Schimmel Ultra [Onze Fons x Landwind I] @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:55

leuk paard en een net papier

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:12

ziet er goed uit veer, alleen die tenen ja.
En je zit mischien soms iets naar voor, maar dat kan ook een momentopname zijn

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:54

Doe mij zo'n bak zeg.
Ontzettend leuke schimmel, lieve uitstraling.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:59

BasjeGuwrl schreef:
Doe mij zo'n bak zeg.
Ontzettend leuke schimmel, lieve uitstraling.

Toch ook wel een beetje nieuwsgierige uitstraling ?

@ Antoontje, ja klopt ik zit naar voren, ben er mee bezig

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:01

wat een super beest i love onze fonsjes!:D

verder idd meer in het zadel gaan zitten heb er ook moeite mee maarja!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:04

best netjes! je moet proberen je benen bij je te houden, tenen naar voren en je handen ontspannen te dragen! Je hebt hem lekker aan het lopen op de laatste foto's

marieke15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:13

nou zo bagger is die houding nou ook weer niet
maar als je je handen iets hoger houdt (iets boven de manen kam) en je hakken goed uit drukt ga je vanzelf netjes recht zitten
maar wel een leuk paard!

fancylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:19

ziet er netjes uit veer!!!
let op je benen maar verder ziet het er keurig uit

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:47

Heeft iemand ook tips hóe ik mijn tenen naar voren kan draaien, en tipis hoe ik mezelf aan kan leren goed in het zadel te gaan zitten?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:49

Ja, ik kan alleen maar beamen wat er is gezegd, maar ik doe het even op een andere manier. In de eerste plaats vind ik het licht verlicht zitten op een vierjarige niet zo´n probleem. Ik weet niet hoe lang ze onder het zadel is, maar het is te verkiezen boven zwaar zitten en hangen. We zitten tenslotte op de meeste foto´s naar de draf te kijken. Ik zie dat je mooi in evenwicht boven je paard blijft op de volte/in een wending.
Je kijkt voor je uit. Je praat wel met het paard via de teugels, maar je werkt teveel op de schoft. Nu moet ik zeggen dat het bij sommige paarden goed werkt, maar ik zie liever dragende handen.
Hier en daar is je onderarm geen verlengde meer van de teugel en dan is je hand dus echt te laag. Je handen staan wel rechtop, maar op sommige momenten is de pink meer naar je toe dan de bovenste vinger, maar het kan zijn dat je daar dus een halve ophouding maakt. Maar goed, boven de schoft houden dus, een handbreedte uit elkaar.
Je lijkt goed voor je uit in de richting die je gaat.
Je bent ook zeker niet passief.
Wat je benen betreft, die leggen op de vijfde en zesde foto goed. De tenen uitsteken is niet zo´n probleem als je de kleine teen wat opwipt, de hak laag blijft en je niet drijft met de hak of de achterkant van de kuit, maar gewoon met de binnen-bovenkant (net onder je knie) van de kuit, zoals het hoort. Dat was vroeger de normale (campagne) zit, zo ben ik ook onderwezen. Het geeft een byzonder stevige ligging, geschikt voor alle takken van sport. Pas later is er in dressuur ingekomen dat het been getrekter moest en de teen naar voren.
Wel zie ik op de andere foto dus het onderbeen opgetrokken en/of te veel naar achteren en dat mag dus weer niet. Benen horen op of vlak achter de singel en alleen als je het paard gaat buigen gaat 1 been, en wel het buitenbeen, nog iets verder naar achteren.
Dat teveel optrekken gaat wel meestal samen met naar voren kiepen. Je hebt kans dat, als je rechter op gaat zitten en meer in het zadel, je beenhouding ook vanzelf constanter wordt.
Je kunt al in korte sessies dieper in het zadel komen, als je doorzit. Bekken naar achteren kantelen, rug recht (voor je gevoel wat bol) maken en eventueel lichtjes achterover leunen. Daarbij je enkel op de lijn onder je heup brengen.
Als het paard diep neigt te kruipen, ook zitten, kruis aantrekken (die beweging die je op de schommel maakt om hem hoger te laten gaan) en met twee benen flink kort maar krachtig drijven. Dat is meestal genoeg om de hals meer opgericht te krijgen.
Check niet constant de hoofdhouding van het paard, maar gewoon voorwaarts rijden met die hap, je overgangen en figuren en goed op je eigen houding letten. Concentreer je op dragende handen en benen aan het paard dichter bij de singel met je hakken laag. Daarbij wat figuren doorzitten waarbij je wel al echt gaat zitten. Drijvende zit in de overgangen.
Het is wel een heel mooi plaatje, er zijn niet zoveel verbeteringen nodig. Ik denk dat je er veel aan zult hebben als er iemand bij staat die af en toe wijst op naar achter kruipende benen en zakkende handen.

