gaat heel erg hard in galop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeany

Re: gaat heel erg hard in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:00

Farouche2 schreef:
Hoi,
Nou sorry, maar met een paard wat 3 maanden onder zadel is een heel uur rijden vind ik dus een verkeerde manier van inrijden.
Dat is meer: Zadel der op, en weg rijden.
Je bedoeld het misschien niet zo, maar zo komt het wel eenbeetje over.
Maarja, ik weet ook niet echt iets... Ja, dat door laten galoperen, en als zij wilt stopeen nog een rondje doorgaan...

toen reed ik echt geen uur!!, hooguit een kwartiertje 20 minutjes, nu pas na een half jaar rijd ik een uur, en alleen in de les, normaal rijd ik dan tusen het half uur en de drie kwartier

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:04

sorry dit hierboven klinkt een beetje bitchey... was niet de bedoeling om het zo over te laten komen..... bedankt voor de tips en de site iedereen kan ik morgen beginnen met leren en waarschijnlijk ook met uitvogelen hoe het werkt

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:08

Heb je als eens geprobeerd vanuit stap aan te galoperen? Ik heb een paard gereden dat daardoor veel rustiger werd. Veel succes!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:31

Nu ben ik het wel met Desire eens En je grand-prix instructrice zal ook echt wel weten hoe ze het moet doen, maar ik zou niet mijn paard maarzo door laten galloperen maar juist veel overgangen van draf naar galop en steeds kleine stukjes galop en dat uitbouwen

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:09

Sfiejj schreef:
maar ik zou niet mijn paard maarzo door laten galloperen maar juist veel overgangen van draf naar galop en steeds kleine stukjes galop en dat uitbouwen

Als je dat kan zonder je paard extra spanning te bezorgen omdat je alleen door vol aan de teugels te hangen hem terugkrijgt, dan is dat natuurlijk uitstekend, want uiteindelijk is dat de basis waar je met een jong paard naar toe moet en zelfs een grand prix paard moet je daar ook altijd op terug vallen!

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:59

dat is het fijne van haar, of juist niet!, meestal is het een kleine ophouding en ze is terug in een rustige arbeids draf ( oja na 2 ophoudingen dan) maar als ik onder de galop er maar een beetje aankom met men handen dan komt ze al terug ik denk dat ik het haar iets te goed heb geleerd om terug te komen ( want dat was het probleem met het vorige paard daarom heb ik het der meteen geleerd)

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:31

Heb ik ook met mijn paardje.. Ik ben nu bezig die galop te dozeren door haar hhhhooooooo tegne dr te zeggen klinkt raar maar helpt

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:35

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat ze zoals vele Friezen, toch al niet zo'n enorme aanleg voor galop heeft. Daarbij is ze nog jong en heeft ze nog (te) weinig kracht in de achterhand.
Je kunt ervoor zorgen dat de achterhand sterker wordt door in draf veel tempowisselingen en schijnovergangen te rijden. Dan wordt de galop vanzelf beter.

Daarnaast zou ik liever wat vaker aanspringen en kort galopperen dan lange stukken achtereen galopperen.

Als je buiten rijdt, kan je rechte stukken galopperen. Dat vinden ze vaak wat gemakkelijker dan de wendingen. Onze Jody (tinker) had een beetje hetzelfde probleem. Ze kon in het begin buiten gemakkelijker in een rustig galoptempo lopen dan binnen. Zij is nu 5 en ruim een half jaar onder het zadel en het verbetert met deze aanpak langzaam maar zeker.
(maar we zijn dan ook geen superruiters... )

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:09

Dus als ik het goed begrijp... In galop dendert ze door maar bij een klein beetje contact in galop gaat ze al over in draf? Ik denk dat je haar wat meer moet opsluiten, en altijd echt strak contact moet houden, zodat ze weet dat ze niet moet vertragen als je de teugels er gewoon aanheb... Dus gewoon proberen op te sluiten tussen handen en benen, als ze uit de galop dreigt te vallen hou je iets meer je benen eraan, als ze te snel gaat dan knijp je even in de teugels zodat ze wat langzamer gaat, maar blijf altijd teugels & benen eraan houden, zodat ze in 'n soort 'evenwicht' ligt qua tempo; zoveel been dat ze harder zou gaan, maar wel door de teugels weer ingehouden wordt.. En de teugels zo strak houden dat je wel d'r mond goed voelt, maar absoluut niet trekt.

