Eddy @ wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:34

't is wel goed bedoeld Ik hoop dat je wat met de tips doet en dat we volgende keer weer een filmpje van je zien met een vriendelijker beeld en de punten die daar bij passen

Veel succes met je paardje

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:59

Ja ik heb misschien beetje té boos gereageerd, maar het eerste beeld is gewoon érg onvriendelijk..

Nu heb ik me bedacht, en kom ik terug met wat tips
1) Zoals je weet, moet je je armen wat meer aansluiten, dit hoeft niet door hard te trainen, dit kan met behulp van leuke spelletjes. Doe er bijvoorbeeld papiertjes tussen, en kijk hoelang ze blijven zitten . Je kan het ook samen met iemand doen, dan ga je nóg beter je best doen, want dan wil je winnen
2) Je benen meer aansluiten. Ook hier kun je er papiertjes tussen doen. Eigenlijk hetzelfde als met je armen dus
3) Onrustige hand. Ja, dat verstoort eigenlijk alles, je rust, het beeld, het lopen van je pony.. Doe alsof je 2 brandende kaarsen in je handen hebt, als je ze heen en weer beweegt, vangen ze wind, en gaan ze uit, dat zou zonde zijn Misschien moet je je eens indenken in hoe het voor je pony voelt, die onrustigheid in z'n mond. Ga anders eens gewoon een lesje voor de lol rijden. Dus niks geen nageeflijkheid of aan de teugel willen, gewoon teugels op een normale maat, niet te strak, niet te los, en dan alles eens op je zit doen, en gewoon voor de lol rijden. Even voor een keertje niet op die puntjes op de i letten
4) Het hele rijden. Je moet, zoals al duidelijk was, véél minder met je hand, en veel meer met je zit doen. Bijvoorbeeld de overgang van stap naar halthouden. Duw je zit heel diep in het zadel, en maak daarna een hele kleine ophouding in je hand. Zodra je paard stilstaat, meteen je hand ontspannen en een milimeter naar voren zetten. Zo leert je paard dat halthouden goed is, en dat hij dan weer de rust en zachtheid krijgt die hij hoort te krijgen. Als hij niet wil stilstaan, ga dan niet trekken trekken trekken, maar knijp, en laat los, en knijp, en laat los. Desnoods zet je hem met z'n neus tegen de muur, maar stilstaan zal hij. Verder de overgang van bíjvoorbeeld draf naar galop, kan ook vanuit je zit. Probeer met een flinke mee-beweging vanuit je zit hem in galop te duwen.
5) Maak het leuk. Je paardje kijkt niet al te vrolijk, dat kan zijn altijd-blik zijn, maar het lijkt me best een vrolijk dier. Dus maak het rijden leuk. Rijd niet alleen dressuur, maar spring ook eens, laat hem balkjes lopen, wandel met hem, longeer hem met overdreven leuke stemhulpen(dus zeg op je allerblijst ; DRRRRRRRRRRRRRRRAF ), of gooi hem eens los en ren net zo gek als hem door de bak.

Denk dat je hier wel iets aan hebt..

_Buddha

Re: Eddy @ wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:09

So ik ben blij zeg, dat ik die pony niet ben!!!
Eerst dacht ik dat het weer gewoon gezijk was van bokt, maar het ziet er werkelijk vervelend uit!
Jij denkt door middel van je pony in een krul trekken en verschrikkelijk zagen hem mooi te kunnen laten lopen? Nou nee. Dit ziet er gewoon onvriendelijk uit!
En dan nog iets. Als je stuurt, gebruik je niet alleen je handen!

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:15

Ik vind het een leuke pony
En je werkt aan je houding dus wat is het probleem
Veel succes nog verder met je leuke pony

luf_horses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:22

Love_Sophie schreef:

1. Begin altijd met iets positiefs!
2. Geen aanvallend commentaar, maar duidelijk met argumenten uitleggen!
3. Blijf aardig, niet mensen afkatten omdat je in dit geval hun rijstijl niet echt mag!

