Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MirandaFuego schreef:Het is niet zo veilig om haar los te laten met bijzet, ik bedoel het niet aanvallend, maar heb al meerdere ongelukken zien gebeuren daarmee waarvan één met dodelijke afloop....
Ze kunnen nl. alle kanten op en denken niet aan de bijzet, waarmee ze tóch belemmerd worden in hun beweging.
Als je ze aan een longeerlijn hebt kun je makkelijker corrigeren en evt. ingrijpen als er iets misgaat.
Ik zeg dit omdat ik je wil attenderen op het gevaar, ik zou het erg vinden als er wat zou gebeuren.
Verder vind ik het een lief paardje en ziet het er allemaal wel goed uit, ze wordt toch 4 dan in februari?
maar ik begrijp wel wat je bedoeld, hoor!

Bienotje schreef:Je heb inderdaad een mooi paard!! Maar net als MirandaFuego zou ik zelf ook mijn paard niet loslaten met bijzet eraan.. Maar dat is eigen keus..
Verder heb ik volgens mij wel eens begrepen dat hulpteugels gebruiken als bijzet bij jonge paarden ontzettend belastend is voor ze. Mij is altijd geleerd dat je dat beter later pas kon doen als ze wat beter spieren ontwikkeld hebben..

nieuw2006 schreef:Bienotje schreef:Je heb inderdaad een mooi paard!! Maar net als MirandaFuego zou ik zelf ook mijn paard niet loslaten met bijzet eraan.. Maar dat is eigen keus..
Verder heb ik volgens mij wel eens begrepen dat hulpteugels gebruiken als bijzet bij jonge paarden ontzettend belastend is voor ze. Mij is altijd geleerd dat je dat beter later pas kon doen als ze wat beter spieren ontwikkeld hebben..
Het kan inderdaad belastend zijn bij een jong dier pas als je het verkeerd en te vaak gaat gebruikt. Ik denk dat kel2004 dit heeft gedaan voor de gewenning van de druk in het mondje van de merrie. Dus niet als jij er net op gaat iets te veel aan de teugel zit een steigerend paard hebt.
Marije1984 schreef:Je hebt een mooi paard. Jammer dat je er vroeg mee begint maar ik wens je er veel succes mee
Marije1984 schreef:Je hebt een mooi paard. Jammer dat je er vroeg mee begint maar ik wens je er veel succes mee
Leuk dat je zo 'om de zoveel tijd' foto's maakt, dan zie je 't hele proces

petraaken schreef:Marije1984 schreef:Je hebt een mooi paard. Jammer dat je er vroeg mee begint maar ik wens je er veel succes mee
![]()
het paard is 3 jaar waarom zou ze er nog niet mogen mee beginnen. De meeste hengsten die aan keuringen meedoen worden al op 2,5 jaar getraind en met bijzet om spieren op de hals te krijgen.