Steigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:58

frieske schreef:
afstraffen..maar zorgen dat je hem niet angstig maakt zodat hij omkiept!
als hij steigerd sla je hem tussen zn oren heel hard zo gaat hij met zn hoofd omlaag

Eh, ik denk dat het toepasselijker voor je zou zijn om een ander onderschrift te nemen.

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:02

ze is nu 4.5 en veel zeggen dat het ook uitproberen is ..
voorbeeldje: Mijn paard heeft eerst een poos met een fries in gestaan .. dikke vriendjes natuurlijk..! toen hadden wij een keer een onderlinge wedstrijd .. die fries deed dresuur en ik deed mee aan het springen en dan tjah dan moeste ze uit mekaar .. de hele proef heeft ze gesprongen maar niet over de hindernis heen ..! en toen die fries bij de bak rand kwam staan was er nix aan de hand..
inmiddels hebben wij die fries er weer bij weg ..!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:10

Thokkadisje schreef:
Ik rijd een ADHD paard, als die het ergens niet mee eens is, of bang is of je haar te veel in de mond zit haat ze steigeren. Ik negeer het gewoon. teugels lang en drijven. Als je der een knal geeft gaat ze alleen maar meer steigeren. Bij alle paarden die steigeren houd ik mijn mond (tenzij ze bang is, dan meld ik haar op doodnormale kalme manier dat ze een mietje is en een IJslander van niks het gaat om de manier waarop je het zegt )en de handjes naar voren en drijven. Mijn ervaring is dat ze er dan snel zat van worden. Dan is de lol eraf.

OMG bestaan er ook al ADHD-paarden? asjeblieft zeg en ik moet ook dan het paard op een doodnormale manier vertellen dat het een mietje is en een paard van niks? hahahaha. ik vind het knap dat dat werkt bij jou

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:14

als je het op een lieve maar toch strenge manier zegt .. heeft het paard niet door wat je zegt ... maar snapt hij wel wat je bedoeld..als hij tenminste na je stem luisterd

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:32

Thokkadisje schreef:
Bij alle paarden die steigeren houd ik mijn mond (tenzij ze bang is, dan meld ik haar op doodnormale kalme manier dat ze een mietje is en een IJslander van niks het gaat om de manier waarop je het zegt )

Off-topic: Als je haar dan 'gerust stelt' geef je voor je paard toe dat het eng is.. Je moet juist DAN zonder (zomin mogenlijk iig) te praten door proberen te gaan. Probeer een andere oefening, andere weg of what ever te vinden zodat je paard afgeleid wordt Heb ik geleerd tenminste..

Maare om even on-topic te zijn.. Ik weet niet wat je het beste kan doen. Misschien heb je hier ook tot nu toe niet veel aan want de 1 zegt dat je juist niet aan moet sporen, de ander zegt niet slaan en weer een ander zegt weer het tegenover gestelde. Misschien is het handiger als mensen nu gewoon tips geven ipv alleen maar andere verbeteren en verder niets

Ik heb trouwens een boekje waarin heel veel voorkomende problemen met paarden instaan en ook oplossingen ervoor. Ik zal zo eens even kijken of ik het boek kan vinden en dan zal er vast ook wel iets in staan over stijgeren. Dat helpt uiterraard alleen als het paard verder geen medische problemen heeft oid.
Maar ik ga even voor je zoeken..

lillian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:35

Dank u ..!! _/-o_

Coconuts

Re: Steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:08

Okee ik heb het gevonden maar het is best veel informatie om over te typen. Sorry als er veel typfouten in zitten maar ik zit te lezen en te typen tegelijk. Ik heb geen zin om alles nogmaals over te lezen en spellingsfouten te controleren
Even de meest belangrijke dingen:

BRON: Paard&Pony Tipboek (van: Josephine Knowles)

Er zijn vele redenen waaom een paard steigert.
* Door pijn vanwegen:
- sterk terugwerkende handen van de ruiter;
- een bit dat te scherp is;
- pijn in zijn mond of op zijn lagen;
- een pijnlijke, slechte ervaring bij het springen.
* Vanwegen schrik veroorzaakt door:
- angst voor iets voor zijn neus wat hij heeft gehoord of gezien;
- angst om alleen weg te moeten;
- angst voor weke grond, plassen, een smalle doorgang, zwiepende takken, wapperend plastic.
* Door koppigheid die zich uit door:
- niet te willen scheiden van de andere paarden of niet van het erf af willen;
- met een buitenrit niet een weg in te willen die van huis wegvoert of andere paarden te passeren, die worden bereden of in een weiland lopen.

