met lange teugel op de achterhand rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:17

Hier ziet het er best netjes uit, achterbeentje er lekker onder. *je beugels kunnen maybe wel wat langer*

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:31

horse_girl schreef:
Maar ik gebruik het laag rijden dus juist om een ontspannen rug te krijgen, en niet meteen rond vragen want dat lijkt me ook niet best voor de spieren.

Ontspannen en rond sluit elkaar echt niet uit hoor.
Een weggedrukte rug is gespannen. Let er eens op bij het longeren, juist wanneer een paard op een fijne manier rond gevraagd wordt en hij laat los in zijn lijf, dan zie je die rug vaak zo mooi 'deinen' bij elke beweging.
Dat voel je me rijden ook. Probeer maar eens fijn door te zitten op een paard dat zijn rug 'vasthoudt', het lijkt alsof je op een plank zit.

Holle rug=ontspannen
Bolle rug=gespannen
Dat gaat dus niet op. (Al geloof ik niet dat dat zo cru beweerd wordt door iemand..)

Ik ben het wel met je eens dat de achterhand erbij rijden niet per defenitie betekent dat er teugelcontact moet zijn (ik doe het zelf tenslotte ook), maar je ziet vaak wel dat een actieve/dragende achterhand wat wordt verward met een paard iets over z'n tempo te laten lopen. Dat voelt actief en ziet er wellicht zo uit, maar je meot werken naar een dragende, en geen stuwende (hoe actief ook) achterhand.

Misschien bedoel je dat je met wat rustig ronddraven de spanning wat kunt laten afvloeien wanneer je merkt dat een paard erg vasthoudt in het lijf, maar verder leg ikzelf niet de link met het verkrijgen van een ontspannen rug.

Ik draaf en galoppeer ook vóór mijn training met een lange teugel. Maar alleen wanneer ik naar les moet, dan moet ik eerst een eind rijden buiten, op weg naar de bak.
Dat doe ik idd om wat op te warmen, de ergste looplust eraf te halen en omdat ze het zelf gewoon lekker vindt. Ze wordt op buitenrit vaak genoeg aan het werk gezet, een compleet vrijblijvend drafje waarbij ik 'zo min mogelijk in de weg zit en niet inwerk' is voor ons allebei wel eens lekker.

Maar wanneer ik thuis in de bak rij en we dus niet eerst onderweg zijn, stap ik in, en dan VWNW en van daaruit verder doorvragen.
Dan doe ik andere oefeningen om haar los en soepel te krijgen.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:47

Ik ben het helemaal eens met je verhaal. Maar met echt rond bedoelde ik het LDR rijden zegmaar. Maar laat ik er over ophouden, volgens mij zeggen we het anders maar bedoelen we hetzelfde

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:13

ik wacht nog steeds op de uitleg waarom het nou precies elcht is voor het paard, om met lange teugel in te draven.

want ik heb gesproken met de eigenaresse, en die liet hem ook altijd even lekker indraven met lange teugel.
en die reed z2 met hem, en trainde hem dus van achternaar voren, maar deed hetzelfde als ik.

antwoord komt maar niet, ook niet via PB. vraag ik me toch waarom ik eerst zo direct wordt aangesproken, en als ik om uitleg vraag niks meer hoor.

Mulan

Re: met lange teugel op de achterhand rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:19

Ik ben wel ingegaan op je vraag 'waarom het slecht' zou zijn.

Moet zeggen dat het wel een klein beetje mismoedigend is als je er werk van maakt iemand uitgebreid antwoord te geven en er dan vervolgens wordt gesuggereerd door TS dat er nergens moeite wordt genomen op haar vraag in te gaan.

Het kan zijn dat je op een ander antwoord zat te wachten dan wat ik (en anderen ) je gaf.
ONderussen heb je al een heleboel goede en opbouwende antwoorden en uitleg gekregen van mensen die proberen uit te leggen waarom ze deze manier van inrijden niet logisch vinden en je tevens gelijk advies geven over hoe zij het zouden doen.
Maar lees eens wat meer tussen de regels door en lees misschien iets beter, dan kan je best wat wijzer worden en wat dieper ingaan op de antwoorden die je krijgt ipv in herhaling te vallen en weer te vragen waarom het slecht is. Dat wordt namelijk helemaal niet beweerd.

Er staat nergens een antwoord dat begint met:
"Het met lange teugel op de achterhand inrijden is slecht voor je paard omdat..."
, dus in dat opzicht heb je gelijk.
Dat antwoord staat er niet omdat je het zo cru niet kunt stellen.
Wil je wat verder op dit punt ingaan en meer discussieren, dan zal je zelf ook wat specifieker in moeten gaan op de antwoorden die je krijgt van je mede-bokkers.
Laatst bijgewerkt door Mulan op 16-01-06 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:23

horse_girl schreef:
Ik ben het helemaal eens met je verhaal. Maar met echt rond bedoelde ik het LDR rijden zegmaar. Maar laat ik er over ophouden, volgens mij zeggen we het anders maar bedoelen we hetzelfde

Zijn we het idd eens....

