Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Petersburg schreef:Maar ik vind als je zonder sporen kan rijden moet je dat doen want van de sporen wordt een paard wel sneller, want ze moeten beter reageren op je been
Delphi schreef:Ik zou ook kiezen voor de sporen uit te doen. Net wat Karijn zegt: een paard moet eerst aan je been zijn voor je iets kunt gaan verfijnen met een spoortje.
.
) monsera schreef:Babette1 schreef:Dus wat mij betreft moet iedere dressuur-ruiter en -amazone sporen dragen, als ze een onafhankelijke zit hebben en een juiste en stille beenligging.
En hoeveel ruiters hebben dat denk je???
lindavd schreef:ik rijdt op het moment een drie jarige!!
mijn lesgeefmensje zegt tegen mij dat ik nu beter kan rijden
zonder sporen en met zweep. ook moet ik zo weinig mogelijk
hulpen geven. stap is stap en draf is draf en niet iets ertussen
in. valt ze terug geef ik been. reageerd ze niet dan tik ik een
keer met de zweep.
ze zegt als je nu al zo veel been geeft, hoe los je het dan op als
je dadelijk in een Z proef je paard constand been moet geven
om voorwaarts te rijden en je moet dan nog appuyeren enz.
(hoop dat ik het zo goed schrijf).
. CCCCorine schreef:
Ik snap jullie uitgangspunt wel, maar het al dan niet dragen van sporen heeft niets te maken met veel of weinig been geven.
Citaat:Nu wil mijn nieuwe instructeur dat ik zonder sporen ga rijden, daar het paard voorwaarts genoeg is.
klomp schreef:inderdaad!! eerst weer terug naar de basis en zorgen dat hij een voorwaartse drang heeft en houd. ik ben het ook dus eens met je instructrice! spoortje kun je later altijd weer om doen als je wat verfijning wilt.
calliou schreef:En hoeveel ruiters hebben dat denk je??? (onafh zit)
antw
Ik weet het antwoord: één... Anky!!
Want zij is de enige waarvan de hulpen bijna niet te zien zijn en zo verfijnt, dat het lijkt of ze bijna kan toveren...
En als je hier in dat schijt land verder kijkt zijn er eigenlijk geen... die echt onafhankelijk zitten
) Mijn zoontje van negen rijd hem daar zelfs. Citaat:Zou ik hem dus in de groepsles steeds terug moeten nemen om hem in mijn tempo te laten lopen?? Moet ik eens proberen, dan.
superwoman schreef:Citaat:Zou ik hem dus in de groepsles steeds terug moeten nemen om hem in mijn tempo te laten lopen?? Moet ik eens proberen, dan.
ja, vooral doen! Ik heb ook een loperig paard en dit helpt echt wel!