Brenda @ longeerwork (in turquase anky setje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iSaBeLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:58

Dribje schreef:
Mooie haf en een gaaf setje! En het maakt trouwens echt niet uit met wat voor 'bijzet' je longeert, je kunt ook best strotouwtjes gebruiken, als het niet teveel schuurt. Ik kreeg laatst ook die tip, vergezeld van deze tip: houd wel een mesje ofzo bij de hand, mocht er iets fout gaan, dan heb je strotouwtjes niet zo snel los. Dat leek me een goed plan, ik hoop dat jij er ook iets aan hebt!

eindelijk iemand die het goed op vat
en super bedankt voor je tip

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:00

Als ik mijn verzorghaf longeer met een slofje eraan, doe ik deze helemaal niet strak trouwens. En dan gaat ze ook zo superdiep lopen, soms met haar neus over de grond. Dit is voor mij juist het teken dat ze ontspannen loopt, want ze heeft alle ruimte om dat niet te doen. Het lijkt dan soms alsof dat niet zo is, maar dat ding zit echt niet strak.

En ik denk niet dat je paardje het door heeft of er nou een halstertouw, strotouw, teugels of weet ik wat aan hem vast zit hoor

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:06

iSaBeLL schreef:
jullie reageren allemaal wel lekker van hij loopt te diep etc.!!
maar jullie geven geen tips waarom ik het kan verbeteren !!
dan heb ik er toch ook niet veel aan . (op een paar mensen uitgezonder)
want nu weet ik het egt wel dat die te diep loopt etc. dus dat hoeft niet 20 keer herhaald worden

bedankt voor de mensen die leuke berichtjes hebben achtergelaten

Gr. janise

Bij deze dus een ''tip'': Zorg er eerst voor dat je pony lekker ontspannen over de rug loopt voordat je allerlei hulpmiddelen gaat gebruiken.
Er is niets mis mee op je paard/pony een keer bij te zetten, maar doe dit alleen wanneer de basis goed is, en je zeker weet dat het geen negatieve gevolgen heeft. (Dit kan natuurlijk altijd gebeuren)

Verder kun je de touwtjes ipv aan de boven en onderkant, ook aan de zijkant en dan naar de onderkant bevestigen, vaak een iets minder scherpe inwerking.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

@Dribje: Ik ben er van overtuigd dat ze dit wel doorhebben, wanneer je een halsverlenger/elastiek gebruikt, merken ze echt wel dat dit wel mee rekt en zo'n touwtje niet.
Overigens gaat een strotouwtje snel schuren wanneer het constant lang het lichaam gaat.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:15

@ sronnie: meeste mensen longeren met een slof als bijzet, en dit geeft ook niet mee. Ikzelf doe dit ook, lekker losjes en mijn pony loopt heerlijk ontspannen. En ik had al gezegd, dat het echt niet uitmaakt, zolang het niet schuurt.
Dat meerekken van een elastiek vind ik trouwens zelf helemaal niet fijn. Ik heb dat bij Rox ook wel eens geprobeerd, en zij snapte er niks van, omdat het meerekte. Dan probeerde ze omhoog te komen ofzo, maar dan rekte het maar zo'n klein stukje mee, dat ze alsnog een ruk in haar mond kreeg. Maar ze bleef het proberen. Met een slof heeft ze duidelijk door dat het niet verder kan, en dan laat ze het zitten en blijft ze netjes lopen. (even voor de duidelijkheid: dat omhoog komen, dan bedoel ik dus sterrenkijken he, want ze heeft ruimte genoeg )

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:23

@Dribje: De meeste mensen gaan hier ook de fout in, omdat vele niet weten wat nou de werking is van het gebruikte hulpmiddel.
Sommige mensen hangen er van alles aan, alleen al omdat het ''mooi'' staat.
Ik wil hier niet mee zeggen dat de ts dit doet hoor, voordat dit verkeerd opgevat wordt.

Verder vind ik het juist goed dat het losjes hangt, je geeft ze dan juist de ruimte om uit te vinden waar ze moeten lopen en dat het helemaal niet zo erg is om zo te lopen.

Ik train zelf paarden voor iemand anders, o.a. jonge hengsten, en longeer ze meestal of met een touwtje of met elastiek.
Het touwtje omdat je mooi de juiste hoogte en stelling kan vragen, elastiek omdat je hand vaak ook ''meegeeft'' en ze juist dan ook op de hoogte moeten blijven lopen wat jij vraagt.