Ik hoop weer eens een nieuwe serie fotos van de combinatie tegen te komen.

Jenka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:52

mooi paard!!!
enkele tips (eigenlijk zijn ze al allemaa gezegt hoor)
handen omhoog, schouders naar achteren, hielen naar beneden,
misschien eens longeles overwegen om zit te verbeteren, dan worden jullie echt super!
xxx

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:54

veraA schreef:
Heeft iemand ook tips hóe ik mijn tenen naar voren kan draaien, en tipis hoe ik mezelf aan kan leren goed in het zadel te gaan zitten?

Staat al min of meer in mijn post, je bekken achterover kantelen (rug bollen) en licht achterover leunen is het geheim voor diepere zit. Als je je handen wat hoger houdt, kom je trouwens ook vanzelf wat rechter op. En denken aan je borsten als koplampen helpt... altijd over het paard´s hoofd heen proberen te schijnen
Je tenen hoeven niet strak naar voren, en als je niet drijft met de achterkant van je kuit of met je hak, maar met de binnenkant van je onderbeen vlak onder het zadel, is het ook makkelijker om je onderbeen in de goede houding te krijgen, met tenen niet te ver naar buiten. vooral niet krampachtig de tenen naar binnen probrene te draaien. Dat beinvloed je hele beenligging ten nadele.
Het uitdraaien van de voet gaat vaak samen met het loskomen van de knie van het zadel en dat mag weer niet. Maar dat is bij jou niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-12-05 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

joke20

Re: Schimmel Ultra [Onze Fons x Landwind I] @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:55

Vind het nog niet eens heel slecht uitzien, over je houding is al gezegt ga ik ook niet herhalen. Leuk paard om te zien Lief koppie erop

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:56

Ziet er goed uit Vera, vooral die laatste twee foto's! Volgens mij voelt ze dan ook heel lekker aan

Bedankt allemaal voor de leuke reactie's over mijn paardje

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:57

Ik ben verliefd op jouw paardje

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 22:04

Hartstikke bedankt voor je reactie Lusitana, fijne reactie met veel tips, dat is altijd fijn

Ik rijd niet zo vaak op dit paard. Af en toe als de eigenaresse er niet is, of op een dagje dat ze druk is het eerste kwartiertje, duse cht oefenen met deze combinatie zit er niet in. Maar op 'mijn' pony kan ik er wel mee oefenen, en dat ga ik ook zeker doen !

Nogmaals bedankt voor de reacties allemaal

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:21

Lusitana, ik had het niet beter kunnen verwoorden
Vera hoort dit eigenlijk wel dagelijks aan, ze rijdt nl. mijn merrie ook en deze schimmel is van LindaJ, die ook bij ons op stal staat
Vera heeft in een paar maanden tijd een enorme ontwikkeling doorgemaakt, van manegeamazone tot wedstrijd amazone, dat doet ze zeker niet slecht, maar ze moet idd nog wat kleine dingen verbeteren, zodat het er allemaal nog fraaier door wordt

De schimmel is pas een half jaar onder het zadel, dus daar wordt heel rustig aan mee gewerkt

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 22:33

bedankt voor je reactie geral, ga er van blozen

Half jaar al? Dat gaat snel joh