Pony weigert te draven / galloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:29

Karin schreef:
Een paard kan je niet bewust in de maling nemen.

Een paard reageert op veranderingen in zijn omgeving. Idd kan een paard wel ergens 'onderuit willen komen', maar dat doet-ie omdat het hem op dat moment te moeilijk wordt of omdat-ie ergens last van heeft. Zeer zeker NIET om de ruiter te pesten! Dat soort gevoelens kent een paard niet.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens ..
Die pony waar ik op rijd, die is zo lui .. en ik weet zeker dat de oefening niet te moeilijk was, kom op zeg hij kan echt wel draven hoor, oké galloperen vind die moeilijk maar een paar passen kan die echt wel galloperen hoor. Draf en alles doet die normaal alleen op stemhulp al.

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:29

ach het is maar hoe letterlijk je het neemt. Als een paard normaal altijd braaf zijn rondjes loopt en ineens vind dat iets wel heel erg eng is, dan ga ik niet lief zitten wachten tot meneer (of mevrouw ) het niet meer eng vind, dan is ie gewoon aan t zeiken en dat wil ik dan gewoon niet. aandacht is bij je werk, klaar. Kijk, mocht het nou een medische oorzaak zijn (is bij mijn vz paard het geval, dus reageer daar uiteraard héél anders op) dan is t natuurlijk een ander verhaal.

Mara het is maar hoe je t wilt noemen, in de maling nemen, zieken, verzin maar wat.

Overigens kan een paard natuulijk ook wel eens zijn dag niet hebben en gewoon geen zin hebben om zijn rondje te lopen, dan hoeft t niet zo te zijn dat ie ergens last van heeft of omdat het te moeilijk is.

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:30

Jaduuh schreef:
Karin schreef:
Een paard kan je niet bewust in de maling nemen.

Een paard reageert op veranderingen in zijn omgeving. Idd kan een paard wel ergens 'onderuit willen komen', maar dat doet-ie omdat het hem op dat moment te moeilijk wordt of omdat-ie ergens last van heeft. Zeer zeker NIET om de ruiter te pesten! Dat soort gevoelens kent een paard niet.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens ..
Die pony waar ik op rijd, die is zo lui .. en ik weet zeker dat de oefening niet te moeilijk was, kom op zeg hij kan echt wel draven hoor, oké galloperen vind die moeilijk maar een paar passen kan die echt wel galloperen hoor. Draf en alles doet die normaal alleen op stemhulp al.

dat bedoel ik. Dat paard waar ik het over had wist ook dondersgoed wat draven was. Hij vertikte het gewoon, niet omdat het moeilijk was, maar omdat meneer liever lui dan moe is. Bij zijn eigenaresse loopt ie continu te sloffen, terwijl hij toch echt wel een vlotte draf liet zien op t moment dat ik hem reed (en aanpakte)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:32

Dan nog reageert een paard op zijn omgeving. Als jij het paard niet aan het werk zet, moet hij dat dan uit zichzelf gaan doen?

Een paard denkt echt niet 'kom, laat ik mijn ruiter eens lekker dwarszitten'. Zulke menselijke eigenschappen heeft een paard echt niet. Maar goed, daarover verschillen de meningen blijkbaar.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:32

SuperSmurf schreef:
SuperSmurf schreef:
ach het is maar hoe letterlijk je het neemt. Als een paard normaal altijd braaf zijn rondjes loopt en ineens vind dat iets wel heel erg eng is, dan ga ik niet lief zitten wachten tot meneer (of mevrouw ) het niet meer eng vind, dan is ie gewoon aan t zeiken en dat wil ik dan gewoon niet. aandacht is bij je werk, klaar. Kijk, mocht het nou een medische oorzaak zijn (is bij mijn vz paard het geval, dus reageer daar uiteraard héél anders op) dan is t natuurlijk een ander verhaal.

Mara het is maar hoe je t wilt noemen, in de maling nemen, zieken, verzin maar wat.

Overigens kan een paard natuulijk ook wel eens zijn dag niet hebben en gewoon geen zin hebben om zijn rondje te lopen, dan hoeft t niet zo te zijn dat ie ergens last van heeft of omdat het te moeilijk is

.

dat bedoelde ik ook .. alleen kun je dr dan wel van maken dat die lui is

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:34

Karin schreef:
Dan nog reageert een paard op zijn omgeving. Als jij het paard niet aan het werk zet, moet hij dat dan uit zichzelf gaan doen?

Een paard denkt echt niet 'kom, laat ik mijn ruiter eens lekker dwarszitten'. Zulke menselijke eigenschappen heeft een paard echt niet. Maar goed, daarover verschillen de meningen blijkbaar.

