Voor het eerst bijgezet (Williena v. Houston)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:07

Erg leuk dier om te zien!
Een echte Houston!

Veel succes met het verder beleren!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:18

Het is niet zo veilig om haar los te laten met bijzet, ik bedoel het niet aanvallend, maar heb al meerdere ongelukken zien gebeuren daarmee waarvan één met dodelijke afloop....
Ze kunnen nl. alle kanten op en denken niet aan de bijzet, waarmee ze tóch belemmerd worden in hun beweging.
Als je ze aan een longeerlijn hebt kun je makkelijker corrigeren en evt. ingrijpen als er iets misgaat.
Ik zeg dit omdat ik je wil attenderen op het gevaar, ik zou het erg vinden als er wat zou gebeuren.
Verder vind ik het een lief paardje en ziet het er allemaal wel goed uit, ze wordt toch 4 dan in februari?

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 15:31

MirandaFuego schreef:
Het is niet zo veilig om haar los te laten met bijzet, ik bedoel het niet aanvallend, maar heb al meerdere ongelukken zien gebeuren daarmee waarvan één met dodelijke afloop....
Ze kunnen nl. alle kanten op en denken niet aan de bijzet, waarmee ze tóch belemmerd worden in hun beweging.
Als je ze aan een longeerlijn hebt kun je makkelijker corrigeren en evt. ingrijpen als er iets misgaat.
Ik zeg dit omdat ik je wil attenderen op het gevaar, ik zou het erg vinden als er wat zou gebeuren.
Verder vind ik het een lief paardje en ziet het er allemaal wel goed uit, ze wordt toch 4 dan in februari?

IMO kunnen exact dezelfde ongelukken gebeuren al ze aan de lijn zitten als dat ze los zijn...
Aangezien ik in het midden sta met een mes in mijn zak, heb ik er op deze manier veel vertrouwen in. Tenslotte reageert een jong paard ook niet altijd op een correctie aan de longe. Weinig verschil dus, los of vast.
Maar toch bedankt voor de waarschuwing. Het gevoel bij een handeling is toch de grootste drijfveer voor een daad, en dit voelde toen (en nog steeds) goed.
In februari wordt ze 3, Williena, een W'tje

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:46

Als je gezien zou hebben wat ik heb gezien zou je het nooit meer doen..... maar ik begrijp wel wat je bedoeld, hoor!
Maar met de letters hou ik me niet meer zo bezig, whaha, ik de mijne van 2002 El Fuego genoemd, heb hem toch laten castreren dus het doet er niet meer toe!
Een mes in je zak is altijd handig, ook voor als je aangevallen wordt!

Passionato

Re: Voor het eerst bijgezet (Williena v. Houston)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:43

Wat een gaaf dier zeg! Dat kan alleen nog maar mooien worden onder het zadel! Veel plezier ermee!

nieuw2006

Re: Voor het eerst bijgezet (Williena v. Houston)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:44

Ik denk dat de merrie ook mooier wordt eenmaal onder het zadel.

gr nieuw2006

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:55

Gosh Kel, lekker bezig al... Ze ziet er super uit!!!
Ik heb ook zin om te beginnen, nog een paar weekjes...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:59

Je heb inderdaad een mooi paard!! Maar net als MirandaFuego zou ik zelf ook mijn paard niet loslaten met bijzet eraan.. Maar dat is eigen keus..

Verder heb ik volgens mij wel eens begrepen dat hulpteugels gebruiken als bijzet bij jonge paarden ontzettend belastend is voor ze. Mij is altijd geleerd dat je dat beter later pas kon doen als ze wat beter spieren ontwikkeld hebben..

nieuw2006

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:05

Bienotje schreef:
Je heb inderdaad een mooi paard!! Maar net als MirandaFuego zou ik zelf ook mijn paard niet loslaten met bijzet eraan.. Maar dat is eigen keus..