Wat is Eddy toch een ontzettend leuk paardje! Hij is mooi ingevlochten.
Jammer van de proef, maar aangezien dit voor jullie allebei de 2e KNHS wedstrijd is in jullie hele leven en je thuis niet zo makkelijk kan trainen met dit weer, vind ik het toch niet superslecht!
Je moet inderdaad je armen wat meer aan laten sluiten, doe er bijvoorbeeld papiertjes tussen. Je teugels een centimeter of 5-10 korter, handen wat hoger. En iets meer achterover gaan zitten. Zoals ik je nu zie, heb je nog steeds je, mij al zo bekende springhouding. Je beugels mogen ook wel een gaatje langer. En inderdaad meer contact houden. Gewoon contact houden gaat je paard er niet meteen vandoor. Maar dat wist je natuurlijk allang.
En lekker rustig blijven zitten. Ed lijkt me een behoorlijke dramkont, dus wat dat betreft kan ik je houding in dit geval deels ook wel begrijpen hoor!
Even voor de mensen hier, Sanne heeft haar protocol terug gekregen met zo goed als enkel 5en, zonder ENIG commentaar erbij! Die jury moet volgens mij ook nog leren hoe hij commentaar geven moet! Daarbij heeft ze Ed nog niet eens zo heel lang, ik gok 3/4 maand? Sanne? Dus dit vind ik toch al erg goed!

jij moet jury worden

ben het wel met je eens

Lavita330

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:27

Nee het filmpje vind ik er niet vriendelijk uitzien.
Je handen veelste breed en wat een getrek. Vooral met dat halthouden.
Zou ik niet moeten proberen om zo te gaan trekken en doen op mijn paard.
Hoger dan die 139? (zoiets toch) punten vind ik dan ook echt niet verdiend hoor.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:32

echt een super mooie bonte pony!!!
alleen wat mijn heel erg op valt dat jij je pony niet van achter naar voor rijd
dat betekent dat jij hem naar beneden vraagt zonder dat hij een voorwaatse drang heeft
dus drijf hem echt naar je hand toe en brobeer je handen te ontspannen zodat hij durfttttt na te geven
wat me ook opvalt dat je paard in de wendingen niet op je been rijdt allen meet je handen....je houd je buiten teugel er niet bij!!
probeer in je training veel wendingen te rijden met je buiten been lichte druk op je buiten teugel draai je boven lichaam naar de kant waar je heen gaat en je paard hoord van de hoefslag te gaan..met zo een min mogelijk druk op je binnen teugel!
puntjes om aan te werken

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:47

ik vind het goed dat je geen sporen draagt, dat zie je veel mensen doen die erg veel met hun benen wiebelen. ik vind dat je je tenen ook netjes hebt, het paard is aan het been, maar toch kan je proberen om je benen meer aan het paard te houden.

je handen zijn een verschrikking. je zaagt het paard zo overduidelijk naar beneden, dan is het niet raar dat de jury je daarop af zal straffen.
bij het stukje dat hij stilstaat, en dat je een paar keer in zijn mond trekt, een paard trek je niet nagevelijk

het is een mooi paard, jullie zijn een leuk stel, maar probeer echt aan je handen te werken. want nu pikt hij het nog min of meer (hij laat je duidelijk merken dat hij dit heel onprettig vind met zijn hoofd, dat zouden al genoeg signalen voor jou moeten zijn om iets in je rijden te veranderen), maar er zal een tijd komen dat het gewoon echt niet meer gaat zo.

succes samen!

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:11

leuk paardje! maar 1 ding snap ik niet helemaal, jij zegt dat het je eerste wedstrijd is, waarom start je dan in de L1? volgens mij moet je toch echt beginnen in de B...

