Primeur: Tisjoe en Tjeerd [ 2,3/4 jaar, shets] @ 'longeren'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nada

Re: Primeur: Tisjoe en Tjeerd [ 2,3/4 jaar, shets] @ 'longer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:33

graag lezen, we zijn ze niet aan het opjagen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:38

tsjaa..T nut zie ik er niet echt van in.
Maar het kan geen kwaad Je paard leert zo op eigen initiatief op je stemcommando's kennen, en je bent een beetje met hem in de weer.
Niets mis mee voor een 2 jarige

PolosportJ schreef:
ik snap sowieso het opjagen hier niet zo eigenlijk... volgens mij leert ie daar nix van..

Wat moet een 2 jarige dan leren?
Het lijkt mij niet dat je die al met een longeersingel bijzet en alles

Op deze manier leert hij wennen aan haar stemcommando's, terwijl hij geen kleine rondjes te lopen hoeft (waardoor de benen te erg belast kunnen raken.)

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:44

Precies..
Bedankt voor je reactie..

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:51

TJTlover schreef:

longeren zonder lijn noem ik geen longeren. En m met een bal achterna gaan zie ik al helemaal t nut niet van

Het is juist goed om met een 2,5 jarige bezig te zijn om hem b.v. vertrouwen te laten krijgen in eventueel werk wat hij later moet doen of gewoon voor de omgang. Ik denk dat je 2,5 jarige niet echt vertrouwen laat krijgen als je m achterna gaat met n bal of iets dergelijks. Hij lijkt der ook niet veel lol in te hebben.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:59

PolosportJ schreef:
TJTlover schreef:

longeren zonder lijn noem ik geen longeren. En m met een bal achterna gaan zie ik al helemaal t nut niet van

Het is juist goed om met een 2,5 jarige bezig te zijn om hem b.v. vertrouwen te laten krijgen in eventueel werk wat hij later moet doen of gewoon voor de omgang. Ik denk dat je 2,5 jarige niet echt vertrouwen laat krijgen als je m achterna gaat met n bal of iets dergelijks. Hij lijkt der ook niet veel lol in te hebben.

whaha, nee de oortjes zijn vrolijk naar voren met keihard rennen dat zie ik met mijn 6jarige pony nóoit alsie zo gaat vliegen
en trouwens, longeren zonder lijn is wel degelijk longeren
uuhm *zoekt naam*
kan het niet vinden, maar het is wel degerlijk iets de meeste doen het alleen in een afgezet rondje waar ze langs de kant moeten lopen
en gewoon beeje speels de bal snap ik ook niet, maar ze hebben wel een hechte band, en doen ook aan NH dus slecht? nee droom lekker verder

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:18

TJTlover schreef:

Noem je dit longeren dan?

Ik longeer mijn paarden ook weleens los, maar dan niet met een sliding-stop en omdraaien in paniek omdat ze nergens heenkunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:29

Evaa_ schreef:

whaha, nee de oortjes zijn vrolijk naar voren met keihard rennen dat zie ik met mijn 6jarige pony nóoit alsie zo gaat vliegen
en trouwens, longeren zonder lijn is wel degelijk longeren
uuhm *zoekt naam*
kan het niet vinden, maar het is wel degerlijk iets de meeste doen het alleen in een afgezet rondje waar ze langs de kant moeten lopen
en gewoon beeje speels de bal snap ik ook niet, maar ze hebben wel een hechte band, en doen ook aan NH dus slecht? nee droom lekker verder

Je bedoeld een Join-up ?
Daar is dit in ieder geval
niet
mee te vergelijken

Quellian schreef:
TJTlover schreef:

Noem je dit longeren dan?

Ik longeer mijn paarden ook weleens los, maar dan niet met een sliding-stop en omdraaien in paniek omdat ze nergens heenkunnen.

Ieder zijn eigen manier toch?
Je kan ook onder het werken de gekke 5 minuten hebben, en dan maakt een beetje spelen en uitdagen in mijn ogen niets uit

Livado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:33

Schattig shetje ,

Wat het 'longeren'' betreft;
Je zult het vast allemaal goed bedoelt hebben....komt alleen niet zo over bij mij.

Peppertree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 01:30

Jij was toch degene met het nogal heftige commentaar op iemand die zijn driejarige aan het inrijden was? Wel lef hebben om dan een topic te starten waar je veel heftigere trainingen doet met nóg jongere paarden.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:15

Ik zei ook longeren zonder lijn noem IK geen longeren. Er zijn idd mensen die het doen in een afgezette bak. Maar dan ga je in het midden staan en ga je niet achter je paard aan met een bal of iets dergelijks.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:24

Een jonge pony met een stuiterende bal achterna zitten lijkt mij niet echt longeren nee...
Volgens mij rent hij gewoon voor de angst weg.
Ik denk dat hij liever met zijn vriendjes op de weiland staat de grazen..... Ik kan het ook verkeerd gezien hebben hoor
Maar zo ik de beelden zie ziet het er niet naar uit......

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:29

idd behoorlijk aparte foto's en ik denk ook niet bevoordelijk voor je paard dat erachteraan gejaag.

