Röskur de IJs - eindelijk - weer @ work, met pessoa teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:33

gijs schreef:
volgens mij zit je pessoa niet goed
je moet de katrollen aan het bit doen
je bovendeel zou ik persoonlijk wat losser doen
nu zit hij net onder zijn billen en als hij wat meer naar beneden hangt zal hij die achterbenen er wat meer onderbrengen

wel een gave pony zeg
zo'n lekker harig kroelding

Helemaal mee eens. De pessoa hoort toch iets lager te zitten (het achterste gedeelte). Ik wens je veel succes met de bespieringen, ik hoop dat het goed uitpakt. Ik vind roskur er in ieder geval heel goed uitzien en erg levendig. 18 zou ik hem nog niet geven.

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:19

@Röskur:
Met binnenkant strakker bedoel ik dat je de pessoa zo in kunt stellen dat hij aan de binnenkant strakker zit.
Stel hij loopt linksom dan is zijn linkerkant de binnenkant. Als je daar de pessoa wat strakker doet stel je hem daarmee iets naar binnen en zal hij gestimuleerd worden de juiste lengstebuiging aan te nemen.
Je kunt de pessoa bij het bontje verstellen als het goed is......heb al zo lang niet meer met dat ding gewerkt, maar goed weet dat het moet kunnen.
Vergelijk het maar met longeren met bijzet teugels, ook daarbij kun je je paard iets naar binnen stellen om de juist elengte buiging te krijgen.

Snap je het zo?

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 00:32

Ahh, ik snap hem nu ja. Verstellen moet bij het bontje en aan de andere kant (ehm, bij het bontje voor het deel wat op midden-boven bij elkaar komt, en het andere deel wat tot onder z'n buik komt aan die kant). Bedankt

CelticCry, bedankt. Meestal schatten mensen hem jonger. (of laat ik het zo zeggen, meestal fronsen mensen wel even als ik zijn leeftijd noem...)

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:34

klopt verstellen moet idd achteraan.

Je moet zorgen dat hij in evenwicht hangt, dus bontje zowel links als rechts even hoog, maar je kunt hem wle zo instellen dat hij ene kant iets strakker staat. Net een beetje extra stimulans dus;-)

Succes verder, ben benieuwd naar de volgende foto's!!

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 00:44

risje schreef:
klopt verstellen moet idd achteraan.

Je moet zorgen dat hij in evenwicht hangt, dus bontje zowel links als rechts even hoog, maar je kunt hem wle zo instellen dat hij ene kant iets strakker staat. Net een beetje extra stimulans dus;-)

Succes verder, ben benieuwd naar de volgende foto's!!

Gezien het feit dat
- ik weer mag rijden!
- Röskur longeren haat
- het ook de bedoeling is dat de kar in onze schuur uiteindelijk benut gaat worden en poowniemans nog beleerd moet worden

Weet ik niet wanneer dat is. En dan moet ik ook nog m'n digi bij me hebben, hihi. Ik wil eigenlijk wel gaan proberen om 1 x in de week met pessoa te oefenen...

Ibbel

Re: Röskur de IJs - eindelijk - weer @ work, met pessoa teug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:25

Nou nog even een ander verhaal over het katrolletje. Het hóórt idd aan het bit, maar als je geen ringen laag aan je longeersingel hebt (en dat heeft Iris zo te zien) is het in het begin, als je je Pessoa laag instelt, geen ramp de katrolletjes aan de longeersingel te hebben. Het touwtje langszij loopt dan tenminste wél in 1 rechte lijn van bit naar kont. Als daar een hoek inzit, werkt de pessoa anders in, en heb je kans dat Roskur zich opkrult. En ja, je hebt dan een iets minder soepele beweging van de touwtjes door het bit, maar dat is een marginaal verschil vind ik.
Eigenlijk zouden er gewoon 2 katrolletjes aan iedere kant aan een pessoateugel moeten zitten.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:30

nou hij loopt er goed op

ging t gisteren ook proberen met mijn paardje.

stap ging goed maar in draf ging hij naar het bontje schopen ook als ik het hoger deed en ook bokken net zo lang tot het bontje op zijn kont lag. volgende keer ga ik het weer proberen. iemand nog tips??