Allereerst moet je de oorzaak waarom het paard steigert vinden. Kom je niet uit, vraag dan hulp of advies.
Als een paard dit gedrag blijft vertonen, alleen puur omdat hij dat kunstje ongestraft kan uitvoeren, terwijl er geen oorzaken voor te vinden zijn, dan neemt hij zijn berijder in de maling. In zo'n geval moet een andere ruiter het overnemen. Alleen een deskundige ervaren ruiter, die een rustige hand heeft en zich niet uit het lood laat slaan, kan een steigerend paard aanpakken. Als hij gevaarlijk hoog komt, is de veiligste manier hem met lange lijnen te corrigeren. Dat moet op de plekken waar hij normaal gaat steigeren gebeuren. De gedragscorrectie moet met een scherpe stem die geen tegenspraak duldt worden uitgevoerd. Bovendien moet de zweep worden gebruikt wanneer het paard zich misdraadt. Een tweede man erbij is geen overbodige luxe. Als blijkt dat het paard alleen maar steigert, omdat hij echt nerveus of paniekerig is en zelfs bibbert voor hij dat doet, laat hem dan achter een betrouwbaar iemand lopen. Kom je dan bij het 'enge' waarvoor hij ging steigeren, laat hem dan rustig zijn voorganger passeren en leidt hem naar het griezelige voorwerp. Geef hem de tijd om te kijken en te ruiken. Het is totaal zinloos een angstig paard te slaan of hem te dwingen ergens op af te gaan, als hij daar doodsbang voor is. Hij zal beslist weerstand gaan bieden en uit angst gaan steigeren. Dwang kan een paard leren.
Natuurlijk heb je geduld met een nerveus paard, maar heeft hij eenmaal ontdekt dat hij langs iets 'engs' kan gaan, zowel heen als terug, moet je wel even filk optreden als hij zich daarna aanstelt.
Een paard met de neiging tot steigeren, moet voelen dat je handen hem toestaan voorwaarts te blijven gaan en dat hij niet in zijn mond wordt gehinderd.
Gebruik voor paarden die gauw willen steigeren een zo zacht mogenlijk bit. Natuurlijk heb je wel even zijn mondhoeken gecontroleerd op wondjes en het bit op slijtage en scherpe randen. Hulpteugels die tegen dit euvel helpen zijn de martingaal en de Thiedemannteugel. Het belangrijkste is dat je een paard met je benen en je zit naar voren blijft drijven, zodat hij niet eens op het idee komt te steigeren. Mocht het paard toch omhooggaan, dan is het heel belangrijk dat je nooit aan de teugels trekt, omdt je het paard daarmee achterover kunt trekken en je eronder kunt komen. Nagenoeg geen paard zal uit zichzelf achterovervallen, dat gebeurt meestal door de ruiter. Ga naar voren zitten, sla je armen om zijn hals en houd je hoofd naast zijn hals. Probeer je voeten weer naar voren te krijgen. Zit stil.
Om te kunnen steigeren moet het paard in evenwicht op zijn beide achterbenen kunnen staan. Gebruik je voor het steigeren één teugel om zijn hoofd opzij te draaien, dan trek je hem uit balans en kan hij niet omhoogkomen. Je mag alleen nooit terugtrekken, wel zijwaarts.

