plusje met nieuw bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:32

bonitobol schreef:
bliksemluver schreef:
Ik vind het geen slim idee om zo'n bit bij een manegepony te gebruiken . De foto's geven geen fijn beeld.

zie bovengaand bericht

Wat is er met het bovenstaande bericht? Hebben die andere topics ermee te maken dat je maar gewoon een scherp bit bij een manegepony in moet hangen, waar vervolgens menig ruiter aan zitten te plukken.. ? Volgens mij niet...

milo

Re: plusje met nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:15

nou joepie, een ander scherper bit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:25

Wat ik nu zit te denken

Is dit niet dezelfde manege als waar eens foto's stonden van een verschrikkelijk trekkende springruiter, paarden die totaal zonder rug liepen en sprongen
Ik herriner me een schimmeltje met dressuur en een bruintje met springen wat verschrikkelijk was om te zien.

maar volgens de ts en een ander reed ie man geweldig en gaf les dat iedereen leerde met zachte hand te rijden en niet zo grof reden als hem.

zit ik nu abuis?
Of heb ik het goed onthouden.
want vreemd zou ik dat niet vinden gezien dit.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:31

Citaat:

Wat is er met het bovenstaande bericht? Hebben die andere topics ermee te maken dat je maar gewoon een scherp bit bij een manegepony in moet hangen, waar vervolgens menig ruiter aan zitten te plukken.. ? Volgens mij niet...

neeneeen sorry ik had me vergist, ik bedoelde het bericht met al de uitleg.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:41

runningkawa schreef:
Wat ik nu zit te denken

Is dit niet dezelfde manege als waar eens foto's stonden van een verschrikkelijk trekkende springruiter, paarden die totaal zonder rug liepen en sprongen
Ik herriner me een schimmeltje met dressuur en een bruintje met springen wat verschrikkelijk was om te zien.

maar volgens de ts en een ander reed ie man geweldig en gaf les dat iedereen leerde met zachte hand te rijden en niet zo grof reden als hem.

zit ik nu abuis?
Of heb ik het goed onthouden.
want vreemd zou ik dat niet vinden gezien dit.

Hej,
Ik denk niet dat dat allemaal zo is hoor?!
Wel is er eens een topic geweest over een ruiter met een bruin paard die idd niet mooi sprong. Klopt !
Onze lesgever leert idd met losse hand rijden, ik herhaal nu zijn woorden even: stop met prutsen met die teugels. Drijf je paard naar de hand toe en trek hem niet aan de teugel. Hou je teugels gewoon op een constante lichte spanning en rijdt je paard goed voorruit,actief etc. Vanaf je paard wat nageeflijker word verminder je even de spanning als beloning en dan ga je weer wat verder tot je paard ( als ie er al aan toe is ) aan de teugel loopt. Zorg er wel voor dat je paard vooruit blijft lopen, anders hangt de achterhand er maar wat achter, is je paard niet in balans en hangt hij aan je teugels en zit je weer alleen met je handen te knoeien.
Maar vooraleer we aan de teugel mochten leren rijden moesten we eerst stelling en zo leren... En onze hulpen goed te leren beheersen. Na het beheersen van het aan de teugel rijden ( en ontspannen rijden,bv de binnenteugel compleet loslaten en het paard nog altijd correct aan de teugel en in stelling laten lopen door de buitenteugel enkel of het paard de ruiterhand laten volgen en de hals laten strekken ) dan begonnen we aan de zijgangen..

Hij geeft heel goed les is mijn mening, van een groot aantal anderen. Ik weet het wel een beetje want heb daarvoor al in een aantal andere maneges gereden.. Het maximum in de les is ook 6 personen. Een paard moet na de les zeker een tiental minuten worden uitgestapt en in de winter ook zeker 10 minuten worden ingestapt...

