Elke keer die eerste 10 minuten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:09

Nou sorry maar als je nu al begin over verkopen, ben je geen doorzetter!! Ik heb ook een paar keer onder mijn paard gelegen maar dan verkoop ik haar toch ook niet.

Het heeft gewoon tijd nodig!! Doe rustig aan zou ik zeggen, En oefen vooral veel door!!

Het gezegde is, de beste paarden zij het vervelendst!!

Quir

Re: Elke keer die eerste 10 minuten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 10:52

Even voor de duidelijkheid, ZE STAAT OP EEN GOEDE AFRICHTINGS STAL!!!!

Dus oordeel niet over wat je niet weet, die mensen hebben honderden paarden zadelmak gemaakt, probleem paarden ALLES.
Duss..

Het probleem is gewoon dat ze dominant is, of althans daar zit nu zo'n beetje iedereen aan te denken en na gisteren weet ik het bijna zeker.
Ben met haar gaan loswerken en een join up gaan doen. Ik ben hier gewoon meer dan 4 uur mee bezig geweest, voor ze überhaupt der oren naar mij toe richten.

Maar even over dat verkopen, ik bedeol moet ik mijn leven en haar leven verklote, omdat ik haar niet aan kan?!? Is het dan niet beter om haar dan te verkopen aan iemand die haar wél aan kan?

Zucht... Jullie werken niet erg mee en snappen echt totaal NIET wat er aan de hand is en hoe ze doet...
Ze is geen gemaakt probleem paard, ze is van naturen een probleem paard. Paard wat Ontzettend dominant is en totaal geen respect heeft.

Ik ben nu gister dus begonnen met join up. Rijden heb ik stop gezet en longeren etc ook. Nu elke dag los werken zo dat ze mij als baas gaat zien, mij met der hoofd omlaag volgd en overal langs gaat wat ze normaal eng vind, dan ga ik er wel weer eens over denken om er op te gaan en haar dus langzaam aan weer opnieuw zadelmak maken.
Gisteren volgde ze me uiteindelijk wel en na 4 en een half uur gaf ze zich op, hoofd omlaag oren naar mij toe en kauwen, als ik stil ging staan kwam ze ook rustig naar mij toe stappen. Dus het begin is er wel, denk ik, hoop ik, toch?

Maar erg fijn hoor, mensen die oordelen over dingen terwijl ze überhaupt NIET weten waar ze staat, wat ze doet en hoe ze is. Mijn foto camera is totaal dood, anders had ik haar reactie wel op film gezet dan snap je wat ik bedeol, ze is gewoon een vechter en ik ga er mee door totdat ik gewonnen heb, dan gaat ze misschien ooit voor mij vechten inplaats van tegen mij...

Maargoed, sommige mensen toch bedankt voor de reactie, sommige kan ik opdit moment echt niet accepteren, maar goed, ik zal wel niet zeggen wie enzo, krijg ik daar weer problemen over.
Ik heb dit hier alleen neer gezet omdat ik er heel erg mee zit, mijn verhaal kwijt wou en om tips te vragen, maar dat gaat hier blijkbaar niet. Mensen snappen het niet of willen het niet snappen, gaan over dingen oordelen waar ze geen eens weten waar ze over gaan...

Sorry... (misschien komt het aggerssiever over dan ik bedoel? )

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:04

Tja, als jij al 4 uur bezig bent met een join up???

Ik denk dat je paardje best dominant kan zijn, maar toch zit het probleem m meer in het feit dat je jonge paardje (je zegt zelf, dat ze pas net 3 is) gewoon veel te veel voor de kiezen krijgt. Mssn moet je haar gewoon eens een maand lekker in de wei laten en 3 x in de week gaan wandelen... Eens geleerd, blijft geleerd.

Vaak zien mensen hun paarden als dominante r*tzakken aan en blijken het gewoon angstige, onzekere paarden te zijn... Probeer even iets anders dan te blijven werken...

Daarnaast wil ik zeggen: je opent dit topic, maar praktisch alle tips of opmerkingen weerleg jij direct... Tja daar schiet je ook niets mee op natuurlijk.

Misschien kun je zorgen dat ze in de wei komt met wat dominante paarden, laat ze het dan zelf maar uitzoeken. Ik heb ook een heel dominante merrie (zelf beleerd) maar die deed dit niet hoor...