Als een paard een paar keer achter elkaar alleen maar eventjes met zijn voorbenen van de grond komt in kleine 'dreigende' steigerhobbels, mep hem dan boven op zijn hoofd tussen zijn oren met je hand, terwijl je een scherpe boze stem opzet en hem tegelijkertijd ferm voorwaarts drijft met je benen. Vaak laat een paard zich verrassen en vergeet hij wat hij van plan was.
Ervaren steigeraars zullen een ruiter altijd uittesten om te zien of ze ermee weg kunnen komen. Wees dus duidelijk en washoudend, zodra het paard er ook maar aan denkt zich te kunnen misdragen. Geef hem altijd het gevoel dat jouw handfen hem niet alleen sturen, maar ook toestaan in het naar voren kunnen gaan.
Het inkorten of strak houden van de teugels bij het geringste teken van onraad veroorzaakt meer gedragsproblemen bij paarden dan wat dan ook.

BRON: Paard&Pony Tipboek (van: Josephine Knowles)

Daarna komt er nog een stukje over als je paard gaat steigeren als je met een groep buiten aan het rijden bent ofzo maar dat is nu niet van toepassing bij jou.. Verder hoop ik dat je er iets aan hebt.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:08

lillian schreef:
Dank u ..!! _/-o_

En zeg maar gewoon jij hoor Ben pas bijna 16 haha..

Wat ik net trouwens heb geschreven is dus allemaal uit een boek overgenomen. Het hoeft niet zo te zijn dat ik dit zelf zo doe of er ervaring mee heb dus voor meer vragen ofzo.. helaas Ik kan natuurlijk wel mn mening ofzo geven maar ik heb het dus NIET zelf geschreven..

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:23

Ik heb ook zo'n steigerend beest Vandaag weer 6x, waarvan 1x echt zijn buik over mij heen, er was zelfs iemand die dacht dat hij met zijn benen om mijn schouders zat... Ik vind het nu wel echt irritant en vermoeiend worden. Gelukkig doet hij het (nog) niet onder het rijden... Maar hij is soms echt lastig, telkens de lucht in gaan als hij ook maar een beetje energie heeft (en dat heeft hij wel vaak) en dan ook echt zo hoog mogelijk!

Afbeelding

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 01:15

Gebruik je voor het steigeren één teugel om zijn hoofd opzij te draaien, dan trek je hem uit balans en kan hij niet omhoogkomen. Je mag alleen nooit terugtrekken, wel zijwaarts.

Maar hier staat gebruik voor het stijgeren één teugel om zijn hoofd opzij te draaien. Dus voor hij gaat stijgeren.. Maar niet altijd voel je het stijgeren aankomen. Ik ken een pony die in de sliding gaat vanuit de gallop om vervolgens te kunnen gaan stijgeren Hij is al oud, en heeft niemand hem af kunnen leren.

Maar let dus wel op als het paard stijgeren en dus in de lucht is dat je dan niet aan 1 of 2 teugels gaat trekken. Ik ken genoeg paarden die daardoor achterover geklapt zijn.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 01:18

Temp schreef:
Ik heb ook zo'n steigerend beest Vandaag weer 6x, waarvan 1x echt zijn buik over mij heen, er was zelfs iemand die dacht dat hij met zijn benen om mijn schouders zat... Ik vind het nu wel echt irritant en vermoeiend worden. Gelukkig doet hij het (nog) niet onder het rijden... Maar hij is soms echt lastig, telkens de lucht in gaan als hij ook maar een beetje energie heeft (en dat heeft hij wel vaak) en dan ook echt zo hoog mogelijk!

Afbeelding

Dat is niet fijn dat het paard naar je toe komt stijgeren. Is dit altijd al zo geweest bij hem? Ik heb een keer een welshje achterover getrokken toen hij stijgerde, die heeft het never nooit meer gedaan. Maar dan moet je wel goed staan want het kan link zijn. Ik zou het igg goed afstraffen want dat gedrag is niet welkom.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:03

Glossi schreef:
Gebruik je voor het steigeren één teugel om zijn hoofd opzij te draaien, dan trek je hem uit balans en kan hij niet omhoogkomen. Je mag alleen nooit terugtrekken, wel zijwaarts.

