Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

Re: Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:43

Wat een prachtpaard. Verder heb ik totaal geen verstand van paarden inrijden, dus daar zal ik dan ook mijn mond over houden.

frieske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:09

daarom moet je hem juist van je hand afrijden..je moet hem zelf zn evenwicht laten zoeken zodat hij fijn zijn eigen balans vind, en niet op jouw handen!
Ik heb 2 weken geleden nog een paard zadelmak gemaakt die ok uit zichzelf aan de teugel gaat lopen..dit sta ik nu nog niet tioe hij moet leren zn hals lang te maken (halsstrekken
anders krijg je hier ook nog eens moeite mee!!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:15

precies, hij moet zijn rug bol gaa maken en ontspannen, dat doet hij op deze manier niet..

Maar als jij de volste vertrouwen hebt in je instructeur zal ik me stil houden

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 02:37

Ik vind het een mooi paard

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:32

Tja ik ben 't eens met 't met de rest eens over 't "aan de teugel" rijden. Als hij al is ingereden is, en hij kropt zichzelf dus op, dan is hij dus niet helemaal goed ingereden. Hij hoort je hand te volgen, maar g oed als dit juilie manier van inrijden is Dan laat ik 't maar op die manier veel succes ermee !

horsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:42

Gave foto's tes
Auke is STOER!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:49

hmmmz heb ik weer een andere kijk ik zie een goed voorwaards paard die zichzelf draagt......... mooi van het binnenbeen naar de buiten teugel en zo kan je mooi de binnenhand loslaten. Hij kruipt nergens achter de teugel.

Longeren met dubbele lijn is niet iets wat ik zou doen

Sica
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:27

Ik vind het echt een prachtpaard!
En supergoed dat hij nu weer iemand op zijn rug toelaat.
Succes ermee!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:29

hihihi...nou ik heb dan ook duidelijk een andere mening, want ik vind het er best goed uitzien! je ziet het dier netjes met het hoofd op de loodlijn en zie hem nergens wegkruipen. verder kun je zien dat de binneteugel op licht contact staat en dat de buitenteugel tegen de hals is. er word dus netjes met het binnenbeen naar de buitenteugel gereden...dus wordt hij van achter naar de hand toe gereden...niks mis mee dus!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:45

nah dat zie ik dus ook gewoon netjes gereden Kan er niks anders van maken

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:05

KiWiKo schreef:
nah dat zie ik dus ook gewoon netjes gereden Kan er niks anders van maken

ik snapte al die post al niet met al het commentaar ik dacht; ben ik nou de enigste die foto's ziet waarop het paard netjes loopt? begon al bijna te denken dat andere bokkers andere foto's te zien kregen dan ik, hihi blij dat jij het ook ziet!

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:12

Ik vind het er ook goed uit zien hoor. En echt een plaatje van een fries

( die longeerlijnen vind ik wel een btje eng)

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:20

mooi paardje
voor de 2de keer onder de man??:O best eng dan als je weet dat ie wild is en dan los... lef hoor;)idd de longeerlijk beest eng maar jah,.. je hebt les dus..
heel veel plezier verder

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:35

daksiej schreef:
Hij is vroeger heel erg mishandelt en is altijd behandelt als een gewoon paard en niet als een hengst.

Wat bedoel je hiermee?

Hij is wel mooi hoor
Laatst bijgewerkt door Nelleke_H op 18-01-06 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:40

Om te beginnen: als het een hengst is die opgenomen is in het stamboek wordt hij dit jaar 6 (ivm de A van Auke)

Verder vind ik dat hij niet opgekropt aandoet, maar foto's kunnen misleiden. Zelf rij ik mijn fries (en pony trouwens ook) een stuk lager los, om te voorkomen dat hij in de krul gaat lopen.

Maar als dit de tweede keer is dat je er op zit, heb je volgens mij niks te klagen.

Die lijnen vind ik btw wel erg eng, als hij een stap opzij doet o.i.d. staat hij er zo op.

