Hoe blijf je zitten als je paart steigert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:17

Je gaat automatisch naar voren, anders sodemieter je er zowiezo al bijna af. Dus je eerste reactie is al om naar voren te zitten en in evenwicht te blijven.

_Suus_

Re: Hoe blijf je zitten als je paart steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:21

Een beetje als springen
Ik heb ook wel eens op een steigerent paard gezeten . GEwoon naar voren ziten aleen niet gaan staan .
_X_SUUS_X_

Ddorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:37

Hehe, bij mij deed ie het een keer zonder dat ik het doorhad
Het is een reflex en je beweegt eigelijk vanzelf wel mee.

Mnique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:16

Ja naar voren gaan zitten, maar net zoals sommige andere al zeggen, als je naar voren gaat zitten en normaal contact blijft houden met z'n mond beloon je eigenlijk je paard(door rustig mee te gaan in zijn beweging) terwijl die iets harstikke fouts doet.
Eigenlijk moet je hem ondertussen wel straffen, maar dat is denk ik idd erg moeilijk...

Tik onder de buik klinkt dan idd 't beste??

_Lola_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:25

Je kan hem zeker wel een tik geven op de boven kant van zijn hoofd.. Zeker als hij dit niet vaker doet..
Zijn reactie: Hij wil omhoog, hij gaat omhoog, hij krijgt een tik op zijn kop wat hij niet gewend is en hij schrikt ervan hij zal het niet snel een 2e x doen..
omhoog, is hoofd stoten, is niet fijn...

En verder als je merkt dat je paard een beetje gaat spannen en langzamer gaat lopen.. Hou hem Voorwaarts dan geef je hem geen kans om omhoog te gaan.
Maar als jij dan gaat lopen vast klampen denk hij van idd er is iets engs ofzo ik moet hier tegen in gaan..
Je geeft hem nog een extra reden om te stijgeren..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:05

Als een paard steigert om je ervanaf te krijgen, dan is er ook de mogelijkheid dat een paard er zelf voor kiest om zich achterover of op de zij te laten vallen. Het wordt vaak voorgesteld alsof je tijd hebt om je hierop voor te bereiden, een geroutineerd paard geeft je de kans niet op je erop voor te bereiden. Een paard dat aan het been is en daarop onvoorwaardelijk reageert, kun je na steigeren weer voorwaarts drijven. Een staker die steigert om je ervanaf te krijgen zal niet op drijven met kruis, zit en been reageren en ook niet meer op gebruik van het zweepje. Dat probleem los je heel anders op dan met normaal rijden. Een ruiter zonder staak- en steiger ervaring, kan dit vaak niet oplossen. Ook goed geschoolde ruiters die altijd op goed gereden paarden of paarden die het niet in hun hoofd halen om te staken, zijn niet of nauwelijks in staat om dit soort problemen op te lossen. De trailers met probleem - paarden die langskomen zijn vaak niet te tellen. De moraal van het verhaal is, dat als je steigeren voelt aankomen, dat je het goed probeert uit te zitten op de manieren die is aangeven. Belangrijker is om te voorkomen dat een paard kan steigeren. Dat kan rijkunstig op verschillende manieren, al dan niet met ondersteuning van hulpmiddelen. Als je denkt dat een paard dit blijft proberen, maak er dan direct werk van. Op het moment dat een paard doorheeft dat hij hierdoor macht over de ruiter heeft, rij je op een tijdbom. Bij een echte steigeraar voel je het steigeren niet aankomen, die paarden hebben voldoende ervaring opgebouwd om de ruiter al dan niet met veel ervaring te overrompelen. Het probleem met steigeren is meestal veroorzaakt door de ruiter, in een enkel geval heeft het paard een probleem.

Er zijn paarden die zo snel steigeren, uitbreken en bokken dat het resultaat hiervan eerder te zien is, als het besef dat het je overkomen is. Als je er niets aan doet of laat doen, wordt het alleen maar erger. Het moet beheersbaar blijven. Als je kan blijven zitten is dat heel mooi.
Belangrijk is dat je weet hoe je je van een paard kan laten glijden of vallen, zonder je eigen lijf te veel te beschadigen. Als je dat een paar keer geoefend hebt, rij je ook ontspannener en ook de angst om te vallen of van een paard af te komen, is dan veel minder.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:12

zo dan weet ik dat ook haha ik heb het nooit meegemaakt, maar ik weet iig wat ik moet doen.

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:36

Alles wordt hier echt tien keer herhaald zeg Uiteraard zijn er ook sommigen die steeds nieuwe tips geven.. Zoals Goofy, die een mooi onderbouwende uitleg geeft ..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:26

Een ding als je paard dan een keer steigert en hij komt weer neer dan zegt mijn instructrice dat ie even mag kreunen en vlot vooruit mag schieten. En dan maar hopen dat ie het neit nog een keer probeert.

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:22

naar voren leunen niet aan teugels trekken
bij mij was het zo0w dat die hackney waar ik op reed duhs heel de dag door stijgerde.
ivb met probleem met zadel reed ik duhs zonder zadel
ik hielt me aan zijn mane vanst am niet weg te glijden maar hij gooide zijn hooft ook niet naar achter dus klapte ook niet achterover
inmiddels is hij verkocht

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:47

Ik vind de uitleg van Goofy heel goed. Wat ik dan ook wel wil weten is hoe je zo'n staker dan wel aanpakt. Drijven helpt niet, hoe meer je drijft des te meer het paard staakt en de kans krijgt om omhoog te gaan. Dus mijn vraag hoe kan ik het dan voorkomen? Ik probeer nu om steeds de hals in te buigen en dus een beetje het paard rondjes te laten draaien als ik voel dat ze staakt. Ik heb dit nog maar 1 keer geprobeerd. Steigeren deed ze dan niet, maar wel vies bokken.
Wat zijn de andere mogelijkheden (of hulpmiddelen)?