Maar hier staat gebruik voor het stijgeren één teugel om zijn hoofd opzij te draaien. Dus voor hij gaat stijgeren.. Maar niet altijd voel je het stijgeren aankomen. Ik ken een pony die in de sliding gaat vanuit de gallop om vervolgens te kunnen gaan stijgeren Hij is al oud, en heeft niemand hem af kunnen leren.

Maar let dus wel op als het paard stijgeren en dus in de lucht is dat je dan niet aan 1 of 2 teugels gaat trekken. Ik ken genoeg paarden die daardoor achterover geklapt zijn.

Ik denk dat we er dan maar vanuit moeten gaan dat er wordt bedoeld: ,,Als je het aan voelt komen...'' en dan derest wat er al stond

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:10

Glossi schreef:
Ik heb een keer een welshje achterover getrokken toen hij stijgerde, die heeft het never nooit meer gedaan. Maar dan moet je wel goed staan want het kan link zijn. Ik zou het igg goed afstraffen want dat gedrag is niet welkom.

Vind jij het belangrijkste dat jij dan wel goed moet staan? Ik denk dat je eerst even na moet denken voordat je dat welshje achterover trekt. Wat daarvan de gevolgen hadden kunnen zijn enzo. ik HOOP dat je het verkeerd hebt geschreven of dat ik het verkeerd op heb gevat. Maar bedoel je nou echt dat jij een welsh achterover hebt getrokken toen hij/zij ging stijgeren?? Lijkt me sterk. Anders ben je gek in je hoofd

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:37

MustangS schreef:
Glossi schreef:
Ik heb een keer een welshje achterover getrokken toen hij stijgerde, die heeft het never nooit meer gedaan. Maar dan moet je wel goed staan want het kan link zijn. Ik zou het igg goed afstraffen want dat gedrag is niet welkom.

Vind jij het belangrijkste dat jij dan wel goed moet staan? Ik denk dat je eerst even na moet denken voordat je dat welshje achterover trekt. Wat daarvan de gevolgen hadden kunnen zijn enzo. ik HOOP dat je het verkeerd hebt geschreven of dat ik het verkeerd op heb gevat. Maar bedoel je nou echt dat jij een welsh achterover hebt getrokken toen hij/zij ging stijgeren?? Lijkt me sterk. Anders ben je gek in je hoofd

Beter gek dan dom! Die welsh viel alle mensen aan, niemand kwam bij hem in de buurt. Omdat ik strontziek van dat beest werd heb ik hem een keer vast gepakt en toen hij ging stijgeren om getrokken. Hij heeft nooit meer iemand aangevallen. Toch nuttig geweest he Het is mischien sneu voor het paard maar het is daar wel van geschrokken en heeft nooit meer lastig gedaan. Woula probleem opgelost! En ja je moet er zelf goed voor staan anders kan je het paard op je krijgen En wat heb je liefer dat het paard je elke keer aanvalt of dat je hem een keer omtrekt en hij het nooit meer doet? ...

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:22

Temp is vrij dominant (- en arrogant ), maar meestal bedoeld hij het echt wel uit spelen. Hij is 3 jaar en staat elke dag met een andere 3-jarige arabier in een paddock, en daar spelen ze heel veel, voornamelijk rennen en steigeren. Als hij bij mij steigerd is het vaak niet recht tegenover mij, maar bijv. naast mij... De laatste tijd wordt het helaas wel erger (misschien door het koude weer ) Ik laat hem ook zeker niet over me heen lopen, en de laatste tijd neem ik een zweep mee, als hij het dan doet, kan hij hem krijgen ook! Maar om de een of andere manier werkt het niet zo heel goed, hij trekt zich er even iets van aan, maar een moment later gaat hij weer.... Zo ook met happen, hij hapt heeeeeel erg veel, niet bijten, maar wel echt met z'n mond aan je haar trekken of zoiets. Ik ga dan toch maar misschien Natural Horsemanship inschekelen denk ik...

