Buitenrij probleempje,

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:38

Hoi Saskia,
Wat wij onze jonge paarden altijd aanleren, is dat ze ten alle tijden voorwaarts moeten gaan als wij dat zeggen. Op het moment dat een paard teruguit gaat, reageren wij met: naar voren! Wat Nado ook al zei: de gang naar achteren verbreken.

Je schreef dat het een smalle zandweg was. Wat wij vaak doen als we iemand tegen komen, is even onze hand opsteken ofdat de persoon óf rustig(er) wil gaan rijden óf helemaal stilstaan. Meestal beseft een bestuurder dit zelf ook wel.

Hou verder je jonge paard (4 jaar was hij toch?) goed tussen je benen, klem je vast en drijf hem voorwaarts, en als hij angstig maar netjes erlangs gaat, beloon je hem de hemel in. Zo krijgt hij het vertrouwen in jou!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:42

bedankt voor je tip!!

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:19

hoi,
bij ons heb je ook een heel smal weggetje..op de heen weg heb je maar klein stukje sloot en trug weg alleen maar sloot..
mijn pony is egt super verkeersmak (behalve puuten en tramovergangen).
een half jaar geleden reed ik lkkr op mn dooie gemakkie buiten tot er opeens een trekker met noodvaart aan kwam... mn pony vond dit erg eng omdat hij van achter heel hard aan kwam rijden. er fietsten daar op dat moment veel mensen door het mooie weer (en zondag). de helft van de fietsers lag in de berm en mn pony kon gewoon niet verder de ebrm in door de sloot...toen hij langs kwam liep mijn pony ook naar achter..ik ben er heel snel afgesprongen, maar net op tijd!!! t scheelde geen hoef, hij gleed ook weg dus met n paar tikken met de zweep stond ie gelukkig weer boven.
en hij doet dit wel vaker idd richting de sloot, ik spring er dan echt mooi af!!!! 1x bijna in de sloot vind ik genoeg. je moet echt om je eigen veiligheid en die van je pony denken!!!
er komen ook wel eens gekken keihard langs rijden in gewoone auto, dit vind mn pony dan niet eng dan hebben ze mooi een kras van mn sporen in hn auto want steek gewoon mn been uit hoor!!! en zou gewoon af stappen. en idd af en toe aan de hand wandelen

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:22

dat van die auto alleen als ze als gekken langs rijden of expres toeteren ofzo....niet altijd natuurlijk.ik wuif ook altijd eerst of ze langzamer willen rijden..

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 15:40

jah maar ik wuifde expres niet,omdat die auto al niet hard reed,
En normaal vind mijn paard dat niet eng,dus meestal heb ik er geen problemen mee,
Ik verwacht volgende keer minder problemen hoor

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:59

... of dat je paard achteruit richting een aankomende vrachtwagen loopt... Jezus ik ben nog nooit zo bang geweest als toen! Kijk, ik kan dan wel braaf been gaan geven of net wat, maar hij hoefde maar minder dan een meter verder door te lopen of we lagen eronder! Dan zit je echt als verstijfd op je paard hoor..

Ik stap altijd af als er een voertuig groter dan een busje langskomt als er maar een meter speling tussen ons is, of ik zorg dat ik in een inritje ga staan, maar ik ben daar heel huiverig in. Ze hoeft maar haar kont te keren en ze word geraakt. Het is allemaal zo onvoorspelbaar op een dier..

Temp

Re: Buitenrij probleempje,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:51

Wat ook vaak kan helpen is als je paard echt druk wordt, even bij de schoft te kriebelen, geef hem vertrouwen. Als je duidelijk laat blijken dat jij niet bang bent, scheelt dat vaak al enorm. Je moet heel ontspannen overal tegen op kijken, als een vrachtwagen komt denk dan van: hmm een vrachtwagen, leuk ... Vaak scheelt dat wel, en verder gewoon heel veel oefenen, dagelijks even naar buiten gaan enzo.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:35

