Nageven met halthouden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ronja

Re: Nageven met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:57

@ Superwoman: Als eerste moet je natuurlijk zorgen dat er een aantal dingen in orde zijn voordat je de vraag van de TS kunt stellen. Het paard moet in evenwicht zijn, doorlaatbaar en over de rug, aan de teugel en voldoende actief/voorwaarts. Als één van deze dingen niet in orde zijn moet je je eerst daarop richten en nog niet kijken naar de hoofd/halshouding, die hier het (en voor zover ik aanneem het enige) probleem is. Als ik lees wat voor advies de instructrice geeft om het op te lossen, denk ik dat er nog wel heel wat mis is, maar dat weet ik allemaal niet zeker.

Als het paard aan de teugel is (in de zin van het aanvaarden van de teugelhulpen) krijg je geen spanning -in de zin van verzet- in het lichaam bij teugeldruk. Als je doorlaatbaarheid hebt bereikt, zal je teugelhulp ook effect hebben op bijvoorbeeld de activiteit van het achterbeen en zal het zich niet snel vastzetten in de vorm van spanning.

Ik denk niet dat een paard meer spanning in zijn lichaam krijgt bij het maken van een overgang (en zijn spieren gebruikt hij net zo goed bij het lopen zelf) maar het is wel een moment waarop er een aantal dingen veranderen en hij ruimte heeft aan zijn houding te "ontsnappen" als hij het idee heeft dat een houding met het hoofd in de lucht prettiger is (zoals mijn paard die een redelijk holle bovenlijn heeft). Dat hoeft niets te maken hebben met spanning of verzet, maar gewoon een moment van aandachtsverslapping (van ruiter of paard of allebei) Je rijdt een overgang in de eerste plaats met je zit en in de tweede plaats met je been, dus niet met de teugel. Je hand begeleidt en bepaalt de hoofd-halshouding. In mijn ogen is er dan ook zeker geen sprake van een straf maar van een hulp (in alle betekenissen van het woord).

Ik zie geen minpunt in jouw oplossing, alleen dat ik het niet een oplossing vind Dat komt omdat ik het inwerken anders toepas. Ik doe het alleen (overigens nooit met twee handen tegelijk; enkel met de binnenhand als het paard gebogen is) om het paard los te maken achter de kaak, en dat heeft niet direct invloed op de plaats waar het paard zijn hoofd en hals houdt. Die houding wordt bepaalt door de houding van ook je binnenhand maar vooral die van je stabiele buitenhand. (Een goede houding ontstaat overigens, redelijk 'vanzelf', als de punten die ik als eerste noemde in orde zijn) Dus als het probleem niet achter de kaak of bij de ontspanning zit -die bij de rest van het rijden wel goed is, ga ik dan even vanuit- is het in mijn ogen beter en effectiever om de hand stabiel te houden en je alleen te richten op de hoofd-halshouding, zonder spanning en zonder kracht, en op zich zelfs los van de overgang zelf. Die regel je immers met je hand en been.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:26

Citaat:
Ik denk niet dat een paard meer spanning in zijn lichaam krijgt bij het maken van een overgang

Hierin verschillen wij dus van mening.
Bij het maken van een overgang - zeker het halthouden, of van draf naar stap, moet je paard meer op de achterhand komen - dat kost moeite, dus spanning.

Zodra het paard met het hoofd omhoog komt door het halthouden = er spanning.... hij probeert zich eruit te drukken of zie jij dat anders?.

Citaat:
Dat komt omdat ik het inwerken anders toepas. Ik doe het alleen (overigens nooit met twee handen tegelijk;
enkel met de binnenhand als het paard gebogen is)

Tuurlijk geef je nooit kneepjes met 2 handen tegelijk, maar wat jij vertelt - enkel met de binnenteugel als de hals gebogen is idd anders dan ik.
Op het rechte stuk (zeker 2e hoefslag of ac-lijn) geef ik soms aan beide kanten (om en om) kneepjes, om 'm licht en "scherp" te houden
(Natuurlijk doe ik dat niet hard en snel achter elkaar.) Ik wissel dán dus wat vaker van buitenteugel.