Ik weet niet of je dit fout doet hoor, het kan zijn dat het hier niks mee te maken heeft, maar dat helpt mij wel altijd behoorlijk.
In ieder geval veel succes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:30

Of heel hard galoperen, of eruit vallen maar geen tussentempo kunnen vinden (inclusief het ´omvallen´ op de volte). Klinkt mij alsof het paard niet goed aan het (binnen) been is. En dan denk ik dat veel overgangen en korte stukjes galop beter is.

Kan me Desire haar aanpak wel indenken, als je paard echt geen rem heeft is stoeien en spanning opbouwen en touwtrekken geen goede optie. Even een stukje galoperen om de spieren los te maken bij het paard kan dan geen kwaad. Maar verder eraan werken lijkt me toch door na eerst een keer wat langer galop daarna juist met die overgangen bezig te gaan, immers is tempo terugnemen als ik het goed begrijp bij de TS niet het probleem.

Ben het eens met opsluiten tussen je been en hand. Je paard moet die ophoudingen om langzamer tempo te geven maar accepteren, dat ze daarbij terugvalt voorkom je met de beenhulpen (ook als ze harder wil gaan, ervoor zorgen dat je je been eraan blijft houden). En dat bereik je door te oefenen en er de tijd voor te nemen.

Succes nog!!

Succes!!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:35

Probeer eens tijdens de galop je teugels geheel los te laten, probeer met je zit te sturen en haar terug te rijden in een rustige galop.

Ik heb een verzorgpaard gehad (KWPN) die dat ook deed, het enige dat hielp was... loslaten... geheel loslaten en alleen met je zit werken.

In ieder geval succes!

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:58

Ik denk dat het ook een beetje een kwestie is van hoever ben je met de galop. Ik rij op dit moment een jonge fries in, en daarmee kan ik echt nog niet meerdere stukjes aangalloperen, maar hou ik het op 2 keer per hand. En dan gaat het voornamelijk hard en lang, maar laat ik m wel doorlopen om op die manier de galop wat meer voor m te bevestigen en m niet alleen maar af te schrikken door m iedere keer weer opnieuw te plagen door die gruwelijk moeilijke overgang te rijden. Hij vindt het al zo waanzinnig moeilijk...
De rest komt nog wel.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:18

@ Iris82: Wat jij nou zegt is ook echt paard afhankelijk, alle paarden hebben hun eigen gebruiksaanwijzing en sommige paarden zul je eerst een tijdje vertrouwd moeten laten worden met het galopperen zonder al te veel overgangen te rijden en andere kun je al gelijk veel overgangen laten maken, maar dat geeft jouw paard zel wel aan.

@ TS: Als je paard zo makkelijk terugkomt naar de draf zou ik zeker maar korte stukjes galopperen, want blijkbaar is de draf voor hem dan gewoon veeeel makkelijker dan de galop en dan bouw je dat rustig op (die van mij vond de galop het makkelijkste en verstijfde helemaal in draf juist en bleef maar terug aangalopperen.) Maar zoals ook al gezegt is, als hij gelijk terugvalt zodra je heel licht een ophouding maakt, dan heb je je been er niet goed aan en ook in de overgangen terug moet je hem ondersteunen met je been. Het is ook wel heel logisch, jouw paard gaat keihad dus als je je been eraan legt gaat ie nog harder denk je dan, maar onthoudt wel dat hij ook heeft leren wennen aan een ruiter op zijn rug, dus die paar benen daar went hij ook wel aan hoor!
Als jij je benen erbij houdt en een ophouding maakt om hem wat langszamer te laten galopperen, dan kan hij niet in draf vallen, want je been houdt dat tegen, maar dit is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan en zeker bij een fries. Ik moet af en toe op de fries van mijn moeder rijden, maar dat is echt net mijn favorite bezigheid, want hij springt altijd in de linkergalop aan en gaat daarbij helemaal panisch naar binnen hangen en een beetje in 2 delen galopperen zeg maar, hij vindt het gewoon echt heel erg moeilijk en dat vinden de meeste friezen wel dus zal het bij jouw paard ook misschien wat langer duren dan bij een KWPN'er bijvoorbeeld!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:46

