Fries Mirna @ work met Manonnn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manonnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:30

Dankje voor de reacties

Ik zal haar proberen om meer van achter te rijden. En voorwaarts te rijden.

Blackmystery

Re: Fries Mirna @ work met Manonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:25

Marliesvr schreef:
Blackmystery schreef:
leuke fries.
Het klopt dat frieze snel in de tuiger houding gaan lopen, maar dat is er goed uit te krijgen.

Ik ben het hier absoluut niet mee eens . Als je paard geen lengte in de hals heeft is het echt een rijtechnisch probleem. Het heeft niets te maken met het soort ras. Dus niet omdat het een fries is. Het probleem ontstaat doordat wanneer je je paard niet genoeg over de rug rijdt.

Probeer dus in je rijden je paard meer te laten zakken vanuit de schoft maar hou het neusje eruit. Het belangrijkste is dat je paard voorwaarts is, aan je been en recht en in balans loopt. Als aan deze voorwaarden voldaan wordt zal je het probleem van 'achter de loodlijn' niet snel krijgen.

uuuuuuh lezen, wat ik verder schrijf.
en familie van mij fokt frieze, en ik kan je vertellen dat frieze zelf ( dus hoeft niet onder het zadel te zijn ) vaak een tuiger houding aan nemen, net zo als bv de Hackny.
veel meer en eerder als een kwpn.

dit licht aan de bouw van de borts en hals partij, die eigenlijk gemaakt is om te trekken.
zo is het goed verzamelen en op de achterhand lopen voor een fries ook moeilijker als voor een kwpn.
een fries lift namelijk meer en een kwpn strekt.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:29

dit betekent, dus niet dat ze het niet kunnen he.
achter er bij en voor lang en laag is het eerst dat je moet zien te bereiken.

Tienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:59

Hey Mnon!
Leuke foto's hoor, ze is echt leuk
Tips etc zijn al gegeven

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:30

Blackmystery schreef:

uuuuuuh lezen, wat ik verder schrijf.
en familie van mij fokt frieze, en ik kan je vertellen dat frieze zelf ( dus hoeft niet onder het zadel te zijn ) vaak een tuiger houding aan nemen, net zo als bv de Hackny.
veel meer en eerder als een kwpn.

dit licht aan de bouw van de borts en hals partij, die eigenlijk gemaakt is om te trekken.
zo is het goed verzamelen en op de achterhand lopen voor een fries ook moeilijker als voor een kwpn.
een fries lift namelijk meer en een kwpn strekt.

Ik heb echt gelezen wat je verder schreef, vond het alleen niet erg duidelijk. En wij fokken zelf met friezen en ik kan je vertellen dat ze tegenwoordig steeds dressuurmatiger gefokt worden. Op de achterhand lopen is voor een fries niet moeilijker dan een KWPN'er. Dit ligt puur aan de bouw, als je een fries of KWPN'er hebt die achter hoger is wordt het echter wel moeilijker. Maar het is absoluut niet per definitie zo dan een fries daar in het algemeen meer moeite mee heeft.

vemrulz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:51

Ziet er goed uit hoor Manon !
Mirna is leuk !

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:04

Loesjuh schreef:
Leuke foto's!
Ik heb inderdaad vaker gehoord dat Friezen snel achter de loodlijn lopen. Maar ik heb niet veel verstand van Friezen, dus of het klopt weet ik niet.

veel friezen wel helemaal in het begin. maar moet eerlijk zeggen de manier waarop ze worden aangereden zegt meer. de fries van me tante bijvoorbeeld, blijft constant in de juiste aanleuning en volgt je hand prima. maar daar moet wel een goede en constante training voor zijn.

blackmystery : die fries van mijn tante strekt super. die komt dan ook echt een eind van de grond af.

het ligt er inderdaad aan hoe ze zijn gebouwd en gefokt, al helemaal bij de rijtypische friezen.

gipsy_fame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:00

Sorry ik houd niet van friesen alleen ik vind werl dat je hem goed rijd heel leuk ziet het eruit

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:06

ten eerste wil ik even zeggen dat het een mooie fries is
verder ben ook ik van mening dat het voorwaartse er goed in moet zitten. maar probeer het paard niet over zijn tempo heen te rijden, dus voorwaarts maar niet vluchtend. probeer ook te schakelen in tempo's zodat hij op het achterbeen terugkomt en probeer hem terug te laten komen op je zit. vaak word dan ook de tip gegeven om je paard goed naar voren te rijden en daar ben ik het ook wel mee eens, maar laat het paard af en toe ook terugkomen, want je kunt wel bijvoorbeeld hard gaan draven, maar dan hoeft het achterbeen er natuurlijk niet persee onder te zijn en schiet je er nog niks mee op.

hier een voorbeeld van mijn fries;
zoals je ziet heb ik contact op 2 teugels en probeer de hals steeds ietsjes lager in te stellen en laat hem daarbij mijn handen volgen. denk daarbij aan de activiteit van achter, zodat hij niet uitelkaar valt. dus blijf drijven van achter naar voor en vang die energie op en als het paard goed reageert ontspan je weer, enz.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Afbeelding

Manonnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:19

Dankje. Ik zal kijken of ik er wat aan heb. Ik rijd Mirna nu voorwaartser (zodat achter er meer bij komt) Maar ze is van haar zelf al erg voorwaarts, dus word ze vaak te gehaast. Maar probeer op mijn comando zegmaar voorwaarts te rijden en haar weer terug te nemen.

Maar moet nu vooral ook aan de stelling werken. Ze loopt met haar hoofd naar buiten en met dr kont van de hoefslag af. Ze snapt het binnenbeen nog niet. Daar werk ik nu meer aan dan haar rond te krijgen (lang en laag).