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:26

nee, ik heb het over Broadway, die zei dat ik iets in mijn paard rij, wat zij kan gaan opknappen als mensen met klachten bij haar komen, zegt ze.

dan ben ik benieuwd hoe het dan precies zit, maar ik hoor niks meer, terwijl ik vond dat ze wel een beetje vermanend (of hoe zeg je dat) toesprak. 'danj je wel namens je paard.'

alsof ik het expres doe. maar nu zie ik nog een topic over een z2 paard, die ook op de lange teugel indraaft.

daarom ben ik benieuwd naar de uitleg van haar, omdat ze fysiotherapeut is.

maar Mulan, erg bedankt voor al de uitleg hoor, ik bedoelde jou niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:28

Met een lange teugel indraven is helemaal niet slecht.
Snap ook niet hoe mensen kunnen zeggen dat het wel slecht is.
Lange teugel zoals vwnw, dat betekend dus niet alle contact verbreken Heeft dan ook niks met op de kop te lopen.

Maar wel 1 voorwaarde, je paard moet aan je been zijn.
dus een kleine kuit druk en hij moet reageren.
Van daaruit kun je aan de achterhand werken.
En ook vwnw rijden met een actieve achterhand.
Want waar he hoofd zit, maakt niks uit met wat de achterhand doet, jij bepaald waar zijn hoofd zit, of dat nu in dat "krulletje" is of met zijn neusje lekker wat lager.

Maar het probleem is idd vaak dat het paard niet aan het been is, vooral in het begin niet en dan stort hij idd als een duikboot op de kop.
En dat is dus te voorkomen met het instappen al te eisen dat hij reageert.

btw, ik begin met geen een paard kort

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:35

runningkawa schreef:
Met een lange teugel indraven is helemaal niet slecht.
Snap ook niet hoe mensen kunnen zeggen dat het wel slecht is.
Lange teugel zoals vwnw, dat betekend dus niet alle contact verbreken Heeft dan ook niks met op de kop te lopen.

btw, ik begin met geen een paard kort

Idd, dat werd door een heleboel anderen ook al gezegd.
Ik schreef ook letterlijk: "Ik zou VWNW actief instappen en draven en lekker veel (fantasie)figuren en (schijn)overgangen en tempowisselingen."

Er wordt ook niet beweerd dat datgene wat TS bedoelt slecht is, maar Broadway schreef:
"wat jij wilt is zijn probleem, daardoor sloft hij juist, hij heeft dit duidelijk niet nodig,zoals goede z-paarden worden getraind.....van achteren naar voren, jij eist het tegenovergestelde!!!!!Begin op zijn manier en eindig op jouw manier, dan is het sloffen over!!!Jij rijdt het erin!
Ik masseer en longeer+ fysiotherapie bij probleempaarden en kom dit héél vaak tegen !!!!"
en ik denk dat TS dáár een beetje over valt en graag wat meer uitleg over zou krijgen...

Milo, graag gedaan en ik hoop dat Broadway de moeite neemt!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:42

Ik heb net het hele topic gelezen, en ik ben nu eigenlijk ook wel heel benieuwd naar de uitleg van Broadway!
Want wat kretologie de lucht ingooien is leuk, maar dan wel graag met de onderbouwing ervan.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:26

ja inderdaad, wil graag het fijne ervan weten, als mij verteld wordt dat ik mijn paard de ****** in rij.

dank je wel mulan, jouw uitleg vond ik heel duidelijk en daar heb ik zeker wat aan.
ik heb gister ook VWNW uitgedraafd en dat ging heel lekker.
instappen doe ik ook zo, lekker voltes maken en zo, losjes maken in lijf en leden

maar ik heb ook geen reactie op mijn pb naar Broadway gekregen, dus ik heb het vermoeden dat dat ze het niet kan onderbouwen, maar alleen mensen kan laten schrikken door te vertellen dat ze hun paard stuk rijden.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:47

Inrijden in draf aan een lange teugel waarbij je niets vraagt, als jij niets vraagt kun je niet verwachten dat je paard (helemaal aan het begin van de training) al direct op de achterhand actief gaat lopen. Als jij niets vraagt geef jij hem teveel mogelijkheid om uit elkaar gevallen (en dat is dus niet over de rug) rondjes te slingeren. Wanneer jij hem met je been van achter naar voren gaat rijden in draf, kan hij ondanks die langere teugel toch wel zijn achterhand eronder plaatsen en denk ik dat hij over de rug en ook zoekend naar jouw hand lekker warm gereden kan worden. Uiteraard goed instappen aan een langere teugel en daarna pas wat meer oppakken.

