Hoe kan ik dat 'ja-knikken' stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:35

Hallo!

De merrie die ik rijd, doet dat ook wel eens.
Om maar gelijk de opmerking van een martingaal uit te sluiten... dat werkt echt niet.. Want daar rijd ik vaak mee en dan doet ze het ook.

Heb je al eens goed naar je bit gekeken?
Hangt het op de juiste plaats? Hangt het recht in de mond (zijn dus beide gespjes even lang)? En is het niet te groot of te klein?

Want als het bit niet lekker in de mond ligt, dan gaat het irriteren en kunnen ze dus gaan schudden met het hoofd.

Het is maar een klein ideetje... maar als het dit niet is... dan is dat ook meteen uitgesloten, je hebt het immers zó gecontroleerd!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:14

Ik denk niet dat het aan het bit ligt; die heeft ze al zo'n beetje dr hele leven (vanaf dr 5e ofzo) en in de bak loopt ze ook niet te knikken en anders zou ze het daar dan toch ook doen?

En ik ga er ook echt geen martingaal of andere hulpteugel aanhangen (zoals al eerder gezegd) Ik wil het zelf doen en ik weet ook dat het kan; vorig jar deed ze het toch ook?!

Ik ga vanmiddag weer rijden, dus dan gaan we het zien....Jullie horen het!

en alvast dank voor alle reacties!Kan er echt wel wat mee!

Jark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:44

Ik heb het zelf ook gehad... en omdat veel mensen 1 sterkere hand hebben (meeste mensen hebben links een vaste hand) kan het zijn dat hij daarom zo reageert. Probeer misgien er aan te denken om af en toe je 'vaste' hand een beetje naar voren te doen..
Bij mij helpt het iig wel

succes

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:47

Heey Mijn pony doet/deed dat ook.
van de Instuctriese moest ik dan een tik geven en als ie dan nog niet reageerd handen stilhouden en als je het merk een paar stappen naar voren rijden...
suc6

Jaan81

Re: Hoe kan ik dat 'ja-knikken' stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:04

Nou, ik ben vanmiddag wezen rijden. Ik ben naar de bak gegaan, omdat d'r ijzer wat loszat en aangezien de berm te nat was om te rijden en madam toen wel ff flink aan het werk gezet moest worden, omdat ze gister heeft stilgestaan ging ik naar de bak.

Ik kreeg haar wel bij me; 1 oor was constant naar mij gericht en ze luisterde echt wel leuk. Zo gingen we met lange teugel allerlei figuren rijden. Dat kan ze écht goed, gewoon op zit en met je benen. Vind ze nog superleuk om te doen ook, volgens mij.
Natuurlijk ook geprobeerd haar een beetje naar beneden te rijden, maar dat ging matigjes. Dat kwam ook door de bak, geloof ik. Aan de ene kant alleen maar plassen en aan de andere kant zulk mul zand, dat ze tot over d'r koten in het zand liep...... Niet echt fijn werken dus.

Op de terugweg naar stal wel nog geprobeerd en het ging al beter! Ik heb flink mn benen eraan gehouden en eigenlijk alleen maar op mn handen gelet of ze wel ontspannen en stil waren.
Daarover wel nog een vraagje: Eka knikt heel erg met d'r hoofd mee in stap (doet ze altijd) Hoe houd ik dan mijn handen het beste stil?
Als ik ze een beetje stijf echt stil houd, klapperen de teugels en dus ook het bit in haar mond. Dat kan nooit de bedoeling zijn, dus daarom ga ik altijd een beetje mee. Doe ik dat goed?

Nu ga je wel echt overal op letten moet ik zeggen......Maar da's goed!

Iris1702

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:20

Je moet een beetje meeveren met de beweging zodat er gelijk druk op de teugel blijft... Dat klapperen vinden ze niet zo fijn en daar worden ze juist onrustig van....

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 11:25

Iris1702 schreef:
Je moet een beetje meeveren met de beweging zodat er gelijk druk op de teugel blijft... Dat klapperen vinden ze niet zo fijn en daar worden ze juist onrustig van....

Dat dacht ik al.
Doe ik dat iig goed.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:45

Mijn paardje heeft dit in het begin ook altijd gedaan, tijdens het beleren. Ze zijn dan steeds op zoek naar je hand. Probeer er dus (zoals al eerder gemeld) ervoor te zorgen dat je met de bewegingen mee gaat. Paard goed aan het been houden, naar je handen toe rijden werkt ook. Dan zal hij/zij meer gaan knikken maar als je mee beweegd zal het stoppen.
Waarschijnlijk is het contact handen-mond niet goed in balans.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:05

Zou het bij Eka er ook door kunnen komen, dat ze niet aan beide kanten zo soepel is?
Haar rechterkant is een stuk stijver. Dat is in galop goed te merken, (als je haar al in de rechtergalop krijgt); dan loopt ze vaak scheef.
In draf merk ik ook steeds vaker dat ze een soortje van scheef lijkt te lopen als ik op het rechterbeen lichtrijd. (dan word ik heen en weer gezwabberd in het zadel voor mn gevoel)
Zou dit invloed erop kunnen hebben?

