POny wil niet achterwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:48

Vergeet ookw niet dat achteruit gaan een zeer dominante oefening is en dat ze niet al te vaak uitgevoerd mag worden. Ik zou er dus zeker niet iedere keer op gaan trainen.

door je paard te veel achteruit te laten gaan wordt het vertrouwen tussen julie 2 beschadigt , aan de hand uit dit zich niet zo snel, maar in het zadel kan het zijn dat je pony zich al onzekerder velt dan wanneer je grondwerk met hem verricht....mss vind hij het daarom zo moeilijk om onderhet zadel achterwarts te gaan. Rijdt je paard eerst goed voorwaarts. Geef je paad vertrouwen in de voorwaartse gangen en dan komt dat achterwaarts gaan vanzelf...

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:50

jeetje iets te snel getypt blijkbaar....sowryyyyyyyyy

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:54

nee ik oefen het ook zeker niet elke keer..

misschien 2 dagen achter elkaar.. en als het dan weer niet wil.. weer 2 weken ofzo niet..

zou proberen wat met je tips te doen

Peperkroket

Re: POny wil niet achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:54

He! irrietant probleem, zekers...ik heb een keer een oplossing gelezen in een andere topic hierover...:
je legt een balkje voor z'n voeten..je geeft de hulpen, en je laat iemand anders dat balkje naar hem toe rollen..dan moet-ie wel achteruit..of niet?
ennuhm...verder weet ik het ook niet
succes ermee!
xxxx

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:41

probeer ook als je paard achteruit stapt niet te stoppen maar direct te beginnen stappen of draven...als je paard achteruit gaat dan brengt hij van nature zijn achterhand goed onder zijn lichaam en dit is een uitstekende basis om aan te springen dan naar stap, of draf,of zelfs galop

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:57

Als hij ook maar iets naar achteren gaat, of zijn been optild, meteen belonen. Hij snapt dan dat ie reactie moe geven.
Je moet ook niet constant "trekken" maar af en toe kneepjes geven (is mij gezegd).

Leer hem anders een commando aan. bijvoorbeeld "Terug" en dan moet ie naar achteren. Als je dat langs je paard kan, daarna erop en dan terug.
Totdat ie het snapt.
Later weer met een teugelhulp etc erbij, zodat hij het uiteindelijk alleen die hulpen kent.

Het duurt wel even hoor, en zeker niet te vaak doen. Wel veel belonen als ie het goed doet!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:30

ja ik heb laatst op het paard van mijn oom gereden en dat paard loopt M2 maar hij kan niet op wedstrijd omdat elke keer als dat paard achteruit moet raakt ie in paniek en begint het te steigeren. ook niet fijn, de veearts zegt dat achteruit lopen ook niet natuurlijk is voor paarden en dat sommige paarden dat eng vinden. raar maar het kan wel.
misschien is het dat.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:03

je moet eerst horsemanschip doen, je oefent gewoon in een open plek. Je doet met een zweepje een tikje op de borst en geef een druk met een halstertouw om naar achteren te gaan.
blijf oefenen todat ie meer dan 20 meter naar achteren kan lopen.

dan ga je beginnen met eropzitten en instructrice of een kennis houdt de zweep voor de neus. gaat hij niet naar achteren, dan geef je een klein tikkie op de borst

ohja een tip: neem de tijd

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:10

laat je paard eerst stil staan. Dan vraag je hem voor je linkerbeen opzij. Hij mag wel naar achter, ook naar rechts maar niet naar voren.
Als hij dit doet vraag je hem voor rechterbeen naar opzij te gaan. Hierbij mag hij naar links opzij en naar achter.
Als je dit zo een paar keer achter elkaar kan doen is mijn ervaring dat je ok zo achterwaarts in kan zetten.
Neem hier wel even de tijd voor, je hebt kans dat het niet de eerste keer direct wil.

succes,

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:14

Je kan ook bijvoorbeeld twee sprongen evenwijdig van elkaar zetten en dan heb je een gangetje , voor dat gangetje zet je ook een sprong (hindernis) een hoge waar ie dus niet overgaat En dan rijdt je hem tussen de sprongen , halthouden , dan de hulpen voor achterwaarts gaan (ev. met de instructrice ernaast die op zen borst duwt e.d.) en als hij een pasje achteruitgaat , goed belonen ..

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:20

dankje...

@ trisca.. die tip heb k ook van een instructrice gekregen.. ga het proberen