Wisteria (v. Obelisk) voor het eerst @ work!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:03

Ziet er goed uit.
En ze kan lekker lopen zeg

Moesji

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:08

Allegra schreef:
Ben ik nou de enige die het punt 1, erg veel vind op één dag: pas voor de tweede keer longeren, singel en dekje voort eerst, én ook nog het bit en hoofdstel voor het eerst en daar dan gelijk mee longeren?
En dat ze dan, punt 2, in September al een preofje moet kunnen lopen terwijl ze dan pas 3.5 is?

Hartstikke leuk paardje verder! Maar persoonlijk vind ik echt dat je er te snel mee gaat

Nee, aan het eerste punt wat je maakt dacht ik ook gelijk. Ook al lijkt ze heel braaf, het is maar net de vraag of ze het geestelijk wel aan kan. Inderdaad leuk paardje, wees er zuinig op.

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:12

wis lijkt best veel op vip eigenlijk. die is/was ook zo iel. ook dat dunne koppie is echt obelisk.
maar ziet er goed uit veel succes met het opvoeden van die kleine

wilweg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:18

leuke foto's! IK vind het niet teveel tegelijk hoor.
Mijn pony kreeg op een dag een bi in, zadel erop, 2 dagen later zat ik erop. Nooit een probleem mee gehad hoor.

Het scheelt onwijs wat voor paard je hebt, sommige zijn zo koel in het hoofd dat je er bij wijze van gelijk op kan stappen.

Met mijn merrie hebben we bijvoorbeeld wel er een paar maanden over gedaan.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 01:07

Allegra schreef:
Ben ik nou de enige die het punt 1, erg veel vind op één dag: pas voor de tweede keer longeren, singel en dekje voort eerst, én ook nog het bit en hoofdstel voor het eerst en daar dan gelijk mee longeren?
En dat ze dan, punt 2, in September al een preofje moet kunnen lopen terwijl ze dan pas 3.5 is?

Hartstikke leuk paardje verder! Maar persoonlijk vind ik echt dat je er te snel mee gaat

te snel? er lopen zat W'tjes nu al wekelijks aan de longe of zijn al zadelmak, dat gebeurd met deze nog lang niet, die doet nu voor het eerst pas iets

dekje op haar rug kende ze al, gewoon los tijdens t poetsen op haar rug leggen, of over haar hals of een handdoek etc over haar hoofd hangen noem maar op dat kent ze

ze had nu het dekje op, dat vast zat met een singeltje
hoofdstel over het halster met longeerlijn aan het halster vast, dus niet aan het bit, lijkt me dus geen probleem te zijn

als ze in juni onder het zadel gaat, dus over een halfjaar pas, dan lijkt het me niet te veel als ze 3 maanden daarna een B proefje kan lopen
immers B is niets anders dan wat voltes en overgangen, iets wat ze toch zeker moet kunnen als ze 3 maanden onder het zadel is lijkt me, sterker nog, als ze na 3 maanden onder het zadel te zijn nog geen B proef kan lopen is er wat verkeerd gegaan met inrijden
maar voorlopig zit er nog lang niet iemand op haar rug, en ook longeren gaat niet iedere week gebeuren

en eerst maar eens zien hoe ze verder ontwikkeld voor het rijden/wedstrijden gepland gaan worden

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 01:08

runningkawa schreef:
Ziet er goed uit.
En ze kan lekker lopen zeg

dank je soms loopt ze zichzelf nog weleens voorbij, dan gaat ze achter te ruim en houd ze het voor niet bij, beetje een slungeltje is het nog, maar dat komt vast goed

visca

Re: Wisteria (v. Obelisk) voor het eerst @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:23

Daar hebben we onze baby weer eens een keer.
Ze doet het echt super en wat is ze braaf zo ik vind het echt leuk dat het zo super gaat met Wisje. Ik geniet er echt elke keer weer van.
Nu alleen de voetjes nog en dan is het allemaal oké.
Maar goed als het allemaal zo snel gaat als met haar zus dan kun je er zo opstappen van het zomer. Die was tenslotte ook super braaf en nuchter.