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:05

hey ik heb geen reacties gelezen dus sorry als mijn antwoord al is gegeven of wat dan ook.

Die eerste 10 minuten, vooral als ze wat doet heel erg voorwaarts blijfen denken, er gewoon niet te veel aan willen doen, probeer gewoon voorwaarts te drijfen.

Die eerste keer erop, zei je dat zelf ook al. Je moet gelijk als ze wil gaan steigeren een schop vooruit geven, het heeft even geduurt voor je dat door had maar het is gelukt. Jammer dat ze daarvoor nog zo heeft lopen klieren dat kan namelijk ook de reden zijn dat ze het nu nog elke keer de eerste 10 minuten probeert.
Wat ook niet handig is , is dat je die eerste keer erop veel dingen ging vragen , of in ieder geval er een tijdje op heb gezeten. Als je zit, maak 5 simpele rondjes waar je al snel aandraaft en beloon en zet dr lekker op stal! Het is leuk dat ze alles zo goed deed maar die eerste keer kan je er beter simpel op gaan zitten en denken aan voorwaarts. Laat je paardje lekker ontdekken wat de bedoeling is. Als je dr dan echt onder controle heb na een paar dagen of weken kan je beter beginnen met de echte figuren rijden en dr achterhand er bij betrekken..

het feit dat ze naar 10 minuten stopt met klieren betekend wel dat jij heb gewonnen ( als je er niet bent af gevallen natuurlijk )

Heel veel succes verder.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:18

Het komt allemaal best goed hoor!! het heeft gewoon even tijd nodig bij een jong paard ze proberen de baas te zijn en dat moet jij gewoon worden, aldoende leert men.!!

En je zult zien als je een paar maanden verder ben dat het hartstikke goed gaat!!!

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:44

Ik vind dat er veel mensen zijn die meteen erg fel reageren... Ik weet dat veel mensen denken dat je een jong paard bijna niet mag laten werken, maar voor dat dier is het alleen maar lekker om even uit te mogen spelen aan de longeerlijn en dan om de dag gereden te worden. Want rijden houdt bij zo'n jong paard echt niet zoveel in hoor. En een volte of slangevolte rijden is niet echt belastend... Zoals de TS zelf ook zecht is dat alleen maar werken aan de basis en dit is toch ook echt de bedoeling bij een jong paard, want als je daar niet meteen mee begint zal hij echt geen respect voor je krijgen onder het zadel en ook denken dat hij degene is die verteld welke kant jullie opgaan. Daarom denk ik ook dat het wel goed was om gewoon al wat kleine figuren te rijden en het paard geeft wat dat betreft zelf wel aan hoe ver je kan gaan, als hij dat sturen niet zou snappen/accepteren zou hij op dat moment wel raar doen en niet alleen aan het begin.

Maar ik denk dat het inderdaad een kwestie is van rangorde. Het is goed dat je nu in ieder geval met grondwerk bezig bent om boven hem komen te staan in die rangorde en ik vind het normaal dat je dan een keer 4 uur met haar bezig bent om dit te bereiken, want als je stopt voordat jij "gewonnen" hebt zal hij elke keer alleen maar verder boven jou komen te staan en duurt t alleen maar steeds langer voor je die plek boven hem in de rangorde bereikt hebt.
Daarom zal ik dan ook doorgaan met dit grondwerk en als je echt merkt dat ze hierbij echt respect voor je heeft zou ik weer beginnen met longeren. En een keer bokken mag best, want daar is het een jong paard voor, maar dat extreme omhoog komen en bokken mag je echt niet toestaan. Je zei zelf al dat ze naar voren ging toen je dr een "trap" gaf, dus hou dit ook goed vol hoe moeiljik het soms ook is om én te blijven zitten én dr aan te pakken, maar probeer dit toch en laat anders de man die je helpt met een longeerzweep in de bak gaan staan dat als jij de kracht op dat moment niet hebt om dr naar voren te schoppen die man haar naar voren kan jagen, want zolang ze naar voren gaat kan ze niet omhoog komen en ook lang niet zo extreem bokken en als je dit zo volhoud en ook echt eist dat ze gewoon naar voren gaat als jij dat wilt dan zal je het uiteindelijk echt wel van haar winnen!!! Vooral volhouden en jezelf goed inpakken (eventueel bodyprotector) om jezelf vertrouwen te geven dat het niet erg is als je eventueel zou vallen omdat er dan veel minder kan gebeuren, misschien dat dat je net dat beetje extra vertrouwen geeft dat je dr net iets sneller aanpakt (bij mij helpt dat altijd)...

