Waventy @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:49

ik vind dat dit paardje er al redelijk volwassen uit ziet.ik denk dat ieder voor zich wel weet op zijn/haar paard/pony er klaar voor is. het is uberhaupt mijn manier van longeren niet, maar dat is ieder voor zich.

dravers worden met 2 jaar ook al voor de sulky gezet.en die zien er soms nog echt als veulen uit.wat ik over deze niet kan zeggen. als ze het niet had gezegd had ik het zo snel niet gezien.

_Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:45

Tja ik vind hem er nog best jong uit zien ,
Het is niet mijn marnier om met een jong paard bezig te zijn ,
tevens wordt dit paard al belast doordat die nageeflijk moet lopen dus eigenlijk een passoa marnier !
Kom op wacht nog een half jaar!

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:02

ben wel benieuwd naar de reactie van de TS
verder zou ik mijn paard ook even jong laten, maja het is jouwn paard..

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:43

dit is ook niet mijn manier van werken. ik ben nog steeds bezig met de v tjes nu moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn w tjes ook al wel een hoofdstel in hebben en dat ik ze al laat "wennen" aan een sjabrakje en een longeersingel. maar goed bijzetten laat ik nog even achter wegen. eerst maar de 3.5 jarige af hebben en dan over naar de wtjes volledig.

ik zal persoonlijk nog een half jaartje wachten dus met het echte werk. zeker bijgezet longeren.

op zon manier maak je het paard hard in zijn mond, aangezien er geen correcte aanleuning is. niet mijn manier van longeren. probeer anders iets van een bijzetje ofzo, en gewoon lekker los zodat die nog allekanten op kan. succes ermee

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:52

die haflinger in haar profiel werd ook met 2 aangespannen.
ach ja ieder doet het op zijn eigen manier.
je hoort het steeds vaker dat 2jarige bereden of getuigd worden.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:01

Moniek, er zit wel een verschil tussen betuigen en berijden.

Ik zie op de foto's een leuk jong hoogbenig paard.
Het is jammer dat je niet langer kunt/wilt wachten of in elk geval goed nadenkt over de bevestiging van de longeerlijn en eventuele bijzets.

Vayo

Re: Waventy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:22

Kris25 schreef:
Ik vind wel dat je hem verkeerd aan de longe hebt lopen. Ik zie maar één lijn, en volgens mij gaat die van jouw hand, door de steigbeugel/singel naar binnenkant bit.

Ik zie er twee (kijk maar eens goed naar wat ze in haar handen heeft, tis moelijk te zien hoor ). Een lichte en een donkere. Eén lijn loopt van de binnenste bitring door de stijgbeugel naar haar hand. De tweede lijn loopt van de buitenste bitring achter de kont langs naar haar andere hand. Ze longeert dus met dubbele longe.

Wel vind ik dat ik Wjerdo iets meer informatie had moeten geven. Ik had graag wat argumenten gehoord waarom ze haar paard nu al zo longeert. En hoe oud het paard precies is. Wordt hij in januari 3 of pas in december volgend jaar? Dat is een heel groot verschil. Doordat ze zegt 'geen commentaar over dat ie te jong is' komt het op mij over alsof dat ze zelf beseft dat ze misschien niet helemaal goed bezig is.

Persoonlijk zou ik wachten tot het paard 4 is. Voor die tijd zou ik hem al wel aan het zadel en hoofdstel laten wennen, maar nog niet aan de dubbele longe laten lopen. Maar ik denk dat iedereen zo zijn eigen methodes heeft. Wel vind ik dat je foto's zoals deze goed toe moet lichten.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:23

de post van de TS komt op mij een beetje agressief over, meteen al in verdediging, dus ik denk dat de TS zelf ook al aanvoelt dat haar paard nog een beetje jong is voor dit soort inspannende dingen.

ik hoop dat het goed zal gaan met de bouw en ontwikkeling, het is een mooi paard. zie ik nou dat je strass-steentjes in de beugelriem hebt zitten? heb ik nog nooit gezien, wat superleuk!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:38

Ik denk persoonlijk dat TS heel goed weet waar ze mee bezig is, alleen dat ze ook weet dat bokt normaal al steigert bij het beleren (op wat voor manier dan ook) van paarden jonger dan 3 jaar. Ik kan me haar verdediging vooraf wel een beetje plaatsen in dit geval. Misschien had ze dan beter de foto's niet moeten plaatsen maar ach, gedane zaken nemen geen keer Dat was sowieso haar keuze.