De paarden worden echt goed verzorgd ! En wat de lesgever met zijn eigen paard doet, kan ik niets aan doen hé

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:45

ik wil best geloven dat ze op die manege leren ontspannen naar beneden te rijden, maar als dat paard ontspannen is en met een zachte hand wordt gereden, dan is dat scherpe ding toch helemaal nergens voor nodig?
ik denk dat het meer aan de ruiters ligt dan aan het paard, en als hij echt niet te houden is, dan is het gewoon geen geschikte manege pony. scherpe bitten zijn niet de oplossing, want over een half jaar heeft hij hier een keiharde mond van gekregen, ben je nog verder van huis.

ik val je niet aan hoor, jij doet het niet, maar op mijn manege heb ik nog nooit een paard met een hulpteugel of vreemde bitten gezien.
en vooral omdat ik weet dat er in de lessen met minder ervaren ruiter(tjes) niet altijd even zachtzinnig wordt gedaan met de voeten en handen, vind ik het doodzonde om een paard te behangen met dingen die eigenlijk alleen geschikt zijn voor ruiters die gevorderd zijn. (lees: zachte hand. net zoals sporen, die gebruik je ook alleen goed als je je voeten netjes stil kan laten liggen.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:50

milo schreef:
ik wil best geloven dat ze op die manege leren ontspannen naar beneden te rijden, maar als dat paard ontspannen is en met een zachte hand wordt gereden, dan is dat scherpe ding toch helemaal nergens voor nodig?
ik denk dat het meer aan de ruiters ligt dan aan het paard, en als hij echt niet te houden is, dan is het gewoon geen geschikte manege pony. scherpe bitten zijn niet de oplossing, want over een half jaar heeft hij hier een keiharde mond van gekregen, ben je nog verder van huis.

ik val je niet aan hoor, jij doet het niet, maar op mijn manege heb ik nog nooit een paard met een hulpteugel of vreemde bitten gezien.
en vooral omdat ik weet dat er in de lessen met minder ervaren ruiter(tjes) niet altijd even zachtzinnig wordt gedaan met de voeten en handen, vind ik het doodzonde om een paard te behangen met dingen die eigenlijk alleen geschikt zijn voor ruiters die gevorderd zijn. (lees: zachte hand. net zoals sporen, die gebruik je ook alleen goed als je je voeten netjes stil kan laten liggen.

Ik sluit me volledig bij jou aan. Maar zoals je zelf vermeld kan ik daar inderdaad weinig aan helpen. Ik ben ook van mening dat het paard een keiharde mond zal krijgen en dat is zonde want het is een superpaard!! ( heb er nog veeel mee gesprongen )
Even dit : sporen en hulpteugels worden niet gebruikt. We zouden niet moeten afkomen met sporen Enkel een zweepje mogen we gebruiken voor bv de hulpen vn de zijgangen te versterken of eens een extra tikje te geven, indien nodig. Beter een tikje dan een superharde stomp in zijn buik

Mijn besluit : ik ben heel tevreden over de lessen daar, en ik weet dat de paarden goed verzorgd worden ( qua eten, dekens , propere stallingen etc. .. paardjes hun stal worden ELKE DAG uitgemest , maneges die ik nog gereden heb 2 X per week of zo , ze hebben allemaal een dekentje in de winter, hebben een groot weiland in de zomer, ze krijgen veel variatie in het eten, krijgen ook nog wortels/bieten bijgevoerd afhankelijk van het seizoen. ) Maarrrr ik ga ook niet akkoord qua bitten Zeker niet !!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:24

met zo'n houding vind ik het niet gek dat die pony "niet te houden is"
En ik snap zoiezo niet dat ze zo'n bit bij een manege pony er in gooien. Hang er gewoon een vriendelijk bitje in, er wordt nogal eens geplukt en getrokken in zo'n manegepony mond en met zo'n bit wil ik niet weten wat die pony meemaakt....!!!
En als dit een van de betere manege's bij jou in de buurt is wil ik niet weten hoe het er bij die anderen aan toe gaat.

maar goed....zoals al eerder gezegd. jij kan er nix aan doen en bepaald niet wat er in die mond wordt gehangen.
maar ik wordt hier niet vrolijk van.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:37