Heel veel succes ermee!!

En eventuele vragen kan je altijd stellen en probeer over de reacties van "je vraagt te veel" heen te lezen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 14:06

Shadow06 schreef:
Ik vind dat er veel mensen zijn die meteen erg fel reageren... Ik weet dat veel mensen denken dat je een jong paard bijna niet mag laten werken, maar voor dat dier is het alleen maar lekker om even uit te mogen spelen aan de longeerlijn en dan om de dag gereden te worden. Want rijden houdt bij zo'n jong paard echt niet zoveel in hoor. En een volte of slangevolte rijden is niet echt belastend... Zoals de TS zelf ook zecht is dat alleen maar werken aan de basis en dit is toch ook echt de bedoeling bij een jong paard, want als je daar niet meteen mee begint zal hij echt geen respect voor je krijgen onder het zadel en ook denken dat hij degene is die verteld welke kant jullie opgaan. Daarom denk ik ook dat het wel goed was om gewoon al wat kleine figuren te rijden en het paard geeft wat dat betreft zelf wel aan hoe ver je kan gaan, als hij dat sturen niet zou snappen/accepteren zou hij op dat moment wel raar doen en niet alleen aan het begin.

Maar ik denk dat het inderdaad een kwestie is van rangorde. Het is goed dat je nu in ieder geval met grondwerk bezig bent om boven hem komen te staan in die rangorde en ik vind het normaal dat je dan een keer 4 uur met haar bezig bent om dit te bereiken, want als je stopt voordat jij "gewonnen" hebt zal hij elke keer alleen maar verder boven jou komen te staan en duurt t alleen maar steeds langer voor je die plek boven hem in de rangorde bereikt hebt.
Daarom zal ik dan ook doorgaan met dit grondwerk en als je echt merkt dat ze hierbij echt respect voor je heeft zou ik weer beginnen met longeren. En een keer bokken mag best, want daar is het een jong paard voor, maar dat extreme omhoog komen en bokken mag je echt niet toestaan. Je zei zelf al dat ze naar voren ging toen je dr een "trap" gaf, dus hou dit ook goed vol hoe moeiljik het soms ook is om én te blijven zitten én dr aan te pakken, maar probeer dit toch en laat anders de man die je helpt met een longeerzweep in de bak gaan staan dat als jij de kracht op dat moment niet hebt om dr naar voren te schoppen die man haar naar voren kan jagen, want zolang ze naar voren gaat kan ze niet omhoog komen en ook lang niet zo extreem bokken en als je dit zo volhoud en ook echt eist dat ze gewoon naar voren gaat als jij dat wilt dan zal je het uiteindelijk echt wel van haar winnen!!! Vooral volhouden en jezelf goed inpakken (eventueel bodyprotector) om jezelf vertrouwen te geven dat het niet erg is als je eventueel zou vallen omdat er dan veel minder kan gebeuren, misschien dat dat je net dat beetje extra vertrouwen geeft dat je dr net iets sneller aanpakt (bij mij helpt dat altijd)...

Heel veel succes ermee!!

En eventuele vragen kan je altijd stellen en probeer over de reacties van "je vraagt te veel" heen te lezen...

Dit vind ik echt een fijne reactie, waar ik zelf ook echt mee eens ben.
Ze moet dan wel lopen en voltes rijden en als ik zeg links gaat ze gewoon links, of ze wil of niet, maar anders krijg je toch van die paarden die super lopen, maar in de proef geen hogere punten zullen halen als 140, want altijd mogen ze lopen waar ze willen, daarom ziet het er zo goed uit, maar in de proef moeten juist wél daar die volte draaien en dan doen ze het niet meer.

Ze doet dit ook echt alleen in het begin, als ze naar voren gaat wil ze misschien nog een keer proberen maar al veel minder heftig en dan doet ze alles, als je haar naar links stuurt doet ze dat ook gewoon, heel soms bokt ze nog wel eens, maar daar straf ik haar niet voor, als alleen dat ik been geef dat ze vvoorwaarts blijft en zich niet kan gaan opkroppen om hoger te gaan bokken.

