te sterk paard, wie kan me helpen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_winsor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:17

Ik heb t ook gehad met een eigenwijze haf..! idd een join up proberen zoals hierboven en als ze iets goed doet met rijden belonen..! dat heeft mij geholpen en iemand erbij halen die je ermee kan helpen..! succes wemee!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:22

He wat vervelend.
Weet je zeker dat je pony nergens last van heeft (rug, zadel ligt niet goed, tanden?)

Dan zou ik op zoek gaan naar goede instructie.
Ik heb dit ook gehad met mijn pony (kleine welsh). Hij trok zich nergens van aan, stond stil als hij dat wilde, ging rennen wanneer hij dat wilde, racend ging hij door de bak.
Uiteindelijk met goede instructie is het probleem meer opgelost, hij ging al minder racen en lette al meer op mij.

Met veel geduld kom je er wel, maar meid zoek alsjeblieft goede instructie voordat je er iets aan over houdt!

knuffelbeert

Re: te sterk paard, wie kan me helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 19:58

als het zadel niet goed zou zijn, dan zou ze het toch regelmatig doen...?
en zonder zadel doet ze het ook...
ik heb het zadel ook door een erkende ruiterzaak laten passen.
dus ik denk niet dat dat het is, in ieder geval heel erg bedankt voor je tip, ik ga het zeker uitproberen.
klinkt opzich wel logisch!
en het boek ga ik ook lezen..

speedygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:06

gewoon tikken relax er op zitten en als ze niet regeerd goed been geven en gelijk met zweep tikken,

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:08

ijslanderfan schreef:
hoi,
Ik ken je probleem, ik heb hetzelfde met mijn paard. Het is nu verleden tijd. Hij ging er ook vandoor, luisterde niet, en sturen ho maar. Het is een IJslander dus het is ongeveer het zelfde soort paard. Ik durfde er ook niet meer op te rijden, ten heb ik dit gedaan en binnen een maand kende ik hem niet meer terug.

Zet je bak af in een rondje van een doorsnede van ongeveer 18 meter. Gooi je paard erin los zonder halster. (wat nu gaat komen klinkt raar) Pak een stuk touw en gooi het naar hem, net zolang todat hij rondjes gallopeert. Ga door net zolang todat hij zn lippen begint af te likken, zn oortjes naar binnen draait, en zn hoofd naar beneden doet, maar kijk hem nooit in zn ogen aan! Dan doe je hetzelfde naar de andere kant. Als hij zn oortjes verdraait wil dat zeggen, ik geef toe, jij bent mn baasje.... Dan draai je je opeens om en wacht je tot ie naar je toekomt, als hij dat doet ga je rondjes lopen, hij zal achter je aan lopen, doet hij het niet, jaag hem dan weer rond. als je een stukje hebt gelopen, geef je een aai over zn flanken, en doe je een halster om. Dan zadel je hem rustig op, en ga je een stukje stappen.

Als je dit telkens doet voordat je gaat rijden, krijgt hij in de gaten dat jij de baas bent. Maar ga hem nooit schoppen slaan of het touw tegen hem aan komen!

Dit komt uit het boek: de man die naar paarden luistert, van Monty Roberts. Ik vond het ook onzin maar het help echt, probeer het tenminse een paar keer...

Ik hoop dat het je lukt! (het boek is niet zo duur 8 euro)

Succes en met geduld kom je er wel...

Groetjes

Een join up! Ik had niet verwacht dat andere mensen dat ook zouden gebruiken. Ik had een keer veel moeilijkheden met een paard. Hij was lastig, luisterde niet en sloeg op hol en bokte. Toen las ik in het boek heartland (leesboek) over de join up. Ik was ten einde raad, dus ik was in staat alles te proberen. Ik heb het geprobeerd en het hielp harstikke goed. Het paard kreeg respect voor me en luisterde sindsdien super goed!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:09

speedygirl schreef:
gewoon tikken relax er op zitten en als ze niet regeerd goed been geven en gelijk met zweep tikken,

Denk dat je niet goed gelezen hebt.
Er staat dat het paard te sterk is en op hol slaat, je zweep eroverheen gooien helpt dan juist niet !

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:49

precies

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:13

Probeer zoals eerder is gezegd na voren oplossen, en niet te hard in de mond trekken want hoe harder je trekt hoe sterker een paard wordt. Probeer het met een ontspannen hand,rij hem/haar goed voorwaarts en probeer het dan af en toe met een goede ophouding, en dan weer los.

En ik zou zeker prive les er bij gaan nemen.

succes

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:51

haha inderdaad, slaan is echt geen oplossing
een paard met een beetje karakter pikt dat echt niet hoor.
positief benaderen is naar mijn mening veel beter...

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:26

Dit heb ik ook met mijn haflinger verzorgpony,
nu is de andere maatje verkocht en daar was hij gek op dus telkens wanneer dat maatje wegging of niet aan het rijden was dan werd hij super sterk en ik ben al niet zo groot en sterk dus dit was super moelijk om terug te krijgen..
Bij ons zegge ze harder trekken aan de teugels maarja dit kun je niet blijven doen natuurlijk..
maar het is ook een super slim beestje want altijd in de wei is ze braaf als ik ging rijden op hem, maar ik ging keer met hem op wedstrijd en hij begon te bokken en bleef maar door gan hij weet precies wie erop zit en waar we zijn..

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:32

hoi hoi,

Heb je die join-up al een keer geprobeert? Ben echt super benieuwd hoe dat gaat! Elk paard reargeert er anders op, maar altijd positief. Ik hoop dat dat een beetje helpt, ik hoop het echt voor je! Ik weet precies hoe je je voelt. (lees mn vorige stukje )

Nou succes! En laat het snel weten, ben super benieuwd!

Groetjes!