Floris @ longeerwerk..(dubbele longe)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: Floris @ longeerwerk..(dubbele longe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:37

Ik bedoel wel door de ringen maar niet terug naar de singel, dus een enkele verbinding.. Op deze manier heb je hetzelfde contact als dat je erop zit en riskeer je niet dat je hem dubbel trekt als hij wat doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:38

Ik vind het er ook erg gespannen uitzien, maar ik vind het echt heel goed dat je iets met de tips wil gaan doen!
zijn er namelijk ook heel veel die dat niet doen!
Voor de rest ga ik mee met de tips hierboven!
heel veel succes, en laat ons even weten of het werkt!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:41

Als je paard erg heet is zou ik het niet op de manier proberen zoals poison1 dat zegt.

Telkens als hij harder gaat lopen en jij aan de longe moet trekken - trek je z'n hoofd naar z'n romp. Of dat nou is als z'n hoofd boven de schoft uitkomt of dat hij met z'n hoofd laag loopt - z'n nek "krimpt" dan of z'n neus komt tegen z'n benen (overdreven dus!)

Een bijzetteugel of een slof lijkt mij beter....
Losjes vastzetten en door z'n loperigheid - loopt ie zelf tegen het bit aan - dus loopt ie van achter naar voren....

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:52

Dit vind ik een beetje krampachtig, als je een andere longeersingel haalt met grote ringen aan de zijkant in plaats van aan de bovenkant, en je bevestigt de teugels zonder "slofwerking" denk ik dat je je paardje een plezier doet. Ik zou eerder een pessoateugel of gewoon een bijzet teugel aanraden, longeren met dubbele lijnen is noueenmaal een kunstje, niet voor niets dat meneer Haanstra er een heel boek over kan schrijven!! Verder kun je de volgende keer als je hem scheert beter het hoofd voor dehelfd doen, tot aan de plaats waar het bakstuk van je hoofdstel ligt, en dan de bovenkant en de oren niet, want nu is het net of je hem in de chocolaa gedipt hebt haha! Verder denk ik dat het erg mooi en ontspannen zal gaan als de de lijnen beter bevestigd, of een alternatief zoekt, want zo krijgt hij spierpijn denk ik! 't zijn maar tips! Groetjes van mij!

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:05

tsja.. bombarie.. over dat scheren.. ik zeg al.. het is niet altijd het makkelijkste paardje.. hij vind het dan ook doodeng.. maar omdat ik geen zin heb dat hij de hele winter verkouden is is hij geschoren..(i.v.m zweet en zo)
Ik zou zeker wat met de tips willen doen.. dus.. ik breng verslag uit over hoe en wat..
thnx voor jullie uitleg en de eerlijkheid.. al is het soms wel heel erg hard..
ik ga me best doen.. en floris ook..

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:10

Wel grappig trouwens, ik zit net in je profiel te kijken en zie dat formateur de vader van je paardje is. Dat is de overgrootvader van Patos en als ik zo'n floris' z'n koppie bekijk zie ik best wat overeenkomsten.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:15

hihi grappig..
weer een formattuer afstamming.. (ook al is het ver weg..)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:34

Ik zou toch een elastiek eraan hangen met een enkele longeerlijn, of een pessoa, want op het moment dat hij nou 'gaat racen' trek je alleen zn kin naar zn borst en bereik je alleen maar het tegengestelde...
Ik zou echt het elastiek eraan doen, achter zn oren en tussen zn benen vast (vrij losjes), de eerste paar keer zal die wel veel tegen het elastiek komen maar als jij hem probeert constant rustig te laten lopen (maar wel actief houden, hij moet niet gaan sloffen) komt de ontspanning vanzelf....
Ik persoonlijk maak mn longeerlijn vast aan de buitenste bitring, en dan door de binnenste heen. Als ze dan gaat rennen trek ik haar uit haar evenwicht, en is ze heel gauw weer op normaal tempo....

florislover schreef:
tsja.. bombarie.. over dat scheren.. ik zeg al.. het is niet altijd het makkelijkste paardje.. hij vind het dan ook doodeng.. maar omdat ik geen zin heb dat hij de hele winter verkouden is is hij geschoren..(i.v.m zweet en zo)

Als je hem scheert haal je juist het natuurlijke zweet deken weg en maak je de kans op verkoudheid alleen maar groter, omdat je de vacht, die de huid en dus het paard beschermt weghaalt. Je compenseerd dat dan wel met dekens, maar een deken past zich niet aan, een paarden vacht wel.
Je kan dan beter op tijd een deken opleggen in het voorjaar (of hem gewoon zonder deken laten staan, nog beter) en niet scheren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:36

Hij is erg gespannen en werkt tegen de teugel in! Longeren met dubbele longe vereist ervaring en een vriendelijke hand (niet dat je dat niet hebt hoor, maar het is echt een kunst om het goed te doen!)

