S-vorm in de lijf bij het aangaloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

Re: S-vorm in de lijf bij het aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:50

Bets schreef:
En je instructeur wat zegt die daarvan? Gebeurd het ook in de les dan?

Ja het gebeurt ook in de les. Mijn instructrice zegt dat mijn paard scheef is, niet heel erg, want na 10 min. aan de dubbele longe is hij weer recht. Mijn pony heeft artrose rechtvoor en als hij rechts moet aangaloperen moet hij dus heel even al het gewicht daar op zetten. Nu moet ik met hem oefenen om zijn rechterachterbeen te laten dragen zodat hij zijn rechtervoorbeen kan ontlasten. Verder zegt ze dat hij mijn buitenteugel niet volgt op de rechterhand en daarom ook over de schouder valt.
Ik weet het allemaal niet precies meer, maar er is dus wel goede begeleiding.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:18

Hoe bedoel je een s-vorm in het aangalopperen?, zet hij dan z'n achterhand naar binnen of wat doet ie dan?... Als hij z'n achterhand naar binnen zet kun je het beste een beetje schouderbinnenwaarts rijden voor het aanspringen en dan vanuit het schouderbinnenwaarts aanspringen zodat hij op het binnenachterbeen het gewicht heeft.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:29

ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem met de linkergalop. van mijn instructrice met ik voorla veel buigen op de linkerhand. Veel voltes, openen en sluiten en veel buiging. gisteren sprong ze normaal aan aan den longeerlijn, dus ik ben al een hele stap verder!
Die van mij pakte op het moment dat ik de hulp gaf, het bit aan de linkerkant vast en viel door mijn binnnebeen heen. door het soepel en recht maken doet ze dit nu al bijna niet meer.
Succes in ieder geval!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:00

Je moet rekening houden als je rechtergalop aan gaat springen dat zowel rechterachterbeen als rechtervoorbeen op 1 lijn moeten komen. Dus wat betreft het over de schouder weglopen, moet je nog meer begrenzen met buitenteugel en buitenbeen. Hou je paard zo rechtmogelijk onder je. Ook van te voren nog meer op achterbeen proberen te krijgen voordat je galop aan gaat springen. Geen kans geven om over de schouder weg te laten lopen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:03

Dan nog iets, wie longeert paard met dubbele longe, doe jij dat zelf of je instructeur. Want als je met dubbele longe werkt, kun je voelen wanneer je paard rechtgericht is. Maar dat gevoel is hetzelfde als je erop zit, dat is nu juist het fijne van dubbele longe, dat gevoel snel te herkennen is als je paard rechtgericht is. Je paard zal gelijk reageren door te ontspannen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:40

En als nu het probleem bij de ruiter zelf ligt dat zij iets verkeerd doet waardoor hij niet kan aanspringen?

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:05

Mijn instructrice longeert hem met dubbele longe

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:57

veronoz schreef:
Mijn instructrice longeert hem met dubbele longe

Ja kijk dan leer jij het niet aanvoelen, als je zelf kunt longeren (kan jouw instructeur jou best aanleren) dan voel jij zelf gewicht in de hand en kun je ook gaan aanleren wanneer je gelijkmatig of ongelijkmatige aanleuning hebt, en dat kun je later herkennen als je op je paard zit.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:40

Als het paard geen medische problemen heeft of andere hinder ondervindt en niet goed aanspringt in de galop (zowel zonder als met ruiter), dan kun je in draf het paard volledig los, soepel en ontspannen maken, zodat het paard zijn lijf kan gebruiken om in balans te gaan. Een gezond paard kan in galop, als dat niet gaat, is het in draf en waarschijnlijk zelfs in stap ook niet in orde.

Als je een paard niet goed kan longeren, helpt longeren aan dubbele lijnen zeker niet. Als je met dubbele lijnen hebt leren longeren, zie je de bewegingen van je paard en je voelt hoe het paard aanvoelt bij elke bewegingsafwikkeling.

Hoe je een paard los, soepel en ontspannen kan krijgen is vaker beschreven op bokt. Als het paard in stap en draf goed gaat, gaat het aanspringen in de galop ook goed. Je moet het galop probleem dus niet oplossen. Het galop probleem geeft aan dat er een onderliggend probleem ligt, voor de galop. Dat probleem moet je oplossen, dan gaat de volgende stap vanzelf. Dus altijd teruggaan naar dat wat je paard wel op de goede manier uitvoert.

Als je hier lang mee door *banketstaaft* heb je voor de galop in je eigen bewegingen al zoveel in je eigen galop bewegingen verkeerd eigen gemaakt, dat wanneer je paard aan een goede galop toe is, dat je als ruiter de galop (bijna) onmogelijk of moeilijker maakt.
Doe dit dus in de juiste volgorde allemaal.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:48

Ja maar je kunt proberen om te leren in bijzijn van deskundige om te longeren. Zeker ook met dubbele longe.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:04

Bets dat ben ik met je eens wat je zegt, maar dat heb ik ook al hierboven aangegeven. Het oplossen van dit standaard probleem, kan korter duren, dan goed leren longeren met 2 lange lijnen. Als je het goed doet heb je daar veel gevoel en handigheid bij nodig en wat belangrijker is, je moet weten waar je op moet letten bij longeren. Dat wordt vaak vergeten om uit te leggen.

Touwtjes gebruiken kan, maar als je ziet hoe vaak touwtjes verkeerd gebruikt worden, dan is dat niet goed voor een paard. Hetzelfde geldt voor het gebruik van dubbele lijnen. Het moet geen *banketstaaf* worden, je moet het echt leren en dan van iemand die het ook echt kan (niet iemand die zegt dat hij/zij het kan, dat is wat anders).