Verder heb ik volgens mij wel eens begrepen dat hulpteugels gebruiken als bijzet bij jonge paarden ontzettend belastend is voor ze. Mij is altijd geleerd dat je dat beter later pas kon doen als ze wat beter spieren ontwikkeld hebben..

Het kan inderdaad belastend zijn bij een jong dier pas als je het verkeerd en te vaak gaat gebruikt. Ik denk dat kel2004 dit heeft gedaan voor de gewenning van de druk in het mondje van de merrie. Dus niet als jij er net op gaat iets te veel aan de teugel zit een steigerend paard hebt.

Abaigeal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:06

Heel mooi paardje
Ziet er al erg netjes uit!!
Veel succes nog met haar

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:29

Kel je mag weer trots zijn op Willie
Wat is ze toch een mega knapperd. Ben echt benieuwd naar hoe ze het onder het zadel gaat doen

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 22:40

nieuw2006 schreef:
Bienotje schreef:

Het kan inderdaad belastend zijn bij een jong dier pas als je het verkeerd en te vaak gaat gebruikt. Ik denk dat kel2004 dit heeft gedaan voor de gewenning van de druk in het mondje van de merrie. Dus niet als jij er net op gaat iets te veel aan de teugel zit een steigerend paard hebt.

Inderdaad is dit niet om de merrie volop te trainen, maar meer om druk in de mond te geven... Strax als ik er op stap, moet ze wel accepteren dat ik de teugels aanneem en er mee wil sturen....

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:02

Je hebt een mooi paard. Jammer dat je er vroeg mee begint maar ik wens je er veel succes mee

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 23:05

Marije1984 schreef:
Je hebt een mooi paard. Jammer dat je er vroeg mee begint maar ik wens je er veel succes mee

Ik begin er vroeg mee om haar straks weer weg te zetten. Vanaf juni gaat ze op het land, tot september/oktober....
Voor die tijd wil ik haar zadelmak hebben, maar begin nog niet met aanrijden hoor. Verder wil ik naar de keuring en zal ze toch van haar babyvet afmoeten

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:16

Marije1984 schreef:

het paard is 3 jaar waarom zou ze er nog niet mogen mee beginnen. De meeste hengsten die aan keuringen meedoen worden al op 2,5 jaar getraind en met bijzet om spieren op de hals te krijgen.

YellyBelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:09

Mooi paard joh! Dat wordt nog wel wat denk ik Leuk dat je zo 'om de zoveel tijd' foto's maakt, dan zie je 't hele proces

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:20

super paard Kel, als ik haar vergelijk met Wienna dan oogt Wilienna al veel volwassener!!

Loutjelou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:27

Knappe Willie! Ziet er super uit kel! Weer een moment om trots op haar te zijn!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:17

petraaken schreef:
Marije1984 schreef:

het paard is 3 jaar waarom zou ze er nog niet mogen mee beginnen. De meeste hengsten die aan keuringen meedoen worden al op 2,5 jaar getraind en met bijzet om spieren op de hals te krijgen.

Ik zeg niet dat ze er niet mee mag beginnen maar zeg alleen dat ik het jammer vindt. Waarom? Omdat elk paard op dezelfde leeftijd volwassen is.
De schijven in de rug zijn pas op 6 jarige leeftijd volgroeid. Als je het vanuit die kant kijkt is met 3 jaar erg vroeg en met 2.5 helemaal absurt.

Maar ze gaf aan dat ze hem lekker weg ging zetten en dat vindt erg verstandig. Doet vaak wel goed hoor zadelmak maken en lekker wegzetten.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:21

vroeg?? paard wordt deze maand nog 3 vind dat dus niet te vroeg
die van mij wordt eind juli pas 3, daar doe ik dit dus nog niet mee, maar t beeste is zo goed als 3 jaar oud dan kan dat prima

er zijn er al zat die zelfs al op hun W'tjes rijden ook

ben benieuwd hoe deze het onder het zadel gaat doen!