milo schreef:ik wil best geloven dat ze op die manege leren ontspannen naar beneden te rijden, maar als dat paard ontspannen is en met een zachte hand wordt gereden, dan is dat scherpe ding toch helemaal nergens voor nodig?
ik denk dat het meer aan de ruiters ligt dan aan het paard, en als hij echt niet te houden is, dan is het gewoon geen geschikte manege pony. scherpe bitten zijn niet de oplossing, want over een half jaar heeft hij hier een keiharde mond van gekregen, ben je nog verder van huis.
ik val je niet aan hoor, jij doet het niet, maar op mijn manege heb ik nog nooit een paard met een hulpteugel of vreemde bitten gezien.
en vooral omdat ik weet dat er in de lessen met minder ervaren ruiter(tjes) niet altijd even zachtzinnig wordt gedaan met de voeten en handen, vind ik het doodzonde om een paard te behangen met dingen die eigenlijk alleen geschikt zijn voor ruiters die gevorderd zijn. (lees: zachte hand. net zoals sporen, die gebruik je ook alleen goed als je je voeten netjes stil kan laten liggen.
Ik sluit me volledig bij jou aan. Maar zoals je zelf vermeld kan ik daar inderdaad weinig aan helpen. Ik ben ook van mening dat het paard een keiharde mond zal krijgen en dat is zonde want het is een superpaard!! ( heb er nog veeel mee gesprongen
)
Even dit : sporen en hulpteugels worden niet gebruikt. We zouden niet moeten afkomen met sporen
Enkel een zweepje mogen we gebruiken voor bv de hulpen vn de zijgangen te versterken of eens een extra tikje te geven, indien nodig. Beter een tikje dan een superharde stomp in zijn buik
Mijn besluit : ik ben heel tevreden over de lessen daar, en ik weet dat de paarden goed verzorgd worden ( qua eten, dekens , propere stallingen etc. .. paardjes hun stal worden ELKE DAG uitgemest , maneges die ik nog gereden heb 2 X per week of zo , ze hebben allemaal een dekentje in de winter, hebben een groot weiland in de zomer, ze krijgen veel variatie in het eten, krijgen ook nog wortels/bieten bijgevoerd afhankelijk van het seizoen.
) Maarrrr ik ga ook niet akkoord qua bitten
Zeker niet !!