Geen lange teugel durven geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:05

Bienotje schreef:
laat iemand vanaf de kant je continu eraan herinneren dat je je moet ontspannen en de teugels langer moet nemen. Iemand die dat misschien tot boosheid toe je duidelijk maakt

Dat werkt dus niet...tenminste bij mij niet.
Degene die lesgeeft moet werken aan het vertrouwen en dat lukt niet als je je leerling iets laat doen wat hij/zij absoluut niet durft.

Je moet met kleine stapjes beginnen, desnoods eerst aan de longe. Gewoon teugels op maat, niet te kort en zo eens rijden. Gewoon wat stappen en een drafje, daarbij goed letten op je houding en ademhaling.

Dan misschien eens wat gymnastiek oefeningen aan de longe, zodat je je wat 'vrijer' voelt in het zadel.

Daarna een galopje aan de longe...

Gaat dat allemaal goed na een aantal lessen, dan begin je eerst aan de longe en als je het vertrouwd gaan de laatste paar minuten de longe eraf etc... Dat bouw je zo op.

Ondertussen word er gewoon goed op je houding gelet en omdat je langzaam het vertrouwen weer krijgt durf je vanzelf die pony al wat losser te laten.
Lange teugel hoeft dan nog niet, eerst leren niet zo krampachtig te zitten, daarna komt vanzelf dat je wat meer durft.

Regelmatig rijden (desnoods gewoon 3x per week een half uurtje onder begleiding) is wel belangrijk om de angst wat minder te laten worden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:13

Ineke2 schreef:
Bienotje schreef:
laat iemand vanaf de kant je continu eraan herinneren dat je je moet ontspannen en de teugels langer moet nemen. Iemand die dat misschien tot boosheid toe je duidelijk maakt

Dat werkt dus niet...tenminste bij mij niet.
Degene die lesgeeft moet werken aan het vertrouwen en dat lukt niet als je je leerling iets laat doen wat hij/zij absoluut niet durft.

Je moet met kleine stapjes beginnen, desnoods eerst aan de longe. Gewoon teugels op maat, niet te kort en zo eens rijden. Gewoon wat stappen en een drafje, daarbij goed letten op je houding en ademhaling.

Dan misschien eens wat gymnastiek oefeningen aan de longe, zodat je je wat 'vrijer' voelt in het zadel.

Daarna een galopje aan de longe...

Gaat dat allemaal goed na een aantal lessen, dan begin je eerst aan de longe en als je het vertrouwd gaan de laatste paar minuten de longe eraf etc... Dat bouw je zo op.

Ondertussen word er gewoon goed op je houding gelet en omdat je langzaam het vertrouwen weer krijgt durf je vanzelf die pony al wat losser te laten.
Lange teugel hoeft dan nog niet, eerst leren niet zo krampachtig te zitten, daarna komt vanzelf dat je wat meer durft.

Regelmatig rijden (desnoods gewoon 3x per week een half uurtje onder begleiding) is wel belangrijk om de angst wat minder te laten worden.

AMEN!

broadway

Re: Geen lange teugel durven geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:23

heeft dit paardje altijd voor de kar gelopen, zwaar,kort halsje en terugstaand in de voor en/of achterbenen ? Trekkracht is anders als draagkracht, zou kunnen dat dat het probleem is, dan moet je hem op de schouder met iets uitgedrukte neus rijden (vóór de loodlijn en er nooit achter!

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 12:40

ik ben in die tijd gestopt met lessen om andere omstandigheden dus niet omdat mijn paard zat te klieren.
De instructeur wist ook van mijn angst en zei ook dat ik me eens in NH moest verdiepen om eerst wat vertrouwen te krijgen.
Mijn fjord heeft nog nooit voor de kar gelopen en is van het luxere type dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Bij mijn verzorgster is er niks aan de hand loopt nageeflijk alles maarja zij is niet bang natuurlijk
Ik zal eens informeren of ik nog priveles kan krijgen dat zal misschien ook wel helpen want ik merk wel dat als er iemand rondloopt in de bak ze niet veel streken uithaalt
Ik ga wel proberen regelmatig te rijden zo wie zo wordt ze 3 keer per week door mijn verzorgster gereden en heb ik de rest van de dagen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:42

ooooohhh,dat is een héééél andere versie!!!!