Renske20 schreef:
soms loopt ze zichzelf nog weleens voorbij, dan gaat ze achter te ruim en houd ze het voor niet bij, beetje een slungeltje is het nog, maar dat komt vast goed

Dat wijd gaan van achteren heeft Viscaria ook.
Moet je wel mee oppassen want de heren van de keuringscommisie van het KWPN vinden dat niet goed.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 01:55

ze gaat idd wel iets wijd achter maar niet echt duidelijk zichtbaar, zat er vandaag expres op te letten omdat ze bij viscaria er bij de keuring zo streng op waren geweest

wel tikt ze zichzelf geregeld aan, laatst had ze haar hoefbal openliggen, aan de binnenkant, dus een teken dat ze niet heel erg wijd gaat achter, anders had ze zich wel iets meer naar de buitenkant geraakt
ben benieuwd hoe ze later loopt als ze sterker is en helemaal in verhouding is
zal ook eens een filmpje maken, wrsch zal die niet heel duidelijk zijn omdat hij met een fotocamera wordt gemaakt maar dan zie je wis wat meer in aktie

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 03:13

Wat een knappe stoere meid is ze toch he.

Zo zou ze met voetjes geven ook moeten zijn

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:47

Leuk paard, maar 1 negatieve opmerking, wissel wat vaker van hand.

Verder alleen maar positief want idd de W'tjes veroveren al de dressuurbanen( nou ja, bijna), arme kleuters, wij vinden onze U nog zo jong....

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:48

Zeker niet te snel naar mijn mening. Dit paard heeft wat respect nodig. Daarbij is niet alles de eerste keer wat ze nu gedaan heeft. Ook denk ik dat je zo'n paard het beste niet al te lang moet laten nadenken over nieuwe dingen. Beetje overbluffen dus...

Renske, wij hebben een filmcamera, als jij weet hoe je die filmpjes op internet moet krijgen wil ik wel een keertje filmen voor je...

En... Het ziet er goed uit! Sabiha (2 jaar en 8 maanden) is meer af, maar die laat ik nog ff staan omdat ze die 3 maanden boxrust heeft gehad. Ondanks dat ik het advies gekregen heb om ze bijv af en toe voor een ritje in de bossen kan meenemen...

Als je met Wis naar buiten wil (lange rechte lijnen), geef maar een gil... Liekie houd haar wel rustig, daarbij vind ze Liekie ook erg interessant geloof ik

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:57

Ze ziet er goed uit zeg! Wat een chique ding wordt het toch

Ik ben benieuwd naar hoe ze loopt, misschien inderdaad een keertje laten filmen terwijl je aan het slingeren bent

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:19

Dat scheelt wel, dat de longeerlijn niet aan het bit zat.
Maar toch vind ik het erg snel gaan
Ik vind juist dat je je paard wel moet laten nadenken over wat er gebeurt, dan snappen ze het beter en zal het vertrouwen tussen jou en je paard alleen maar groter worden. Maar goed, ieder zijn manier
En na drie maanden al preofjes lopen vind ik ook te vroeg. Een paard moet zich ook leren dragen, en dat bereik je vooral door eerst een tijd aan losse teugel te rijden. In de B wil je je paard wél gewoon goed aan de hulpen en een beetje nagefelijk, of iig, goed aan het bit hebben. Dus dat is wel iets maar dan alleen een beetje voltes en overgangen. En dan vind ik dat een paard dat wel snel moet kunnen, in drie maanden.
Maar ook daarin verschillen we gewoon van mening.
Én zoals eerder gezegt door iemand, het ligt wel aan je paard ook ja

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:24

Zoals ik al zei ligt het ook aan het karakter van het paard. Bij deze kan het geen kwaad. Die van mij (een zacht eitje) is dit ook te snel...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:33

met een losse teugel rijden?