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:28

zoek eerst eens de oorzaak vooordat je je paard inmekaar gaat slaan of zoiets
mijn paard steigert ook en echt niet voor de fun we zijn nu aan het onderzoeken wat het probleem is en hij komt niet maar eff omhoog maar kaarsrecht mega eng dus

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:32

Dat wat ik schreef moet je ook echt pas gaan doen als er geen oplossing is. Toch hoor ik van verschillende mensen die dit hebben gedaan en er tevreden over zijn omdat hun paard nooit meer stijgert.

En idd eerst verder kijken dan je neus lang is

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:38

@ Glossi: Dit is mijn mening en ik ben blij voor je dat je er de positieve kant van mee kan maken. Er zijn genoeg paarden op hun rug terecht gekomen zijn doordat ze achterover geklapt zijn tijdens het steigeren. En als ik mag kiezen tussen:
- OF mijn paard iedereen laten aanvallen enz.
- OF mijn paard achterover trekken en het risico nemen dat ze haar rug breekt...
- OF een andere manier zoeken.

Doe mij dan de 3e maar! En ik geloof dus niet dat jij echt ALLES hebt geprobeert en daarna maar het risico hebt genomen om jou (?) welsh achterover te trekken en misschien wel zijn/haar rug te breken (kunnen natuurlijk ook andere dingen gebeuren)
Jez*s, de kans is groot dat het je paard zn leven kost. Ik zou NIEMAND aanraden dit na te doen..
Nogmaals: Mijn mening dus he
Laatst bijgewerkt door Coconuts op 24-01-06 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:45

Verder maar weer on-topic

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:05

MustangS schreef:
En ik geloof dus niet dat jij echt ALLES hebt geprobeert en daarna maar het risico hebt genomen om jou (?) welsh achterover te trekken en misschien wel zijn/haar rug te breken (kunnen natuurlijk ook andere dingen gebeuren)

Hoe weet je nu dat zij nog niet alles heeft geprobeerd? Er staan wat 'klerebokken' op de wereld, wat dat betreft! Als IK mag kiezen tussen een paard omtrekken of mijn kind achterover met dat paard dan weet ik zeker dat dat paard om gaat! Het is natuurlijk nooit je eerste optie maar sommige paarden hebben van hun ruiter geleerd dat steigeren betekent dat je terug naar stal mag en die paarden zijn niet flauw!
On-topic weer:
TS wanneer steigert je paard, aan de hand of onder het zadel? Steigert hij ook aan de longe?

Als je hem fysiek (tanden, rug etc.) goed na hebt laten kijken en je weet zeker dat het rotzakkerij is, moet je het aan gaan pakken. Let op je eigen lichaamshouding als je ermee werkt, stap niet terug, duik niet in elkaar als hij aan de hand of aan de longe steigert. Neem een longeerzweep mee, pak hem aan de longe en als hij omhoog komt, tik hem dan tegen zijn buik zodat hij zakt en laat hem onmiddelijk goed lopen!

Doet hij het alleen als je erop zit, probeer dan allereerst te voorkomen dat hij stil kan vallen en omhoog gaan. Zet eventueel iemand in de bak met een longeerzweep als je hem zelf niet voorwaarts krijgt.
Steigert hij laag of maakt hij aanstalten, trek hem dan aan een teugel gelijk om zodat hij in een cirkeltje draait. Van hieruit kan hij niet omhoog.

Sommige paarden echter kunnen zich in een honderste van een seconde op de rem en omhoog gooien. Heb je zo'n exemplaar, hou dan je gewicht naar voren, hoofd naast de hals (ivm evt. bloedneus/gebroken neus als hij met zijn hoofd slaat of nog hoger springt), teugels niet helemaal los gooien maar ook niet aanspannen (bij druk op de teugels kan hij achterover slaan maar teugels los gooien is een beloning). Je kunt een aantal dingen proberen: hem tussen zijn oren of tegen zijn kaak slaan, iemand aan de grond met een longeerzweep tegen zijn buik aan laten meppen (let op: hij kan nog erger gaan springen in eerste instantie!), een korte snelle ruk aan een teugel geven (gelijk los, anders slaat hij om), en als je goed kunt zitten zijn er trucs met flessen water over zijn hoofd gooien of met een waterpistool tegen zijn hoofd schieten.