De vorige ruiter bedoelde dat vast ook, dat ze eerst even aan de langere teugel losdraafde. Maar wel dat ze hierbij ook het paard zelf goed van achter naar voren reed waarbij ze een lichte aanleuning van het paard verwachtte. Kan me niet voorstellen dat ze haar paard eerste paar rondjes draf met de neus flink uitgeschoven naar voren uit elkaar liet losdraven namelijk...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:50

milo schreef:
hallo,

omdat rambo een paar keer niet lekker liep, en wij denken dat dat verband houdt met het feit dat hij soms een beetje loopt te sloffen, let ik er nu erg op dat meneer in actie blijft en goed op de achterhand loopt.

(rambo is 29, heeft wel z2 gelopen en heeft superconditie voor de rest)

alvast bedankt, milo&rambo

Uhh dit paard is 29!

Geef dat dier aub even de tijd om zijn spieren op te warmen, je kunt dat ook doen door niet helemaal los te gooien maar zeker niet gelijk oppakken. Het is in feite een fitte oude opa
Ik vind het heel gaaf dat die zich nog zo laat rijden!

Houdt hem lekker in beweging en zorg dat jullie er lol in houden. Wellicht speelt ergens ook nog wel wat slijtage mee, zou niet zo heel raar zijn toch?

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:59

ja, hij is soms wat stijf in zijn benen en nek, en komt wel los tijdens het rijden. daarom rij ik ook langer in, ik hou er goed rekening mee hoor

goed, ik heb heel veel aan jullie adviezen gehad, dank jullie wel allemaal, alleen wacht ik NOG STEEDS op antwoord van de alwetende Broadway...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:28

hallo Milo, even iets rechtzetten, ik dacht dat het al opgelost was......wat wou je nog precies weten,vragen is vrij hoor !

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:39

oke, bedankt.

ik vroeg me af wat er precies verkeerd was aan het indraven met lange teugel. omdat jij zegt dat je vaak mensen krijgt in de praktijk.

wat is er precies slecht aan, wat gebeurd er?
en waarom weten zoveel mensen dit niet, heel veel mensen rijden op de lange teugel in.

alvast bedankt!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:01

als het goed gedaan wordt ,sloft het paard niet met zijn achterbenen,dat deed jouw paard,terwijl hij in de z klasse zit,dan klopt er iets niet .....en met de uitleg kreeg ik een heel duidelijk beeld, goedbedoeld maar fout ,omdat......een paard niet kan sloffen en tegelijk aantrekken met de achterbenen en gaan zitten.
als ik tegen jouw zeg ga eens stevig stappen en dan even sloffen, doe dit ook even zelf!!!....en nu allebei tegelijk......dan doe je of het één of het ander...vasthouden of loslaten ! Een paard kan niet en achter en voor loslaten, wel achter aantrekken en voor loslaten, hij liep stijf in de hals en met stijve benen(dus géén goeie ruggebruik en niet dragend), dus vóór dragend en achter loslatend dan komt er teveel druk op de pezen en ik heb begrepen dat dit ook een probleem is geweest(risico-factor) en dan sloft het paard!
Als het paard goed draagt , sloft het niet ,dan valt het niet uitelkaar en mag het draven met de lange teugel !

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 09:58

bedankt broadway.

ja, ik liet hem gewoon loddraven, zonder maar ook iets te vragen. en ook niet goed aan het been, omdat ik dacht dat we beter eerst even lekker wakker konden worden.
maar dat was geen goede gedachte.

wat jij zegt is eigenlijk hetzelfde als Mulan, en als mijn stalgenoot, die mij erop wees dat ik misschien beter Rambo actiever kon laten lopen, zodat hij zijn best deed om zijn benen actief mee t laten doen.

Ik ben blij dat ik veranderd ben van loswerken, het lijkt of hij dit ook prettiger vindt, vreemd he, dat 1 deel je hele rijden kan beinvloeden, want hij loopt nu meer ontspannen als eerst.
hij heeft nu ook door dat van hem activiteit verwacht wordt, zodra ik de teugels erbij pak is hij meteen wakker.
heel ontspannen, en aan het einde van ht uur draven we nog lekker een paar rondjes uit.

zoals jij het zegt Broadway, had ik het nog niet bedacht, ove het vasthouden en loslaten.

heel erg bedankt allemaal!!!

liefs milo&rambo

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:07

veel rijplezier toegewenst, ik krijg heel veel vragen (internet ), foto,s om te bekijken en werk ook met probleem paarden en soms loopt het even bijelkaar langs......daarvoor mijn excuus, maar het was niet mijn bedoeling om om jouw aan het schrikken te maken!