Tess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:43

wat ik hiermee bedoel is dat het paard vroeger veel onnodig geslagen werd met de zweep. En dat hij niet behandeld werd als een hengst daar bedoel ik mee dat er geen rekening mee gehouden werd dat als er bijv. een lekkere merrie langs kwam lopen hij een beetje gek ging doen en hebgsten bijten nou eenmaal makkelijker en laten tegenover andere paarden zien dat ze de baas zijn, en zijn eerste baasjes na de fokker deed daar alleen wat aan door hem te straffen dmv zweepslagen en ook door het paard in de mond te rukken al liep hij mee naar de wei aan het hoofdstel. Ik hoop dat je nu weet wat ik hiermee bedoel

Tess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:44

Gjilke schreef:
Om te beginnen: als het een hengst is die opgenomen is in het stamboek wordt hij dit jaar 6 (ivm de A van Auke)

Verder vind ik dat hij niet opgekropt aandoet, maar foto's kunnen misleiden. Zelf rij ik mijn fries (en pony trouwens ook) een stuk lager los, om te voorkomen dat hij in de krul gaat lopen.

Maar als dit de tweede keer is dat je er op zit, heb je volgens mij niks te klagen.

Die lijnen vind ik btw wel erg eng, als hij een stap opzij doet o.i.d. staat hij er zo op.

thnx voor je berichtje en het uitzoeken van zijn leeftijd
losrijden was al gebeurt aan de dubbellonge (daar zijn geen foto's van maar dat gebeurde idd laag.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:46

Das niet mishandelen das een hengst opvoeden Je wil niet weten hoe hard dat kan gaan...........

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:54

Mijn hengst krijg ook een dreun als hij idioot gaat doen naar wat voor ander paard dan ook. Kom nou, straks op wedstrijd moet hij ook naar mij luisteren ipv naar zn hormonen (is de bedoeling iig )

Ik denk wel dat er wel een verschil is tussen een (al dan niet terechte) dreun en een (behoorlijk rake) mep met een zweep.

Maar wat KiWiKo al zegt, een hengst heeft wel enige laat ik het zo zeggen leiding nodig

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:58

Mijn hengst krijgt ook echt een klap als hij idioot gaat zitten doen naar merries toe of wat dan ook! Wel fijn dat je zijn vertrouwen hebt gewonnen. Succes met het verder beleren!

frieske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:19

als ik nog eens mijn mening hierover mag zeggen:
Dit paard loopt mischien mooi en netjes aan de teugel maar MY GOD hij is net de 2e x onder het zadel!!!!
Hij moet leren zijn rug te gebruiken..ontspannen..voorwaarts niet aan de teugel rijden je moet hem hals laten strekken..je hand laten volgen!!
Kan er anders niets over zeggen, het is niet mn paard.
Hier verwacht ik echt nog problemen mee..
Een paard die aan de teugel loopt wordt eigenlijk constant iets terug gehouden..op een gegeven moment heeft deze zoveel energie opgespaard dat de bom barst!!
succes

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:21

Casca schreef:
sorry, maar ik ben het wel met frieske eens, vooral friezen krijgen snel de neiging om zich op te kroppen, rij hem eert lekker naar voren dat hij voor het been wordt en de bovenlijn gaat ontspannen

Verder is het idd een heel mooi paardje geworden!!

Juist, veel afwisselen met ook diep instellen. Mijn ervaring met Friezen is dat ze iegnlijk allemaal wel zo giga kunnen opkrullen, maar rij ze maar eens diep en lang, dan wordt het al moeilijk meestal! Overvraag hem niet! Zijn hele lichaam (spieren etc.) moeten natuurlijk wennen, we willen natuurlijk geen paard dat na een paar maand (alst niet eerder is) helemaal vast zit

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:57

(nog een keer) haar handen moeten naar beneden

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:07

frieske schreef:
mooie fries
Wat ik ontzettend zonde vind dat hij nu al aan de teugel wordt gereden..zo gaat zn gangwerk helemaal naar de knoppe..meen ik serieus!
Zoveel mogelijk voorwaarts rijden wat maakt het uit als hij met zn hoofd de lucht in loopt?
gr esther

Wat een onzin, door een jong paard laag en lang aan de teugel (verlengen) te rijden leert hij juist zijn rug al te gebruiken! En zo z'n gangen te verbeteren! ( Ieder paard moet kunnen verlengen als dat gevraagt wordt. )

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:12

Djuukiej schreef:
Wat een onzin, door een jong paard laag en lang aan de teugel (verlengen) te rijden leert hij juist zijn rug al te gebruiken! En zo z'n gangen te verbeteren! ( Ieder paard moet kunnen verlengen als dat gevraagt wordt. )

Ik vind deze dan nog te opgericht lopen...