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:49

Oliviaatje schreef:
leuk paardje! maar 1 ding snap ik niet helemaal, jij zegt dat het je eerste wedstrijd is, waarom start je dan in de L1? volgens mij moet je toch echt beginnen in de B...

het is der 2e wedstrijd Mar zij is idd in de L1 gestart omdat zij alles tot en met F12 heeft uithereden bij FNRS. Dan ben je L1 startrechtig

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:10

Heeee! Daar ben ik ookal een aantal keer op concours geweest

Ook ik heb het filmpje even bekeken. Allereerst, een ontzettend leuke pony! En wat staat hij daar leuk en rustig tussen de wasmachine (?) enzo...

Tja, ik ga met de meerderheid mee hier. Je trekt bij het halthouden echt grúwelijk hard in zijn mond! Voor de rest moet je proberen om niet te focussen op het 'naar beneden/ in de krul'. Probeer hem eerst lekker voorwaarts te rijden en goed aan de hulpen te hebben. Dat de onderdelen netjes gaan, dat je goed kan sturen en dat hij lekker ruim loopt. Dan komt hij vanzelf naar beneden. Naarmate de proef vorderd zie je duidelijk dat hij zich meer gaat verzetten. Nú kan je dat nog met je teugels oplossen. Als je straks richting de L2, M1 en misschien wel M2 gaat dan zal dat een stuk lastiger worden. Ik spreek uit ervaring dus het is niet kwaad bedoeld maar ik wil je leed besparen. Ik heb me, door niet vakkundig genoege les, teveel gefocust op het naar beneden. Daardoor heb ik het in de M2 héél erg moeilijk gekregen. Nu ik mijn rijstijl met 180 graden gedraaid heb d.m.v. een andere instructeur is het rijden tien keer leuker, tien keer makkelijker en tien keer meer ontspannen. Probeer ook je handen wat verder bij elkaar te brengen en wat hoger. Probeer rechter te gaan zitten en maak je lang. Het is ontzettend moeilijk, mijn houding is ook niet de beste maar probeer het toch. Juist doordat je je zo focust op zijn hoofd ga je vanzelf krommer zitten. De punten vind ik persoonlijk dan ook terecht.

Dit is bedoeld als goede raad. Om het rijden voor zowel jou als ook je pony fijner te maken. Ga weer back to the basics dan komt dat naar beneden vanzelf wel. En nóóit weer zó zagen als bij het halthouden! Als je nu al zó zaagt, hoe moet dat dan als je hoger komt? Je zou dat soort stoornissen moeten kunnen oplossen op hooguit een strenge ophouding omdat je toch verder moet met je proef. Maar meer dan dat mag het niet worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:56

rudi schreef:
So ik ben blij zeg, dat ik die pony niet ben!!!
Eerst dacht ik dat het weer gewoon gezijk was van bokt, maar het ziet er werkelijk vervelend uit!
Jij denkt door middel van je pony in een krul trekken en verschrikkelijk zagen hem mooi te kunnen laten lopen? Nou nee. Dit ziet er gewoon onvriendelijk uit!
En dan nog iets. Als je stuurt, gebruik je niet alleen je handen!

>Ik denk dat jij even mijn commentaar moet lezen, en dat in vervolg wat vriendelijker commentaar moet gaan geven.

@Alina &VeraA: Zo mag ik het commentaar graag lezen!

@luf_horses: Hoe bedoel je dat? Kweet niet hoe ik het op moet vatten

Denk dat ik maar een cursus commentaar geven ga doen hier op bokt!

