in begin van les/training galoperen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:18

Meestal stap ik een kwartier (eerst lekker aan een lange teugel, daarna heel lang en laag en alleen maar een beetje recht richten en op mijn buitenteugel krijgen, en wat eventuele kleine blokkades opheffen).
Dan draaf ik op allebei de kanten ongeveer twee rondjes, maar ik een paar overgangen terug naar stap en weer draven, en dan galoppeer ik zo'n 5 tot 10 minuten op allebei de kanten.
Dan weer een klein stukje draf, beginnen met wat schakelen (in galop doe ik dat eigenlijk al gelijk, maar dat is nou eenmaal de beste gang van mijn paard) en dan weer een flink stuk galop.
Dit alles nog steeds lang en laag en geleidelijk aan steeds ietsje ronder.
Na ongeveer 20 minuten (afhankelijk van hoe fris en lastig mevrouwtje is ) pak ik haar dan op (wederom in galop).

Als ik een uur rij, galoppeer ik daar zeker een half uur van (incl. in/uitstappen!!).
Galop is de fijnste gang om je paard recht, fijn aan je hulpen en sterker te krijgen
En de mijne zit zoooooooooooooo fijn...

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:20

Ik gallopeer nooit echt snel; meestal 10min. met een lange teugel instappen, dan wat buigingen in stap en draf en dan komt de galop.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:36

Ik ga ook vrij snel in de galop.
Hij wordt daar gewoon een stuk losser van, zodra ik heb gegalopeerd loopt hij vrijwel meteen netjes over zijn rug.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:54

Kissy schreef:
ik galloppeer meestal na een minuut of 10-15 . maar ik rijd in totaal ook meestal maar een half uur.. Mijn mening is als je paard lekker loopt waarom een uur rijden als je hem in dat half uur ook al voor elkaar hebt

Nou in de winter red ik een half uurtje rijden echt niet.In de zomer rijd ik ook wel eens een half uur Als hij lekker los is ben ik dan al zeer tevreden maar dan heeft hij de hele dag al in de wei gelopen in de winter staat hij ook wel regelmatig op de wei maar als ik hem van stal haal om te rijden heeft hij vaak toch al weer een paar uren stil gestaan en wil ik eerst rustig in stappen en doe dat vaak met 10/15 minuten en dan nog uitstappen na de tijd en doe daar ook 10/15 minuten over dus dan zit ik al op een half uur Dan moet ik nog rijden.

Ik galopeer meestal wel vrij snel want mijn pony komt daar lekker los van.Op de meeste manege's galopeer je alleen maar op het eind van de les daarom nemen veel mensen dit ook over als ze een verzorg of eigen paard krijgen je weet vaak niet beter maar voor je training kan het heel lekker werken om al wat eerder te gaan galoperen.Ik galopeer soms ook alleen een beetje los in het begin en na een tijd galopper ik weer aan en ga dan ook wat meer vragen in de galop.

Tes82

Re: in begin van les/training galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:11

Ik stap altijd goed los en ga dan vaak ook eerst even over in een galopje. Ik krijg mijn paard dan veel losser dan in draf.

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:39

ik stap meestal eerst paar minuutjes los en dan spring ik gelijk aan in de galop. Hij is namelijk in het begin altijd vrij fris en met de galop gewoon handgalopje hoor kan hij toch even ze ergste frissigheid laten verdwijnen. Ik merk wel dat het draven en de oefeningen ook veel beter gaan! Dat is echt lekker!

Lins_VetraJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:11

Ik stap altijd heel lang in. Lekker rekken en strekken. Meestal spring ik daarna aan in galop om haar losser te krijgen. Als ik daarna ga draven dan is ze heel ontspannen en meer aan me been. Dit vind ik fijner dan dat ik ga sjorren en ga schoppen omdat ze niet lekker draaft.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:35

Het is me zelfs aangeraden om m los te werken in galop! Nu zijn we even uit de running, maar ik stapte altijd zeker 10 minuten tot n kwartier los en ging m dan vaak in galop lekker los werken om daarna te draven. De arts in Bodegraven vond dat heel goed voor Ilion omdat hij dan makkelijker door zijn lijf kan komen. De galop is dan ook zijn beste gang.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:14

meestal stap en draaf ik even aan de lange teugel... beetje oprichten, klein hadgalopje.. en dan pas begin ik met het in de hand stellen van mijn paard...
zo is even een deel van de energie kwijt, kan ze even weer alles om zich heen bekijken....

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:05

ik doe het ook. Ik stap eerst goed in om spiertjes los te maken, en voorwaarts neerwaarts rijden. Dan een drafje, ook voorwaarts neerwaarts, dan galopje, voorwaart neerwaarts. Dan neem ik de teugels op en begin aan het echte werk . Mijn paardje is ook loseer na de galop. Ik heb ze ook goed onder controle in galop dus waarom zou je niet meteen kunnne galoperen als je paardje al goed losgestap en gedraaft is.
Een oud paardje van mij, Hassan, daarbij is de galop het beste om hem los te krijgen .

gyzmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:41

Ik doe ook altijd vrij snel galopperen. Eerst een minuut of 10 aan de lange teugel instappen, dan even met lange teugel op beide haden wat draven en dan lekker een paar rondes galopperen met lange teugel. Dan pak ik in galop steeds wat meer de teugel erbij en ga ik wat bewuster aan het werk.

Hij is al wat ouder, en met galop gaan de spieren sneller los en warm.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:47

Idd ja ,,bij mij werkt het ook goed ,om al redelijk snel te gaan galopperen ,want dan is de aandacht meestal daarna sneller op mij gericht.
Ik vind het niet echt raar om te doen.

