Tong uit mond tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:21

die van mij steekt zijn tong uit zijn mont en knarsetand als hij ontspannen is. Hij dee dit een tijdje terug in de les en toen ging ik vragen wat het bij hem was.. Sommige is het van spanning, die van mij gaat als hij helemaal ontspannen is dat doen... dan weet ie niet meer wat hij moet en dan bungelt alles maar een beetje

LittleRose

Re: Tong uit mond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 00:28

Hij is nu 7 jaar.
Weet dus ook niet of die het vroeger heeft gedaan.
Heb ook nog geen les met hem; pas als ik verhuisd ben en dat is over 1 week.
Het rijden zelf gaat de laatste tijd met sprongen vooruit en ook ze tong is al wat minder als op het begin. Zal der van de week is extra op letten.

Bedankt voor alle reacties .

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:32

Citaat:
die van mij steekt zijn tong uit zijn mont en knarsetand als hij ontspannen is.

Een paard dat ontspannen is laat de tong niet uit de mond hangen en knarsentanden doet een paard dan ook niet.
Een paard met de tong uit de mond, oogt vaak ontspannen. Dat is heel wat anders en daar worden vaak verkeerde conclusies aan verbonden.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:58

Goofy44 schreef:
Citaat:

Een paard dat ontspannen is laat de tong niet uit de mond hangen en knarsentanden doet een paard dan ook niet.
Een paard met de tong uit de mond, oogt vaak ontspannen. Dat is heel wat anders en daar worden vaak verkeerde conclusies aan verbonden.

Mijn paard knarst wel als ie ontspannen is! En zoals ik al schreef doet n paard bij mij op stal ook gezellig zijn tong uit de mond als ie aan n halster stapt.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:01

Toch is vaak knarsen of tong uit de mond hangen, gevolg van ongelijkmatige aanleuning.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:14

Bets schreef:
Toch is vaak knarsen of tong uit de mond hangen, gevolg van ongelijkmatige aanleuning.

Idd, vaak wel maar zeker niet altijd.
Mijn paard knarst uit ontspanning maar als ie zijn mand open houdt weet ik dat ik niet goed bezig ben.... dan verzet ie zich tegen mijn hand en moet ik er wat aan doen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:19

Ja ik kan dat hierachter een pc niet oordelen, maar mijn ervaring is dat gewoon.

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:21

Die van mij doet der tong er een mini stukje uit aan de zijkant als ze der kop erop heeft..

bijv ik rij met een lang teugeltje in het bos, en die tong gaat eruit dat weet ik al dat ze plots 1 of ander pad induikt, ongeacht waar de rest heengaat

Als ik begin met rijden (in de bak) en de tong gaat er al uit, kan ik eigenlijk net zo goed niet gaan rijden, want dan werkt ze toch niet mee

Dus ik denk dat het bij die van mij gewoon tussen der oren zit.. aangezien ze het lang niet altijd doet

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:24

Venetia schreef:
Tong uit de mond is in de regel een ernstig aanleuningsprobleem, wat dan ook hard afgestraft wordt in de wedstrijdring.

Een paard laat niet zn tong uit zn mond hangen omdat hij dat gewoon prettig vindt (tenzij hij een afwijking heeft aan bepaalde tongspieren, maar dan doet hij dat altijd).

Wat het bij jou is, is vanaf hier nogal moeilijk te beoordelen. Laat een zeer bekwaam persoon eens kijken naar je rijden en laat hem er desnoods ook op. Het aanleuningsprobleem kan door verschillende dingen veroorzaakt worden, een ruwe hand, pijnlijke tanden, meer vragen van voor dan het dier aankan, en tot slot kan het inmiddels ook een gewoonte zijn geworden bij iedere druk de tong uit de mond te doen.

Succes ermee en laat je weten als het beter gaat?

Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Mijn paard steekt ook haar tong uit d'r mond. DIt komt niet door de aanleuning maar doordat haar tong eigenlijk iets te groot is voor haar mond. Als ze zich gespannen voelt hangt ze hem eruit, dit is een soort opluchting voor haar. Ze vind het dan prettig.Er hebben meerdere mensen naar gekeken o.a. een tandarts, maar er is niks lichamelijks te vinden waardoor dit kan komen.

De laatste tijd heb ik het ontspanningsknopje gevonden en nu houd ze hem meer binnen. Het heeft verder niks met soort bit, zadel etc. te maken, bij elk paard kan het namelijk anders zijn!

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:39

Of het paard aan het halster of met een hoofdstel en bit loopt, heeft weinig met de oorzaak van dit probleem te maken. Als een paard Hyoid schade heeft, kan het paard ontspannen gaan. Het Hyoid is dan wel beschadigd. Het probleem is dan niet meer op te lossen. Een paard met de tong uit de mond, komt door fouten die er bij africhting en rijden gemaakt worden. Als het Hyoid niet beschadigd is, kun je het met correct rijden, zelfs als het een gewoonte is geworden, nog oplossen. De voorwaarde is, dat je correct rijdt. Het HYOID is bij paardrijden, zeker waarbij een bit gebruikt wordt een crusiaal orgaan om een paard goed te kunnen rijden. In medische publicaties wordt over het algemeen een beschadigd HYOID getoond. Het uitgangspunt is dan een medisch of anatomisch aspect. Met een beschadigd HYOID kun je paard blijven rijden (er is niets aan te doen).