In een woord uitgedrukt: AFSCHUWELIJK!!!
Dat bit...en dan zo'n houding..getsie als ik dat paard was smeet ik de ruiter eraf..en trok ik mn mond niet meer eens open voor dat bit in mn muil te krijgen!!
bahbah

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 01:04

Het paard ziet er op elke foto erg gespannen uit. Het paard wordt met een scherp inwerkend thiedemanbit gereden zonder logische reden. Het is een bit dat echt scherp inwerkt en waar alleen kundige ruiters mee mogen rijden (in principe geldt dit voor alle bitten) die weten wat de werking van zo'n bit precies in houdt. Het meisje op de foto trekt erg in de mond van het paard.

bonitobol schreef:
Maar vooraleer we aan de teugel mochten leren rijden..............Na het beheersen van het aan de teugel rijden.........
Je doet hier net of het 'aan de teugel rijden' van een paard een kunstje is wat je zelf moet leren om toe te kunnen passen op een paard Wat je als ruiter moet leren is om het paard aan je been te maken, te rijden met een onafhankelijke zit en rustige meegaande handen. Als je vervolgens het paard lekker soepel maakt d.m.v. overgangen, tempowisselingen en figuren zal het paard gaan ontspannen en zal het paard zelf jouw hand gaan opzoeken.

bonitobol schreef:
Na het beheersen van het aan de teugel rijden ( en ontspannen rijden,bv de binnenteugel compleet loslaten en het paard nog altijd correct aan de teugel en in stelling laten lopen

Nou toen ik dit las Een paard moet je altijd op TWEE teugels rijden. Je laat toch niet je binnenteugel compleet los Ik vind het een rare en naar mijn mening slechte manier van les krijgen!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 01:32

frieske schreef:
In een woord uitgedrukt: AFSCHUWELIJK!!!
Dat bit...en dan zo'n houding..getsie als ik dat paard was smeet ik de ruiter eraf..en trok ik mn mond niet meer eens open voor dat bit in mn muil te krijgen!!
bahbah

Djeez, overdrijven is ook een vak frieske! (lees onderste alinea maar even door, dan begrijp je het wel)

Ik vind het niet goed dat hier wordt geprobeerd d.m.v een scherper bit een probleem op te lossen.
De houding van de ruiter is inderdaad niet om over naar huis te schrijven ook al is ze aan het springen.
Misschien een blonde vraag, maar waarom geen neusriem?
Ik denk dat deze ruiter haar paard op een andere manier wat beter onder controle moet zien te krijgen, bijvoorbeeld door het springen voorlopig even te laten zitten en heel veel met dressuur bezig te gaan.
Een bit is absoluut geen oplossing voor dergelijke problemen...na verloop van tijd gaat het paard ook daar door heen lopen en is het voorgoed verpest want veel scherpere bitten zijn dat ook geen oplossing meer.
Aan de houding van het paard is ook af te leiden dat het hem / haar niet echt veel doet. Dus daaruit kan je al af leiden dat het geen goede oplossing is.
Geef die meid asjeblieft een lekkere dikke bustrens kado en probeer haar een beetje te helpen met de tips die je hier op bokt krijgt.

Aan alle mede bokker: Ga nou niet alles lopen afzeiken, dat heeft totaal geen zin...probeer nuttige tips te geven want alleen daar kunnen ze wat van leren.
Sommige bokkers kunnen soms nutteloze dingen uitkramen waardoor een TS zijn of haar hakken alleen maar verder de wal in trekt en vervolgens op dezelfde voet verder gaat.

mariz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:44

bonitobol schreef:
Na het beheersen van het aan de teugel rijden ( en ontspannen rijden,bv de binnenteugel compleet loslaten en het paard nog altijd correct aan de teugel en in stelling laten lopen