Hihi Bekend probleem!! Mijn paard is zóó erg, dat als ie achteruit gaat richting sloot en je probeert te sturen of te drijven, gaat alleen maar dichter naar de sloot toe... Hij maakt heel netjes een keertwening in de berm en blijft daar lekker lopen. Als ik probeer te sturen of te drijven gaat ie er alleen maar dichter naartoe. Wat een schatje hè? Het verschil tussen jouw- en mijn paard, is dat de mijne 19 is en de jouwe 4. Ik weet dat als ik mijn paard een mep met de zweep geef eruit gaat en weer rustig verder loopt. Als jij dat met je 4-jarige zou doen, zou hij óf niet meer verder willen, óf het z'n leven lang eng vinden.
Wat ik zou doen, is net als diegene boven mij, onstpannen blijven en vertrouwen uitstralen. En wees niét bang voor die sloot!! Ik heb altijd zoiets van: ja, dan liggen we dr in? jij (mijn paard) je zin!! (niet de juiste instelling ) Maargoed, daardoor ben ik niet bang voor de sloot. Als je iets "engs" aanziet komen, doe alsof je niéts ziet, gewoon lucht. Als jij je teugels op gaat pakken of harder aan gaat sporen, voelt het paard diréct de spanning. Als het "enge" langskomt misschien beetje meer drijven, niet te veel, gewoon zovan: toemaar, das brááááf, zie je?? dat is niet eng. goédzo!! bráááf.. Ik hang altijd hele verhalen op als ik de situatie niet vertrouw, dan hou ik mezelf bezig en mijn paard is teveel bezig met luisteren dan dat ie het eng vind.

Je moet gewoon kijken wat jij het handigst is. Je moet vooral niet laten merken dat je bang bent. Je kan het wel zijn, want dáár kun je niets aan doen, maar niet laten merken!! Ga desnoods heel hard zingen o.i.d.

Succes!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:41

Gewoon afstappen
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan ?
Als jij blijft zitten voelt hij jouw spanning, en als je ernaast staat niet, dus dan kun je dat beter doen. Let er echter wel op dat je zulke dingen alleen doet bij enge dingen in combinatie met een sloot, en niet als hij tijdens het rijden in de bak zomaar iets eng vind, zonder dat er een sloot is. Anders gaat hij straks alles 'eng' vinden en sta jij er om de minuut naast

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:31

Ik heb dit ook een keer gehad. Normaal stap ik er niet snel af maar toen ik ineens achteruit op een sloot afging was mijn eerste reactie ook: snel eraf!
In mijn geval was het ook de veiligste oplossing, omdat ik de teugels nog vasthad en heb kunnen voorkomen dat dat paard in het prikkeldraad kwam wat achter de sloot zat kwam .

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:11

Niet afstappen!! Waarom zou ie dr in gaan??

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:23

Ik zou ook afstappen..
M'n verzorgpony is ook altijd zo gek..
En ben met haar dan ook al 2 x in de sloot gevallen en dat was geen pretje,
Ze gaat ook altijd achteruit lopen als ze bv. zo eigenwijs is om niet verder te lopen of als ze bang is..
Maar ik ben nu als de doods voor sloten om er weer in te vallen dus ik spring der zowieso altijd snel af..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:07

zown situatie eb ik wel gehad.. en precies etzelfde gedaan tsja je kan moeilijk de sloot in?

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:21

Ik zou niet zo snel afstappen. Ik doe het ook wel eens, als het er voor Eka echt te eng uitziet en ik weet dat ze anders toch niet verder wil of de sloot inloopt. Ze is vroeger toen ze jong was een keer achterover de sloot ingevallen, dus de angst voor trekkers/vrachtwagen en alles wat groot s, is nooit meer overgegaan. Als het kan, ga ik in een dammetje staan.
Maar kijk uit met afstappen. Een meisje die bij ons op stal een pony had staan is daarmee de fout ingegaan. Ze was zelf ook best angstig als er iets groots aankwam en elke keer als dr pony (die toen ie kwam volledig verkeersmak was) raar ging doen bij een trekker o.i.d., stapte ze af. Op den duur wist die pony precies wat er aan de hand was en ging hij het expres doen. Zij werd er alleen maar banger van en heeft hem op den duur gewoon moeten verkopen, omdat hij voor haar bijna onhandelbaar was! (hij ging zelfs steigeren e.d. ....)
Ik weet dat dit niet het geval is bij jou, maar ik wou het even vertellen als waarschuwing bij het afstappen.
Ik ben het erg eens met Liselot11.
Bij Eka gebruik ik zelfs mn zweep soms even kort als ze niet goed reageert op stem. Dan schiet ze er soms ineens langs, maar dat is teminste naar voren en niet naar achteren/opzij, richting sloot.