Ja, naja laten we daar maar geen discussie over voeren ..

Maar zn eigenaresse heeft hetzelfde probleem gehad maar dan met hem op de trailer te krijgen, meneer ging met geen mogelijkheid op de trailer, 2 longeerlijnen, met man en macht niks hielp .. hij is zelfs een keer gewoon gaan liggen op op de klep van de trailer [niet omdat die ergens last van had ofzo, hij wilde gewoon niet op de trailer..] maja, koppig ..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:35

SuperSmurf schreef:
Bij zijn eigenaresse loopt ie continu te sloffen, terwijl hij toch echt wel een vlotte draf liet zien op t moment dat ik hem reed (en aanpakte)

Zij pakt hem blijkbaar niet aan, dan reageert hij dus niet. Dat heeft niets met dwarszitten te maken: zij doet niets, dus hij doet ook niets - omdat de ruiter niets doet waar het paard op moet/kan reageren. Actie-reactie, zoek de fout bij jezelf als ruiter en niet bij het paard.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:35

als hij gaat stilstaan laat hem dan achteruit lopen tot jij er genoeg van hebt moet je maar eens kijken hoe snel die weer voorwaarts wil mijn paard doet dit namelijk ook maar hij gaat echt rechtop staan zodra ik voel dat hij dit wil doen schop ik hem voorwaarts en dan maar flink laten lopen maar eerst uitsluiten of hij nergens last van heeft.
die van mij liep laatst steigerend de bak uit nou die heb ik weer naar binnen geslagen en hem daarna flink voorwaarts laten lopen en dan kan het opeens wel allemaal

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:36

Karin schreef:
Dan nog reageert een paard op zijn omgeving. Als jij het paard niet aan het werk zet,
moet hij dat dan uit zichzelf gaan doen?

haha dat zou nou nog eens makkelijk zijn? Zou me een hoop energie schelen

nee ik snap wat je bedoeld met het dwars zitten. Al weet ik niet zo goed wat ik daarvan vind. Het gebeurt zo vaak dat een paard ineens (zonder medische klachten)protesteert of iets weigert te doen. En dan gaat t lang niet altijd om ingewikkelde dingen. Ik kan natuurlijk niet in een paard zijn hoofd kijken, maar ik vraag me dan wel af of een paard dan niet toch onder het werk uit wil komen door dat gedrag te vertonen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:37

Ik ontken ook niet dat een paard soms onder het werk uit wil komen.

Ik zeg alleen dat hij dat niet doet om de ruiter bewust dwars te zitten. Dat soort menselijke gevoelens kent een paard niet.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:37

onley schreef:
als hij gaat stilstaan laat hem dan achteruit lopen tot jij er genoeg van hebt moet je maar eens kijken hoe snel die weer voorwaarts wil mijn paard doet dit namelijk ook maar hij gaat echt rechtop staan zodra ik voel dat hij dit wil doen schop ik hem voorwaarts en dan maar flink laten lopen maar eerst uitsluiten of hij nergens last van heeft.
die van mij liep laatst steigerend de bak uit nou die heb ik weer naar binnen geslagen en hem daarna flink voorwaarts laten lopen en dan kan het opeens wel allemaal

Jaa .. oke kan ik ook nog proberen

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:38

Karin schreef:
Ik ontken ook niet dat een paard soms onder het werk uit wil komen.

Ik zeg alleen dat hij dat niet doet om de ruiter bewust dwars te zitten. Dat soort menselijke gevoelens kent een paard niet.

Nee oké, dat is zo ..

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:39

aha, nee dan ben ik het eigenlijk totaal met je eens haha weg interessante pb discussie

Sily

Re: Pony weigert te draven / galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:41

Als een paard van de 1 op de andere dag zo gek begint te doen is het misschien verstandig om eerst eens eventuele oorzaken uit te sluiten.

Zadel, rug, hoofdstel, gebit allemaal recentelijk nagekeken?

Het is behoorlijk vreemd dat hij van ontspannen en kalm opeens overgaat naar stakend, bokkend en zelfs steigerend, eestal is dit toch een teken van pijn, dus ga eerst even alle mogelijke oorzaken langs.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:42

Oei zie dat er aardig wat reacties bij gekomen zijn sinds ik begon te tikken

Maar iig ben ik best voor aanpakken met die hap, als zeker is dat er niets mankeert.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:43

MaSbeL schreef:
of ze neemt je gewoon de hele tijd in de zeik... zou natuurlijk ook best kunnen ..

dat doen paarden niet hoor... Die denken echt niet zoals mensen. Die doen dingen met een reden: niet snappen of ergens pijn, of gewoon teveel voer krijgen en dus teveel energie hebben....