Zoals al eerder in dit topic gezegd, niks mis mee, met het lekker ontspannen bezig zijn met je knollie. Ik zie dit liever dan een paard dat binnen 1 week zadelmak en bereden moet worden (en nee, dan geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar ook die zijn er ). Gewoon lekker doordoen. Ook het betuigen van een tweejarige haf is geen probleem zolang het dier niet meteen een hele marathon hoeft te lopen !

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:59

Haha oeps een hele dicussie denk niet dat dit de bedoeling is.

Wjerdo geef eens uitleg en de reden waarom?. Denk dat de meeste je niet willen aanvallen maar meer een schrik reactie hebben. Bedoel het is jou paard dus je moet doen wat je ermee wilt. Denk dat je wel de goede begeleiding hebt om te zorgen dat dit voor de toekomst geen problemen gaat opleveren.

Renpaarden en dravers beginnen ze idd al vroeg mee maar niet vaak en als er iemand opgaat is die niet zwaar ze hoeven ook niet netjes aan de teugel te lopen.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:09

oke mijn uitleg.
Ten eerste: Geen gezeik over te jong.. Dat is omdat er altijd gezeurd wordt dat welk paard dan ook onder de 3,5 jaar te snel beleerd wordt.

Waventy is over 4 maanden 3 jaar oud. Dat wil dus zeggen dat hij nu 2 jaar en 8 maanden is.
Als een paard geen zadel mag dragen wanneer deze de 2,5 is gepasseerd, dan kun je hem beter spalken want dan kan hij dat nooit.
Ik ga heel speels met hem om, longeer hem zo een keer per 2 weken 10 minutjes, rondje rechts en rondje links. Geen intensieve arbied.
Hij vind het ontzettend leuk om te doen en hij leert er alleen maar van.
Die dubbele longeer lijn is om hem meer op zijn eigen benen de laten lopen. Hij went zo aan een lichte druk op beide kanten.
Ik had al vermeld, dat hij niet aan de teugel gevraagd wordt, maar dat hij zelf de ontspanning opzoekt.
Mijn instruceur is het eens met deze manier van aanleren. Het gaat op een rustige, langzame en vriendelijke manier.
Als hij die 10 minutjes per 2 weken niet aan zou kunnen dan stop ik er mee, maar hij heeft er ontzettend veel plezier in en is voor deze lichte arbeid echt niet te jong.

Ik heb nooit probelemen gehad met spieren, botten en gewrichten met paarden en ben met allemaal zo begonnen. Het enige verschil is dat ik naar het paard kijk, ik heb een betere kijk op wat mijn paard wel en niet aankan.

Op die haflinger ben ik gaan zitten toen hij 2.5 was, hij kon dat gemakkelijk aan, Youri was pas 3.5 en Waventy daar klim ik op als ik denk dat hij daar aan toe is en het geestelijk aan kan..
Dus AUB, de volgende keer, oordeel niet te snel voordat je het hele verhaal kent.

Gr Lara

faxa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:16

sorry hoor, ik vind dat iedereen zelf mag kiezen wanneer hij zijn/haar paard zadelmak maakt. natuurlijk niet als hij 1 ofzo is maar vanaf 2,5 jaar kan het wel. Als je het maar niet te vaak doet en je paard niet te veel belast.

love_winsor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:29

Ben ik het mee eens faxa! trouwens mooi paard hoor en veel succes ermee laat ons weten waneer je er op hebt gezeten he!!:D

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:31

Het ziet er fijn uit, Lara
En hij is mooi geworden zeg!

Jessicoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:31

Ik ben ook met mijn paardje begonnen met longeren aan halster toen hij 2,5 daar voor heeft hij anderhalf jaar in een groot weiland gelopen om lekker te groeien en te spelen met andere paarden.

Met 3-jarige leeftijd hebben we hem aan zadel etc. leren wennen en niet veel daarna hebben we hem zadelmak laten maken... dus ik vind dat 2,5 niet te vroeg...(paardje is inmiddels 5:) )

Maar zoals met de rest ben ik ook neit voor om hem met bijzet te longeren ..