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 12:45

hoe bedoel je broadway?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:57

Ik denk ook dat je eerst aan de longe kunt leren ontspannen, en dan los met iemand erbij die goed op je let. Mijn vriend heeft ook problemen met durven loslaten, maar het is echt noodzakelijk....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:58

Uit je eerste bericht maakten wij allemaal op dat je stopte met lessen omdat hij begon te klieren in de bak, maar dta is dus niet zo. Waar woon je?

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:21

Ik woon in vlissingen (zeeland)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:26

Ik wilde je graag komen helpen, maar dat is me echt te ver rijden. Zoek goede begeleiding en dan kun je een heel eind komen. De wil is er zeker, dus het komt wel goed. Succes

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:29

Bedankt kris25 voor je aanbod zeker jammer dat de afstand zo ver is

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:51

Haha, had alwel gedacht dat niet iedereen het met mij eens zou zijn..

Om eerlijk te zijn heb ikzelf nooit echt angst voor paardrijden of iets dergelijsk gehad dus spreken uit ervaring doe ik niet. Maar ervan uit gaande dat de TS het echt wel kan, zie ik niets anders dan dat ze er echt even door heen moet. En tja, misschien is dat niet ideaal.. Maar het paard kan het prima, aangezien de verzorgster er zonder enkele problemen 3x per week op rijdt.. Ofwel, de TS lijkt het probleem zelf dmv spanning en angst te veroorzaken. Dat kun je rustig door eerst urenlang stappen aan de longe misschien bereiken en zal ongetwijfeld bij sommigen een goede aanpak zijn. Maar ik zie meer dat de TS er echt even flink doorheen moet, die handen moeten ontspannen. Zodra dat gebeurt zal het paard ook ontspannen, ofwel.. Hiermee zal direct het paard beter en rustiger reageren. Zodra dat een paar keer is gebeurt en die drempel van dat rijden en ontspannen lager is geworden, omdat je merkt dat het echt helpt wordt het beter denk ik.

Ongetwijfeld tegenstrijdig met wat iedereen vindt, keuze voor de TS is de manier kiezen waar zij zich het beste bij voelt. Maar feit is en blijft, die knop van angst moet om en daar kun je jaren met longeerlijn overdoen.. Terwijl ik het vermoeden heb dat de TS best paardrijden kan.

Gewoon kiezen hoe jij je er prettig bij voelt en zorg alsjeblieft dat je echt weer plezier krijgt in het paardrijden. Want het is zo zonde als je dat alles behalve leuk vindt, terwijl je als je er nuchterder tegenaan kijkt juist zoveel plezier mee kunt hebben..

Succes!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:58

Bienotje: Dat is het nou juist met angst... Je kán het echt wel, maar je durft gewoon niet.

Als dat vertrouwen er niet is kun je fluisteren, praten of schreeuwen als brugman, het helpt niet!
Vertrouwen moet groeien, dat is er niet in 1x, vandaar dat de TS veelvuldig kort moet gaan rijden onder begleiding.

De longe is er niet omdat dat echt nodig is. Het paard is waarschijnlijk heus wel braaf, maar ook hier: Hij is er puur voor het vertrouwen.

Als het goed gaat, ookal is het maar 1 rondje en je krijgt daarover complimenten groeit je trots en weet je weer "Ik kan het, het lukt!"

Dát is de bedoeling... zo word het weer leuk...het is geen militair kamp, maar ontspanning een hobby...

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:00

Als een paard gespannen is, werkt het juist niet om het met slof, bitten en flinke kracht er even 'doorheen te trekken'. Waarom zou dat bij mensen wel werken?