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:10

ik begin meestal met een paar minuutjes stappen aan de lange teugel, en pak ze dan erbij, na 5 minuten gaan we lekker draven, met af en toe een paar rondjes stappen er tussen door. wat middendrafjes, oefeningen ed. ik ga na een klein halfuurtje ongeveer galoperen, omdat mn paardje dan lekker los en warm aanvoelt, soms is dit iets eerder omdat we wat minder tijd hebben om een serieuze training te hebben!

Smookyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:21

Mijn lesgeefster zegt ook altijd dat ik in het begin van de training moet galopperen en dan met verlichte zit en voorwaards naarwaards. Dit helpt echt heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:25

Ik galoppeer soms snel aan. Als mijn tinker een beetje boel energie heeft dan is ze zo druk. Dat als je wilt gaan draven ze al gaat in galop. Ik laat haar dan wel door galopperen maar ze komt er dan pas uit als haar tong uit haar bek hangt.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:57

Hallo, ik vind het niet raar hoor om aan het begin te galloperen.. Prima, zeker om zijn energie kwijt te raken.. Ik doe dat ook even goed losstappen.. paar keer draven en galloperen. Ik denk dat wel even goed om het los rijden (dus niet te kort en diep en rond) Ik heb het weleens gevraagd hoor wat het nut is van aan het eind galloperen maar het is vaak meer gewoonte. Op een manege doe je het ook altijd op het eind. Nou lekker verder rijden zo dacht ik...

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:29

Die van mij zit in het begin zo vast in draf, dat ik na enkele minuten stapwerk gewoon een overgang stap-galop maak en daarin verderwerk. Pas na de galop komt de draf. Zo vermijd ik de spanning van de draf volledig.
Dit is voor ons een veel beter systeem. Maar idd, sommige mensen blijven dit erg raar vinden en menen dat paarden eerst moeten draven.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:17

Ik galopeer ook vrij snel, meestal na een minuut of 10 al. Daarvoor heb ik dan losgestapt en meestal een rondje gedraafd. Van de galop wordt hij losser en warmt hij beter op. Krijg ook wel eens commentaar, of liever gezegd, de eigenaren van de paarden die ik rijd krijgen wel eens commentaar dat ik altijd zo snel galopeer. Ik sta nl op een manege en daar wordt voornamelijk eind van de les pas gegalopeerd. Maar gelukkig vinden de eigenaren van de paarden het niet erg dat ik vroeg (en meestal vrij veel) galopeer.
Na de intensieve training draaf ik hem enkele rondes links en rechtsom uit met de neus over de grond en daarna ben ik meestal nog zo'n 20 minuten aan het uitstappen. Werk over het algemeen bij de paarden die ik rijd heel goed.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:37

Ligt aan het paard.
Mijn pony waar ik Z mee rijd is al wat ouder en dus sneller stijf...ik stap daarom wel een kwartier los veel inbuigen enzo en heel vaak ga ik daarna naar de galop toe om m lekker los te werken en daarna pas draven. Dat werkt bij hem heel fijn

Bij mn andere 2 draaf ik eerst ook een stuk, bij die ene zodat ie gewoon een beetje braaf is..alles heeft gezien want als ik zo snel ga galopperen wordt ze helemaal fris
En die ander is net een oude diesel die moet gewoon ff op gang komen met veel stap draf overgangen om r te activeren en pas later galop

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:43

Ik galoppeer ook al snel aan met mijn paard. Ze is na de galop meteen een stuk losser en voorwaartser.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:45

gouda schreef:
Ik galoppeer ook al snel aan met mijn paard. Ze is na de galop meteen een stuk losser en voorwaartser.

Hier precies hetzelfde, na de galop is ze ook een stuk wakkerder en oplettender

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:55

Kylan rij ik altijd helemaal los aan de lange teugel. Meestal eerst een paar minuten stappen, dan even wat draven en daarna snel aangalopperen. In de galop aan de lange teugel lekker veel voltes maken en schakelen. Zo komt Ky het beste aan het been en wordt hij fijn los.
Met Joep wacht ik meestal iets langer met aangalopperen, daar wil ik liever eerst de frissigheid een beetje af draven.

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:42

ik heb een haflinger die is bijna 3 dus kan er nog nie mee rijden maar als ik kan rijden zouw ik gewoon heel goed los stappen en goed los draven en dan een galopje mee pakken en hetzelfde de andere kant op en dan ( zou ik pas doen als mijn pony ouder is) bigent pas het rijden dus het trianen. het is nie raar om vroeg te galloperen je kan het gebruiken als warming-up om alles los te maken zolang je de galop maar nie overdrijft is er niks mis mee
:#:#:#:#:#:#:#:#

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:28

Bij mijn ruin is zijn galop zijn beste gang, en tevens ook zijn favoriete.
Hij galoppeerd heel goed, en wordt er ook los van.
Ik galloppeer vrij snel aan, hij is daarna een stuk meer ontspannen en losser door zijn lijf.
Naarmate het uur vordert ga ik hem meer op de kleine voltes zetten in galop om hem meer op zijn achterhand te zetten etc.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:08

*ik heb alleen de eerste post gelezen*

Bij mij ligt het eraan. Maar ik doe eigenlijk juist het omgekeerde van wat de ts zegt:
Als ze fris is dan ga ik aan het werk in stap en draf, en als ze niet fris is dan ga ik eerst even galopperen, zodat ze een beetje wakker en wat actiever wordt.

Soms heb ik ook geen zin om haar door haar frisheid heen te werken en ga ik wil snel galopperen, maar meestal niet...

Als je pas helemaal aan het eind galoppeert lijkt het mij dat je niet echt aan je galop aan het werken bent. Dat je het alleen even voor de lol doet. Ik ga eerst in stap en draf aan het werk en dan kom ik vanzelf bij de galop uit, en daarna werk ik weer terug...