verder echt een leuke ijslander en idd zo oud had ik hem niet geschat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:29

laugrease schreef:
amsolusa schreef:
Heej.. leuk paardje! mag ik vragen waarom ze ZO geschoren is?.. vind het er wel cool uitzien hoor.. maar is daar een rede voor?

x mij

lezen dan!
jeetje.. het staat er nog groot onder, dat ze daar geen commentaar op wil hebben, en dat hij zo geschoren is ivm de hitte..
Lees voortaan even voordat je de foto's bekijkt en reageert, dan zullen er zoveel minder (domme) vragen gesteld hoeven worden..
Ik vind het een super leuke ijslander, en fijn dat je weer met hem aan de slag kunt!

het was geen commentaar, maar een vraag. en ik vond het geen domme vraag, had namelijk precies dezelfde vraag.

thanx carola voor de uitleg. had dit patroon nog nooit eerder gezien.

vind het trouwens een leuk beest.

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:03

Wat Ibbel zegt is eigenlijk ook de reden dat ik het katrol daaraanvast maakte. Natuurlijk had ik het niet gedaan als ik wist hoe het hoorde, maar omdat het zo mooi op één lijn zat op deze manier ging ik er vanuit dat het goed zat. Omdat bv. een bijzetteugel ook geen katrol heeft die aan het bit vast kan ging ik er eigenlijk vanuit dat dat hier ook niet zo was...

Jep, het patroon is dus niet alleen voor hitte-afvoer maar ook zodat hij buiten kan staan zonder deken. Hij staat de hele winter dus al gewoon dag en nacht buiten met alleen een schuilstal en zonder deken. (alleen toen het zo sneeuwde was hij nog maar een maand ofzo geschoren - ondertussen zitten er weer wat haartjes op want hij is begin november geschoren - en toen heb ik hem tijdelijk een winterdeken opgedaan) Dat is de reden dat hij niet geheel geschoren is maar deels. (de plekken waar hij warmte kan gebruiken als het koud is zijn niet geschoren zoals bv z'n buik maar hij zweet altijd het meeste op schouders, hals en borst dus daarom daar dan wel.)

Ik had het er ook niet bijgezet om er geen vragen over te krijgen hoor, maar gewoon omdat ik al meerdere topics heb gehad waar ik dan mensen kreeg die alleen neerzetten "ik vind dat hij lelijk geschoren is" en dergelijke antwoorden...

Nienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:38

Ziet er goed uit Iris! Pas maar op, straks wordt Röskur nog een spierbonk

Tsja, wat die katrol betreft, die heb ik er af gesloopt Het rammelde zo, dat Rós zich ging opkrullen. Nu zit hij dus met het musketonhaakje dat normaal gesproken aan de katrol zit aan het bit vast, en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk veel soepeler vind glijden dan zo'n katrol (in deze stand tenminste). Misschien kan jij er een extra musketon aanzetten, tussen die aan het uiteinde en de katrollen in, en hem daarmee aan het bit vast doen (hihi, snap je het nog )? Dan kan de lijn evengoed recht blijven lopen

Ik moet van Rós nog even doorgeven dat ze Röskur heel knap vindt, zij gaat namelijk wel eens per ongeluk (mag helemaal niet van het baasje ) in galop met de pessoa, maar gaat dan bijna op haar bek

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:01

Ik zou ook het bontje wat lager hangen zodat het wat meer inwerkt op de achterbenen.
Katrolletjes heb ik ook altijd aan de zijkant, door de bitringen heen glijden de touwtjes wel, aan de zijkant een stuk minder vandaar.
Verder ziet het er goed uit, apart zo'nklein ding met pessoa
En niet galopperen aan pessoa?? Wie komt dat even aan Mega vertellen?...

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:18

Haay "buurmeisje" whaha.. =P oownee.. niet helemaal.. Wim en zijn familie zit er nog tussen.. maar dat was ff off-topic informatie.. (a) Lekker dat je Rosker weer mag rijden!! =D wie weet moeten we binnenkort is lekker het bos in gaan met zijn 2e(a) maar nu even helemaal on-topic alles is al gezegd.. enne ik zie je wel weer!! Morgen ofzo.. byee byee!! Enne.. jammer hoor dat die van mij niet op de foto staan(a) Zou je dat toevallig keer willen doen.. nouja moet je maar even een pb sturen of een keer naar me toe komen als ik aan het trainen ben. byee!

