hoe bewaren jullie af en toe toch je geduld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: hoe bewaren jullie af en toe toch je geduld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:54

oosterhoff schreef:
Misschien kan je je eigen ervaring opschrijven of even een samenvatting schrijven.

Kan, maar waarom? Daar schieten jullie niets mee op wat dat is dan alleen maarmijn perceptie. Bovendien; als je het niet zo graag wil weten dat je de moeite wil nemen, leer je van een samenvatting door een ander ook niet.

Je kan wel van mijn ervaring(en) wat lezen op viewtopic.php?f=34&t=448760&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Ik heb sinds de topicstart zo'n 1700 km. hier door de bergen (inclusief druk verkeer op de provinciale weg) gereden zonder optoming en zonder 'ZZZZZZZénnnnnnnn......' kun je dat wel vergeten
Ik morgen proberen wat tijd te maken om boven in de Sierra San José in een verborgen groen valleitje wat te gaan boogschieten vanaf mijn paard, uiteraard ook zonder optoming.
Over Zen-en-(instinctief)boogschieten zijn légio boeken geschreven. Deze zijn naadloos op paardrijden van toepassing.

HC

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:25

@Claudie, precies wat die van mij ook doet dus. Blijven doorzetten. Wat bij mij ook wel helpt is 2 proeven uit je hoofd leren en daar heel veel oefeningen van achter elkaar rijden, zodat je paard echt heel erg aan het werk is, zonder dat jij een hele tijd achter elkaar op dezelfde oefening hamert. Wel blijven doorzetten hoor! Hoelang rij je dit paard nu?

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:37

verlies ook niet mijn geduld!
ik word ook wel eens boos hoor of mopper is wel eens dat zal ik niet ontkennen, maar geduld verliezen heb ik geen last van (en daar ben ik best trots op )
Laatst bijgewerkt door danifur op 13-12-05 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:38

weet je hoe je het goed afleert?
op een paard gaan zitten die het niet pikt, want dan lig je gauw genoeg met je snufferd in het zand (en terecht)

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:43

runningkawa schreef:
op een paard gaan zitten die het niet pikt, want dan lig je gauw genoeg met je snufferd in het zand (en terecht)

zo heb ik t ook afgeleerd, dus stap ik nu maar af

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:43

runningkawa schreef:

dat is idd een goede

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:44

Flippertje schreef:
@Claudie, precies wat die van mij ook doet dus. Blijven doorzetten. Wat bij mij ook wel helpt is 2 proeven uit je hoofd leren en daar heel veel oefeningen van achter elkaar rijden, zodat je paard echt heel erg aan het werk is, zonder dat jij een hele tijd achter elkaar op dezelfde oefening hamert. Wel blijven doorzetten hoor! Hoelang rij je dit paard nu?

3 jaar intensief.. maar dit zit gewoon in der karakter denk ik..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:45

En in dat van jou

en samen knokken werkt dan alleen maar averrechts

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:48

runningkawa schreef:
En in dat van jou

en samen knokken werkt dan alleen maar averrechts

hahaha zit wat in misschien....

maar werkt idd averrechts.. hm.. wat is paardrijden soms toch moeilijk ook he

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:49

Het moeilijkste wat er is

maar daarom ook zo leuk

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:51

meestal wel ja...

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:52

Ik kan mn geduld ook écht niet houden..
Ben druk bezig het te leren. Maar als ze dan weer zo hard plat door de bocht gaat rennen met dr kop in de lucht en onbestuurbaar, wordt ik zó boos. En doe ik dingen waarvan ik dan weer spijt heb..

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:59

wat Runningkawa zegt: gewoon de "mazzel" hebben dat ik altijd paarden tref die het echt niet pikken als ik kwaad wordt

nee, ik ben van mezelf in mn rijden aardig rustig, maar eens in de zoveel tijd dan kan ik vrijwel niks hebben. Vroeger ging ik dan dus ruzie maken, afstraffen in mn hand enz. Later had ik dan weer ontzettend spijt dat ik zo tegen mn paard gedaan had... Daarvan leerde ik het meest, het rotgevoel
Toen heb ik gewoon geleerd om inderdaad gewoon, als iets echt niet wilde, mn teugels los te gooien en even te gaan stappen. Even ontspannen, even weer bij mezelf komen en danw eer verder rijden.

Tegenwoordig heb ik dat niet meer nodig, heb, op het moment dat ik op een paard stap, zoveel rust in mn lijf (terwijl ik dus no way kan wachten bij een kassa ofzo) dat ik gewoon relax blijf.
En als ik echt voel dat ik een slechte dag heb... dan gaat er een longeersingel om. Dan stap ik gewoon niet eens op, want op zulke dagen weet ik gewoon dat ik ruzie ga zoeken, en dat verdienen die paarden niet.

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:32

Noukie schreef:
wat Runningkawa zegt: gewoon de "mazzel" hebben dat ik altijd paarden tref die het echt niet pikken als ik kwaad wordt

nee, ik ben van mezelf in mn rijden aardig rustig, maar eens in de zoveel tijd dan kan ik vrijwel niks hebben. Vroeger ging ik dan dus ruzie maken, afstraffen in mn hand enz. Later had ik dan weer ontzettend spijt dat ik zo tegen mn paard gedaan had... Daarvan leerde ik het meest, het rotgevoel
Toen heb ik gewoon geleerd om inderdaad gewoon, als iets echt niet wilde, mn teugels los te gooien en even te gaan stappen. Even ontspannen, even weer bij mezelf komen en danw eer verder rijden.

