Rijden weer een beetje oppakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:25

Bij de 1e foto dacht ik wat is dit??? Maar toen zag ik dat je western reed ziet er erg leuk uit! En de pony heeft een super lief koppie en een mooi kleurtje!

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:37

capopjekop schreef:
Tjah dat is jouw mening, ik kan je garanderen dat het onder het zadel schoen is, controlleer dit altijd extra goed, omdat ik juist super bang ben dat ze wondjes krijgt. En dat het er niet netjes uitziet is dan jammer, ik rijd voor mijn lol en niet voor de mooi. En mss is het je opgevallen, maar op de eerste foto valt het hele erge vieze wel mee, komt vooral door de donkere foto's

En mij is altijd vertel dat je niet elke dag goed moet poetsen, dat de laag dan zo weg is, dus ik ben gewoon voorzichtig met mijn pony, en na het rijden was ze weer vies, ze is niet schoon te houden. En tjah dit is gewoon mijn manier, en ik vind er niks mis mee

En dit zijn btw niet mijn gewone kleren, rijd altijd met die broek

Aha... Nu zeg je dus 2 dingen fout.
*Ik rijd voor míjn lol (hij loopt over een tijdje met enorme
schuurplekken rond maar zn baasje heeft plezier) Jij zegt dat je daar juist op let, maar zo ziet het er eerlijk gezegd niet uit..

*niet voor de mooi; nee zo werkt het dus niet. Dit zit er ten eerste idd érg onverzorgd uit, maar het gaat ten koste van je paard. Want niet alleen onder het zadel gaat het schuren, maar onder de singel onder het hoofdstel. Als je beenbeschermers had gedragen daar onder dus ook, maar die heb je niet. En heb je gedacht aan tussen z'n benen? Dat beweegt ook en schuurt dus ook. En jeuk? Al dat zand gaat steeds meer naar beneden als het paard werkt, lekker zo op z'n huid.

Maar ach
Als jij zegt dat je 'm zo goed verzorgd, zal dat wel zo zijn.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:45

Dan moet je er toch maar op vertrouwen he. Maar goed, eerlijk gezegt snap ik niet zo waar je je druk om maakt. Zoals ik al zei, onder het zadel zit niks en dan dus ook niet op de plek van de singel. Dus waar de schuurplekken dan moeten zitten is voor mij een raadsel.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:52

"Overtollig huidvet en huidschilfers, vuil en stof en opgedroogd zweet moeten worden verwijderd.. Als dat niet gebeurd kunnen de huidporiën verstopt raken en deze zijn heel belangrijk voor het regelen van de lichaamstemperatuur. In de winter moet het vaker gebeuren dan 's zomers vanwege de dikkere beharing van de wintervacht. Poetsen moet je dus eigenlijk altijd doen, ook voordat je gaat rijden. Doe je dat niet, dan kan je paard/pony "door gaan": door het schuren van het zadel of de singel op een ongepoetste huid kunnen wondjes ontstaan die tijdens het rijden natuurlijk zeer pijnlijk zijn."

Ik geloof niet dat jij poetst, maar ik heb niet het recht om iets te zeggen over iets waar ik niks over weet. Ik wil je alleen even vertellen wat de consequenties zijn.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:56

Nou bedankt voor je stukje, dat wist ik niet.

Ik vind idd niet dat je het recht hebt om te zeggen of ik wel of niet poets. Ik vind het erg jammer dat de foto's blijkbaar de indruk geven dat ik alleen rijd voor mijn plezier. Als ik een ding belangrijker vind dan het rijden zelf zijn dat wel mijn pony's. Ik ben vaak veel te snel bezorgt, de DA komt ook al bij een kuchje. En zoals ik al zei ik heb wel gepoets, ik poets altijd de plek van het zadel/singel voor het rijden, maar daar ga ik niet meer verder over in discussie. Ik sta achter mijn manier van handelen en ik heb de indruk dat Amber het al ruim 7 jaar goed bij mij kan vinden.

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:03

Wat een drukte over poetsen, mij ijsje poets ik ook alleen op de plaats van hoofdstel, zadel en singel, juist omdat ze buiten staat, dag en nacht ( wel met een inloopstal) want je kani nderdaad wel het meeste vet weg poetsen zoals de meesten doen. Back te nature, wilde paarden worden ook niet gepoetst en worden daar niet slechter van en bij een goed passend zadel enz is de kans op schuren minimaal

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:04

@ capopjekop: Als je zo snel bezorgd bent kun je beter gewoon poétsen! Maar je hebt het stukje gelezen. En ik zeg ook niet dat ik vind dat je je paard het niet goed bij jou kan vinden. Daar heb jij dan het recht niet op. Maar ik heb mijn punt tegen jou nu wel duidelijk gemaakt.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:07

Lieve mensen
Ooit eens bij nagedacht dat een paard met een dikke wintervacht die wit is die kan je geen giga poetsbeurt geven want dan poets je de vetlaag weg dus word het diertje ziek..
Als amber op het zadel schoon is is het toch goed ??
Ze had op dat moment geen wedstrijd ofzo dus waarom maken jullie je zo druk om niks ??
Ik heb fjordje die staat zonder deken dies geel kleurig en die kan ik ook niet giga lang poetse anders word die gewoon ziek..
Maak je niet druk zeg zolang capopjekop maar weet dat wat ze doet dat doet ze goed !! En ik sta achter je want ik weet maar wat goed watje bedoeld ..
Sommige mensen houden rekening met de weersomstandigheden en de pony allebij niet ieder diertje loopt ZZ en heeft ieder weekend wedstrijd !!!

