Hoe rij ik mijn paard actiever?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:40

versailles schreef:
mijn paard is ook niet actieve. maar door veel overgangen te rijden.
en zorg dat ze niet in haar eigen tempo loopt maar net een tikkeltje harder. maar hoe oud is je paard en hoe vaak doe je wat met je paardje??

Mijn paard is 11 jaartjes jong en momenteel ben ik maar 4 keer in de week met haar bezig, als ik straks niet meer op de woensdag naar Boxtel moet voor school ben ik 5 dagen met haar bezig
Maandag: niet
Dinsdag: rijden
woensdag: momenteel niet
Donderdag: niet
Vrijdag: Als ik overdag kan buitenrijden, anders losgooien.
Zaterdag: meestal les maar door omstandigheden momenteel niet (word wel weer opgepakt zo snel het kan!)
Zondag: meestal longeren en aan de hand buiten uitstappen,

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:41

Elena schreef:
veraA schreef:
Volgens mij moet je paard even wakkergeschud worden
Dus als ze nog eens na 5 passen terugkomt gewoon meteen een loei van een tik met je zweep geven, en je teugels echt los laten, ookal wil ze rennen, dan is ze iig voorwaarts

dit is echt helemaal niet de juiste manier!
zo gaat het dier het rijden al helemaal haten!
zoals ik al gezegd heb,
veel overgangen maken,
is de beste en de enigste manier.
ik hoor het nog wel

Ik rij zoveel overgangen en tempo wisselingen dat ik er gek van word
Ook aan figuren rijden ontbreekt niks
Maar niet dat ze actiever gaat lopen hoor

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:21

Dat is een flink nadeel als je ergens priverijdt, altijd alleen en niemand om mee te kletsen of samen te rijden.

Was ie altidj al zo sloom? Hoe heeft je instructrice dat tijdens lessen aan laten pakken. Krijgt ie wel voldoende voer om actief te zijn?
Wel eens geprobeerd afwisseling zonder zadel rijden, is ie met longeren balkjes lopen ook zo traag? Als je haar losgooit, is ze dan ook ze sloompjes of dan wel actief? Staat ze alleen zonder gezelschap misschien.. Er is vast een reden dat ze zo sloom is, of is geworden. Als je die kunt achterhalen weet je waarop je je aanpak kunt baseren..

P.s. om zondag terwijl je zaterdag les hebt ook gewoon te rijden kan je paard neem ik aan ook wel hebben. Het is een paard en alleen dinsdag en zaterdag een uurtje rijden, naast soms een buitenritje op vrijdag en even longeren op zondag is dat echt bij lange na niet veel voor een paard dat niet jong meer is.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:46

Nou die rust met het rijden vind ik anders heerlijk hoor

Ja ze is wel sloom aangelegd.
Mijn instructice liet me 2 keer snel achter elkaar kort maar krachtig aandrijven. Daar heeft ze een tijd goed op gelopen maar nou negeert ze het zeg maar.
Voer krijgt ze ook genoeg, daar ligt het niet aan.
Zonder zadel ga ik er niet echt helemaal opkomen denk ik.
Met longeren laat ik haar eigenlijk nooit balkjes lopen.
Als ik haar los gooi gaat het wel, ze is niet echt super actief maar wel wat activer. Meestal gooi ik haar samen met de shet even los in de bak. Dan is ze wel actief en jaagd ze achter de shet aan.
Ze staat met de shet en een veulen in de wei. Dus ze staat ook niet alleen.
Ik weet dat ze op het moment niet zoveel beweging krijgt maar ik heb dit jaar eindexamen, ik werk 2 avonden per week, ik kan op het moment niet vaker komen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:59

Alleen rijden, op zijn tijd is dat echt wel fijn..Maar aan de andere kant is altijd maar alleen ook maar zo alleen. Af en toe is iemand mee om mee te kletsen ook wel gezellig, vind ik tenminste

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 15:14

Ik heb een jaar op een manege gereden.
En rij nou sinds een jaar alleen.
Vind het echt heel fijn!

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:36

DunDijk schreef:
Nou die rust met het rijden vind ik anders heerlijk hoor

Ja ze is wel sloom aangelegd.
Mijn instructice liet me 2 keer snel achter elkaar kort maar krachtig aandrijven. Daar heeft ze een tijd goed op gelopen maar nou negeert ze het zeg maar.
Voer krijgt ze ook genoeg, daar ligt het niet aan.
Zonder zadel ga ik er niet echt helemaal opkomen denk ik.
Met longeren laat ik haar eigenlijk nooit balkjes lopen.
Als ik haar los gooi gaat het wel, ze is niet echt super actief maar wel wat activer. Meestal gooi ik haar samen met de shet even los in de bak. Dan is ze wel actief en jaagd ze achter de shet aan.
Ze staat met de shet en een veulen in de wei. Dus ze staat ook niet alleen.
Ik weet dat ze op het moment niet zoveel beweging krijgt maar ik heb dit jaar eindexamen, ik werk 2 avonden per week, ik kan op het moment niet vaker komen.

dus zoals ik het begrijp is ze besig om jouwn benen te negeren.
misschien kan je eerst plastic sporen gebruiken, misschien reageerd ze daar beter op
ik zeg niet dat je haar vooruit moet prikken, maar om de hulpen duidelijker te maken
en ik denk als het eind examen voorbij is, en dat als je weer meer tijd aan haar gaat besteden, dat ze dan wel weer actiefer wordt

_Buddha

Re: Hoe rij ik mijn paard actiever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:40

Je moet eerst ff instappen natuurlijk, maar wanneer je gaat aandraven gewoon weer na een paar pasjes weer meer druk op de teugel en stappen.. en dan weer draven.. en weer stappen en dna galop de hele tijd door tempowisselingen maken, dus uitstrekken, verzamelen, halthouden etc. Als je pony niet goed voorwaart reageert op je beenhulpen, dan moet je hem toch aanpakken. Elke x dat hij niet reageert op jou bveenhulp, geef je hem een tik op zijn kont. Uiteindelijk na een paar x komt hij er zelf achter dat als hij niet reageerd hi straf krijgt. Probeer als je hieraan werkt, je even minder te consentreren op figuren rijden, gewoon eerst even dat tempo erin krijgen! Als het niet lukt, vooral niet boos worden, gewoon weer opniew beginnen.
veel succes!!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:43

Heb er vandaag gelongeerd, en er flink de vaart ingezet. Veel overgangen, na 2 passen stap weer draven en ga zo maar door.
Zaterdag ga ik nog wel een keer longeren en dan kijk ik of ik iets creatiefs kan verzinnen met een hindernisje.
Als ik weer met bijzet oid ga longeren, wat is dan aan te raden?
Meestal longeer ik met touwtjes.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:04

Ik heb vandaag les gehad en zijn ook bezig geweest met actief door laten lopen.

Ik moest gewoon streng zijn. Veel naar voren rijden en dan ook gelijk reactie, zo niet dan streng zijn.
Paard was het er soms ook niet mee eens

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 08:59

Nou ik als de bak weer gesleept is ga ik rijden.
En anders longeren en een hindernisje bouwen. Ben benieuwt hoe dat gaat