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:43

Sily schreef:
Als een paard van de 1 op de andere dag zo gek begint te doen is het misschien verstandig om eerst eens eventuele oorzaken uit te sluiten.

Zadel, rug, hoofdstel, gebit allemaal recentelijk nagekeken?

Het is behoorlijk vreemd dat hij van ontspannen en kalm opeens overgaat naar stakend, bokkend en zelfs steigerend, eestal is dit toch een teken van pijn, dus ga eerst even alle mogelijke oorzaken langs.

Zadel, na gegaan
Rug, moet wel oké zijn anders deed die bij opstappen ook raar, en bij het longeren ook
Hoofdstel nagekeken zat goed
Gebit, zou kunnen vanwege wisselen van tanden, maar in het begin deed die ook niet raar en schuimde die ontzettend, en tijdens het longeren had die ook een bit in en deed die ook niet raar
En hij liep ook niet kreupel ofzo

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:45

Bramblerose schreef:
MaSbeL schreef:
of ze neemt je gewoon de hele tijd in de zeik... zou natuurlijk ook best kunnen ..

dat doen paarden niet hoor... Die denken echt niet zoals mensen. Die doen dingen met een reden: niet snappen of ergens pijn, of gewoon teveel voer krijgen en dus teveel energie hebben....

Nou snappen van een drafje doet die echt wel..
Teveel voer kan haast niet bij hem, hij is zo lui als ik weet niet wat, dan had die wel wat meer energie tijdens het stappen en draven in het begin gehad ..
En pijn, tja het is jammer dat die niet kan praten had het allemaal stukken makkelijker gemaakt .. maar hierboven heb ik al gezegt wat k gecheckt heb enzo ..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:48

Maar als hij haken zou hebben doet dat ook niet constant pijn (in het begin iig niet) maar alleen als zijn wang ernaast gaat.
Tijdens het longeren zit jij ook neit aan de teugels, die hangen dan los.
Het kan best zijn dat er iets pijnlijks zit als je de teugels oppakt.

Als zijn rug pijn doet (of wat pijnlijk is) merk je dat vooral tijdens draf (lichtrijden) en galop, stappen en opstappen hoeft hij helemaal geen of minder last van te hebben.

Hij kan net zo goed gewoon zijn dag niet hebben gehad, of gewoon een manier hebben gevonden om onder het werk uit te komen, maar dit soort dingen moet je gewoon eerst 100% zeker weten voordat je hem er door heen probeerd te rijden.
Is de tandarts al eens geweest en hoe lang geleden is dat?
Mijn tandarts raadt aan toch wel 1 keer per jaar controle te laten doen en mits nodig bijvijlen.

Zadel is ook gekeken of het nog goed ligt en niks uitsteekt? (klein uitstekend bobbeltje kan met bv lichtrijden al gevoelig worden)

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:51

Ik heb geen idee wanneer voor het laatste de tandarts is geweest, [het is niet mijn pony hea] maar ik heb al eerder tegen haar gezegt dat die op de ketting dat aan zn halster zit kauwt, maar zij zegt dus dat het komt doordat die gaat wisselen ..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:52

Tsja....van wisselen hebben ze ook last.

Ik zou gewoon eens vragen of de tandarts mag komen kijken, ook of het wisselen gaat zoals het hoort.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:54

Sily schreef:
Tsja....van wisselen hebben ze ook last.

Ik zou gewoon eens vragen of de tandarts mag komen kijken, ook of het wisselen gaat zoals het hoort.

Als die dinsdag weer zo raar doet ..
en de eigenaresse ging zelf volgens mij sinds heeeeele lange tijd weer een keertje zelf rijden .. dus.. we zullen zien
in ieder geval bedankt

k ga nu pitten

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:58

Jaduuh schreef:
Ik heb geen idee wanneer voor het laatste de tandarts is geweest, [het is niet mijn pony hea] maar ik heb al eerder tegen haar gezegt dat die op de ketting dat aan zn halster zit kauwt, maar zij zegt dus dat het komt doordat die gaat wisselen ..

dan vraag ik me ineens af he. Mijn (21 jarige ) vz paard neemt ook altijd het touw of de borstel in zijn mond om erop te gaan kauwen, waarom zou hij dat dan doen?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:00

SS sommige vinden het ook gewoon lekker ergens op te kauwen

SuperSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:01

nou dat bedoel ik! Kan me niet voorstellen dat het lekker is om op een harde borstel te kauwen met al die harde stekels in je gehemelte