hoeveel kilo in je hand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:13

Ik vind dit wel een aardige discussie, heb jaren gereden bij iemand die een paar kilo wel in orde vond - het zelfs vervelend vond als je 'niks' in handen had, omdat je dan het contact sneller verliest.
Ondertussen van lesgever veranderd en nu gaat het dus om grammetjes....heel ander gevoel en zeker in het begin dacht ik dat ik minder controle had (het ligt er maar aan wat je gewend bent). Vind de grammetjes toch wel prettiger voor mezelf, bovendien hebben mijn paarden minder onderhals gekregen; als je ze zelf hun hoofd laat dragen worden ze veel mooier in de bovenlijn.

Ellebel

Re: hoeveel kilo in je hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:45

Ik gok maximaal 100g per hand. Maar dan ga ik er wel aan rijden...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:47

2 kilo lijkt mij behoorlijk veel en ook nogal onprettig rijden.

Een vorige instructrice van mij had het over maximaal een halfvol colaflesje in elke hand.

Helemaal niks in je hand is ook wat onplezierig rijden .

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:00

Ik rijd mijn nieuwe vzpaard alleen met licht contact als ik zijn koppie naar beneden vraag sturen etc is allemaal zit werk..
Ik rijd western dus heb lange teugels..

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 17:25

het is een leuke discussie zo.. iedereen vind iets anders en elk paard heeft natuurlijk een andere aanleuning. tot nu toe hebben de meeste nog een 250 gram tot heel erg weinig.
beetje raar o het met grammen te vergelijken maar dan weet iedereen wat we bedoelen toch

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:15

normaal gezien (na het loswerken) heb ik het gewicht van de teugels en voel ik gewoon het knabbelen in de mond, meer niet. af en toe natuurlijk iets meer doorvragen maar dat is eerder even knijpen.

bij het loswerken heb ik af en toe wel eens een kilo vast, maar dat is alleen als hij niet loslaat.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:26

Die van mij hangt echt, heb ik net wel gemerkt.. hij draag zijn eigen hoofd niet..
Weet ook niet echt wat ik er aan moet doen..
Hij pakt het bit ook vast

Heb wel eens een keer een lesje gehad, en daar was ie na een kwartiertje super los, heel licht in mijn hand, en droeg zijn hoofdje mooi zelf
maar hoe ik dat nou thuis moet doen.. geen idee

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:30

Mijn instructeur zei eens: alleen het gewicht van de teugels in je handen hebben. Op de manege zeiden ze vroeger altijd dat je moest rijden alsof je een musje in je handen had. Twee kilo is dus inderdaad behoorlijk veel!! Maar ik denk dat iedereen wel eens momenten heeft waarop hij/zij wel 20 kilo's in de hand heeft, minstens!! Maar das een ander verhaal..

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:33

Zep schreef:
Een paard dat je diep en rond rijd mag je nooit een zwaar gevoel geven, als je een paard helemaal bovenin hebt lopen wil je juist iets meer gewicht in de aanleuning, je moet voelen dat het paard het bit mee naar boven en naar voren wil nemen.

Dit vind ik wel mooi omschreven.
Mij werd altijd verteld dat je het bit in de mond van je paard moet voelen liggen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:05

Héél weinig.. Aan een kilo kom ik echt niet..
Ja, als ze op de hei d'r bit vast heeft en ik toch echt vind dat ze moet gaan stoppen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:34

Ik zou een andere instructrice/instructeur nemen. Met 2 kg per hand, voel je niet meer wat het paard je probeert of kan duidelijk maken. Het gewicht van de teugels en dan wat aanleuningsgevoel vanuit de onderkaak naar hand, meer niet.

Als je krachttraining op een paard doet, ben je verkeerd bezig. Het lijkt wel halter-training waar je het over hebt.... Op zich is halter-training niet eens verkeerd, maar niet op een paard.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:26

minder dan een kilo in ieder geval. Als ze nageeft (wat ze nog erg moeilijk vind) is het echt maar een heel klein beetje. Als je teveel druk zet voel je iet meer wat je paard doet, of hij/zij ondspant of vastzet.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:34

Het ligt eraan op welk paard ik rij. Met het ene paard probeer ik juist in het begin van de taining de druk wat te verzwaren, om hem vervolgens steeds lichter de laten worden. Met een ander paard wil juist de aanleuning zo licht mogelijk houden.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:22

Een onsje gok ik.
Het is heel weinig. Een paard moet natuurlijk nog wel aanleuning zoeken. helemaal niks is ook niet goed.
maar van 2 kg krijg jij spierballen en je paard eelt in zn mond.
(hoe hoog wordt de druk dan wel niet bij een ophouding? Volle kracht achteruit?)