Relien

Re: Brenda @ longeerwork (in turquase anky setje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:26

YORDY_TIMON schreef:
heb jij het et strotouwen vast gemaakt??

ben het met nimmedor eens verder leuke haflinger

Volgens mij wel.. Weet je hoe slecht het is om met stro trouwen je paard zo naar benede te trekken Dat schuurt het heel erg En je trekt je paard te veel naar beneden Voor de rest vind ik het ee leuk beesie

goodwin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:06

@sronnie) Zorg er eerst voor dat je pony lekker ontspannen over de rug loopt voordat je allerlei hulpmiddelen gaat gebruiken.

weet niet of je het weet maar meestenal gebruik je hulpmidden zoals
touwtjes, slof, enz om te zorgen dat je paard meer ontspannen over zijn rug gaat lopen. en de rug er sterker van word..............en die strotouwtjes......zo erg zal het niet schuren want ze staan er geen uren mee vast gebonden ofzo.
rij zelf ook een haflinger en die is onwijs los dus longeren wij niet vaak
maar als ik haar eens een keer longeer is dat ook met slofje. doe het ook niet omdat ze het niet leuk vind in de longeerbak.
K rij bij dribje en RoxyVip op stal
Laatst bijgewerkt door goodwin op 12-02-06 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:08

gaaf settje
mooi beestje ook

CharOn_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:20

leuk paardj veel plezier der nog mee

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:43

iSaBeLL schreef:
want nu weet ik het egt wel dat die te diep loopt etc. dus dat hoeft niet 20 keer herhaald worden

Gr. janise

Met leuke opmerkingen kom je niet veel verder...wil je een goede tip? Ga eens naar andere mensen staan kijken die longeren, vraag wat ze doen en waarom. Gebruik de dingen die jij interessant en belangrijk vind voor je paard en kijk of het diertje zich verbeterd in bewegen zowel onder het zadel als aan de longeerlijn....'loopt ie nu losser? draagt hij meer?'...dat soort vragen moet je jezelf stellen. Wel echt naar andere mensen gaan kijken of er eens iemand bij vragen die veel verstand heeft van longeerwerk....ik kan me moeilijk voorstellen dat Lammert Haanstra dit effect wilde bereiken bij paarden in zijn clinics om eerlijk te zijn....

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:49

nee niet weer die touwen! zijn de mensen met die rot touwen nou echt te scherp op de portomonee om even bijzets te halen.. paardjes vinden dat ook fijner denk ik.

verder is het een hele leuke haf hoor! maar koop aub bijzets!

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:48

@goodwin: Ik weet dondersgoed dat mensen dat daarvoor gebruiken, maar ik vind dat je een paard ontspannen moet krijgen door rust en vertrouwen, niet door touwtjes en andere aanhangsels.
Dat ze worden gebruikt om spieren sterker te maken, dat begrijp ik, en kan ik ook op een vrij logische manier redeneren, maar voor ontspanning niet.

iSaBeLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 21:56

vandaag weer wezen longeren en een paar foto's gemaakt
ziet er zo beter uit

Afbeelding

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:52

veeel beter!!!
Zie je dat hij nu zich lang kan maken en de rug kan ontspannen? hier word je paardje lekker los van en plaatst hij de benen onder de massa ipv zo op de voorhand te duiken omdat hij met de kop tussen de voorbenen word getrokken dit is goed ga zo door

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:38

Adil18 schreef:
iSaBeLL schreef:

Gr. janise

Met leuke opmerkingen kom je niet veel verder...wil je een goede tip? Ga eens naar andere mensen staan kijken die longeren, vraag wat ze doen en waarom. Gebruik de dingen die jij interessant en belangrijk vind voor je paard en kijk of het diertje zich verbeterd in bewegen zowel onder het zadel als aan de longeerlijn....'loopt ie nu losser? draagt hij meer?'...dat soort vragen moet je jezelf stellen. Wel echt naar andere mensen gaan kijken of er eens iemand bij vragen die veel verstand heeft van longeerwerk....ik kan me moeilijk voorstellen dat Lammert Haanstra dit effect wilde bereiken bij paarden in zijn clinics om eerlijk te zijn....

juist, hier sluit ik me bij aan.
want zoals het er nu uitziet is het totaal geen ontspannen en plezierig beeld om naar te kijken..