(Ik sluit me helemaal bij Ineke aan)

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 15:12

Ik weet dat het probleem bij mij ligt en probeer gewoon door te zetten.
De angst is dus ontstaan omdat ik vorig jaar met haar onderuit ben gegaan tijdens een buitenrit en zij op mij terecht kwam en op mij bleef liggen want ze kon waarschijnlijk niet gelijk opstaan.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen maarja ik ga dan altijd denken van stel dit of als dat.
Maar ik ga proberen weer regelmatig te rijden en goede begeleiding te zoeken

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:48

lilkim schreef:
Ik weet dat het probleem bij mij ligt en probeer gewoon door te zetten.
De angst is dus ontstaan omdat ik vorig jaar met haar onderuit ben gegaan tijdens een buitenrit en zij op mij terecht kwam en op mij bleef liggen want ze kon waarschijnlijk niet gelijk opstaan.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen maarja ik ga dan altijd denken van stel dit of als dat.
Maar ik ga proberen weer regelmatig te rijden en goede begeleiding te zoeken

Even een doordenkertje om je "stel dit en stel dat" gevoel te doorbreken:

"Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest".

Dat zei mijn vader altijd als ik me van te voren druk maakte om dingen.... Bij mij helpt dat. Bij het paardrijden niet, daar heb ik geen angst...maar wel bijv. toen ik laatst geopereerd moest worden.... Misschien heb jij er ook wat aan!

_Vanisha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 19:15

Ze is ook braaf hoor in de omgang kan ik alles met haar doen en ben ik er ook niet bang voor maarja zodra ik er op moet.
Morgen ga ik weer rijden dus dan breng ik wel weer een verslagje uit

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:35

okej je laat bij het begin iemand haar inwerken
en dan probeer jij het

maar als je juist de teugels stevig vast houd geeft het je paard de drang om harde te gaan
dus wat ontspannen met je handen rijden
en dan zet je haar gewoon flink aan het werk:P
en dan probeer je de teugel gewoon te vieren merk je dat jij haar dan niet aankan
dan laat je iemand aders er op en kijk je wat ze doet en steeds ga je er wat eerder op
en je kan ok een join up proberen
om het vertrouwen van het paard te krijgen
als je hier intresse in hebt kan je me een pbtje sturen van hoe of wat
groetjes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:41

GEEN join up doen!! Helemaal niet als je niet eens weet wat dat inhoud en hoe je dat uberhaud moet doen.

Degene die dit zomaar aanraad weet ook niet waarover zij/hij het over heeft, anders raad je dit niet aan. Tenminste zeker niet voor dit probleem.

Het probleem ligt namelijk helemaal niet bij het paard, maar bij de ruiter. Je gaat geen paard straffen als het een ruiterfout is!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:40

Kan het ook niet zijn dat je je pony in de war maakt met hulpen die niet helemaal duidelijk zijn? Pony's en paarden kunnen soms heel gefrustreerd en druk worden van hulpen die niet duidelijk zijn. Let daar ook goed op.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:17

Himyar: de TS geeft al aan dat de angst vooral bij haarzelf zit. Dat zijn al tegenstrijdige hulpen genoeg. Probleem is dat je dat vaak ook wel weet van jezelf, maar dat het dan nog niet lukt. Er is niets zo moeilijk is als op commando ontspannen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:11