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:36

Nou ja, zonder veel kontakt bedoel ik. Iig zo dat het paard geen steun heeft op de teugels maar op eigen benen loopt
Ik bedoel niet zoals bij western etc. met een geheel doorhangende teugel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:39

Maar met een licht contact wil je toch ook blijven rijden als ze 10 zijn
En op eigen benen toch ook

om eerlijk te zijn moet dat wel kunnen, bij een paard dat het geestelijk kan, na 3 maanden een proefje rijden.
Ik bedoel, wat word er gevraagd in de B?
Allemaal dingen die je de eerste weken al leert aan een 3 jarige.

Natuurlijk moet je er niet heen gaan met het doel, ik ga hier de eerste prijs weg slepen, maar gewoon voor de oefening, dat je eens op andere plaatsen komt, is het zo slecht niet

riskjuhruled

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:50

ziet er netjes uit hoor! fijn zoon nuchter beestje! ze ziet er goed uit!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:56

Tsja, ík wel Maar toch rijd je een paard dat de hulpen nog moet leren anders dan een paard wat je nagefelijk probeert te krijgen (wat vanzelf moet gaan, maar toch zet je je paard meer/anders aan het werk).
Hoeveel mensen zijn er niet die vooral een jong paard eerst steun willen geven, 'want dan loopt ie beter'... Vervolgens een paard hebben wat hangt en de achterhand er niet onder zet, en (dus) niet op eigen benen loopt. Zeg niet dat de TS dat doet hoor Absoluut niet, ze lijkt me kundig genoeg.
Maar waar ik eigenlijk op doelde is dat ik het mede door de leeftijd van het paard ook te snel vind gaan. Ik bedoel, een driejarig paard staat gelijk aan een (mensen) kind van nog geen 11 jaar. Die moet dan binnen drie maanden al goed aan de hulpen en het bit zijn, netjes voltes kunnen lopen, zichzelf goed dragen, en nagefelijk zijn..
Persoonlijk vind ik dat te snel.
Ik denk dat je met een paard wat wat ouder is sneller kan gaan als het paard het toe laat, maar ik denk dat je met zo'n jong paard, zeker als ze zo koel in de kop zijn, al gauw te snel gaat. Ook al merk je het misschien niet aan het paard.
En idd, het is een goede oefening, een wedstrijd, mitshet idd niet te vaak gebeurt (veel geestelijke indrukken) en je niet komt om een prijs binnen te slepen of een zo goed mogelijke proef wil rijden.
Trouwens, dat laatste leg ik even uit
Ik bedoel, dat je voor je paard een zo goed mogelijke proef wil rijden oke, maar niet zo goed mogelijk naar wat er in het boekje staat. Hé, lastig uit te leggen
Zolang je maar goed naar je paard blijft kijken en niet dingen gaat vragen die die eigenlijk nog niet kan (netjes naar beneden blijven in een grote volte bijvoorbeeld, of moeite heeft met een bepaalde galop) is er niks aan de hand.
Nou ja, hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel

Maar goed, ik vind sowiezo dat een 3 jarige eigenlijk te jong is om al te berijden. Persoonlijk wacht ik dan liever tot 4 jaar
Maar ieder zijn manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:50

Fijn diertje om te zien!
Lekkere gangen!

Super dat ze zo goed op al die "nieuwe" dingen reageerde, dat is altijd maar weer afwachten

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 14:21

amondi schreef:
Leuk paard, maar 1 negatieve opmerking, wissel wat vaker van hand.

Verder alleen maar positief want idd de W'tjes veroveren al de dressuurbanen( nou ja, bijna), arme kleuters, wij vinden onze U nog zo jong....