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 23:19

Nienke schreef:
Ziet er goed uit Iris! Pas maar op, straks wordt Röskur nog een spierbonk

Tsja, wat die katrol betreft, die heb ik er af gesloopt Het rammelde zo, dat Rós zich ging opkrullen. Nu zit hij dus met het musketonhaakje dat normaal gesproken aan de katrol zit aan het bit vast, en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk veel soepeler vind glijden dan zo'n katrol (in deze stand tenminste). Misschien kan jij er een extra musketon aanzetten, tussen die aan het uiteinde en de katrollen in, en hem daarmee aan het bit vast doen (hihi, snap je het nog )? Dan kan de lijn evengoed recht blijven lopen

Ik moet van Rós nog even doorgeven dat ze Röskur heel knap vindt, zij gaat namelijk wel eens per ongeluk (mag helemaal niet van het baasje ) in galop met de pessoa, maar gaat dan bijna op haar bek

Hoe heb je die musketonhaak dan eraan vast gemaakt, gewoon 'om' het touw...?

Maar hoe snel galoppeert Rós dan? Röskur is namelijk een getraind meester in het zo langzaam mogelijk galopperen (ik heb serieus een keer gehad dat hij alleen nog maar naar stap kon met rijden toen ik hem terugnam uit galop, omdat ie gewoon alleen zin had in galop!!! .), en dan ga je al een stuk minder snel op je bek.

Esmee, ja hoor, ik wil best een keertje samen rijden en ook wel eens foto's komen maken ofzo. Ik vind bewegende dieren altijd wel leuk om te fotograferen, en jullie training ziet er wel goed uit hoor!

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:51

Leuke ijslander ik vind het scheerpatroon leuk zeg

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:52

Esther schreef:

Je mag best galopperen met een pessoa hoor. Alleen de eerste keer dat je een pessoa gebruikt wordt geadviseerd dat niet te doen. Daardoor kan je paard eerst wennen aan het bontje achter zijn kont en ook omdat een pessoa best streng kan inwerken.....
Maar galop mag dus best....

Lijkt me trouwens ideaal voor Leira om dit te gaan gebruiken, maar ja die krengen zijn zo duur.......
Ook voor najaar wel handig, hebben hier twee paardjes staan die ingereden moeten worden...
toch maar eens over na gaan denken.

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 23:54

risje schreef:
Esther schreef:

Je mag best galopperen met een pessoa hoor. Alleen de eerste keer dat je een pessoa gebruikt wordt geadviseerd dat niet te doen. Daardoor kan je paard eerst wennen aan het bontje achter zijn kont en ook omdat een pessoa best streng kan inwerken.....
Maar galop mag dus best....

Lijkt me trouwens ideaal voor Leira om dit te gaan gebruiken, maar ja die krengen zijn zo duur.......
Ook voor najaar wel handig, hebben hier twee paardjes staan die ingereden moeten worden...
toch maar eens over na gaan denken.

Ja, ik had veel geluk om er een tweedehands voor 20 euro te kunnen scoren! Had geluk, want diegene woonde een half uurtje fietsen van me af dus heb het opgehaald!

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:37

okey!=D moeten we maar eventjes wat afspreken..maar.. rij je niet meer by de club=O wel jammer hoor! nya ik spreek je wel weer byee! xxx je buurmeisje.. whaha

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 17:44

esmeejj schreef:
okey!=D moeten we maar eventjes wat afspreken..maar.. rij je niet meer by de club=O wel jammer hoor! nya ik spreek je wel weer byee! xxx je buurmeisje.. whaha

Jawel, alleen omdat Rös kreupel is geweest een tijdje niet. Maar ik ben wel lid nog dit jaar. (alleen daarna niet meer omdat ik op de helft v/h jaar ga studeren en ga verhuizen.)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:03

Hoi,

Het ziet er best al aardig uit alleen.
het bontje mag een stukje zakken, De katrollen horen en aan het bit( je moet dus de katrol eerst door het onderste oog van je longer singel halen.)
hij zou wel meer naar binnen mogen kijken maar dan zou je meteen longeerlijn moeten gaan werken. die haal je hoor je bit ring en dan naar je longeersingel.
en ten laaste het maak niet uit hoe oud je paard is het altijd goed om hem zo te longeren.
'
Ik ben echt een voorstander van zo longeren.

succes verder