ik heb hetzelfde voor met het paard dat ik nu rijd. Hij neemt heel moeilijk die linkerbuiging aan. Ik voel dan heel duidelijk dat hij tegen mijn linkerbeen aanloopt, en het is heel moeilijk om hem daar weer weg te krijgen.
Vorige week is er een osteopaat gekomen, en die vertelde me dat hij een serieuze blokkage heeft in zijn halswervels. Hij heeft het paard behandeld, maar er zullen nog meerdere behandelingen moeten volgen. Dit verklaart natuurlijk een deel van mijn probleem!
Verder is het ook een kwestie van naar dat linkerbeen te luisteren. Ik merk dat als ik met een spoortje rijd, en hem even prik als hij niet naar mn been luistert, het al wat vlotter gaat. Maar uiteindelijk ben ik nog steeds een half uur à drie kwartier bezig om hem los te krijgen, en dan nog blijft links een hele moeilijke kant.
Wat ik voornamelijk doe tijdens het rijden, is afwisselen in buiging. Zowel links als rechts linker- en rechterbuiging aannemen. Ik rijd ook veel voltes, slangenvoltes en andere bogen in binnen- en buitenstelling. Verder is volte verkleinen en vergroten (door hem met je binnenbeen opzij te duwen) ook een fijne oefening, al is dit niet altijd even evident als je paard niet buigt
. Door hem vanachter acktiever te maken - (schijn)overgangen - krijg ik hem beter aan mn been.
En uiteraard hoop ik dat de osteopaat verlichting kan brengen
.Alleszins veel succes, en houd de moed erin!