Je kan het HYOID direct met een hulp adresseren. Het geeft ook een response van het paard ....

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:56

Venetia schreef:
Wat het bij jou is, is vanaf hier nogal moeilijk te beoordelen. Laat een zeer bekwaam persoon eens kijken naar je rijden en laat hem er desnoods ook op. Het aanleuningsprobleem kan door verschillende dingen veroorzaakt worden, een ruwe hand, pijnlijke tanden, meer vragen van voor dan het dier aankan, en tot slot kan het inmiddels ook een gewoonte zijn geworden bij iedere druk de tong uit de mond te doen.

Het is inderdaad moeilijk om te zeggen wat het is in jouw geval, ik heb jou nooit zien rijden dus ik durf er niet echt een uitspraak over te doen. Er zijn ruiters/amazones die mij wel eens gevraagt hebben waarom hun paard nou zijn of haar tong uit steekt, je had eens voor de grap moeten zien hoe zij inwerkten op de mond van hun paarden

Maar zoals gezegt kunnen het heel veel verschillende dingen zijn, ik zou ze gewoon allemaal even nalopen tot het minder wordt of misschien zelfs ophoudt!

Veel succes!

LittleRose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:08

nessie_1987 schreef:
Ik ben het hier helemaal niet mee eens. Mijn paard steekt ook haar tong uit d'r mond. DIt komt niet door de aanleuning maar doordat haar tong eigenlijk iets te groot is voor haar mond. Als ze zich gespannen voelt hangt ze hem eruit, dit is een soort opluchting voor haar. Ze vind het dan prettig.Er hebben meerdere mensen naar gekeken o.a. een tandarts, maar er is niks lichamelijks te vinden waardoor dit kan komen.

De laatste tijd heb ik het ontspanningsknopje gevonden en nu houd ze hem meer binnen. Het heeft verder niks met soort bit, zadel etc. te maken, bij elk paard kan het namelijk anders zijn!

Mijne heeft idd ook een erg lange tong.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:04

Citaat:

Citaat:
Mijn paard knarst wel als ie ontspannen is! En zoals ik al schreef doet n paard bij mij op stal ook gezellig zijn tong uit de mond als ie aan n halster stapt.

idd dit is per paard toch echt verschillend, ik dacht ook altijd dat dat niet kon, heb het nu op school na gevraagd (nhb deurne ) en die zullen dat echt wel weten als instructie...

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:12

Goofy44 schreef:
Of het paard aan het halster of met een hoofdstel en bit loopt, heeft weinig met de oorzaak van dit probleem te maken. Als een paard Hyoid schade heeft, kan het paard ontspannen gaan. Het Hyoid is dan wel beschadigd. Het probleem is dan niet meer op te lossen. Een paard met de tong uit de mond, komt door fouten die er bij africhting en rijden gemaakt worden. Als het Hyoid niet beschadigd is, kun je het met correct rijden, zelfs als het een gewoonte is geworden, nog oplossen. De voorwaarde is, dat je correct rijdt. Het HYOID is bij paardrijden, zeker waarbij een bit gebruikt wordt een crusiaal orgaan om een paard goed te kunnen rijden. In medische publicaties wordt over het algemeen een beschadigd HYOID getoond. Het uitgangspunt is dan een medisch of anatomisch aspect. Met een beschadigd HYOID kun je paard blijven rijden (er is niets aan te doen).

Je kan het HYOID direct met een hulp adresseren. Het geeft ook een response van het paard ....

Sorry, maar ik kan het niet helemaal met je eens zijn. Het hyoid is ten eerste geen orgaan, maar het tongbeentje. Dit is van kraakbeen en vormt een deel van de mondbodem. De tong is gewoon een spier die aan dit tongbeentje vast zit. Dit tongbeentje is verbonden met grotere spieren die alle kanten oplopen, naar het hoofd, de borst, de nekwervels, etc.
Wanneer er elders een blokkade zit, kan je een a-symmetrie krijgen in de spiertonus. Gevolg daarvan kan zijn dat het hyoid scheef getrokken wordt en daardoor de tong naar opzij (dus uit de mond).
De vraag is nu nog: is die blokkade of a-symmetrie oorzaak of gevolg? Het rijden kan een oorzaak zijn of gevolg. Dat weet je pas als je evt. blokkades uitsluit.
En wat bedoel je met : je kan het hyoid met een hulp adresseren?
Ik snap niet helemaal wat je met dat laatste bedoelt, of met je uitleg van het kapotte hyoid?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:31