Nou toen ik dit las Een paard moet je altijd op TWEE teugels rijden. Je laat toch niet je binnenteugel compleet los Ik vind het een rare en naar mijn mening slechte manier van les krijgen!
[/quote]

ik moet dat soms ook doen, als ik les heb, puur alleen om te kijken of je niet teveel met je binnenhand aan het regelen bent, maar echt op je buitentuigel en binnenbeen aan het rijden bent.
voor de controle zeg maar.
ik begrijp het van jouw kant ook, je moet je paard altijd tussen 2 teugels rijden, en geen los vast situatie er van maken.

ankavdtolber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:25

ik vind dit niet eerlijk voor het paard...!! een fout van wie je les geeft!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:18

ik had dus goed onthouden dat het om dezelfde instructeur manege ging...

ik word hier echt enorm verdrietig van

Die instructeur zit hetzelfde op het paard als het meisje hier.
Dan is het toch logisch dat die meisje nooit leert rijden
en dat ze met scherpe bitten gaan gooien

verschrikkelijk wat erg!
Hoeveel nieuwe ruiters komen er nu bij en denken dat je zo hoort te paard rijden...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:47

Bestaat er niet zoiets als de keuringsdienst van waren, maar dan voor maneges? Als het er altijd zo aan toegaat daar, is het dan niet beter om eens serieus met eigenaar en instructeurs te gaan babellen en ze een boete opleggen? Ik vind dat dit stiekem een beetje onder mishandelling valt. Ben geen zeikerd, maar vind het zielig voor de pony's daar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:53

geloof dat deze manege nog sterren heeft ook

denk dat ze daar eens ongeziens wat vaker moeten komen
of de geplaatste foto's eens moeten zien..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:55

Ik ga echt helemaal met runningkawa mee.. vind het heel erg zielig

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:01

ik ga ook weer met RK mee

FMG8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:14

srry..... maar ik vind dat dat meisje niet egt mooi kan rijden en als ze zo gespannen is om met die pony te springen moet ze dat ook niet gaan doen:( verder vind ik het bitje er niet egt vriendelijk uitzien, dat zijn van die bitjes : zo trek ik mijn paard met zn kop tussen zn voorbenen!:( mja...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:18

Waar gaan we nu naartoen Kim?

ik wil eigenlijk wel ergens naartoe waar het lekker warm is

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:42

tja wat moet ik hier nog aan toevoegen ?
Verwijt ook dat meisje op het pony'tje niets hé Het is haar pony toch niet!

@delphi : je hebt gelijk dat komt zo over maar ok zo bedoel ik het ook weer niet. Ik bedoel dat we van de instructeur alles stap per stap leren en dat beginnen met de meest eenvoudige dingen en dan telkens stapje per stapje verder gaan ...

En dat van die binnenteugel loslaten klopt wel. Je moet idd je paard op 2 teugels rijden maar het is een oefening om je paard enkel op je buitenteugel bv in stelling t ekunnen laten lopen. Je buitenteugels is de grensteugel,toch ?

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:28

Gut gut wat een berichten toch weer..
Ik vind niet dat het meisje beoordeeld kan worden op haar rijstijl aangezien deze foto's een heel beperkt beeld geven wat ook nog eens voor de sprong is genomen.
Het bit, tsja daar ben ik ook op tegen, erg vreemd dat dit bij manege pony's word gedaan.
Verder vind ik het een erg leuk paardje =)

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:38

Noppes schreef:
Gut gut wat een berichten toch weer..
Ik vind niet dat het meisje beoordeeld kan worden op haar rijstijl aangezien deze foto's een heel beperkt beeld geven wat ook nog eens voor de sprong is genomen.
Het bit, tsja daar ben ik ook op tegen, erg vreemd dat dit bij manege pony's word gedaan.
Verder vind ik het een erg leuk paardje =)

dankje .. idd dat is dus wat ik ook probeer te zeggen maar ja
Idd van dat bit volg ik je ook helemaal
dankje !

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:41

naja waar hier wat over gevallen wordt is dat wel steeds de vreemdste foto's te zien krijgen en dat er gewoon gezegd blijft worden dat het een goede manege is

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:45

inderdaad, ik vind het een beetje raar..het vraagt eigenlijk om een paar undercoverbokkers!