Ze is ruim 3, juni wordt ze 4, tot ruim 3 jaar heeft ze op de wei gestaan samen met andere, oudere en jongere dieren, nooit hoeven werken als alleen één keer naar de keuring geweest, stamboek keuring. Dus veel te vroeg is ze niet aan het werk.

Dat ik gister 4 uur met haar bezig eweest ben komt omdat ze gewoon niet eerder opgaf, moet ik dan op gaan geven, zodat zij tóch gewonnen heeft?? Net bij haar geweest, wéér join up gedaan, in het begin wat vrolijk rond rennen en overal interesse in hebben behalve mij, maar na een minuut of 10 begin ze haar oor al te draaien en naar 20 minuten kwam haar hoofd omlaag en begon ze te kauwen, stil gaan staan en ze kwam meteen rustig op me af, halster af gedaan en zo overal heen kunnen lopen en overal volgde ze mij, haar nog niet langs enge dingen ofzo laten lopen, maar gewoon lekker los over het erf, zonder halster niets liep overal achter me aan. Ownee een keer bleef ze hangen bij een ander paard, keer terug gelopen haar terug gezet en kwam weer rustig met mij mee, even voor de duidelijkheid op het erf kan ze geen kant op als allen naar haar wei, de binnenbak en de buiten bak en haar stal, en die van andere paarden natuurlijk.

Maar moet ik hier nu mee doorgaan, met grond werken enzo, of moet ik haar gewoon weer langzaam aan gaan longeren, eerst met hoofdstel daarna weer langzaam zadel erop en als alles goed gaat er toch weer op gaan? of toch wachten totdat ik volledig de baas over haar ben en dan pas weer verder gaan??

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:15

Wat ik zou doen, is meer gaan longeren, en iets minder grondwerk, het is natuurlijk als ze goed luisteren naar het grond werk, zie aan monty roberts! super!!

Ik zou gewoon zelf eerst longeren met de bijzet, dat ze daar goed op reageer, het komt allemaal goed hoor!! het heeft wat tijd nodig, die moet je dan ook nemen vooral voor een jong paard.

En wat je daaronder zeg ben ik mee eens, dus eerst longeren met bijzet etc en dan weer erop!

Misschien dat er nog iemand die mee kan helpen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:13

gelukkig dat je nu geen 4 uur meer nodig had
haha je moet er toch niet aan denken dat dat elke keer zou gebeuren
maar je hoort vaker dat het bij erg dominante paarden (de eerste keer) lang duurt voordat ze zich overgeven
dat ze het nu al na 10 minuten doet zegt natuurlijk wel iets
het gaat naar mijn idee nu de goede kant op zo
zelf zou ik nog even doorgaan met het grondwerk totdat je zelf het gevoel krijgt dat ze jou volledig als leider accepteerd
dan gaan beginnen met longeren
probeer zo vriendelijk mogelijk te blijven en beloon haar uitbundig als ze het goed doet
pas dat zou ik proberen om haar weer onder zadel te laten lopen
en dat heeel kalm aan te pakken
maar voordat je het zadel pakt ALTIJD ELKE KEER eerst even een join up doen
als zich ook onder zadel prima gedraagd blijf haar dan belonen met je stem aaien etc. en stop al na 5 minuten als het goed gaat
slaan zou ik niet (meer) doen
het heeft je tot nu toe nog geen vooruitgang opgeleverd
niet alle paarden pikken het dat ze geslagen worden
mocht dit allemaal nog niet lukken
zou je kunnen overwegen om haar naar het balingehof te brengen ( www.balingehof.nl )
daar trainen ze (ook) moeilijke paarden op een geweldloze manier
met zeer goede resutaten
succes en laat even weten hoe het gaat

groetjes Karin

ps. ik vind niet dat je agressief overkomt eerder wanhopig, wat heel begrijpelijk is als je het even niet meer weet
dat hebben we vast allemaal wel eens gehad..toch?