Mocht hij zo hoog komen dat hij bijna omslaat, zorg dan dat je je beugels uithebt, laat je zelf eraf glijden en geef hem zodra je de grond raakt ongelofelijk op zijn mieter, jij staat eerder op de grond dan hij Zodra je paard zich enigszins laat zakken, rij hem gelijk goed naar voren! Wat je niet moet doen is met de zweep op zijn kont slaan, hij kan zijn achterhand onder zich trekken en dan sla je dus om.

Stop in geen geval met rijden, werk met je paard tot hij braaf is. Als hij steigert en je zet hem op stal terug dan zal hij het gaan misbruiken tegen je en steeds hoger steigeren tot jij stopt.

Als het een heel gevaarlijk steigerend paard is, ben dan verstandig, kies voor jezelf en je veiligheid en vraag een ervaren ruiter om je paard te corrigeren. Je zult de eerste niet zijn die doodvalt of de rest van zijn leven in een rolstoel zit door een steigerend paard dus probeer niet stoer te doen: het is geen schande om een paard wat eng steigert af te geven aan een andere ruiter en pas weer te rijden als je paard weer 'normaal' doet!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:18

een paard steigert niet zomaar maar dat weet iedereen misschien zit het hoofdstel of zadel niet goed ook ligt het aan wat voor paard je hebt mijn paard steigert ook op commando als ik er opzit dan he
ik hoef mijn handen alleen hoger te houden en daar gaat hij het is een engels volbloed en heeft op de renbaan gelopen dat verklaarde veel want als je dan steigert kun je de begin sprong groter nemen dus als je iets maeer kan vertellen over je paard en misschien een foto maar niet tussen oren slaan ik hoor het vaak maar zo word je paard kopschuw en dat willlen we niet
ook niet op buik slaan want asl hij dan goed schrikt kiepert hij en kan hij miss naar slager en jij komt er niet helemaal heel onder vandaan

dus zoeken naar reden

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:20

Je hebt al aardig wat tips gekregen, maar ik wil je de meest nutteloze en idiote oplossing die ik ooit gehoord heb niet onthouden. En die is: neem een rauw ei mee als je rijdt en als ie steigerdt sla je het (zachtjes) kapot tussen z'n oren. Dan zou ie denken dat ie zijn hoofd heeft gestoten en dat ie bloed. Waardoor hij het niet meer zou doen.
Er natuurlijk vanuitgaand dat het de ruiter lukt om rond te rijden met een ei in z'n zak . Kan nog interessant worden.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:47

Urielle schreef:
Hoe weet je nu dat zij nog niet alles heeft geprobeerd?

Ik weet het niet.. Ik geloof het niet.. Zit een verschil in
Urielle schreef:
Er staan wat 'klerebokken' op de wereld, wat dat betreft! Als IK mag kiezen tussen een paard omtrekken of mijn kind achterover met dat paard dan weet ik zeker dat dat paard om gaat! Het is natuurlijk nooit je eerste optie maar sommige paarden hebben van hun ruiter geleerd dat steigeren betekent dat je terug naar stal mag en die paarden zijn niet flauw!

Sommige paarden hebben dat idd geleerd ja. Dus dan zit de fout toch bij de ruiter? En dan krijgt het paard (als hij ECHT tever gaat.. terwijl het normaal wel 'toegestaan' werdt) ineens op zn kl*te en wordt achterover getrokken, met alle gevolgen die kunnen gebeuren.
Dan had er gelijk ingegrepen moeten worden vanaf het aller 1e moment dat hij het ging doen..
Maar het is ook maar mijn mening hoor. Ik wil niemand aanvallen, ik kan er alleen niet inkomen dat iemand zoiets zou doen. Er zullen heus wel genoeg andere oplossingen zijn die toch net IETS minder risico's met zich mee dragen.. Maar goed, dat ik die sneller op zou zoeken betekend niet dat iedereen dat moet doen..
Ik zeg gewoon mijn mening en dit vind ik er dus van.