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:32

Zep schreef:
2 kilo vind ik veel te veel.

In principe wil je niet meer voelen dan het gewicht van de aanleuning. Wel is het zo dat het ene paard een zwaardere aanleuning neemt dan het andere. Heeft voor een deel met de bouw te maken, en voor een deel in welke trainingsfase je zit.

Een paard dat je diep en rond rijd mag je nooit een zwaar gevoel geven, als je een paard helemaal bovenin hebt lopen wil je juist iets meer gewicht in de aanleuning, je moet voelen dat het paard het bit mee naar boven en naar voren wil nemen.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden

Overigens vind ik het niet erg als ik wat meer in mn hand heb bij een paard dat geen verbinding wil maken. Maar dat ligt ook aan africhtingsgraad, want uiteindelijk moet elk paard evenveel verbinding maken.. Ik denk dat het neerkomt op ± 100 gram.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:33

2 kilo is echt veel te veel.
Als je niet los kunt laten, zal je paard nooit gaan zitten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:44

Mijn instructeur zegt altijd: als je iets voelt heb je eigenlijk al teveel in je hand.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:06

Mijn aanleuning is als een elastiekje en zo hoort het te zijn.Als je paard hangt moet je geven en meer been gebruiken{niet trekken}.Als je niks in je hand hebt moet je meer naar je hand toe rijden want dan loopt ie achter de teugel.Het gaat erom dat je dus precies dat evenwicht ertussen in hebt.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:26

Goofy44 schreef:
Ik zou een andere instructrice/instructeur nemen. Met 2 kg per hand, voel je niet meer wat het paard je probeert of kan duidelijk maken. Het gewicht van de teugels en dan wat aanleuningsgevoel vanuit de onderkaak naar hand, meer niet.

Als je krachttraining op een paard doet, ben je verkeerd bezig. Het lijkt wel halter-training waar je het over hebt.... Op zich is halter-training niet eens verkeerd, maar niet op een paard.

ik wil even te correctie hier een antwoord op geven..
het was eigenlijk als een soort stelling bedoelt. het is niet zo dat ik 2 kilo in mijn hand heb. ik heb hier al een reactie op gegeven ergens hierboven.
mijn instructrice wilde me iets duidelijk maken en ze zei dus dat als mijn paard zo erg aan het hangen was dat ik mijn armspieren moest gaan gebruiken ik veel meer been moest geven. tot de 2 kilo is nog om te doen zei ze.

maar goed leuk dat iedereen een reactie heeft gegeven op deze "stelling" leuk om te lezen

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:48

bij mij niet echt veel...paardje draagt zijn hoofd goed zelf...ik denk euhm 200 gram per hand

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:27

Weinig als ik lang en laag rijd. Dan is het nagenoeg niks.

Wanneer ik hem in de oprichting heb lopen ietsje meer, maar nog niet veel. Ik ben heel slecht in gewichten dus ik kan er echt geen gewicht aan verbinden.

Op het moment heb ik teveel gewicht in mijn handen in de oprichting. Ik hoef niet te trekken ofzo, maar omdat het allemaal nieuw is voor hem gaat hij iets steun zoeken bij mijn hand in de oefeningen nu. Maar hij wordt steeds lichter naarmate zijn achterhand sterker wordt, dus we gaan de goede kant uit.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:31

Bij Boris ligt het aan zn bui, soms 800kg en soms 0 gram

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:46

Elisa2 schreef:
Mijn aanleuning is als een elastiekje en zo hoort het te zijn.Als je paard hangt moet je geven en meer been gebruiken{niet trekken}.Als je niks in je hand hebt moet je meer naar je hand toe rijden want dan loopt ie achter de teugel.Het gaat erom dat je dus precies dat evenwicht ertussen in hebt.

Dus op het moment dat jouw paard zich langer maakt, dan schuif je hem nog meer uit en drijft hem op?
Je moet imo echt een bijzonder talentvol paard hebben als hij dan niet van het achterbeen afloopt.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:49

als urissa lekker in de aanleuning loopt heb in een onsje in elke hand, gewoon een heerlijke verbinding.
ze is nog iets onregelmatig in de aanleuning, maar dat komt door jongigheid.

als ik haar wat meer verzamel en iets opricht krijg ik iets meer in mijn hand, maar dat is ook logisch

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:07

Zep schreef:
2 kilo vind ik veel te veel.

In principe wil je niet meer voelen dan het gewicht van de aanleuning. Wel is het zo dat het ene paard een zwaardere aanleuning neemt dan het andere. Heeft voor een deel met de bouw te maken, en voor een deel in welke trainingsfase je zit.

Hier ga ik ook helemaal in mee.