Lavita330

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:41

Hmmm oke, apparte manier van longeren hebben jullie.
En waarom die bal eraan?

Mellow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:45

het is gewoon gevaarlijk met die hekken.
kan me dan niks schelen dat je er niks aan kan doen.
je kunt mischien een stuk afzetten, bij die hekken weg.
en die 2 jarige zo laten rennen, wat is het nut.
als je ''echte liefde'' voor het beestje hebt, laat hem dan nog even staan.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:56

TJTlover schreef:
loveblacky schreef:
ik weet niet precies wat jullie aan het doen zijn (shetjes opjagen, zoiets?) maar ik wou even zeggen dat ik die hekken eng vind.
wel eens aan gedacht dat ze er met een been door kunnen schieten?
zoals tijdens die 'sliding stop'?

Nee, zoals ik al zei, zijn we aan het los longeren, in een zelf gebouwde picadero. Hekken hebben wij niet bedacht, vind het zelf ook niet het allerprettigst. Maar zo ie zo zijn de gleuven zo breed dat ze er niet echt tussen kunnen blijven zitten .

nou ze kunnen er zeker wel tussen te komen zitten!
Kunnen jullie ze niet ergens anders "longeren" dan..?

In ieder geval, ik vind het ook iets met opjagen lijken.
Je rent met de zweep achter ze aan, en in de hoek werd de shet helemaal de hoek ingedrefen en kon de shet geen kan meer op een moest dus wel stoppen. Ik vind dit echt geen goede manier van pony's "longeren"

Ten eerste moet je je pony leren aan de longeerlijn op commondo te laten stappen, drafen galoperen. Uiteindelijk als je pony dit onder de knie heeft, begin je hiermee los. Je laat je pony gewoon op comando drafen, stappen en galoperen. Begin dus eerst met leren op comando drafen, galoperen, stapppen aan de longeerlijn.

succes!

horsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:47

Hier is Tisjoe nog 2,3 jaar en op je andere topic ineens 2,9 jaar?
Jou pony word dan ook snel oud!

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:07

Ik hoop toch even niet dat jij hier nu met je lichaamstaal aan het longeren was? Ik hoop toch niet dat jij hiermee bedoelt dat je aan het NH-en ben.

Dit ga je echt niet menen.

Michje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:13

horsiej schreef:
Hier is Tisjoe nog 2,3 jaar en op je andere topic ineens 2,9 jaar?
Jou pony word dan ook snel oud!

Ik denk dat ze met 2,3/4 bedoelt: 2,75 jaar (ongeveer dan)

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:33

irish_lady schreef:
idd behoorlijk aparte foto's en ik denk ook niet bevoordelijk voor je paard dat erachteraan gejaag.

Idd.
Laat ze nog even lekker jong zijn.
En kijk alsjeblieft uit wat je doet, want die zogenaamde "sliding stops" lijken me niet echt bevordelijk voor de pezen.

Nikos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:10

Ik vind je houding erg nietszeggend.
Misschien moet je je er eens in gaan verdiepen. Je stuurt het paard met je zweep en je geeft met de zweep ook het tempo aan.
Als je paard wil stoppen (levensgevaarlijk bij dat hek) dan duik jij in elkaar. Duik je naar hem toe (agressieve manier van sturen) terwijl je juist rechtop moet staan. Rust moet uitstralen en hem moet corrigeren. Jij duikt op hem af en maakt er een soort krijgertje van. Prima hoor, maar doe dat lekker bij dat hek vandaan.
Daarnaast... als je hwt echt goed wilt doen, dan gaat je paard galoperen door een actievere lichaamshouding van jou en een actievere STAP van jou. Je hoeft er niet achteraan te racen
Echt, je weet zo absoluut NIET waar je mee bezig bent hè!
Verdiep je er een keer in voordat je je paard in een rondje laat rennen. Dit is geen longeren....
Je pony heeft ook geen flauw benul van dat jij hem aan het longeren bent. Die denkt dat jij hem gewoon aan het drijven bent ofzo..

EN ALS JE HET NIET EENS BENT MET DAT HEK: DAN ZET JE HET TOCH AF DOOR ER EEN LIJN VOOR TE SPANNEN.

Ik snap dat je het allemaal leuk bedoelt, maar los longeren doe je idd door gewoon in het midden te staan in een kleine bak. Dit is meer een soort NH manier... alleen heeft het niks met nh te maken, maar met het drijven van je pony op een manier dat jij het tof vind en hij er niks van snapt.
Zonde, verdiep je er eens in

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:46

Koop een boek over grondwerk, ga dat lezen en probeer het dan nog een keer. Dit is gewoon zielig en gevaarlijk!!

ErasLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:23

jaag je die shet nou op met een bal?
Of zie ik het verkeerd...

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:30

PolosportJ schreef:
TJTlover schreef:

Inderdaad! Of die shet het nou leuk vind? Laat hem dan lekker alleen gek doen in een bak ofzo?

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:31

PolosportJ schreef:
TJTlover schreef:

Inderdaad, ik denk dat ie er geen lol in heeft Laat hem dan lekker in de bak gek doen als je hem wilt zien rennen.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:32

Nou, de pony zal er vast veel van hebben geleerd.