Tegenwoordig heb ik dat niet meer nodig, heb, op het moment dat ik op een paard stap, zoveel rust in mn lijf (terwijl ik dus no way kan wachten bij een kassa ofzo) dat ik gewoon relax blijf.
En als ik echt voel dat ik een slechte dag heb... dan gaat er een longeersingel om. Dan stap ik gewoon niet eens op, want op zulke dagen weet ik gewoon dat ik ruzie ga zoeken, en dat verdienen die paarden niet.

ik herken het!
ik heb met andere dingen soms weinig geduld.
Maar met paarden (en/of andere dieren) heb ik echt geen last van geduld verliezen!
vroeger toen ik 12 was was ik idd ook snel boos, maar van het rotgevoel wat je daarna hebt leer je het meeste!
En nu heb ik er echt geen last meer van!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:01

Ik rij dan altijd gewoon door, heel onnozel, alsof er niets aan de hand is. Negeren dus. Recht vooruit kijken en je ergens anders op concentreren. Blijven rijden: overgangen, voltes ed. plannetje uitzetten. Denk niet aan je ergernissen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:11

ik ben ook altijd erg ongedurig. kan soms ook weinig hebben. als ik dan lekker naar me paarden ga trekt dat vanzelf weg. ik moet dan niet teveel dingen en de dingen te snel willen er dus de tijd voor nemen dan komt het vanzelf goed. merk ik aan me eige dat ik ongedurig blijf ga ik wel rijden maar dan niet werken. dit noem ik me ouwe l*lle rondje. ff niks aan me hoofd. lekker een buitenritje maken en een comprimis maken met me haf. de ene keer krijg ik me zin door een weg in te slaan. de volgende keer mag zij kiezen welke kant we opgaan (oftewel snelste weg naar huis hahaha) als ik dan terug kom is er niks meer aan de hand en heeft zij toch d'r beweging gehad.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:19

ik ga eerst stuk stappen, probeer het dan nog eens, lukt het dan nog niet gooi ik dur op stal, morgen weer een dag hoor

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:34

Ik heb nog nooit mijn geduld verloren als ik op een paard zat, tenminste voor zo ver ik me kan herinneren.
Natuurlijk word ik wel eens schijtziek van een pony die de hele tijd voor de grap wegschrikt, maar ik zal nooit onredelijk worden tegenover het paard. Ik geef dus alleen maar een tik met de zweep als het echt nodig is en als ik hem zo snel kan geven zodat de pony nog het verband legt tussen ''de daad'' en de tik, binnen drie seconden dus. Ook zal ik een paard nooit in zijn mond rukken uit boosheid oid. Schelden kan ik wel op een paard, maar dat is niet zo erg en bovendien mag het niet van mijn instructrice, dus sinds een tijdje is het nog alleen maar: VERVELENDE PONY!!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:37

Ik ben puur recreatie gaan rijden, ik weet van mijzelf dat ik niet erg veel geduld heb en bij dressuur ging het dus vaak fout, nooit mijn pony wat aangedaan, maar heb gewoon besloten die gevechten niet meer te willen hebben.
Nu rij ik buiten, ben al bijna een jaar mijn geduld niet meer verloren en we zijn allebei een stuk meer ontspannen.

(o wat ben ik toch slecht in zinsopbouw....)

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:59

Hier nog een heetgebakert typje. Maar ook het paard wat ik rijd is heetgebakert en ongeduldig. Mijn instructrice heeft juist zeer veel geduld en stapje voor stapje leer ik het ook.

Ik heb inmiddels een jaar les van haar en kan nu blijven lachen als de merrie in de eenvoudige galopwissels steeds opnieuw uit zichzelf in galop aan wil springen. Nu kan ik rustig blijven en word ik niet meer kwaad.

Geleerd door de merrie (die nog heter wordt als ik kwaad word) en mijn instructrice die ervoor zorgt dat ik zelf steeds meer rust in het rijden en mijn lijf krijg. Het is te trainen, met veel geduld

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:08

Nog een keer adem halen en dat nog is een keer doen..

maar goed, ik ben bijna nooit mn geduld kwijt, ik probeer altijd weer even in en uit te ademen en dan ga ik weer verder..

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:14

runningkawa schreef:
diep zuchten
zingen, neuriën
en als het echt niet gaat, ff net iets simpels afsluiten en dan maar stoppen.

weet ik van te voren dat ik al een slecht humeur heb, ga ik longeren of laat hem een dagje staan

Hier ga ik in mee.
Als het bij mij niet gaat en ik echt wel uit mijn vel kan gaan springen, ga ik diep zuchten, wat neurien, zachtjes een vrolijk liedje zingen.
Zodra het weer goed gaat stop ik en voel ik dat het een dag van niets gaat worden, dan ga ik ook niet rijden

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:27

bij die druktenmaker van mij gebeurt het nog wel eens dat ik mijn geduld verlies. ik ga dan stappen en probeer mijn hoofd leeg te maken en dan opnieuw te beginnen om een "normale" manier het weer op te pakken en de training op een rustige manier af te ronden.

soms als hij dagen loopt te etterbakken (gewoon ontiegelijk druk doen zodat je er gek van wordt.) stap ik af. de dag er na ben ik het gelukkig weer vergeten.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:39

runningkawa: ik geloof dat ik zo heb afgeleert om het op hem uit te werken Ik verlies soms wel mijn geduld maar dan ga ik zingen en stappen of stap ik af
Na 2 x bedenk je je inderdaad wel

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:18

Ik denk altijd maar dat het paard het niet kan helpen dat ik niet kan rijden. Als iets niet lukt zal het wel aan mij liggen! En meestal is dat ook het geval. Als je een probleem niet op kunt lossen is je reactie waarschijnlijk niet goed.

Ik verlies eigenlijk nooit mijn geduld. (maar wel regelmatig het idee dat ik kan paardrijden, haha)