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:08

Goofy44 schreef:
Bets dat ben ik met je eens wat je zegt, maar dat heb ik ook al hierboven aangegeven. Het oplossen van dit standaard probleem, kan korter duren, dan goed leren longeren met 2 lange lijnen. Als je het goed doet heb je daar veel gevoel en handigheid bij nodig en wat belangrijker is, je moet weten waar je op moet letten bij longeren. Dat wordt vaak vergeten om uit te leggen.

Touwtjes gebruiken kan, maar als je ziet hoe vaak touwtjes verkeerd gebruikt worden, dan is dat niet goed voor een paard. Hetzelfde geldt voor het gebruik van dubbele lijnen. Het moet geen *banketstaaf* worden, je moet het echt leren en dan van iemand die het ook echt kan (niet iemand die zegt dat hij/zij het kan, dat is wat anders).

Ja dat bedoel ik dus eigenlijk ook. Maar jij schrijft het nu beter op. Je moet ook leren wat je moet voelen, waar naar je moet kijken, hoe beenzetting is, wat gevoel is enz...
Goed gedaan Goofy44!!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:21

Ben het helemaal met jullie eens! Niet zelf gaan lopen kl**tviolen met de dubbele longe. Goede instructie zoeken hierbij, want zo makkelijk is het niet en zeker niet in 1 of 2 keer geleerd.

Hanin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:17

Ik longeer hem dus niet zelf met dubbele longe. Maar mijn paard heeft wel een medisch probleem, artrose in zijn rechtervoorbeen.
We zijn zaterdag bezig geweest met schouderbinnenwaarts en travers. En hij plaatste op een gegeven moment zo goed zijn binnenachterbeen, waardoor hij zijn rechtervoorbeen kon ontlasten dat hij in de rechtergalop aansprong toen mijn instructrice hem harder wilde draven. We hebben dus nog niet met hem gegalopeerd, omdat we dus het eerst goed beheerst in stap en draf willen doen en dan pas aangaloperen. Toen hij per ongeluk zelf aansprong in de rechtergalop was eigenlijk wel blij, het geeft je weer vertrouwen dat het goed zal komen.

En om op Betteke terug te komen ik ''Kl**tviool'' dus niet zelf met dubbele longe. Ik denk als ik het aan mijn instructrice vraag om het mij te leren dat ze dat zeker wel een paar lessen aan wil besteden.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:34

Je pony brengt zijn achterhand naar binnen om 't werken te kunnen voorkomen. Je moet dus ervoor zorgen dat hij zijn achterhand niet naar binnen KAN plaatsen..! Dit kun je doen door hem in eerste instantie schouder voor in te stellen. Dat wil zeggen, zijn voorhand ''ietsjes'' naar binnen plaatsen, maar nog geen schouder binnenwaarst. Doe dit door je handen iets naar binnen te brengen, en je binnenhand ''van de hals af te halen!''. Ga die hand niet naar je buik toebrengen en terug zitten werken, want dat is erg onduidelijk!.. Breng die hand daarentegen richting je knie, maar zet hem niet vast. Leg je buitenbeen duidelijk naar achteren, maar leg je been niet op 't dekje... Ik sluit m'n been nooit helemaal aan, want dan komt mijn pony ook met z'n achterhand naar binnen. Dus, steek je been naar achteren, maar sluit hem niet ''volledig'' aan. Probeer dan aan te springen in de schouder-voor stand...Door dit steeds meer te oefenen, gaat 't steeds makkelijker. Brengt je pony tijdens de rest van 't rijden op die hand ook voortdurend z'n achterhand naar binnen?, leer jezelf dan aan je pony altijd een héél klein beetje schouder voor in te stellen...Je hoeft 't bijna niet te zien, maar zo houd hij z'n achterhand tenminste wel ten alle tijden op de hoefslag. Veel succes, en ik hoop dat 't lukt!! Groetjes, Esmée Franken

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:15

charlieb0y schreef:
Je pony brengt zijn achterhand naar binnen om 't werken te kunnen voorkomen. Je moet dus ervoor zorgen dat hij zijn achterhand niet naar binnen KAN plaatsen..! Dit kun je doen door hem in eerste instantie schouder voor in te stellen. Dat wil zeggen, zijn voorhand ''ietsjes'' naar binnen plaatsen, maar nog geen schouder binnenwaarst. Doe dit door je handen iets naar binnen te brengen, en je binnenhand ''van de hals af te halen!''. Ga die hand niet naar je buik toebrengen en terug zitten werken, want dat is erg onduidelijk!.. Breng die hand daarentegen richting je knie, maar zet hem niet vast. Leg je buitenbeen duidelijk naar achteren, maar leg je been niet op 't dekje... Ik sluit m'n been nooit helemaal aan, want dan komt mijn pony ook met z'n achterhand naar binnen. Dus, steek je been naar achteren, maar sluit hem niet ''volledig'' aan. Probeer dan aan te springen in de schouder-voor stand...Door dit steeds meer te oefenen, gaat 't steeds makkelijker. Brengt je pony tijdens de rest van 't rijden op die hand ook voortdurend z'n achterhand naar binnen?, leer jezelf dan aan je pony altijd een héél klein beetje schouder voor in te stellen...Je hoeft 't bijna niet te zien, maar zo houd hij z'n achterhand tenminste wel ten alle tijden op de hoefslag. Veel succes, en ik hoop dat 't lukt!! Groetjes, Esmée Franken

Ja bedankt voor de tips! We zijn nu ook bezig met schoudervoor en schouderbinnenwaarts en als dat goed gaat in de stap en draf van daaruit aangaloperen.