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:28

misschien is ze nog te jong in het koppie?? Kan ook hoor, iets meer tijd geven om uit te groeien en volwassener te worden, het is maar een idee, ik maak het zelfde nu mee met een bijna 5 jarige ijslander die nooit opvoeding heeft gehad, komt bij het minste geringste in opstand, doet nog heel speels, kost dus heel veel tijd. Kijk goed naar haar gedrag zou ik zeggen, dat kan je heel veel vertellen.

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:53

QuirA schreef:
Maar moet ik hier nu mee doorgaan, met grond werken enzo, of moet ik haar gewoon weer langzaam aan gaan longeren, eerst met hoofdstel daarna weer langzaam zadel erop en als alles goed gaat er toch weer op gaan? of toch wachten totdat ik volledig de baas over haar ben en dan pas weer verder gaan??

Mooi dat ze zich nu al veel sneller gewonnen gaf, daar kan je toch duidelijk aan zien dat je er gister niet voor niks ruim 4 uur mee bezig bent geweest!! Ik zou langzaamaan weer beginnen met longeren en kijken of ze dan nog net zoveel respect voor je blijft houden. En ook met longeren mag ze best een keer bokken, maar hou dr ook dan naar voren toe. Als ze ook met longeren met het zadel op niet meer (zo erg) bokt zou ik er zo snel mogelijk weer opgaan, want hoe meer grond- en longeerwerk je met dr doet hoe beter dr conditie wordt en hoe meer energie ze dus heeft om tegen je te gebruiken.. Maak haar de eerste keren dat je erop gaat ook maar lekker moe, niet zo dat ze echt niet meer wil lopen, maar een kwartier tot 20 minuten lekker naar voren laten draven en galopperen kan echt geen kwaad!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:30

Shadow06 schreef:

Ik vind dat er veel mensen zijn die meteen erg fel reageren... Ik weet dat veel mensen denken dat je een jong paard bijna niet mag laten werken, maar voor dat dier is het alleen maar lekker om even uit te mogen spelen aan de longeerlijn en dan om de dag gereden te worden. Want rijden houdt bij zo'n jong paard echt niet zoveel in hoor. En een volte of slangevolte rijden is niet echt
belastend... Zoals de TS zelf ook zecht is dat alleen maar werken aan de basis en dit is toch ook echt de bedoeling bij een jong paard, want als je daar niet meteen mee begint zal hij echt geen respect voor je krijgen onder het zadel en ook denken dat hij degene is die verteld welke kant jullie opgaan. Daarom denk ik ook dat het wel goed was om gewoon al wat kleine figuren te rijden en het paard geeft wat dat betreft zelf wel aan hoe ver je kan gaan, als hij dat sturen niet zou snappen/accepteren zou hij op dat moment wel raar doen en niet alleen aan het begin.

Vergeet niet dat zo'n paard mentaal ontzettend veel moet verwerken, tis maar een volte draaien, maar voor paard is op dat moment alleen de ruiter dragen al een belasting.
Toevallig gister voor het eerst los gegaan met een 3-jarige.
Alleeen 3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom gedraafd.
Paard heeft vandaag de halve dag liggen slapen, zo'n indruk heeft het op hem gemaakt. Die indruk mag ie nog lekker gaan verwerken, en morgen of overmorgen mag ie weer aan het werk.
Mijn bijna 4 jarige rij ik 3 x per week, de rest van de dagen laat ik hem met rust en mag ie lekker paard zijn.
Een jong paard moet zoveel verwerken, en het kan zijn dat een gevoelig paard het even teveel vind en dan in protest gaat omdat zijn koppie het ff niet aankan.
Ik zou met rust aan het werk gaan, en zeker niet teveel verlangen. Blijft het zo moeilijk gaan neem dan niet te laat de beslissing om haar een paar weken weg te brengen naar een stal waar ze hier raad mee weten. Wie weet krijg je daarna wel een totaal ander paard terug.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 15:05

Marliesje schreef:
Shadow06 schreef:

Ik vind dat er veel mensen zijn die meteen erg fel reageren... Ik weet dat veel mensen denken dat je een jong paard bijna niet mag laten werken, maar voor dat dier is het alleen maar lekker om even uit te mogen spelen aan de longeerlijn en dan om de dag gereden te worden. Want rijden houdt bij zo'n jong paard echt niet zoveel in hoor. En een volte of slangevolte rijden is niet echt
belastend... Zoals de TS zelf ook zecht is dat alleen maar werken aan de basis en dit is toch ook echt de bedoeling bij een jong paard, want als je daar niet meteen mee begint zal hij echt geen respect voor je krijgen onder het zadel en ook denken dat hij degene is die verteld welke kant jullie opgaan. Daarom denk ik ook dat het wel goed was om gewoon al wat kleine figuren te rijden en het paard geeft wat dat betreft zelf wel aan hoe ver je kan gaan, als hij dat sturen niet zou snappen/accepteren zou hij op dat moment wel raar doen en niet alleen aan het begin.