Het Hyoid is het tongbeen. Het Hoyid apparaat (of ook aangeduid als HYOID) is de speciale bevestigingsconstructie voor het Hyoid waar ik het over heb (zie eerdere bericht). Bij problemen met het Hyoid apparaat, resulteert dat in problemen. Als je puur anatomisch of medisch naar het Hyoid apparaat kijkt, dan kun je met een beschadigd Hyoid apparaat paardrijden. Het Hyoid apparaat verbind het tongbeen via verschillende spierketens en beentjes. Dit systeem werkt als een sensor systeem, de tonus neemt toe of af. Het ontstaan van de onbalans in de tonus kan door verschillende oorzaken ontstaan. Als de spier-/benige structuur van het Hyoid apparaat niet kapot is, dus het Hyoid apparaat heel is, kan dit normaal functioneren. Indien er ergens in het paardenlijf iets fout zit weerspiegelt dit zich in het Hyoid apparaat.

Met Hulp bedoel ik een ruiterhulp. Een van de verbindingen van het Hyoid apparaat loopt naar de onderkant van de borst, langs het borstbeen. De ruiter kan deze verbinding toucheren. M.a.w. de ruiter kan met deze Hulp toegang krijgen tot het Hyoid apparaat, waarin het Hyoid (tongbeen) is opgenomen. Dat wordt met een Hulp het Hyoid apparaat adresseren genoemd.

Het Hyoid apparaat verbindt - even globaal wat richtingen betreft - het Hyoid met de nek, met de onderkaak en met de verbinding ter weerszijden van het borstbeen van het paard. Deze plaatsen waar de ruiter met een ruiterHulp de verbinding met het Hyoid apparaat kunnen beinvloeden, zijn bekend in de dressuur en ook de reacties die het paard moet geven. Deze hulp is een knop op het dashboard van de ruiter.

Het diagnostiseren hoeft dus niet altijd alleen medisch te gebeuren. Er is een hele set aan ruiterhulpen waarmee je aan de hand van de response van het paard tot een eenduidige diagnose en daarmee ook tot een oplossing met rijden kan komen. (dit geldt niet voor alle tong uit de mond problemen). Een medische diagnose en de rijkunstige controles kunnen elkaar dus aanvullen en bevestigen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:10

Ben ik het mee eens!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:21

Als een paard dit op wedstrijd doet wordt dit gezien als verzet. Dus dit heeft niets te maken met ontspanning..

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:18

Het word gezien als verzet, maar niet altijd. IK heb een jury op bokt gesproken die zei dat zij dat niet als verzet zal rekenen.

Ik vind het wel raar dat alles over 1 kam wordt geschoren. Er zijn paarden waarbij het niks met verzet te maken heeft! Geloof het of niet, sommige doen het uit de ontspanning, de mijne niet die houd hem als die ontspannen is weer binnen.
Hieruit blijkt dus dat het per paard HEEL verschillend is en dus verschillende oorzaken kan hebben.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:36

een tip voor als je op wedstrijd gaat en je paard zijn tong uitsteekt : bind 1 haartje van de manen vast in het midden van het bid, je paard zal de hele tijd met zijn tong met dat haartje bezig zijn en hem er dus niet uit laten hangen

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:11

Venetia schreef:
Tong uit de mond is in de regel een ernstig aanleuningsprobleem, wat dan ook hard afgestraft wordt in de wedstrijdring.

Een paard laat niet zn tong uit zn mond hangen omdat hij dat gewoon prettig vindt (tenzij hij een afwijking heeft aan bepaalde tongspieren, maar dan doet hij dat altijd).

dat zou misschien kunnen ja!
Maar Fury heeft ook zijn tong uit zijn mond bij het in en uitstappen bijvoorbeeld.
Tijdens het rijden doet hij dit niet!
En hij heeft toch echt geen aanleunings probleem!
Mijn paard doet het gewoon omdat hij het wel prettig vind zoals ShirleyA hierboven al een keer geschreven heeft.

Hij doet het ook wel eens als we lekker aan het wandelen zijn.
Tijdens het rijden niet en dus bij de wedstrijden ook niet, maar toch is hij wel degelijk heel ontspannen!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:06

knightloekie schreef:
een tip voor als je op wedstrijd gaat en je paard zijn tong uitsteekt : bind 1 haartje van de manen vast in het midden van het bid, je paard zal de hele tijd met zijn tong met dat haartje bezig zijn en hem er dus niet uit laten hangen

Okee.. goeie tip .
Het gaat nu al stukken beter en zie ze tong tijdens het rijden ook bijna niet meer .

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:08

het word niet altijd gezien als verzet.
Een vriendin had een paard, die constant de tong uit de mond had hangen, ook zonder bit. Was een of andere afwijking.

Maar ik denk dat je wel rijtechnisch moet kijken wat het kan zijn.
Waarschijnlijk zit het daar toch in..

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:05

LittleRose schreef:
Okee.. goeie tip .
Het gaat nu al stukken beter en zie ze tong tijdens het rijden ook bijna niet meer .

Jeej