IJslander @ "dressuur"work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Re: IJslander @ "dressuur"work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:32

Achja, die peesjes is eigen keus! daar zou ik niet meer over zeiken, daar zijn al genoeg topics over
Stormer is wel vrij ontspannen tenzij je de teugels opneemt dan gaat hij met zijn hoofd omhoog (is zo aangeleerd bij ijslanders om te tolten)
Daarom is het een extra uitdaging om er dressuur mee te rijden.
En de wedstrijd is gewoon voor de lol en voor ervaring op te doen, dus perfect moet het er ook niet uitzien.
De houding, de gangen en de figuren vind ik dat die al goed gaan. Enja een ijslander krijg je niet zomaar aan de teugel (zeker als hij 'ijslands' zadelmak is gamaakt) die gebruiken heel ander spieren!
Commentaar is natuurlijk wel welkom hoor!
Laatst bijgewerkt door Manuella23 op 28-12-05 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:34

Nounou, sjimmeltjuh, Welshcobfan geeft alleen tips, waar de ts hopelijk iets mee kan.
Je hebt wel een leuke pony hoor! Lief hoofdje! Veel plezier en succes op je wedstrijd, maar dat gaat vast wel lukken

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:47

ja sorry.. ik plaats ook ooit nog wel een keertje foto's op deze site met ymmik. ja idd je moet zelf weten of je peesjes koopt ja of nee. je hebt ook gelijk dat een ijslandertje best wel moeilijk naar beneden te krijgen is. daar wet ymmik alles van. ikeen beetje want ik heb ze natuurlijkl 3 maanden verzorgd. en zij een jaar alweer! ze zijn ook vreselijk sterk maar dat wistje kennelijk al. ze zijn wel mega lief. omdat ik ze maar 3 maanden heb verzorgd kwam doordat ik een eigen pony kreeg ...dat was echt vet cool zal zo snel mogelijk aan foto's proberen te komen. het is een appelschimmel merrie , grote E , heeft roze lipjes, ras is vuilnisbak (gewoon geen ras want de vader is niet bekend en de moederwas ook een vuilnisbak) heeft een rank hoofd en ik vind haar persoonlijk wel mooi om te zien maar ze is heel erg dominant (de baas willen spelen) dus als ze haar zin niet krijgt dan heb je zeg maar ruzie met haar. het is meestal alleen maar met de staart zwiepen maar als je bij haar te ver gaat wil ze ook nog wel eens een bok geven!
xxx sjimmeltjuh

Kim_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:47

leuke fotos tanja!!
Stormur begint er steeds beter uit te zien, eerst leek het nog zo'n jong paard. Nu wordt hij wat steviger!!

Stormur is geen ouderwets type hoor, hij houdt gewoon niet van rijden in de bak, daar hebben meerdere ijslanders last van volgens mij.
Er is dan ook niks leuker dan rijden in het bos, toch?

Ik vind bescherming ook niet nodig hoor, ze kunnen goed zonder!

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:09

ijslandertje: haha daar hebben er inderdaad meer last van!

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:56

@sjimmeltjuh:
Peeskappen zijn niet per definitief beter.....maar goed punt is duidelijk en dit topic agat heel ergens anders over dus laten we erover ophouden.
Je pony klinkt trouwens wel leuk, ben benieuwd anar de foto's!!
Heb ooit eens zelf een schimmel merrie gehad (grote D) en sindsdien "heb" ik wat met schimmels.

Ijslanders zijn trouwens niet per definitie moeilijker naar beneden te krijgen. Is per paard erg verschillend, amar klopt wel dat er erg vele ijslanders zijn die liever buiten rijden en (lange) tochten maken dan dat ze in een bak moeten dressuren. Daar houdt Leira namleijk ook niet van....
Onze andere merrie Hera kan echter weer wel goed dressuuren en die krijg je ook makkelijk naar beneden. Ach ja is zelfde als springen, vinden ook niet alle paarden even leuk toch;-)

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:16

@risje: Het hangt inderdaad van paard af maar deze ijslander is 'ijslands' opgeleerd en dan gebruiken ze heel andere nekspieren waardoor ze heel moeilijk 'rond' te rijden zijn, en toch zijn ze ontspannen.
De ijslander van een vriendin is namelijk nooit ijslands opgeleerd en kan ook niet tölten en daar lijkt het veel 'netter'
Hebben jullie nog tips voor de wedstrijd? Want het is vrij moeilijk, hij loopt ontspannen en hij gebruikt zijn rug goed maar toch ziet het er dressuurmatig niet uit hoe het zou moeten... (vind ik)

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:44

Tsja dat het er dressuurmatig niet uitziet zoals zou moeten blijf je denk ik met een ijslander altijd wel houden. Jury's zijn vaak de dressuurpaardjes gewend, of pony's natuurlijk en dat is gewoon een heel ander beeld. Ijslanders tonen nu eenmaal anders en je blijft dus helaas vaak wle met vooroordeel te maken hebben...