Vergeet niet dat zo'n paard mentaal ontzettend veel moet verwerken, tis maar een volte draaien, maar voor paard is op dat moment alleen de ruiter dragen al een belasting.
Toevallig gister voor het eerst los gegaan met een 3-jarige.
Alleeen 3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom gedraafd.
Paard heeft vandaag de halve dag liggen slapen, zo'n indruk heeft het op hem gemaakt. Die indruk mag ie nog lekker gaan verwerken, en morgen of overmorgen mag ie weer aan het werk.
Mijn bijna 4 jarige rij ik 3 x per week, de rest van de dagen laat ik hem met rust en mag ie lekker paard zijn.
Een jong paard moet zoveel verwerken, en het kan zijn dat een gevoelig paard het even teveel vind en dan in protest gaat omdat zijn koppie het ff niet aankan.
Ik zou met rust aan het werk gaan, en zeker niet teveel verlangen. Blijft het zo moeilijk gaan neem dan niet te laat de beslissing om haar een paar weken weg te brengen naar een stal waar ze hier raad mee weten. Wie weet krijg je daarna wel een totaal ander paard terug.

Jij staat toch bij Pascal? En was gisteren ook bij de rijvereniging? Ik heb aan Laura en Pascal gevraagd wat we hier mee kunnen doen en moeten doen.
En ja we hebben waarschijnlijk de oorzaak gevonden, teminste het klinkt zo logisch.

De man die ons helpt met inrijden is ontzettend sterk, dus als zij iets eng vind en wil weg gaan wordt ze gewoon stil gezet en kan dus niet weg. Waardoor ze een bom wordt, als ze dan niet zo ingehouden wordt ontploft ze dus, als ze bijvoorbeeld met ruiter erop mag aanstappen, geen rem die haar stil houd. We beginnen nu opnieuw en wel zonder die man. Haar niet meer stil zetten en opsluiten door diegene die haar vast heeft, omdat de kans dat ze hier bang van wordt en nerveus wordt groot is. Nu dus weer rustig het vertrouwen in zadel, hoofdstel, ruiter en mens terug krijgen.
Maar de laatste tijd is ze dus elke keer stil gezet als ze naar voren wou, als ze dan 'losgelaten' werdt, dus mocht lopen, ging ze bokken en doen, omdat ze dus in een keer vrij was en wou laten merken dat ze het of eng vond of boos werdt, vooral ook omdat ze toch redelijk dominant is en er tegen in gaat.

We gaan het nu op deze manier proberen en ik sta hier best positief op in, dus hopen dat het nu gaat lukken

Eigenlijk wel een goede en logische redenering, toch? Tenminste vond ik wel.

Dat ik hier eigenlijk niet eerder aan gedacht had

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:35

Heel logisch klinkt dat, en Pascal is echt superhandig met inrijden!!
Super dat ze je hebben kunnen helpen meid!
Echt fijn!

Als je zo verder over haar vertelt kon ik dat dominantieverhaal al niet zo geloven.
Toch een mentaal probleem.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:38

Het is trouwens ook zo belangrijk dat ze degene op de grond voor 100% vertrouwen, dat zorgt er ook voor dat ze niet wegvlucht in bokken als ze bang is, maar juist bij de begeleider blijft omdat ze die vertrouwt.

Heel veel succes met haar!

Shadow06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:27

Marliesje schreef:

natuurlijk moet je rustig aan opbouwen enz.. en je zal ook snel genoeg aan je paard merken tot waar je kan gaan, maar dit paard is vanaf het begin zo geweest en niet omdat er eerder te veel gevraagd is, maar gelukkig is er nu waarschijnlijk een oorzaak gevonden, want het klinkt wel erg aannemelijk dat hij zich te opgesloten gevoeld heeft als hij steeds door zo'n sterke, misschien wat grove man stilgezet werd...

