paard kantelt haar hoofd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:57

Rechtrichten en zorg ervoor dat aanleuning gelijkmatig word. Vaak komt kanteling voor door ongelijkmatige aanleuning. Dus rechtrichten, voorwaarts rijden naar die gelijkmatige aanleuning. En natuurlijk even uitsluiten dat paard geen haken heeft, zeker op deze leeftijd. Succes ermee.

branki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:53

Mijn pard heeft dit in het verleden ook gedaan. Hij kantelde zijn hoofd en bracht het ook omhoog. De oorzaak bij hem was een slecht passend zadel, waardoor hij pijn in zijn lichaam had. Hij wilde ook slecht aandraven trouwens.

Tegenwoordig doet hij het nog heel af en toe. Ik heb sinds ca. een jaar dressuurlessen met hem en wanneer hij het moeilijk krijgt, wil hij zich nog wel eens proberen te onttrekken door zijn hoofd te kantelen en omhoog te brengen. Met behulp van mijn zeer ervaren instructrice heb ik dit echter binnen enkele passen weer onder controle. Het is nu duidelijk een andere oorzaak dan vroeger, toen was het echt een uiting van pijn.

Probeer altijd eerst uit te vinden (makkelijker gezegd dan gedaan trouwens) of er geen lichamelijke oorzaak is, voordat je probeert om het paard er "doorheen" te rijden.

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:39

mijn pony kanteld zn hoofd ook, toen ik naar mn handen keek zag ik dat ik de ene teugel veel strakker had, maar de druk was hetzelfde en zn hals was recht. Toen moest ik dus de ene teugel losser laten (of de ander strakker) Zodat de teugels gelijk waren, ook moest ik evenveel druk hebben, vervolg: Pony loopt met stelling. Dat stelling kun je er met je been weer uitrijden. Zo leer ik langzaam om zn hoofd niet meer te laten kantelen.. (goede instructie)

Sandra_HC4L

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 12:20

bedankt voor de tips,,
het paard kantelt trouwens alleen haar hoofd, als ze aan de teugel moet lopen, dus kan dat dan ook nog steeds haar gebit zijn?

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:34

Ja het beste kun je gewoon een tandarts oid erbij halen.
Ze horen in principe gewoon 1 keer per jaar gecontroleerd te worden. Als het wel haken zijn en het is verholpen, heb je wel kans dat het nog een tijd duurt voordat je het kantelen eruit hebt. Omdat het wel een gewoonte is geworden om het bit en teugeldruk maar te ontwijken. Maar goed dan moet je het rijtechnisch goed aanpakken! Eerst maar eens controleren of het daadwerkelijk haken zijn

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:14

Veel paarden, vooral dravers heb ik gemerkt, zitten vast in hun nek. Vaak aan 1 kant, het paard kan daardoor niet inbuigen in zijn nek en gaat draaien (=hoofdkanteling).
Een osteopaat kan daar vaak in 1 behandeling wat aan doen. Inderdaad kunnen ook haken aan de kiezen de oorzaak zijn, laat hem gewoon een keer goed nakijken.

monsera

Re: paard kantelt haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:00

Ik denk dat de kans heel erg groot is dat je paard last van zijn kiezen heeft en zou er snel een tandarts naar laten kijken en je pony laten behandelen.Want zoals eerder ook al gezegd nu gaat hij in deze houding lopen en kan het heel snel een gewoonte van je pony worden en zal ze staks als de tandarts is geweest nog steeds haar hoofd kantelen.Als de tandarts is geweest kan je hier weer tips vragen om je paard rijtechnisch weer recht te richten.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:49

heleenxx schreef:
Veel paarden, vooral dravers heb ik gemerkt, zitten vast in hun nek. Vaak aan 1 kant, het paard kan daardoor niet inbuigen in zijn nek en gaat draaien (=hoofdkanteling).
Een osteopaat kan daar vaak in 1 behandeling wat aan doen.