Paarden hebben van nature geen kwaad in zich. Dus bij wie ligt de fout dan? (Dit is geen vraag, denk er maar over na)

@Ts: Ik hoop dat je iets hebt gehad aan de tips die je in dit topic hebt gekregen Laat het wel even weten he als het beter gaat!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:07

Mijn paard is ook een x achterover geklapt, terwijl ik er naast stond. Trek never nooit je paard achterover want mijne kon gelijk een paar maanden het land in met een gebroken staart. En als ze ergens niet langs wil steigert ze nog steeds. Ik weet niet of het hier al ergens staat maar sommige mensen zeggen dat het helpt om een ei op ze hoofd kapot te slaan als ie steigert, ze schijnen dan te denken dat ze hun hoofd stoten en dat er bloed over hun hoofd loopt. Of dat werkt zou ik niet weten Veel succes met het oplossen van je probleem

*Edit: steigeren dus toch met ei

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:52

MustangS schreef:
Urielle schreef:
Hoe weet je nu dat zij nog niet alles heeft geprobeerd?

Ik weet het niet.. Ik geloof het niet.. Zit een verschil in
Urielle schreef:
Er staan wat 'klerebokken' op de wereld, wat dat betreft! Als IK mag kiezen tussen een paard omtrekken of mijn kind achterover met dat paard dan weet ik zeker dat dat paard om gaat! Het is natuurlijk nooit je eerste optie maar sommige paarden hebben van hun ruiter geleerd dat steigeren betekent dat je terug naar stal mag en die paarden zijn niet flauw!

Sommige paarden hebben dat idd geleerd ja. Dus dan zit de fout toch bij de ruiter? En dan krijgt het paard (als hij ECHT tever gaat.. terwijl het normaal wel 'toegestaan' werdt) ineens op zn kl*te en wordt achterover getrokken, met alle gevolgen die kunnen gebeuren.
Dan had er gelijk ingegrepen moeten worden vanaf het aller 1e moment dat hij het ging doen..
Maar het is ook maar mijn mening hoor. Ik wil niemand aanvallen, ik kan er alleen niet inkomen dat iemand zoiets zou doen. Er zullen heus wel genoeg andere oplossingen zijn die toch net IETS minder risico's met zich mee dragen.. Maar goed, dat ik die sneller op zou zoeken betekend niet dat iedereen dat moet doen..
Ik zeg gewoon mijn mening en dit vind ik er dus van.

Paarden hebben van nature geen kwaad in zich. Dus bij wie ligt de fout dan?
(Dit is geen vraag, denk er maar over na)

@Ts: Ik hoop dat je iets hebt gehad aan de tips die je in dit topic hebt gekregen Laat het wel even weten he als het beter gaat!

En paard worst indrdaad fout gedrag aangeleerd. Niet uit zichzelf dus (alhoewel het ene paard van nature goediger dan het andere kan zijn). Maar als zo'n paard al tot 'klerebok' is opgeleid, dan moet deze toch heel snel gecorrigeerd worden.

Achterover trekken is een groot woord, maar mijn keus zou toch ook wel eerst mezelf veilig zijn. Probeer eerlijk gezegd zoveel mogelijk niet met paarden met zulke problemen in aanraking te komen. Ik ga voor mijn plezier met paarden om en kom geen paardn tegen om te rijden etc. die niet binnen mijn straatje passen.

Niet eerlijk voor zo'n paard dat hij op zijn kop krijgt voor het niet beter weten misschien nee. Maar ook bij bv kinderen treed dit op, slechte opvoeding van ouders en de kinderen zitten er later mee en moeten (terwijl ze niet beter weten) gecorrigeerd worden door bv leraren op school.