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:34

misschien een beetje domme vraag, maar wat wordt verstaan onder join up en grondwerk.
Hoop dat het goed blijft gaan heb veel bewondering voor je dat je zo doorzet en je geduld niet verliesd, want dan is het eind zoek ben ik bang.

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:56

heej... oeh.. ik dacht meteen van dit komt me erg bekent voor.. zie ik dus de afstammeling; zit er ook 00 seven... best wel toevallig want een paardje bij ons op stal deed dit dus ook! en geloof me die hebben ze laten inrijden door deskundigen en die zijn er echt zeker 3 maanden mee bezig geweest! bij hem was het dus ook elke keer bokken enz.. dit hebben ze echt moeten aanpakken! dan bedoel ik dus echt moeten afstraffen... ik weet niet hoe enzo want ik ben er niet bij geweest, maar ik weet wel dat dit dier nu echt makkelijk te rijden is! hij heeft echt nog maar een keer echt gebokt, nadat hij terug is en dit kwam omdat hij de plassen water niet bepaald leuk vond.. dus ik weet niet, maar ik wilde toch even zeggen hoe ze het bij een paardje met ook 00 seven als afstammeling hebben gedaan ..

in ieder geval nog heel veel succes verders

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:10

Ach je kan niet alle OO seven nu over een kam gaan scheren, paard heeft ook nog een moeder.

Enne hopelijk is nu de oplossing wel gevonden hier.
Paard is namelijk wel erg lief op de grond, waarom zou het dan een draak onder het zadel zijn?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:33

Zo goed is die africhtings stal dus toch niet!!

Ik hoop echt dat dat het probleem was en ik denk het wel welk paard vind het prettig om op de rem getrokken te worden.Vooral een volbloed paardje wordt daar erg zenuwachtig van en zal heel gestrest raken.Er werd dus wel degelijk te veel van het paard gevraagd alleen op een andere manier als we dachten.Veel succes verder en blijf ook lekker met haar grond werk doen is leuk voor beiden.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:39

ik heb niet alle reacties gelezen, dus miss zeg ik wel iets dubbel....
Ik herken het verhaal helemaal, bijna een kopie van het inrijden van mijn paardje. ( 10 mnd onder t zadel nu)
Ik heb het opgelost door zodra ze begint: van haar rug springen (dan schrikken ze zich al rot) zorg er wel voor dat je de teugel goed vasthoudt, en haar dan even flink op haar nummer zetten (ik moest van die man die me dit leerde, of: haar onder haar buik trappen, of: slaan met de zweep (waar je maar raken kan)) T klinkt ontzettend zielig en ik vond het vreselijk om te doen. Maar t heeft geweldig gewerkt. Op een gegeven moment maakte ze er elke dag rodeo van totdat ik ernaast lag ( en daarna wel weer gewoon lekker te rijden, net zoals bij jou) Maar nadat ik haar één keer op haar nummer heb gezet heeft ze het nóóit meer gedaan...
Die man die mij hielp heeft haar zadelmak gemaakt en heeft haar ook zelf al een keer 'doorgelaten'. Bij hem deed ze het dus ook neit meer, maar bij mij wel... Je moet het dus echt zélf een keer doen. Ze moet weten dat ook jij het gewoon níet pikt!
Miss zullen sommige mensen deze methode heel ruw vinden klinken, maar bij mijn paard (en bij vele andere jonge paarden ) heeft ie geweldig gewerkt. En als 'ondergeschikte' paarden in het wild iets doen wat echt niet door beugel kan, dan worden ze ook niet zachtjes terecht gewezen. Naar mijn mening kun je nu beter 1 keer hard optreden en er dan vanaf zijn. Want dat steigeren is echt vreselijk gevaarlijk, voor zowel de ruiter als het paard...

Succes ermee!