Hier zat ik dus ook aan te denken.

Het hoeft niet (alleen) een rijtechnisch iets zijn. Het kan goed zijn dat er een werveltje scheef zit, of een spier overbelast is (gezien het verleden van je paardje).

mocht je de middelen hebben, dan zou ik echt eens een fysio oid hier naar laten kijken.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:41

Misschien kun je hem eens longeren met een elastiek eraan...dat geeft een beetje steun...als je er misschien een paar keer mee rijdt kan dat ook helpen.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:48

MISTRAL94 schreef:
Sonja schreef:
Je handen opengehaald aan de teugels?????
ARM PAARD! Er zit wel een MOND aan de andere kant van die teugel hoor...
:s

Als ik zonder handschoenen rijdt, heb ik ook altijd mijn handen kapot. Maar dan ben je nog niet per definitie hard in de mond
Sommige mensen hebben nou eenmaal een teer huidje

Er heeft een tijd terug een heel stuk in de bit gestaan over het kantelen van het hoofd tijdens het rijden. Zal eens kijken of ik dat nummer nog kan vinden!

Idd

Je hebt gelijke aanleuning in 2 handen nodig, en als hij kantelt de hand waar hij zijn hoofd naar kantelt iets meer teugel geven, het geeft teken dat je daar dan de teugel korter hebt dan de ander/daar meer in je hand hebt.

noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:12

mischien zit je zelf scheef naar links en heeftje pony daar heel erg last van ik heb een simpele test uit een tijdschrift gehaald ik zal hem hem vertellen:

Er is een simpele manier om te weten of je recht op je paard zit.Ga voor de spiegel staan doe je ogen dicht en draai een rondje om je as.
Doe je ogen weer open.
Kijk naar je hoofd, schouders, heupen en knieen. Zijn ze allemaal op de zelfde hoogte??Dan ben je recht!!!!!

Dit heb ik ook gedaan en 't scheen dat ik niet recht was wanrt mijn pony kon niet meer in de rechtergalop maar ik heb hem met veel moeite er weer in gereden

---------------------------------

HarM wjnmk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11 :D:D:D:D:D:D:D:D:D

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:12

josiej schreef:
Misschien kun je hem eens longeren met een elastiek eraan...dat geeft een beetje steun...als je er misschien een paar keer mee rijdt kan dat ook helpen.

Dat zou ik absoluut niet doen

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:24

Met elastiek had ik ook niet gedaan, sluit eerst maar eens uit of er niet een lichamelijk probleem is
Je kunt dingen hierdoor alleen maar erger maken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:33

Simmie schreef:
Mijn paard kantelt ook haar hoofd naar links. voor mij is dat een teken dat de aanleuning niet gelijk is. Ik heb nogal de neiging om rechterteugel op minder druk te houden dan op m ijn linkerteugel.
Als ik dan de druk op beide teugels weer gelijk heb en goed mijn rechterbeen er aan houdt, kantelt ze niet meer.

Aanleuning is niet gelijk, maar mogelijk - en goed mogelijk - is dat je paard scheef is. Kantelt ie met zijn hoofd naar links? Zit ie rechts vast? Heb ik ook gehad met een paard wat ik inreed. Was wat scheef en links moeilijk, wilde rechts dus niet het bit goed aannemen en kantelde naar rechts (omdat ze links vastpakte). Had het dus moeilijk links (bij jou rechts).
Gewoon voorwaarts en rechtrichten. Niet te veel stelling vragen op de kant waar ze het moeilijk heeft. En vooral niet trekken aan de kant waar zij het bit vasthoudt.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:58

die van mij kantelde haar hoofd omdat er een halswervel schreef zat waar niemand wat vanaf wist???

maar dat is natuurlijk niet bij alle paarden zo, ff een vb.
Laatst bijgewerkt door Noon op 06-01-06 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:59

Komt vaak genoeg voor, Noon.

Wat de TS eens kan doen is voor het rijden de wortelproef doen