Ik ben het weer met Bienotje eens.. Ik snap Desire ook hoor, maar het lijkt me in dit geval het beste om heel veel overgangen te rijden. Echt super veel en niet alleen maar van draf naar galop en terug, maar ook van stap naar halt en dan van halt naar draf enzovoort. En let erop dat je nu niet te ijverig aan de slag wilt. Focus je niet alleen op de galop, maar ook op andere dingen..

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:33

Sfiejj schreef:
Ik ben het weer met Bienotje eens.. Ik snap Desire ook hoor, maar het lijkt me in dit geval het beste om heel veel overgangen te rijden. Echt super veel en niet alleen maar van draf naar galop en terug, maar ook van stap naar halt en dan van halt naar draf enzovoort. En let erop dat je nu niet te ijverig aan de slag wilt. Focus je niet alleen op de galop, maar ook op andere dingen..

Volgens mij heb je dan niet goed gelezen wat ik heb geschreven! Aan de hand van wat de TS schreef, zei ik dat het in haar geval dus ook beter was om veel overgangen te rijden! Ik had ook al uitgelegd dat ik de indruk kreeg dat haar paard hetzelfde was als mijn paard maar dat dat dus niet het geval was...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:42

Haha, oh nee sorry Dan neem ik terug wat ik hierboven gezegd heb

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:11

Het draait toch weer om de controle van het tempo van je paard. Door het steeds weer aangalopperen krijgt een paard steeds meer kracht en balans. Voel je dat je paard onder je uit rent, dan rem je af. Blijft je paard wat terug, dan geef je gas. Maak het niet te ingewikkeld: been is gas en je hand wat sluiten is je rem. Als je maar nooit!! remt en gas geeft tegelijk, dat doe je met je auto (of fiets) ook niet.

Mijn advies is dus ook: rijdt heel, heel veel overgangen. Beloon hem ook tussendoor om hem het vertrouwen te geven in de galop. Aangalopperen, belonen, draven. Keertje stappen tussendoor, van hand veranderen, overgang stap-draf. En herhalen, tot hij teveel mee gaat denken en zelf de overgangen wil inzetten. Dan kun juist een keertje doorduwen in galop of wachten met aanspringen. Steeds verder uitbouwen en blijf testen: heb ik een gaspedaal en heb ik een rem?
Dan komt de rest vanzelf. Succes!

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:54

Op de vorige pagina staat telkens dat dit vaak voorkomt bij jonge paarden
Nou die van mij is niet zo jong meer {20}, ook een Fries, en die heeft/had hetzelfde probleem. Ik verloor gewoon de controle al bij de eerste galopsprong.

Zoals hierboven staat; veel overgangen rijden is het magische woord. Nu gaat het allemaal wat gecontroleerder; ze kán een handgalopje performeren als het moet
Nu is het in mijn geval wel zo dat de merrie die ik rijdt, 16 jaar alleen voor de koets heeft gestaan en daar niet heeft gegallopeert. Dus het kan misschien toch nog met balans te maken hebben; ze heeft immers nooit geleerd om te galloperen met iets op/achter haar.

Anyway, veel overgangen rijden en het komt helemaal goed