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:35

gewoon je best blijven doen, haar vertrouwen helemaal winnen
zorg ervoor dat ze niets meer eng, spannend of raar vind
veel mee bezig zijn en haar blijven vertroetelen }>
je komt er, zeker weten want de aanhouder zal altijd winnen.
en doorzettingsvermogen heb je genoeg

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:19

in jouwn verhaal herken ik dus ontzettend veel als ik hem vergelijk met de merrie van mij..
Ze is nu 6. En ik ging er in september voor het eerst op, een ander meisje had hem altijd gereden. En toen stond ze ene half jaar stil. Ik werd zo snel dat ik was gaan zitten ook weer gelanceerd. Elke keer dat ik er opstapte was het de eerste 3 rondjes bokken en steigeren. Als ik dat bleef uitzitten, wat mij sindsdien telkens lukte. was er niets maar dan ook niets meer aan de hand, ik kon er als het ware op gaan staan als ik wou.
Maar toch die eerste 3 rondjes

Toen is ze een poos stilkomen te staan, vanwege een blesure.
Nu is er maandag iemand anders opgegaan, iemand die super veel ervaring heeft en nergens bang voor is. We hebben haar niet alles verteld, want we wisten dta ze wel bleef zitten. Ze nam de merrie in de hand, die dikke 3 maand stilstaat. We vroegen of ze hem eerst wou longeren, en dan aan de longe erop? Nee hoor, ze stapte zo wel op. In een mega bak, vreemde omgeving.
Nou ze pakt de zweep, (ik reed altijd zonder) en ze stapte erop. Ging stevig zitten en drukte het paard netjes weg. Nou die merrie heeft werkelijk waar geen 1 stap verkeerd gezet!

Misschien is het stiekem wel die angst die je hebt dat ze het toch doet, want ik weet van mezelf dat ik die wel had. Maar niet liet voelen dacht ik altijd. Nou blijkbaar dus wel.
Misschien is het ook een tip om er iemand op te laten die niet het hele verhaal kent en ook alles durft zeg maar.

Ik weet niet of het werkt hoor, maar iig een tip!

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:24

Zeg QuirA wordt het niet een tijd dat je vermeld of het nu wel beter gaat?

Voor zover ik weet heb je de meeste problemen nu wel achter de rug, heb je haar vertrouwen gewonnen en kun je nu zo ongeveer (bijna) alles met haar.

Voor de mensen die dit gevolgd hebben is het prettig om te vernemen van jou zelf hoe het nu gaat, dus kom op met je verhaal. }>

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:39

Ik ben nu toch eigenlijk ook heel benieuwd!
Ennuh mijn mening is dat je haar wat meer dagen rust moet gunnen, maar als je rijd haar indd lekker voorwaarts aan de gang moet houden. Toen ik mijn paardje kocht was ze ook groen en al 3 jaar en 9 maanden en toch reden/longeerden we niet vaker als 3/4 keer in de week een halfuurtje. Maak simpele lijnen en het moet je ook niet uitmaken hoe ze daarbij loopt, als ze maar voorwaarts denkt. Ook als ze bang is (waar je het hierboven over had) altijd voorwaarts blijven gaan. Anders krijg je dus dat bommetje wat waarschijnlijk bij jullie het geval is. Zoek ook iemand die voor haar op de grond een vertrouwenspersoon is. Ik prefereer eigenlijk dat jij degene bent die op de grond haar begeleidt. Zo heb ik het ook gedaan met mijn vergelijkbare karakter-merrietje. Zij ging overigens niet bokken, maar keihard rennen en de ruiter tegen de kant aandrukken. Ik was degene met wie zij via de Join-Up (waar ik in het begin ook uren over heb gedaan, dat zij mij als leider accepteerde) het vertrouwen had en een vriendin van mij (kalm, niet snel bang, zo vast als een huis op een paard, kortom de rust zelve) ging er dan op. Binnen een paar maanden was ik het middelpunt in haar leven en konden we al met zijn drieën de hele wereld aan incl. buitenritten. Verkeer is dan ook nooit een probleem geweest (zelfs geen vrachtwagens en tractoren). Nu rijd ik haar alleen zelf en ze gaat voor me door het vuur, terwijl ze eerst totaal niet met me wilde samenwerken en me het liefst omver liep als ze daar zin in had of iets eng vond. Ze is namelijk ook erg brutaal en dominant tegenover mensen (ook al is zij niet de leider, want er staan nog twee van de drie paarden boven haar).
Nou ik hoop dat je hier iets aan hebt (ik probeer je ook een beetje hoop te geven dat het wel degelijk goed kan komen) ennuh vergeet niet: Karakter-paarden zijn de beste sportpaarden!