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:15

haha cusus commentaar geven is inderdaad hard nodig hier op bokt!

mijn punten waar je op moet letten komt eigenlijk neer op de dingen die al de andere ook zeggen inderdaad je armen proberen te sluiten doormiddel van papiertjes is erg grappig om te doen en je doet hem er ook een plezier mee als je wat minder doet met je handen maar dat heb je ondertussen wel begrepen van de o zo aardige commentaren die je hebt gekregen

verder wat veraA al zei ga spelletjes doen met hem ook tijdens het rijden ik doe dat met mijn tinker ook dan ga ik hem gewoon een beetje treiteren op eenleuke manier hij geniet daarvan en zo maak je hem alleen maar vrolijk! ook ren ik veel met hem door de bak heem en dan gaat hij je een beetje uitdagen het zijn maar tips maar je zorgt voor een goede band met je paard die je tijdens het rijden nodig hebt!
je hebt een erg leuk paardje onder je kont zitten en ik denk dat jij ook super kan rijden maar dat je dit commentaar van iedereen echt ndig had.
probeer lekker veel ophoudingen te maken dan gaat het vanzelf allemaal beter

gr. l0rdj

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:18

oryantje schreef:
echt een super mooie bonte pony!!!
alleen wat mijn heel erg op valt dat jij je pony niet van achter naar voor rijd
dat betekent dat jij hem naar beneden vraagt zonder dat hij een voorwaatse drang heeft
dus drijf hem echt naar je hand toe en brobeer je handen te ontspannen zodat hij durfttttt na te geven
wat me ook opvalt dat je paard in de wendingen niet op je been rijdt allen meet je handen....je houd je buiten teugel er niet bij!!
probeer in je training veel wendingen te rijden met je buiten been lichte druk op je buiten teugel draai je boven lichaam naar de kant waar je heen gaat en je paard hoord van de hoefslag te gaan..met zo een min mogelijk druk op je binnen teugel!
puntjes om aan te werken

Chanoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:24

Goede reactie zeg! Top!

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:47

benen eraan, anders kan je niet wenden. Je wend met je hand ipv met je been.

ellebogen langs je lichaam, je doet geen vogeltjesdans.

pols recht houden, niet zo naar buiten knikken. Als je dat doet, kan je kracht zetten in je polsen, wat je dus ook doet. Je trekt hem links-rechts naar beneden nu, terwijl je met je polsen recht helemaal geen beweging naar beneden kan maken, alleen naar binnen en buiten kan zetten. Probeer zo maar eens, knap als het je lukt.

als je richting de camera rijdt, ben je echt links-rechts aan het zagen. Je ziet zijn hoofd van links naar rechts gaan. Zie je dat? Dat dus voorkomen door je polsen recht te houden.

Verder vind ik het er best netjes uitziet, maar vergeet niet te rijden met je benen en je zit, niet met je handen. Hier wordt je paard hard van in zijn mond en totaal niet soepel te rijden.
Makkelijker gezegd dan gedaan allemaal natuurlijk, dus succes met oefenen!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:37

@ Love_Sophie : Wow mag ik bij jou in de leer?
Zulk commentaar heb je nog eens wat aan.

Ik vind dat je een mooi paardje hebt, en ik denk dat wanneer je zelf beter zit je best ver kan komen.
Mijn tip: Neem veel en vooral goed les

Janine1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:49

Haha... wat wou je van mij leren dan?

nikkiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:52

haaii!
wat een leuk paardje heb je onder je kont
maar als ik toch wat commentaar mag geven bij het filmpje wil ik toch zeggen dat je hem best wel een beetje trekt, helemaal bij het halthouden bij de A dan trek je hem zeg maar heel erg in zijn mond,
misschien is het beter als je iets meer je teugels op maat maakt en je handen wat meer bij elkaar houd dan heb hij zeg maar ook niet zoveel ruimte oom aan JOU te trekken, dan kan je meeteen even een ophouding maken en dan ziet het er veel minder trekkerig uit zeg maar!

dat was het enigste wat ik even wou zeggen!
veel suc6 nog wat het ziet er heel erg leuk uit jullie samen!

Janine1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:08

Voor de geinteresseerden, er staat een cursus van mij bij algemeen...

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 08:04

Heeej,
Heb aan alle punten gewerkt, en het zaterdag weer wedstrijd, ik weet niet of ik dan een filmpje kan maken maar anders laat ik heb wel weer ff zien.