Paard kan slecht tegen zijn verlies, ben ik de dupe van.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:21

ze zeggen weleens dat het karakter van je paard een afspiegeling is van dat van jezelf.............

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:49

Clitia schreef:
Ik heb het idee dat het 'n beetje lastiger is dan sommige mensen suggereren. Hoofd omhoog houden is leuk, maar ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat. Eerder dat de ruiter daardoor goed naar voren getrokken wordt en dus makkelijker afgeworpen wordt.

Ik neem aan dat je 'm in gaat houden als anderen je voorbij komen crossen. Misschien dat hij 't geen probleem vindt rustig te blijven lopen, maar jouw getrek niet op prijs stelt?
Als dat 't zou kunnen zijn, probeer dan die andere paarden te negeren, en gewoon door te blijven rijden zoals je eerder al reed.

Maar ik denk dat de beste oplossing toch een grote bek is. Tegen die gekken die je in crosstempo inhalen. Parkeer dat paard maar dwars op 't pad, zodat ze wel moeten stoppen. Het liefst zo'n noodstop dat de ruiters een mooie salto richting de modder maken. Het is niet voor niets "etiquette" dat je andere paarden in stap inhaalt.

Wat M3isSi3j zegt over gaan staan in de beugels van 'n zadel met hoge zitting, vind ik nogal twijfelachtig. Met een hoge zitting moet je wel hoog gaan staan wil je geen klap op je stuitje van die zitting krijgen. Dus deze tip vind ik eerder vragen om verwondingen voor/tijdens/na de val, in plaats van een oplossing.

Ik ga ook zeker mijn paard in het pad parkeren als het gebeurd, maar dat van dat trekken omdat ik weet dat ze komen is niet zo. Dat doe ik niet. En als t nou t geval is dat het paard naast me er ineens vandoor schiet, dan weet je t én niet van tevoren, én dan gaat t zo snel.. dan kan k bijna niks..

wat de opmerking van luxx betreft.. ik bok niet als er iemand voorbijkomt hoor

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:36

RoWyGo schreef:
Bedankt iedereen voor de tips, ik ga ze uitproberen. En wat betreft het goed genoeg rijden om uit te zitten, In principe zit ik hem bijna altijd uit, ben er in 2 jaar nog maar 2 keer afgevallen, en één keer dus door zo'n soort actie. Dus in principe heb ik hem goed onder controle, maar dit is lastig.'

bedankt!

Ja, toch nog twee keer teveel
Nee, ik denk toch dat je paard moet leren onder alle omstandigheden 'cool' te blijven, daarom de uitdaging niet uit de weg gaan, waarschijnlijk wordt het dan alleen maar erger...
En ook niet gaan schreeuwen of op de weg gaan staan, je moet juist doen alof het de gewoonste zaak van de wereld is dat er paarden voorbij komen crossen, in de bak gebeurd dat ook!
Dus als je denkt dat je paardje iets wil gaan doen, probeer hem dan af te leiden, ga iets doen, iets wat niks met bokken of die andere paarden te maken heeft, want anders ga je juist de aandacht erop vestigen.......

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:18

Als je vooruit gaat en hij gaat bokken, vlieg je er minder snel af, omdat de beweging nog steeds voorwaarts is. Misschien handig om te oefenen? dus als je ingehaald wordt in galop, ga jij draven ofzo... Niet echt DE oplossing, maarja eraf vliegen is nog minder he Als ie maar met jou bezig is iig.
Als je straks weer buiten bent moet hij uiteraard het ook in stap kunnen, maar zolang dat niet kan is het misschien wel handig om hem vooruit te laten gaan? Voorwaarde is wel dat hij dus op jouw tempo vooruit gaat en nie harder of langzamer!

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:45

RoWyGo schreef:
Biepje schreef:
tjonge, dat vind ik echt een moeilijk probleem, ik zou het echt niet meer weten... je hebt er ook duidelijk last van (duh, als je er afvalt)

*gaat er verder over nadenken*

hahaha dankje.. Ik zit ook met smart te wachten op tips waar ik wat mee kan! Vorige reacties kon ik ook gedeeltelijk wat mee natuurlijk, maargoed. Laatst ging ik dus crossen met een vriendin, en toen heb ik het probleem weer aan den lijve ondervonden Ze haalde me dus in, dus ik wilde mn paard nog meer aansporen om dus haar weer in te halen, maar toen lag ik ineens in t gras met mn paard naast me. gaat zo snel, kan het ongeveer niet meemaken!

dus moet je niet crossen maar gecontroleerd rijden!! ten alle tijden je paard onder controle hebben en houden en niet de situatie opzoeken waarin t in jouw geval dus verkeerd gaat.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:13

sandr0 schreef:

dus moet je niet crossen maar gecontroleerd rijden!! ten alle tijden je paard onder controle hebben en houden en niet de situatie opzoeken waarin t in jouw geval dus verkeerd gaat.

Ik zoek de situatie zoals ik al zei niet op, maar soms kan je t niet voorkomen, als dus bijvoorbeeld het paard naast je ervandoor vliegt.

toch krijg ik bij sommige reacties het idee dat mensen het nog niet helemaal snappen. Sommige zeggen: ga draven als er iemand aankomt, maar dan doetie t ook, want vorige keer dat t gebeurde crosste ik zelf ook! Anderen zeggen, als ze eraan komen dit en dat doen, oke, goeie tip, maar toch wil ik het beter onder controle hebben vooral het paard naasr me dus ervandoorvliegt.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:20

Misschien als je het aan voelt komen dat hij gaat bokken een keer zo hard slaan dat hij het over een jaar nog weet? Probeer evengoed te blijven zitten, maar als het niet lukt, probeer hem evengoed nog een knal te verkopen voordat je erlangs zit!
En oefenen oefenen oefenen!

en BTW dat gaan draven heeft meer betrekking op zorgen dat hij zn aandacht heeft bij jou, en nergens anders! Als je aan het crossen bent heb je over het algemeen weinig controle over je paard en heeft je paard weinig aandacht voor de ruiter.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:14

Je zou 'm ook snel in 't schoudervoor kunnen trekken, dan moet ie toch een leuke bocht maken wil ie omhoog komen. Maar ja, helaas heeft TS al gemeld dat 't niet altijd even makkelijk aan te zien komen is.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:27

Heel makkelijk;
Oefenen in de bak, of in de wei.
Gaat een paard jouw voorbij in stap.
Gaat dat goed, uitbundig belonen.
Dan in draf, precies hetzelfde verhaal.
En zo verder.