tips gevraagd: het rijden gaat slecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:39

Vraag de eigenaar ook als die rijdt of ze Martino meer achterin de bak gaat rijden. Als Martino het bij jou wel moet en bij haar niet? Stem op elkaar af wat je wil bereiken en je moet samen wel hetzelfde doen! Dat zie je nog wel eens bij twee ruiters op 1 paard: van de een mag hij iets niet, van de ander wel. Drie keer raden wat het paard dan liever doet: dat wat hij wel mag van de ruiter.

luvlambiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 09:14

uuhm..
de eigenaar rijd er niet meer op
dus ik ben de enigste nu

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:43

dat zegt dus dat je het paard allen met rijden.
het heb het gevoel dat het paard een loopje met je neemt.
hij maakt jou bang door er vandoor te gaan.
probeer het eerst rustig op te lossen maar daarna mag je hem best wel aanpakken.
jij moet wel de baas blijven over hem anders gaat hij met jou ana de loop.

groetjes ellen

speedylover

Re: tips gevraagd: het rijden gaat slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:05

LindsyImmie

Re: tips gevraagd: het rijden gaat slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:17

Hallo!

Jeetje wat vervelend zeg... krijg je zelf ook niet echt een super vertrouwen van!

Heb je al eens geprobeerd om achter een achter (rustig) paard aan te rijden? Gewoon met een losse teugel, beetje tegen elkaar kletsen, of naast elkaar rijden met jouw paard aan de buitenkant en het andere paard aan de binnenkant zodat hij niet weg kan springen?

Natuurlijk is niet makkelijk om je via internet te helpen en dit valt ook niet van de een op andere dag op te lossen, gewoon volhouden, de volhouder wint ; )

Nog even een kleine tip:
Let eens op jezelf als je richting einde van de bak rijdt. Ga je meer spieren aanspannen? Ga je de teugels korter nemen? Word je zenuwachtig(er) omdat je weet dat hij weg gaat springen?
Doe je dit... dan is het beste wat je kan doen... ontspannen en laat die teugels hangen, mocht hij dan wegspringen dan heb je ze toch binnen de kortste tijd weer op maat!
Hij wordt zenuwachtig van die hoek, maar als hij je vertrouwt en jij blijft ontspannen zitten, dan is de drempel voor hem om weg te springen veel kleiner. Jij bent immers de leider! Als jij het durft, dan durft hij het vast ook wel!

Veel succes!

En whatever happens... jij kent je paard het beste! Luister naar hem, observeer hem, dan weet jij wat hij wilt of waarom hij bang is! En dan... is het heel simpel om alles op te lossen! ; )

luvlambiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:14

bedank voor de tips
maar ik laat me niet bang maken voor zijn rare gedrag en dat rare wegspringen

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:21

Goedzo!
Maar misschien kun je juist iets neerleggen in de bak, of telkens voor het rijden eerst naast hem daarheen lopen en hem wat lekkers geven.
En dan leg je vlak bij die enge plek iets neer( een balk, band, pion emmer waar je dan omheen moet rijden.
En dat is dan ook echt je doel, hij moet óm dat ding heen en komt dan automatisch bij die enge plek, en als het lukt en hij doet het, geef je hem wat lekkers!
Ik denk dat de meeste paarden daar wel intrappen, bijna alle paarden zijn om te kopen met iets lekkers, en het is ook nog wel leuk, maak je er een soort hindernisbaantje van!
Succes!

luvlambiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:01

van dat lekkers kan wel ,,
maar hij is echt overal bang oor dus een pion ofsow is ook niet zo goed idee

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:22

Vraag Ilona of ze je op Martino les wil geven. Bedoel...ze kent Martino toch het best en zoals ik nu lees hoe martino is, zo was hij vroeger niet.
Verder bouw vertrouwen op bij Martino...hij moet op jou durven vertrouwen en dat doet hij nu alles behalve. En wat zegt Ilona van dit alles???

En tja...de ZZ was geloof ik niet met Martino (maar met Beau, al weet ik dat ook niet helemaal zeker). En was wel ook ZZ-pony's!

En dat soort dingen als pionnen. Vermijd die situaties niet, maar probeer m juist te overtuigen van het feit dat die dingen niet eng zijn! (als je dit soort dingen vermijd, of met grote boog omheen laat gaan geef je toe aan zijn angst, dan zeg je als het ware: Ja martino, dat is ook eng hoor!)
Zet juist de bak maar eens vol met allerlei "obstakels" en loods hem hier aan de hand mee langs...probeer hem duidelijk te maken dat als jij hem ergens heen stuurt of begeleid hij niet bang hoeft te zijn. (want volgens mij neemt Martino je ook beetje in de maling)

luvlambiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:16

het was wel martino die in de zz heeft gelopen

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:54

was er al weer achter, snugger. Mareh...dan moet Martino het allemaal wel kunnen. In ieder geval niet alles eng vinden, want de Z was ook keurig tussen hekjes en bloemstukjes lopen (ook al is dat alweer zoveel jaar geleden)

luvlambiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:01

jah ik denk dat hij het ook wel kan enzo
maar dat het ook aan mij ligt