Ik ken het probleem uit eigen ervaring. Wat ik deed, was eerst zorgen dat mijn longeer -en grondwerk helemaal okay waren. Zodat op de grond vertrouwen en gehoorzaamheid helemaal okay waren en ik met mijn stemhulp mijn paard kon kalmeren/in tempo terug laten komen en laten stoppen. Daarmee hoef je dan al niet aan de mond te komen. Daarna ging ik op mijn paardje in stap met lange teugel, daarbij heel goed op mijn ademhaling lettend, zorgend dat ik zo ontspannen mogelijk goed op mijn achterwerk zat en desnoods hardop zingen of tegen het paard praten. En als je dan de teugel al op pakt, doe het dan niet met een paniekerige beweging, want daar schrikt het paard zich helemaal het rambam van. Ik weet dat het niet makkelijk is, maar alleen als je zo goed mogelijk kan doen alsof je ontspannen bent, hoe beter het is. Als je de schijn goed op kunt houden en vanaf de eerste seconde er goed op let niet de teugels strak te nemen, niet met je benen te klemmen en niet voorover te gaan zitten, dan heb je kans dat je paardje ontspant en daarmee zal je zelf ook ECHT gaan ontspannen. Dus je hoeft niet perse ontspannen en zelf verzekerd te zijn, maar probeer je paardje het idee te geven dat je dat wel bent. Het helpt echt. Maak het jezelf niet te moeilijk door meteen die "enge" of "engste" hoek in de bak op te zoeken. Maar doe je grondwerk juist wel op die enge plek, zodat je er niet helemaal weg blijft.
Ik heb zelf een Engels Volbloed merrie gehad. Toen ik haar kocht was er echt geen land mee te bezeilen, een flink trauma en weinig opvoeding/training genoten. In het begin kon ik niet eens met haar wandelen zonder dat ze op haar achterbenen ging staan. Aan de longe deed ze alles wat god verboden heeft. Ik heb haar toch best aardig aan het lopen gekregen. Later heb ik eens een PB hier op Bokt gekregen van iemand die haar had gekend voordat ik haar kocht. Ze kon in die tijd niet eens bereden worden, omdat ze altijd ging liggen als je op haar ging zitten en er echt geen land mee te bezeilen was. Zo zal ze niet geboren zijn, maar gemaakt! Omdat in het verleden haar vertrouwen al flink beschadigd was, kwam je met haar ook soms makkelijk in zo'n spannings spiraal terecht. Dan was alles plotseling dood eng en ging ze opzij springen. Het enige wat dan hielp was terug naar de stap met lange teugel, dan de draf met lange teugel. Als ik dat niet deed, dan werd het echt een rampenplan met haar. Het was niet zo zeer een ongehoorzaamheids actie, maar meer spanning en angst die haar teveel werden om de een of andere reden. Want wanneer dat af was gebouwd, was ze ook weer gehoorzaam.

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:29

Nou vandaag even gereden wel 13 minuten te verstaan
Ik had der eerst even gelongeerd om te kijken hoe ze deed en of ze erg fel was.
Toen had ik zoiets ik stap er gewoon op.
Eerst wel een beetje met moed wat lange teugel maarja die werd ook steeds weer iets korter
Ze is er ook nog even vandoor gegaan was ze ook best wel moeilijk te stoppen maar ik ben gewoon nog even verder gereden.
Dus ja niet echt veel nieuws eigenlijk maarja heb toch nog even gereden vandaag

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:16

Goed zo! Gewoon doorzetten. Nadat ze ervan door ging kreeg je haar ook weer terug en dat moet je even zelf in gaan zien

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 01:01

goed hoor even angst overwinnen
ineke2 join up is iet om af te straffen maar de vertrouwenband te verbeteren dat staat in het boek \
en je kan lekker met haar buiten wandelen kijken
of ze dan ook schrikkerig is
en dan gerustel je haar en als je dat dan doet dan begin je een band met elkaar te hebben
heb ik ook gehad
scheet in me broek durfte niet op me eigen paard (was hard gevallen) en ik vertrouwde geen paard meer
en toen hij kreupel werd moest ik dus elke dag met hem bezig zijn afspoelen wandelen enz
wat ik hiermee bedoel
ga veel doen met haar/hem
wandelen, laten grazen enz
enne je angst gaat vanzelf wel voorbij gewoon wat meer vertrouwen en een band met je pony \op het rijden na gaat alles gewoon goed dan heb je wel een band alleen die moet wat sterker met rijden
probeer als je bang bent gewoon aan iets anders te dnken
tis wel moeilijk maar probeer het
groetjes chantal