Paard sterk in haar mond met rijden :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_SantOs_

Re: Paard sterk in haar mond met rijden :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:43

@ elmiran : Oké, bedankt.

Ik rij al best veel voltes, ook in verschillende grotes.
Maar van mijn ene instructuur moet ik juist heel veel figuren rijden en in verschillende gangen ( en dat vind ik ook leuk, omdat ik dan teminste bezig ben ) en van mijn andere instructrice moet ik zo min mogelijk overgangen rijden, het liefst niet te veel figuren, gewoon de hele tijd eigenlijk het zelfde tempo.
Ik vind het opzich wel irritant, ik hou van figuren rijden en verschillende tempo's, veel overgangen.
Zodat ik teminste bezig ben ( en blijf met die dingen oefenen ).

Ik ben nu ook bij mijn ene instructuur bezig om de binnen en buiten stelling te oefenen, omdat Maud op de linkerhand ( is het volgens mij, ik raak steeds in de war daarmee ) heel erg met haar hoofd naar buiten en kont naar binnen loopt.
Dat gaat soms aardig goed.

Mirna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:48

Hoi,

een dubbel gebroken bit is soms de oplossing als je die nog niet hebt. Ook is mischien een martengaal handig...

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:59

@ Nandaluffer : Ik rij al met een dubbel gebroken bit en een martengaal.
Die staat sinds 2 weken wat korter omdat hij anders niet goed hielp .

Jasmijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:53

Een dubbelgebroken bit is inderdaad een goede oplossing. Het is een redelijk zacht bitje waar je paard gewoon goed op moet gaan reageren. Als je naar een dunner bitje grijpt, dan lost het probleem zich niet op, want waar is het einde? Je moet absoluut niet aan de teugels gaan trekken. Ik heb exact hetzelfde paard, was ook vaak niet te houden, ongelovelijk sterk enz. Sindsdien ik veel voltes, overgangen enz. rij gaat het veel beter. Als je paard echt gaat hangen, idd je paard een stuk teugel geven en laat hem dan maar eens even lekker doorlopen. Tempowisselingen, overgangen en figuren zijn sowieso altijd goed, want hierdoor gaat je paard beter naar je hand luisteren. Als jij links wil, dan moet ze ook links gaan. Probeer zo geleidelijk steeds langzamer te gaan. Maak bijvoorbeeld de eerste helft van een gebroken lijn in draf, de twee in stap, en rij weer in draf weg.... of allemaal andersom..
in ieder geval veel succes

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:03

Hallo ik heb dit probleem ook gehad (en nog een beetje) na alle trucjes geprobeerd te hebben pakken we haar nu wat strenger aan want ze houd me gewoon voor de gek, nu rij ik met meer druk en als zij loslaat doe ik t ook en inderdaad blijven drijven ook in de overgangen terug zodat ze mooi bij elkaar blijven zo heb je meer controle en nog een tip en een belangrijke neem zitles ik doe t nu al weken en t helpt echt elke week in de les eerst een kwartier 20 minuten zitles, teugels eraf beugels eraf aan de lijn met een touwtje voorwaarts neerwaarts laten lopen en kilometers maken het werkt echt maar wel volhouden succes!

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:04

P.s dan is ze meteen lekker los.

fjordeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:15

Ten eerste moet je altijd knijpjes geven en niet trekken aan de teugels...dus niet vast blijven houden want dan doet hij het ook. Als hij aan de teugels gaat hangen moet je hem eigenlijk als het ware laten vallen. je geeft dus eventje mee zodat hij *boink* op zijn neus valt...hij laat dan het bit los...en dan kan je de teugels snel oppakken om hem terug te nemen.

Ook is je zit heel belangrijk. Ik vond dat in het begin ook heel moeilijk om mn paard alleen op mijn zit te rijden...maar binnen een paar weken heb je echt al ontzettend resultaat. Ik harder en zachter draven kan je regelen door je zit...als jij dus sneller gaat lichtrijden...moet je paard ook wel...dus als jij gaat "stappen" zal je paard ook gaan stappen.

Nou hoop dat er wat tussen zit waar je wat aan hebt en je paard ook op reageert..

Veel succes,
Veer

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:24

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar mijn paard had dat ook toen ik hem net had. Ik wilde toen, als ik dan al strenger moest zijn, dat liever zonder dan met bit doen, dus ben overgestapt op bitloos. Gewoon met een vriendelijke, brede, zachte neusriem, dus niet iets wat in zijn neus snijdt. Hij ontspande beter zonder bit en is al vrij snel veel beter gaan luisteren naar lichte ophoudingen. Het doordrammen was bij hem dus gewoon protest tegen het bit. Misschien dat je eens een bitloos hoofdstel van iemand kunt lenen en (lekker veilig in de bak uiteraard) kunt uitproberen hoe je paard daarop reageert?

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:14

Oké bedankt allemaal voor jullie reacties
Ik ga der hard aan werken.
Ik hoop dat het met mijn westrijd er goed uit komt/gaat te zien.

Ik weet niet of ik dat zou durven om bitloos te rijden.
Bij mijn pony zou ik het wel doen want die vertrouw(de) ik helemaal maar bij Maud...
Maud kan heel erg onverwacht zijn.
Van een super rustig galopje naar een complete bom.
Rij je haar bijvoorbeeld 3 dagen niet is ze niet voor uit te branden.
Rij je de hele week kan ze nog een bom zijn.
Ze is zo ongelovelijk onvoorspelbaar.

Groetjes Anouk