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:20

ben het 100% met goofy eens!

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:14

Charlotjuuh schreef:
Gelukkig heb ik nog nooit op een steigerend paard gezeten , maar ik wil toch voorbereid zijn .

Ik zie hier zo veel plaatjes van paarden die steigeren en de ruiter er toch op blijft zitten , ik vraag me af hoe ze dat doen.

Groetjes.

(ik weet niet 100% of het hier goed staat)

Hoi,

Ontspannen blijven zitten en met de beweging meegaan van het paard jij gaat voorover zitten met je hoofd wat opzij zodat het paard je gezicht niet kan raken.
Maar vooral niet aan de teugels trekken want dan trek je het paard achterover.

Groetjes

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:30

Ik wil nog even benadrukken dat met je bovenlichaam langs de hals wel heeeel verstandig is Ikzelf had eerst een steigeraar maar die kon het zo goed dat je het soms niet voelde aankomen. Heb daardoor wel een paar dagen met een hele dikke lip rond gelopen en een keer een hele lichte hersenschudding aan overgehouden. ( en ja, ik had wel mijn cap op) Maar gelukkig nooit door haar gesteiger eraf gevallen. Nou ja, een keertje misschien maar dat was met rotbokken gecombineerd steiger,steiger, steiger, bok, steiger, bok, bok, steiger, rechtop een rondje om/op de achterbenen enz.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:35

Ik hem maar 1 keer op een steigerend pony gezeten. Gewoon inderdaad naar voren, het was mn 1e reflex ook.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 01:18

Star steigerd regelmatig, best vervelend. Hij doet het soms ook buiten, dan gooi ik zeker niet de teugels los. Wat ik doe; als hij niet zo hoog steigerd, naar voren zitten, een beetje teugeldruk houden, en als hij weer naar beneden is been geven. Als hij echt hoog steigerd, niet aan de teugels zitten en de hals vast pakken.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:26

Ben het met Goofy eens.

Ik heb ook een keer op een stijgerend paard gezeten. Eerst begon ie te bokken en ik dacht, oh, ff uitzitten en dan is het klaar.
Na die bok partij ging ie ineens kaarsrecht omhoog staan, ik kreeg de kans nog niet naar voren te gaan zitten, want ik zat al op z'n kont en daarna lag ik op de grond.

Op dat moment gaat het zo snel...

Wsl is het wel een reflex dat je naar voren gaat zitten, maar ik had dat dus niet, omdat ik nog bezig was met die 'bokpartij' uit te zitten.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:50

Inderdaad je lichaam naar voren ... Teugels losser.
En meestal als afstraffing geef ik een tik tussen de voren ... heb de laatste tijd veel op op van die steigerende Paarden gezeten maar ja dat is weer even net iets anders. Die heb ik net onder het zadel ...

Olga89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:56

ik heb vroeger veel op een pony gereden die graag steigerde. hij zag het als een spelletje en als ik dan naar voren ging zitten bleef die een paar seconden staan en met zijn voor benen slaan.
het zag er heel stoer uit, iedereen dacht dat hij op commando steigerde. als je gewoon wilt rijden was het heel vervelend.
na een tijdje hield die er wel mee op omdat ik bleef zitten, er reden eigenlijk alleen kleine kinderen op (ben zelf heel klein voor mijn leeftijd) en die vielen er dan af en durften er niet meer op.
hij kon super goed springen omdat die veel kracht in zijn achterhand had gekregen door al dat steigeren was het toch nog ergens goed voor

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:57

Steigeren??
Dat doet mijn paard niet.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:42

Steigeren is enkel mogelijk als hij stilstaat, hou een paard voorwaarts en hij kan niet omhoog komen. Een snel paard is moeilijk om op tijd te onderscheppen en dan moet je naar voren gaan zitten en de hand naar voren brengen. Hou het paard gelijk voorwaarts daarna..

http://groups.msn.com/_Secure/0SwDrAqcX ... 1051607713

Hier breng ik mijn hand te weinig naar voren.

Het is in principe een hele rustige beweging die je makkelijk uit kan zitten als je gewoon anar voren gaat.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:52

ik kan weinig meer toevoegen aan de posts van anderen!
alleen weet je wat gemeen is...als je paard na het steigeren meteen weer gemeen bokt of andersom dan kan je bijna niet blijven zitten...

maar denk toch dat als de TS een eerste steigering mee maakt ze toch automatisch naar voren mee gaat...dan is het aleen nog belangrijk dat je niet aan de teugels komt!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:55

Rianneke schreef:
ik kan weinig meer toevoegen aan de posts van anderen!
alleen weet je wat gemeen is...als je paard na het steigeren meteen weer gemeen bokt of andersom dan kan je bijna niet blijven zitten...

dan moet je hem een rotschop na verkopen, dan leert die het snel zat af

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:56

Als je er afdondert, en je paard nadien in de bak gaat crossen, is het ook te laat.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:59

Sylleke schreef:
Als je er afdondert, en je paard nadien in de bak gaat crossen, is het ook te laat.

tjaa dan moet je zorgen dat als die gaat bokken dat je gewoon in je beugels gaat staan, en zorgen dat die kop omhoog blijft en die rug niet bol kan maken, dan heb die weinig te zeggen hoor ( spreek uit ervaring )