rechtsom kon ik zelf geen foto's maken(ze wil dan liever terugdraaien naar links als ze merkt dat ze die kans heeft) vandaar vooral linksom foto's, camera heeft de stand dat ie er veel tegelijk na elkaar maakt dus de meeste kans op een paar gelukte foto's
en ik heb het eerste W'tje al gerede zien worden, niet alleen hier op bokt, ook hier in de buurt, zonde vind ik dat
ik ken een T die toen hij in januari 3 werd(oftewel 2,5 was) al een startkaart had, inmiddels is ie nu eindelijk in verhouding(had heel lang een hoge kont, was heel smal en een iel nekje, voorhand&achterhand pasten niet bij elkaar) en loopt nogsteeds L1 omdat hij zo slap bleef erg zonde vind ik dat!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 14:37

griebels schreef:
Als je met Wis naar buiten wil (lange rechte lijnen), geef maar een gil... Liekie houd haar wel rustig, daarbij vind ze Liekie ook erg interessant geloof ik

ja sabiha heeft er altijd mooi compleet uitgezien
als Wis het hoofdstel beter kent en ik er op t erf wat mee heb gewandeld wil ik haar idd mee naar buiten nemen, verkeersmak maken is altijd handig, maar zoals eerst met wis aan t halster achter desje aan dat doe ik niet meer, wis is me íets te groot en sterk aan het worden daarvoor, dus dat doe ik dan aan het hoofdstel!

en idd Wis kan het best gebruiken dat ze nu 'aan het werk' moet, de DA raadde dat ook aan ivm dat voetjes probleem, er vanalles mee doen zodat ze weet wie er de baas is zonder dat je er een heel gevecht van hoeft te maken

ze was er trouwens echt niet van onder de indruk, ik haalde na het longeren alles eraf, toen stond ze los in de bak wat te schooien om wat lekkers, ik deed het hek open en ze trok een sprintje door de wei naar de stal en haar voerbak waar ze ongeduldig bleef staan klieren, ze vond het nml etenstijd en ja de rest stond op stal, en ze weet dat wanneer die naar binnen gaan zij ook eten krijgt, slim is ze wel

@ Allegra, ik verwacht ook niet dat ze vanaf het begin op concours geweldige punten rijdt, maar een B proefje rondsturen moet echt wel lukken na 3 maanden
ik heb oa op stal bij mn instructeur op stal de jonkies gereden vanaf dat er ongeveer 5x iemand op had gezeten, ik reed ze 2x per week en soms reed mn instructeur ze nog 1x per week of werden ze gelongeerd(of ik klom er nog een keer op als ik er met mn eigen paard kwam ivm les, hij heeft er 2 gehad waar ik erg gek mee was)
die konden na een maandje of 3 een leuke B proef lopen en 1 die ik er gereden heb pakte alles zo goed op, dat was echt heel apart, daar reed ik fijner mee dan mn eigen paard waarmee ik toen M2 was
maargoed ik weet natuurlijk nog helemaal niet hoe Wis reageerd op een ruiter, maar een paar maanden onder t zadel betekend voor mij dat ze op t gemakje en keer mee kan naar wedstrijd
heb sowieso nooit veel gestart, met Q ging ik altijd 1 of 2x per maand weg, dan hou je ook nog eens tijd over voor wat anders

maar ik ken idd ook mensen die het totaal anders doen, er zijn er die met 3,5 beginnen met beleren en met 4 of 5 pas op wedstrijd gaan, vind dat ook prima, maar als wis het aankan, dan gaat ze met haar 3,5 gewoon mee op concours

en er zijn ook mensen die er met 2,5 op zitten en met amper 3 ieder weekend weggaan, tsja dat hoeft voor mij ook niet

maar met zo'n 3 maandjes onder het zadel moet een B proefje best kunnen, en ik heb zo het idee dat Wis het absoluut laat merken als ze iets niet aankan, t is een échte merrie die alles leuk vind zolang het in haar straatje past, heeft ze in haar hoofd zitten dat ze iets niet wil, dan is het ff lastig om haar te overtuigen (zie ITP voetjes-optil-cursus )

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:40

Ziet er echt leuk uit! Heel grappig van die mooie fijne beentjes en verder is ze nog wel rond op zich, misschien ook een beetje door wintervacht, maar ziet er echt zo schattig uit!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:07

Leuk beestje! Veel succes verder

saskia23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:38

Ik denk dat jij wel weet waar je mee bezig bent en dit paard niet de soep in wil draaien.
Leuk aansprekend paard!