Maar goed je wilde tips....
Blijf je paardje trouwens erg leuk vinden, cool koppie!!

Het beste wat je kunt doen is oefenen op de ontspanning. Als je paardje ontspannen loopt heb je namelijk altijd al een veel beter beeld om naar te kijken. Je paardje zal dan vanzelf meer nageeflijk worden op den duur, maar dat is wel een kwestie van lang oefenen en niet zomaar opgeven.
In een proef is het verder belangrijk dat je je figuren netjes afwerkt en bijvoorbeeld goed de hoeken door rijdt. Ook daar zijn punten op te scoren. Oefen echter de proef niet te vaak volledig vooraf want dan kan je paard gaan denken oh ja hie rmoes tik afwenden en hij moet het natuurlijk wel op jouw hulp doen, niet uit zichzelf.
Laatste waar je op kunt letten zijn de overgangen. Probeer ze vloeiend te rijden en dus bijvoorbeeld van draf naar stap niet op de rem trekken, maar naar de stap rijden.

Als je de jury een ontspannen paard voor kunt stellen en je proef netjes afwerkt ben je al een heel eind!

Succes!

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:40

Jah, ik vind zijn overgangen ook niet erg mooi, want als je van draf naar stap gaat, doet hij altijd nog een paar tussensprongetjes, en van hij in stap..
De galop, jah... Daat moet nog veel bij geoefend worden, want hij heeft op de rechter kant de neiging om kruis te zitten.
De hoeken rijden kent hij precies ook niet, want hij snijd een erg groot stuk af
Vooral met de galop!
En elke spiegel die hij voorbij loopt, daar wil hij wel eens in kijken
Verder doet hij het wel erg goed voor zijn eerste keer in een 'echte' piste
En als de wedstrijd niet lukt, dan is het zo he
Ik heb vorig jaar met Stormer zijn halfbroertje (Rhani) mee gedaan met dezelfde dressuurwedstrijd, en ik heb alles wat draf moest zijn in tölt gedaan
En hij liep nog hoger met zijn hoofd dan dat stormer loopt
Dus erger dan dat kon het niet zijn (had 50%)
Hihi

Maar is dit eigelijk de 'juiste' houding van hoe ze hun hoofd moeten houden of is het hoger of lager ofzo? Ik vind persoonlijk dat hij niet zo een mooi nekje heeft om aan de teugel te rijden :
Afbeelding

Rhani zijn stap is wel mooier dan die van Stormer, maar zijn hoofd is nog hoger omdat hij al kan tölten en ook "ijslands" is opgeleerd :
Afbeelding

Nog iemand tips?
Alles is welkom

FMG8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:55

heey, mooi beestje
wordt hij op zn ''ijslands'' gereden of gewoon?

groetjes

FenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:29

Hooii

ik vind het er erg leuk uitzien hoor mooie pony ook Maar die mensen die hun paard het liefst in willen pakken om ze zo goed mogelijk te beschermen... Het schijnt zelfs beter te zijn om je paard geen beenbeschermers om te doen. Dat de pezen daar beter van worden enzo. Nouja. Ik vind het in ieder geval voor iedereen eigen keus.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:52

_fjordjuhs_ schreef:
heey, mooi beestje
wordt hij op zn ''ijslands'' gereden of gewoon?

groetjes

Jah hij word op zijn ijslands gereden, maar we moeten nu eerst een gel ofzo kopen omdat hij van zijn ijslands zadel drukplekken krijgt.
En na de wedstrijd word hij normaal gezien klaar gemaakt om zijn tölt te leren, maar eerst nog zijn andere gangen en zijn figuren goed doen

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:00

ik heb wel geen ijslander,
maar bij mijn paardje heb ik altijd bescherming om d'r benen!
ze doet aventoe zo raar, dat ik het echt nodig heb ( ik doe het NIET voor de sier).
maar opzich maakt het niet zoveel uit, als jij denkt dat je het niet nodig hebt, moet je het niet doen.
en trouwens, manege pony's enzo hebben ook (bijna) nooit bescherming

Tanjake13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:51

jah
Het enige wat ik misschien beter kan dragen als bescherming zijn springschoenen, want hij trapt met zijn achterste hoeven op zijn voorste ijzers, en soms trapt hij ze ook uit..
Verder heeft hij niet nodig..

