telgang trainen ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 23:40

Mmm, een töltende Tinker ben ik nog nooit tegengekomen. Tinkers zijn over het algemeen vrij drafgericht volgens mij. Maar dat kun je van Friezen natuurlijk ook zeggen. Als je paard er geen duidelijke aanleg voor vertoont (en dat is echt een kwestie van een deskundig oog! Je kunt soms zien bij het afremmen in draf in de wei/bak dat sommige paarden dan opeens een paar töltpasjes maken), dan zou ik er geen tölt proberen uit te persen (want daar komt het dan op neer). Navy vertoont zo te lezen wel een duidelijke aanleg, en die is met enig gevoel en verstand van zaken wel uit te bouwen tot een echte tölt. Tölt is in principe minder zwaar voor een paard dan draf omdat het zweefmoment ontbreekt; het paard hoeft niet telkens zijn eigen gewicht van de grond te duwen. Snelle tölt (tempo middengalop) is wel vermoeiend en vergt veel van de spieren, het hangt van de conditie van het paard af hoe lang ze het volhouden. Maar met een lekker rustig töltje zul je een (goed doorgetölt) paard niet snel moe maken!