Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Nikitaatje schreef:en als laatste wil ik er eventjes aan toevoegen dat dat een knopspoortje is die hij geeneens voelt.
!!!!! [***] schreef:Ik heb thans toch ergens gelezen (misschien in het andere topic) dat hij onlangs onderkoeld van de weide is afgeplukt ... en dat hij soms een week stilstaat voordat je er weer op gaat rijden ...
En als je hem wel elke dag rijdt, zoveel te beter toch? Maar als hij dan altijd zo explosief en moeilijk is moet je misschien gaan zoeken achter een oorzaak (of oorzaken) .. want hij zal het heus niet alleen voor de lol doen denk ik ...
En ik klaag niet .. ik zeg gewoon mijn mening .. Jij moet verder weten wat je doet, ik ken jouw niet en zie de pony nooit, dus waarom zou ik moeten klagen? En dat je in mijn ogen een dierenmishandelaar bent .. sorry, maar dat haal je echt wel uit de lucht ... Vind dat echt wel een overdreven reactie. Als ik jou al een dierenmishandelaar vind, wat vinden die mensen dan allemaal die het slecht vinden hoe jij met die slof rijdt? Want daar heb ik het nog niet eens over gehad ...
[***] schreef:Oh jee, nog iemand waar ik het mee eens ben ... Nu vind ik je nog veel meer een dierenmishandelaar ... Of zoiets
(wil gewoon maar even zeggen dat ik blijkbaar niet zo alleen ben met mijn mening en mijn gedachten .. en dat het misschien nuttig kan zijn eens rustig te lezen wat anderen zeggen, in plaats van meteen te gaan verdedigen dat je het toch wel allemaal weet wat goed is... Van forums kan je héél wat bijleren of je kan er toch tenminste zelf over gaan nadenken.. wat je dan weer in de praktijk kan toepassen en daar wordt iedereen (jij en je pony) alleen maar beter van)
Loezoe schreef:Er is al veel gezegd over de sporen en de slof, maar ik wil je een rijtip meegeven die erg goed bij mijn oude haffie heeft geholpen en die was ook erg explosief als het fris was en hij wilde in eerste instantie ook niet nageven:
Rij héél véél overgangen. Doe je sporen af, haal de slof eraf en ga overgangen rijden. die kosten hem veel energie, die hij dus kwijt moet als ik jou zo hoor en van veel overgangen rijden wordt hij ook nog eens nageefelijk. Tijdens je overgangen terug iets been geven, voor opvangen door een halve ophouding (kneepje in je hand, niet te hard) en je zult merken dat het steeds beter gaat. Voor de overgangen van stap-draf, halthouden-stap is het een kwestie van zorgen dat je paardje eerst nageeft en dan pas wegrijden. Want zo leer je hem dan hij pas harder mag, wat hij duidelijk leuk vindt, als hij nageeft en niet andersom. Je beloont hem dan als het ware.
In het begin zal hij omdat hij sporen gewend is, naar jouw gevoel niet snel genoeg reageren. Dus: krijg je naar één keer been geen reactie, dan geef je hem nog een tweede keer duidelijk been. Als er dan nog geen reactie is, geef je hem een tik. Wedden dat ie 't de tweede keer donders goed snapt? Wees daarnaast consequent, ik weet dat het moeilijk is af en toe, maar daar leert je paardje het meeste van en weet hij hoe ver hij kan gaan en gaat hij niet uitproberen. stap=stap, draf=draf enz. Verder vergeet hem niet te belonen als hij iets goed doet, want dat vinden paarden vaak erg fijn en dan zetten ze zich nog beter in.
Nogmaals, het is geen aanval, ik weet wat het is en probeer je alleen maar op een vriendelijke manier te helpen. Mocht je nog iets meer willen weten, dan hoor ik 't graag van je.

Easterlover schreef:Sjonge Jonge,,sommige mensen kunnen het topic zo bederven! word daar zo moe van he.
..

[***] schreef:Waarom tijd steken in zo'n pony als het beestje toch ongelukkig wordt gemaakt door de eigenaars?

Taaclover schreef:[***] schreef:
Maar je kan niet verwachten met de houding van haar voeten dat die pony die sporen niet voelt ... Als ze zo in mijn buik zouden prikken (het zullen wel geen scherpe zijn maar je pony zal het wel voelen) zou ik ook wel eens iets gaan doen .. En zoals ik al eerder heb gezegd: als je met zo'n explosieve pony je benen zo super stil kan houden dat je je pony niet stoort/pijn doet en de sporen dus alleen maar gebruikt waarvoor ze dienen .. proficiat dan ...
Ten eerste kunnen we niet zien hoe groot of wat voor sporen het zijn.
Als het minibolletjes zijn voelt dit dier het echt niet door die vacht.
Daarbij vind ik het heel goed dat dit meisje het dier wil rijden omdat hij er anders schijnbaar niet uit komt.