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:33

ach, die ijsco's zijn robuust gebouwd, die hoeven geen bescherming om hun benen. als hij wat trapt, dan zou ik ook wel springschoenen gebruiken, maar in principe zal hij het wel niet nodig hebben als je dat zo ziet.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:40

haha, zielig hoor! even schuilnaam gaan maken!
Achja ik hoop dat je niet denkt dat je zo aandacht zult krijgen

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:43

Wat een enorm leuke pony zeg, ziet er uit als een echte knuffelbeer <3

Tanjake13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 16:16

Is ook een knuffelbeertje
Hihi!
Een leuke pony, maar in de piste vind ik hem iets te sloom

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:16

ik vind het een erg leuke pony
Echt een knuffelbeer!

Naar wat ik geleerd heb moet je paard eigenlijk zijn hoofd op de loodlijn houden. Maar vraag me niet waar die ligt

Je hebt echt een hele leuke ijlander , normaal heb ik het niet voor ijslanders , maar deze heeft echt mijn hart gestolen!

Tanjake13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 18:59

CAuvraySky schreef:
Naar wat ik geleerd heb moet je paard eigenlijk zijn hoofd op de loodlijn houden. Maar vraag me niet waar die ligt

Haha:D
merci !
Ik zou het ook niet weten
Misschien iemand anders van op bokt die weet wat dit wil zeggen??
xxx

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:40

Loodrechte lijn naar de grond van het hoofd van het paard.
Ok moeilijk uit te leggen ik zal is proberen uitleggen met een foto.
Afbeelding

Zie je de lijn zou loodrecht met de grond moeten zijn (Ik denk da treasure hier wel op de loodlijn 'staat' met haar hoofd maar door de foto lijkt het anders omdat die niet recht naar het hoofd is genomen
Snap je wat ik bedoel?

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:53

IJslanders kunnen wel degelijk dressuur.. Je moet er gewoon lang op oefenen !!! We hebben 3 IJslanders en een kan M2 rijden dus geef de hoop niet op !! veel overgangen rijden en oefenen met een instructiesse .... Succes

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:56

Leuk man,
ik vind hem echt TOF

maar dat gezeur over die peesjes ze vraagt toch niet of ze wel of geen peesjes moet dragen ze vraagt of mensen nog tips hebben over haar houding enzo,,
zo denk ik er over..!!

maar nog veel plezier met je ijsco hahaha en veel succes en plezier bij dewedstrijd..!! ik hoop dat we nog wat horen hoe het gegaan is.. ??¿¿??

Tanjake13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:00

merci!
En ik snap het nu pascaline, wat je wil zeggen met loodlijn enzo
Ik zal als ik de wedstrijd heb gereden een nieuw topic openen met fotos enzo
Waarschijnlijk is het dan iets eleganter dan nu (met 2 rijbroeken en 6 tshirten enzo over elkaar )
En van die peesjes, jah, is ieder zijn mening he
Verschilt ook bij elk paard he
Verder zijn tips over houding en paard nog alijd welkom
xXx
Tanja

klunsmuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:18

sjimmeltjuh schreef:
je hebt ook gelijk dat een ijslandertje best wel moeilijk naar beneden te krijgen is.

ze zijn ook vreselijk sterk maar dat wistje kennelijk al.

Jeetje wat een gevooroordeel in dit topic. Als je een paar IJslanders hebt gereden kun je toch niet stellen dat een IJslander moeilijk naar beneden te krijgen is? Dat is heel verschillend per paard, sommigen zijn juist wel heel nageeflijk.

En dat ze 'megasterk' zijn is ook al zo'n voorbeeld. Er zijn ook IJslanders die juist heel licht in de mond bijv. zijn.

Over je foto's, ik vind Stormur een mooie IJslander om te zien, zeker weten. Maar hij is nog wel best jong voor een IJslander, en als hij nu nog niet goed voorwaarts neerwaarts gaat kan dat ook later wel komen als hij wat sterker en bespierder is.

Over peesbeschermers heb ik geen verstand dus daar ga ik me niet mee bemoeien.