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:38

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vraag me af waarom je je paard altijd zo hoog in de hals wilt laten lopen. Hij loopt eigelijk alleen maar met een afgebogen hoofd. Helemaal niet door zijn lijf heen. Ik zou hem laten zakken vanaf zijn schoft, zowel met rijden als met longeren.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:39

Met een elastiek heeft ze geprobeerd maar dat werkte niet - dus moet je wat anders proberen....

Ik gebruik het ook altijd ,maar bij 1 paard moest ik ook eerst wat anders proberen - die wou het ook niet aannemen...

Het scheren kan mij goed voorstellen

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:41

@ super woman: thnx..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:42

Elastiek met rijden of met longeren? En hoe zit die dan vastgemaakt?

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:43

longeren.. dis zit vat zoals ik het bij eht rijden ook vast maak.. achter de oren, door het bit en dan tussen de benen aan de singel vast.. werkt niet..:S

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:47

bombarie ik moest zo lachen om je met je choco-dip hahahaha.

Hij heeft zo ook een nepkrul, maar ik zal je niet afkraken hoor, alleen ik heb mijn paard meestal best los dan komt ie vanzelf wel naar beneden, maar sommige paarden gaan van zich zelf erg krampachtig lopen, daar kan je niets aan doen.

succes met je choco-dip haha xx

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:56

florislover schreef:
longeren.. dis zit vat zoals ik het bij eht rijden ook vast maak.. achter de oren, door het bit en dan tussen de benen aan de singel vast.. werkt niet..:S

tussen de benen?
nee, door het bit en dan horizontaal naar de singel aan beide kanten van je paard
Laatst bijgewerkt door superwoman op 12-01-06 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:01

als je je lijnen zo vast maakt zit er een hefboom werking op (denk aan een slof) je kan je lijnen beter aan het bit vastmaken

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:03

Ik vind het ten eeste een leuk beestje!
Maar idd een beetje gespannen..
Maar doet hij dit niet zelf?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:05

Miriano schreef:
Ik vind het ten eeste een leuk beestje!
Maar idd een beetje gespannen..
Maar doet hij dit niet zelf?

tuurlijk doet ie 't zelf.
Maar dan is de oefening nog niet goed....

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:07

Maar waarom wordt de TS dan zo afgezeken...
Die kan er ook niet zo super veel aan veranderen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:15

Miriano schreef:
Maar waarom wordt de TS dan zo afgezeken...
Die kan er ook niet zo super veel aan veranderen.

Jawel - een ander hulpmiddel gebruiken waar het paard wel goed op reageerd

Afzeiken vind ik een groot woord!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:17

Oke oke...

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:31

@florislover sorry dat ik het zeg maar we proberen je alleen maar te helpen door je aanwijzingen en commentaar te geven , soms komt dat wat hard aan omdat je het op wel 100 verschillende manieren kan opvatten en lezen en anders moet je geen foto's plaatsen! maar sorry als het hard aankwam we proberen je alleen te helpen

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:34

tja zo krijg ik mijn pony ook wel aan de teugel..

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:36

superwoman schreef:
Met een elastiek heeft ze geprobeerd maar dat werkte niet - dus moet je wat anders proberen....

Het is heel normaal dat een paard de eerste paar keer heel erg tegen het elastiek werkt, tijdens longeren.
Na 1 of 2 of zelfs 3 keer vind ik niet dat je kan zeggen dat het 'niet' werkt.
Zeker paarden die wat langzamer zijn qua begrip kan het soms best lang duren voordat ze het door hebben. Ik heb ook veel verschillende paarden ermee getraind, de ene snapte het na 1x al heel erg goed, en de ander snapte het na 4x pas, en weer een ander pas na 8x(toen wou ik de hoop ook bijna opgeven, maar doorzetten heeft toch geholpen)

Als ik het zou doen zou ik hem dus achter zn oren laten beginnen en dan door het bit tussen zijn voorbenen door, aan beide kanten. In eerste instantie niet te strak zetten, dat ie al wordt beloont als ie niet belachelijk tegen het elastiek gaat werken. Als ie gaat hangen moet je hem voorwaarster houden.

Maar goed, dubbele longe kan ook wel, maar dan zou ik hem niet zo vastmaken, hij heeft nu een valse knik, oftewel, gebruikt zijn rug alsnog niet.
En dan ben ik ook nog van mening dat je met dubbele longe longeren moet kunnen, dat kan je niet zomaar, het is een kunst net zoals het rijden zelf. Een pessoa lijkt me het allerbeste, daar hoef je veder zelf niet zo heel veel voor te kunnen, alleen even goed afstellen en natuurlijk longeren.