Je hebt aangegeven dat je het maar eens per twee weken doet... en dat hij zo op zijn eigen benen leert lopen ...
Maar het is zoals je al zei... belangrijk dat het paard er plezier in heeft.. en dat is ook wel te zien op de foto's

Dus ik zou zeggen veel plezier met dit paardje en hopen dat alles goed gaat !!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:33

Zulke mensen moeten ze de paarden afpakken.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:38

Nou dan is er toch geen probleem?

Ik vind de manier van bijzetten ook niet prettig om te zien zeker niet op die leeftijd, maar vind het nou ook niet zo'n ramp, paardje is bijna 3 jaar. Er zijn er hier zat waarop op die leeftijd al gereden word.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:39

karoliena schreef:
Ik vind de manier van bijzetten ook niet prettig om te zien zeker niet op die leeftijd

Juistem! Het gaat er niet om dat het paard gelongeerd wordt, maar wel de manier waaróp

Ow en TS: Pb jij iedereen die het niet met jouw manier eens is?

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:40

En dat basser je op?? Die 2x pm dat hij gelongeerd wordt? ALs je het al longeren kunt noemen, 20 minutjes in totaal....

Het is niet eens echt bijzetten.. Een bijzetteugel vind ik nu te vroeg, maar een dubbele longeerlijn imo een vriendelijke manier van net iets meer dan alleen een rondje lopen.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:41

Quellian schreef:
karoliena schreef:
Ik vind de manier van bijzetten ook niet prettig om te zien zeker niet op die leeftijd

Juistem! Het gaat er niet om dat het paard gelongeerd wordt, maar wel de manier waaróp

Ow en TS: Pb jij iedereen die het niet met jouw manier eens is?

Nee, maar iedereen had verder een onderbouwde reden.. Die van jou komt zo uit de luchtvallen.. Beetje kort door de bocht imo..

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:42

mooi paardje.. vind het zelf nog beetje jong voor zadel enz.. maarja je doet het zelf hea verder geen commentaar.. Ik heb een vuelen en ben van plan op 2 of 2,5 te beginnen met te longeren en misschein hoofdstelletje.. maar zadel wacht ik nog even mee omdat het niet echt goed is voor de rug van een 2 jaribge.. maar dat is mijn menign (wel met shabrak en longeersingel op 2,5 hoor

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:42

wjerdo schreef:
En dat basser je op?? Die 2x pm dat hij gelongeerd wordt? ALs je het al longeren kunt noemen, 20 minutjes in totaal....

Het is niet eens echt bijzetten.. Een bijzetteugel vind ik nu te vroeg, maar een dubbele longeerlijn imo een vriendelijke manier van net iets meer dan alleen een rondje lopen.

Ik heb een 3,5 jarige merrie, die best flink werkt, maar DIT zou ik mijn paard niet aandoen

Lekker los of desnoods met een pessoa als je zonodig moet bijzetten. Maar wááarom? Om m nageeflijk te krijgen? Op deze manier kweek je alleen maar rugproblemen. En daarbij is 20 minuten longeren al heftig hoor!

Maar je moet het idd zelf weten. De kosten voor de rugproblemen zijn voor jouw eigen rekening.

Kort door de bocht? Lijkt me best duidelijk

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:44

Ja idd nu wel.. 20 minuten per maand even voor de duidelijkheid.. Dus 10 min per 2 weken.. Ik begin pas met intensief rijden als hij 3,.5 is geweest.. Heb het niet eens over werken tot zijn 3.5...

En als er iemand mij dan kan vertellen wat er zo slecht is aan een dubbele longe?? Een passoa en een bijzet daar wordt hij meer mee gedwongen... Heb al gezegd dat ik hem dus totaal niet dwing heb alleen een gelijke zeer lichte druk in mijn handen en dit is zijn reactie daarop. Hij loopt ook zo alleen aan een halstertje..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:46

Maar leg eens uit dat waarom het aan de bijzet moet? Wat is de meerwaarde daar dan van?

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:46

Ik vind het een ontzettend leuk paard , volgens mij gaat daar iets heel leuk uitkomen
Een dubbele longeerlijn vind ik een goede manier om te longeren , het is iig fijner dan een bijzet
Als hij zelf de ontspanning opzoekt is het toch teken dat hij er klaar voor is? Mijn jong paard word niet gelongeerd , omdat ze er niet klaar voor is. Dit paard is het wel. Hij is trouwens 2 en 8 maanden , heb er al gezien van 2 die gelongeerd worden.
In ieder geval , nog veel plezier met je paardje , ik ben benieuwd naar de volgende foto's