*edit: ik zie nu pas je foto van t longeren, veel beter blij dat te zien !

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:36

snoeske schreef:
nee niet weer die touwen! zijn de mensen met die rot touwen nou echt te scherp op de portomonee om even bijzets te halen.. paardjes vinden dat ook fijner denk ik.

verder is het een hele leuke haf hoor! maar koop aub bijzets!

Bijzets vind ik ook niet fijn. Die ringen bungelen zo als ze lopen en daardoor krijgen ze elke keer rukjes in hun mond bij het bewegen.
Ik zet ze liever bij met een dik zacht stuk touw, over het hele hoofd heen, door het bit naar de singel. En dan wel heel los zodat ze zelf kunnen bepalen hoe laag ze hun hoofd willen houden

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:25

OOhh weer zo iemand die het interessant vind staan om hun paard vol te hangen met allerlei hulpmiddelen en vervolgens de dingen niet goed gebruiken

triest dat je bokt nodig heb om die dingen te gebruiken....kijk...het kan wel zijn dat je tips kan krijgen..maar dat wil niet zeggen dat je ze dan alsnog goed gebruikt...leren doe je uit de praktijk met een ervaren iemand erbij desnoods...

Sorry als mijn reactie nogal hard overkomt..maarja verder wel een superleuk paardje

(ps....laatste foto ziet er veellll beter uit! )

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:36

@Ellebelletje: Wil niet banketstaaf zijn, maar ik denk dat als 1 iemand het zegt ze het wel door heeft.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:08

Die andere foto die je geplaatst heb is idd veeeel beter, maar doe die deken af! Zo kan je paardje nog niet helemaal ontspannen lopen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:17

geen bijzet meer erop doen en als doe een halsverlenger of zo dat veert mee maar geen snijdend stro touwtje
super mooie haf en een super gaaf setje

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:22

leuke haf zeg .
setje staat haar erg mooi .

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:28

Ramona_lief schreef:
Die andere foto die je geplaatst heb is idd veeeel beter, maar doe die deken af! Zo kan je paardje nog niet helemaal ontspannen lopen.

Dit vind ik echt onzin.....

Laat ts lekker de deken ophouden! Volgens mij is het niet meer dan een regendeken tegen de sneeuw/regen. Zolang de ts niet teveel vraagt van haar pony is er niks aan de hand.... misschien was het wel eventjes indraven oid!
Paardjes lopen met een deken ook ontspannen hoor

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:05

Ramona_lief schreef:

Ja hoor wat heeft wel of niet een deken nou met ontspanning te maken

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:16

Die laatste foto is al veel beter! Wat jou toch ook op moet vallen is dat jouw paardje nu zonder bijzetteugel het hoofdje heerlijk ontspannen naar beneden brengt, hij loopt nu erg lekker, het ziet er gewoon niet meer zo gedwongen uit!

goed, dan wilde ik verders nog even zeggen dat een super stoere en knappe Haf hebt!!!!!

Kieffertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:13

Djuukiej schreef:
Wil niet veel zeggen hoor,
maar bij de clinic van Lammert Hamstra, is die de manier om je paard te longeren. (Heeft ie zelf nog voor gedaan)

Moet even kwijt dat dit niet waar is. Heb zelf een cursus van twee dagen bij hem gedaan, en de paarden gaan dan wel degelijk goed lopen. Zou wel een ander touwtje kopen (of touw eigenlijk, meter of 6) en dan niet tussen de benen, maar aan de zijkant vastmaken zodat je paardje niet meer zo op zijn kop loopt. Daarbij goed voorwaarts houden (maar niet rennerig) dan komt het vanzelf .

Over halsverlengers e.d.: Het probleem hierbij is, net als bij een ruiter, dat een paard gaat uitproberen hoe ver hij nog kan gaan. Hij zal steeds tegen de elastieken in blijven lopen. Een touwtje doet maar één ding: weerstand bieden. Het paard zal leren dat trekken niet helpt en zich gaan ontspannen. Heb zelf ook wel met elastiek gelongeerd, maar dat werkte voor mij toch echt minder.