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:45

rudi schreef:
een machtingaal aandoen;) en als dat niet helpt zou ik een slof gebruiken ! (heel los!) !! succes

Hulpteugels zijn niet altijd een oplossing.
Je moet de oorzaak achterhalen, nu zomaar opsluiten.
Misschien heeft ze verkeerd bit ofzo

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:39

Mijn paard begon er ook ineens mee, korte, heftige knikjes.
Eerst dacht ik dat het een rijtechnisch probleem was, maar ze bleek oorontsteking te hebben.

Even laten nakijken dus!!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:33

Nou heb ik een goede foto van een teugel die je misschien kan helpen, alleen doe photobucket het niet....

Dat gooien met zijn hoofd heeft idd te maken met op de rem lopen, geen goed raad weten met zijn evenwicht, wachten op tegelhulp etc. Je bent eigenlijk al goed bezig door hem voorwaarts te houden en aan het been te rijden. Het mag nooit zo worden dat je eerst teugelhulp geeft voordat hij een overgang o.i.d. maakt.

Ik heb teugels gemaakt waardoor je niet iedere keer een ruk in zijn mond geeft als hij gaat gooien met zijn hoofd. Er zit een stuk elastiek tussen, maar wel met een voorziening zodat je de altijd nog de teugels als "noodrem" kunt gebruiken.

Het is verder geen hulpteugel alleen een verlengstuk voor een verende hand/pols.
Hopelijk doet de fotosite het zo weer....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:51

Afbeelding

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:46

Als ik dit zo bekijk, dan is het elastiek korter dan de uiteindes van de teugel. Hoe kan het elastiek inwerken dan? Als je de teugels nu vastmaakt staat er door het elastiek toch constant druk op, omdat er spanning op komt te staan, omdat het elastiek korter is dan het leer.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 11:13

Als ik gewoon meega met mn handen, maar die verder stilhoud, heb ik die teugel toch niet nodig?

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:14

Nee die heb je inderdaad niet nodig dan.
Gewoon zoveel mogelijk oefenen, en steeds in dezelfde mate contact houden met de mond van het paard. Zal even wennen zijn, maar uiteindelijk zal het ja-knikken stoppen.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 11:21

Eka vind het ook heel raar, dat ze nu elke dag met de teugels op maat moet rijden, maar ik merk wel, dat ze er lekker hard van gaat werken en ze vind het ook wel leuk, aan haar reactie te zien!
Ik ga het dus volhouden! (nu hopen, dat de andere rijdster dat ook wil gaan doen.....)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:08

Die teugels moeten ook niet, alleen helpen ze een ruiter om een fractie reactiesnelheid meer te krijgen als hij gaat ja knikken. Voordat hij een ruk in de bek krijgt kun je al meegaan met je hand, zonder dat hij van het bit los/vast komt.

Wordt het te heftig of schiet hij ervandoor, dan krijgt het leer van de teugels vat op de mond. En zijn het hele normale teugels.
Gewoon net wat meer een elastieke hand.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:26

Pollen allergie?

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:35

Sydney2005 schreef:
Wij hebben er op de rijvereniging een die het doet met name in de galop (mee gaan knikken in het ritme) Wat ik onze instructrice dan hoor roepen is dat die merrie meer op eigen benen moet lopen. Dus zodra ze were begint te knikken juist niet met je hand iets doen, maar hand stil en met je been naar je hand toe rijden. Ze moet je hand blijven opzoeken en niet los vast los vast (wat ze waarschijnlijk doet) Ook zou ik hulp vragen aan een instructrice, want vanaf de pc is het moeilijk uitleggen

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb dit ook soms met mijn paard. Dit wel omdat hij pas drie is en we nog rustig aan bezig zijn. Ookop eigen benen laten lopen dus. Maar zo als jij het beschrijft moet ik het ook doen.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:15

Wat mij werd verteld, en wat ik denk:
het paard knikt, omdat je de teugels te strak vasthoudt..
je moet je handen meer ontspannen en niet zo strak nemen..
zo werd het mij gezegd..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 09:33

Dat kan, maar het hoeft niet. Die van ons doet het als hij echt van achter aan het werk gaat maar nog wel in zijn eigen tempo loopt. Dan weet hij zich gewoon even geen raad met zijn hoofd.
Als Saskia hem dan in een hoger of lager tempo met impuls gaat rijden dan gaat hij weer op haar letten en dan is dat schudden/knikken ook weer voorbij.

Bij ons paard is het dus zijn concentratie.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:09

Lisanne91 schreef:
Wat mij werd verteld, en wat ik denk:
het paard knikt, omdat je de teugels te strak vasthoudt..
je moet je handen meer ontspannen en niet zo strak nemen..
zo werd het mij gezegd..

Hmm, dit lijkt me, bij Eka iig, niet waar, want zó strak heb ik de teugels niet. Ik heb ze op maat, dat absoluut, maar dat is niet strak.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:09

oke..dat kan
het kan ook wat anders zijn..
ik zou het verder eigenlijk niet weten..

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:16

meer opsluiten van voor en aanrijden van achter