Op de hoefslag is mijn buitenhand degene voor de aanleunig,
maar tijdens de training buig ik haar ook wel eens de andere kant op met haar hoofd en is mijn binnenhand even de "buitenhand voor de aanleunig"- lekker soepel houden is mijn doel.
Ook rechtrichten doe ik regelmatig.. voor het geval dat iemand denkt dat ik dat nooit doe..

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:33

je kan steeds kleiner maar wel actief gaan stappen, dan overgang naar halthouden maken, zodra je voelt dat je paard tegen de hand komt en dus van het achterbeen afloopt, dan gelijk naar voren rijden en net zolang tot je paard onder je blijft in de overgang. Ik rijd mijn jonge merrie nu op deze manier in de overgangen en dat werkt super. succes

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:37

pantarhei schreef:
je kan steeds kleiner maar wel actief gaan stappen, dan overgang naar halthouden maken, zodra je voelt dat je paard tegen de hand komt en dus van het achterbeen afloopt, dan gelijk naar voren rijden en net zolang tot je paard onder je blijft in de overgang. Ik rijd mijn jonge merrie nu op deze manier in de overgangen en dat werkt super. succes

idd

mememe

Re: Nageven met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:40

ik had het probleem eerst ook met mijn verzogrpony maar zodra ik er verder mee ging oefen dus veel op mijn zit rijden in de overgangen en toen ze het eenmaal in stap end raf kon aan de teugel toen ben ik er eigenlijk pas een beetje mee begonnen.dus vantuit stap een beetje lager instellen en toen halthouden dus zwaar gaan zitten en een klein beetje tegenhouden(deed eerst een paar ophoudingkjes)
en toen ze het eenmaal in stap kon ging ik het in draf proberen en toen ze dat eenmaal kon heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad.
heb ook wel een blackouot gehad maar dat kwam omdat ze me weer ging uitproberen(dat ze nu nog wel eens)maar dat was ook zo weer over.en later ging ze ineens het gas er op zetten dus toen hield je haar niet meer in stap en draf ging het nog wel maar ja in galop kon je haar dus niet meer houden heb toen wel gehad dat ze gewoon in rengalop over het erf racede gelukkig hadden ze nog een strontbult dus daar tegen aan gestuurd en toen was het weer over .
maar nu probeer ik haar een beetje nageeflijk te rijden in galop .
omdat ze in eht begin zo racede in galop ehb ik haar heel langzaam laten drafen en toen in galop aangesprongen en als ze snel wou op een volte en een beetje vragen ging ze bijna weer in draf voorwaarts rijden dus ik zat steeds zo van langzaam snel.
maarja ik zou zeggen gewoon veel oefenen daar boek je het meeste mee.
en nog een ding zal ik ke vertellen

niet met geweld en kracht,maar met geduld en zacht.wordt resultaat verkregen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:54

In aanvulling maak er geen drama van, probeer het een paar keer en bij een halve poging vanaf de kant van je paard, uitbundig belonen en overgaan naar iets wat ze goed kan. niet te veel en te vaak doen, ga je je zelf ook alleen maar van spannen

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:15

Astra had dit vroeger ook, ik maakte een soort chijnovergang dan naar halthouden en vanaf ik merkte dat ze haar hoofd de lucht in wou gooien, reed ik stevig door. Nu doet ze het helemaal niet meer. Ik zou ook niet gaan werken met blokkering, dat roept alleen nog meer spanning op.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 17:41

pantarhei schreef:

dank je wel dat is ook een hele goede.

ik heb van mijn prive instructrice de tip gegeven mijn bekken te kantelen en niet trekken maar iets weerstand te bieden.. en viola.. daar ging hij.. hij liet gelijk los elke keer als ik mijn bekken kantelde en het van achter naar voor dee.

ik zal jullie manieren ook eens proberen