Succes ermee!

westernbabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:39

Haai,
als ik naar de manege ga met mijn haflinger
ging ik altijd met het halster om maar nu doe ik dat
met het hoofdstel in want anders schrok ze altijd doordat ze
teveel ruimte had en met het bit in minder maar mijn advies is
of erop blijven zitten of eraf gaan maar gewoon doorlopen en als hij achteruit loopt streng zijn het ik bij mijn haflinger ook gedaan en nu doet ze het niet meer hoe liever jij doet op dat moment hoe vaker ze het doen geloof me..
xxxjes en veel suc6

westernbabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:41

en als jij bang bent voelt het paard
dat ook dus probeer jezelf te kalmeren zet hem
dan even stil en maak jezelf rustig en rij dan weer verder
maar laat niet merken dat je die sloten en kanalen eng vind
dat voelt je pony echt wel aan.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:55

Ik denk niet dat de TS bedoelt dat ze zich ongemakkelijk voelt op haar paard, of bang is.
Geloof dat ze wil weten wat ze moet doen en wat wij (andere bokkers) doen of juist niet doen in dit soort situties.

Normaal ga ik nooit van een paard af, maar toen ik ooit eens dacht op een verkeermakke pony te zitten en langs een 80 km weg ging en pony bleek niet verkeersmak te zijn, heb ik er ook voor gekozen om eraf te gaan.
Waarom; ik hoef nog niet zo nodig dood, als zij onder een auto wilde dan oke,maar zonder mij.
Was niet bang, maar gewoon zelfbescherming,ws als ik erop had gezeten had ik onder een vrachtwagen gelegen.

Toen het verkeer rustiger werd er weer opgeklommen en dat volgehouden tot ze me voor bijna alles er vandoor vloog.
Even goed gepraat met haar, nog een minuut of 10 goed gereden en daarna gewisseld van pony, ik kon gewoon niet meer...zat te ...

Als er een gevaarlijke situatie voordoet, dus bijna in de sloot vallen, ben ik er voor om eraf te gaan om geen ongelukken te krijgen.

Als je als ruiter bijv niet over een viaduct durft ben ik er zeker niet voor om af te stappen, pony merkt de angst en zal gaan staken, dan helpt zingen,fluiten of praten wat al eerder iemand aangaf perfect!!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:41

JoanneArnhem schreef:
Als je als ruiter bijv niet over een viaduct durft ben ik er zeker niet voor om af te stappen, pony merkt de angst en zal gaan staken, dan helpt zingen,fluiten of praten wat al eerder iemand aangaf perfect!!

Ik wel! Ik durfde vroeger niet eens te fietsen over een viaduct, laat staan met een jonge pony die nog nooit over een viaduct is geweest. Ik weet van tevoren dat ze, hoe dan ook, rennerig gaat doen (waarschijnlijk ook omdat ik gespannen ben), dus ik kan mezelf dan toch niet ontspannen..

Later heb ik nog een 'ongelukje' gehad op een viaduct met een ander paard, toen zat ik er ook op (later lag ik er dus onder). Dit kwam doordat het voorste paard van een hond onderaan het viaduct schrok en omdraaide, ik had niks meer te zeggen.

Nee, voor mij geen viaducten te paard! Ik vind dat echt eng. Gewoon achter een ander paard aanlopen en tegen het paard blijven praten..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 11:50

JoanneArnhem schreef:
Ik denk niet dat de TS bedoelt dat ze zich ongemakkelijk voelt op haar paard, of bang is.
Geloof dat ze wil weten wat ze moet doen en wat wij (andere bokkers) doen of juist niet doen in dit soort situties.

Normaal ga ik nooit van een paard af, maar toen ik ooit eens dacht op een verkeermakke pony te zitten en langs een 80 km weg ging en pony bleek niet verkeersmak te zijn, heb ik er ook voor gekozen om eraf te gaan.
Waarom; ik hoef nog niet zo nodig dood, als zij onder een auto wilde dan oke,maar zonder mij.
Was niet bang, maar gewoon zelfbescherming,ws als ik erop had gezeten had ik onder een vrachtwagen gelegen.

Toen het verkeer rustiger werd er weer opgeklommen en dat volgehouden tot ze me voor bijna alles er vandoor vloog.
Even goed gepraat met haar, nog een minuut of 10 goed gereden en daarna gewisseld van pony, ik kon gewoon niet meer...zat te ...

Als er een gevaarlijke situatie voordoet, dus bijna in de sloot vallen, ben ik er voor om eraf te gaan om geen ongelukken te krijgen.

Hihi,jij hebt het door,dat wilde ik inderdaad weten,
Bang ben ik geweest,maar dit heb ik overwonnen