijden? (of heb je die niet?:D)

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:27

Frannie schreef:
jaaa na 1 minuut heeft ze al een hele rijles achter de rug

Ik denk dat deze foto's van vanmorgen waren hoor

IloveShets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:27

Leuk dekje en ijs..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:28

@horselover21: hoi laurie, ja ik ken haar ook al 1,5 jaar, maar toen was ze nog niet onder het zadel hoor! Ze loop nu pas een half jaartje onder het zadel! Ik reed wel met die andere ijs.
Zoals je weet is eva eigenwijs en rijd ik met het spoortje om haar OOK corriceren. Ik krijg er geen slecht commentaar over dus....behalve nu dan.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:29

Ymmik schreef:
@horselover21: hoi laurie, ja ik ken haar ook al 1,5 jaar, maar toen was ze nog niet onder het zadel hoor! Ze loop nu pas een half jaartje onder het zadel! Ik reed wel met die andere ijs.
Zoals je weet is eva eigenwijs en rijd ik met het spoortje om haar OOK corriceren. Ik krijg er geen slecht commentaar over dus....behalve nu dan.

Oh dat is het eerste dat ik weet dan!

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:29

Tja vind het zonde dat je de natuurlijke gangen van een IJslander er eigenlijk uittraint. Als je ver in de dressuur wilt komen, had dat een KWPN'er of een ander goed dressuur paard genomen.
En sporen bij een IJslander heb ik ook nog nooit gezien.

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:30

maar voordat je eva ging verzorgen reed ik er ook op hoor je bedoeld zeker dat ze nu pas echt aanhet luisteren is?

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:32

sjimmeltjuh schreef:
maar voordat je eva ging verzorgen reed ik er ook op hoor je bedoeld zeker dat ze nu pas echt aanhet luisteren is?

ja ze was niet doorgereden! dus als je erop ging zitten was het bokken. En je hebt haar ook maar 3 maanden gereden maar dat is ook alweer 2 jaar geleden. En ik weet niet hoe ji haar gereden hebt dan...maar mij is verteld dat ze nog niet echt zadelmak was, dus heb ik haar gewoon opnieuw zadelmak gemaakt omdat het alleen rodeo was...

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:34

ok

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:35

Ymmik schreef:
sjimmeltjuh schreef:

ja ze was niet doorgereden! dus als je erop ging zitten was het bokken. En je hebt haar ook maar 3 maanden gereden maar dat is ook alweer 2 jaar geleden. En ik weet niet hoe ji haar gereden hebt dan...maar mij is verteld dat ze nog niet echt zadelmak was, dus heb ik haar gewoon opnieuw zadelmak gemaakt omdat het alleen rodeo was...

mmmm..... dacht ook inderdaad dat ze langer onder het zadel was, en dat voor een 11jarige!
Je moet zelf weten wat je met haar doet inderdaad, maar als ik zo'n uniek paardje had als jij, zou ik me echt verdiepen in de ijslandse gangen e.d. om er ook echt een "goede"ijslander van te maken.
Wat hiervoor ook al gezegd werd, als je echt wedstrijden wilt rijden, had dan een NRPS-er of een kwpn gekocht.

Ik heb het je nog aangeboden!!!

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:36

Ymmik schreef:
dan zal ik eens zonder sporen maar met zweep gaan rijden! Dat ik mijn hakken optrek is niet om te prikken, maar anders heb ik zelf het idee dat ik er niet bij kom zeg maar....hoe zeg je dat!
dat zeg mijn instructrice ook dat ik dat niet mag doen, maar het is moeilijk om af te leren!
Jullie zullen snel foto's zien dus zonder de sporen!!!

van wat voor instructrice heb jij les? Van iemand met ijslander ervaring of heb je gewoon dressuur les?

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:38

dressuuur wij krijgen van dezelfde les

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:39

Ze heeft les van een meisje die ook op de manege rijd, dus geen speciaal ijslandse lessen.
Lijkt me wel heeeeel gaaf om een ijslander te hebben die alle gangen netjes beheerst!!

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:41

het is geen meisje laurie het is een jonge vrouw

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:43

Ik wilde net zeggen Laurie! Linda is echt geen meisje hoor...ze is al in de 20! En linda is wel vanalles aan het lezen enzo, hoe ze een ijslander les kan geven! en wat maakt het uit als ik een goede ijslander heb, ik vind het juist leuk om ermee te dresuren!

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:44

correctie 22 want ze is 2 x zo oud als mij hahaha

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:45

Het is echt wel belangrijk om eerst ijslands te leren rijden voordat je aan dressuur begint met ene ijslander, tenminste voor je paard...!
Een ijslander is nou eenmaal anders gebouwd dan een 'normaal'paard.

Vandaar dat het ook een speciaal zadel moet. Het rijden is gewoon anders een eigen rijstijl.
Ik vergelijk het zelf met een auto en een motor zo'n groot verschil is het9f hoort het te zijn).
Net als western dat kan je ook niet zomaar als je alleen 'gewoon' rijden onder de knie hebt.

Ik raad je aan eens een paar lessen te volgen bij een ijslanderstal, met of zonder eva.

Zo leer je de gangen aan voelen en wat over het ras.

Echt doen hoor !