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:16

*zucht* wrom kunnen mensen nou niet eens gewoon reageren. Ik vind dat het er ontspannen uit ziet hoor Lekker relax zo alleen met een halster. En btw Loezoe is marloes jah Da paard op de avater is haar nieuwe

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:17

Ach ja, ik maak me er niet zo druk om. Vind het alktijd interessant om verschillende kanten van het verhaal te zien. Btw, dan heeft ze wel een hip paardje

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:17

klopt 4 jarige ooseven, lkkr beest

poes

Re: Rijden weer een beetje oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:17

Ik ben vand e zomer in Ijsland een trektocht van 7 dagen met ijslanders gaan doen.

Nou dat was dan wel reuzezielig.
Paarden werden nooit gepoetst.
Paarden kregen niet eens een dekje onder het zadel.
Paarden kregen er erg simpele hoofdstelletjes.

En weet je wat het gekke was? Voor het eerst in mijn leven heb ik een kudde van 70 paarden bijeen gezien die:
* geen van allen gevoelige rug hadden
* geen van allen wrijf of schuurplekjes hadden, als er al eens eentje was met een plekje van het bit werd die de rest van de week niet meer gebruikt
* prachtig in hun vel stonden en allen gezond waren.

Heus, het zijn geen barbiepoppen hoor. Paard ziet er toch vrolijk uit? Ontspannen? Al eens geprobeerd om met nat weer zo'n lekkere teddy heel schoon te krijgen zonder er water en glansspul en staartontwarrer bij te halen? Want dat vind ik dan weer ongezond. Maar goed, elk zijn mening.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:25

Wat een lief paardje heb jij zeg

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:38

ze er mooi ontspannen uit. leuke pony ze heeft een mooi kleurtje.

ik heb zelf ook een lichte pony die veel buiten staat, al poets je net zo lang je blijf zien dat die buiten staat.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:35

Nou die pony mag ook weleens gepoetst worden
Dat jij zo foto's op bokt durft te plaatsen, je weet dat daar reacties van komen.

Naja probeer je maar te verdedigen hoor, de foto's spreken meer dan duizenden woorden van je

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:56

Jemig moeilijk he lezen. Ik poets ook niet altijd mijn hele paard hoor aangezien hij dag en nacht buiten loopt. oke, als ik naar les ga ofz0 dan wel maar als ik voor me zelf rij! echt niet hoor,!! ik poets gewoon de plekken waar het mogelijk is dat het gaat schuren en hij krijgt dus zowieso 1 keer in de week echt een hele poetsbeurt en dat vind ik zat! lauk paardje trouwens "capopjekop"

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:09

Leuk paardje heb je hoor! vind t echt een mooie kleur! En wat je er verder mee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten, je pony ziet goed uit en daar gaat t toch om!

LinsxDot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:57

leuk paardje maar wat voor ras is het en
je kan wel zeggen ik ken me knollie door en door kent dat zeg ik ook altijd nou mooi niet ging er van de week zonder cap ff op ik was hem vergeten normaal doek hem altijd op en ja hoor hij bokken en hoog doetie normaal nooit hoor en ja hoor ik ben zo`n licht veertje die boktie er zo vanaf en al helemaal als je het niet verwacht en ja hoor hersesschudding dus naja je moet het zelf weten maar ik heb er van geleerd vergeet hem nooooit meer

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:08

Geen idee, ze is papierloos, waarschijnlijk iets van welsh x wat arabier. En van de cap weet ik. Heb zelf ook ooit zoiets mee gemaakt, maarin het geval van een cap die kapot is, rijd ik liever zonder, dan met een gare die meteen afvliegt en scheefzakt

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:18

Leuke pony heb je ! Het rijden ziet er lekker ontspannen uit.. jammer dat het alleen stapfoto's zijn

Martine1232 schreef:
"Overtollig huidvet en huidschilfers, vuil en stof en opgedroogd zweet moeten worden verwijderd.. Als dat niet gebeurd kunnen de huidporiën verstopt raken en deze zijn heel belangrijk voor het regelen van de lichaamstemperatuur. In de winter moet het vaker gebeuren dan 's zomers vanwege de dikkere beharing van de wintervacht. Poetsen moet je dus eigenlijk altijd doen, ook voordat je gaat rijden. Doe je dat niet, dan kan je paard/pony "door gaan": door het schuren van het zadel of de singel op een ongepoetste huid kunnen wondjes ontstaan die tijdens het rijden natuurlijk zeer pijnlijk zijn."

Ik geloof niet dat jij poetst, maar ik heb niet het recht om iets te zeggen over iets waar ik niks over weet. Ik wil je alleen even vertellen wat de consequenties zijn.

Ehm... Hoe doen ze het in het wild dan ? denk je dat er dan een mens met ene bakje borstels ze achterna komt om ze schoon te poetsen

SuusJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:38

Nou kristel, gelukkig ben je vandaag eindelijk eens vroeg uit, kun je mooi je pony eindelijk eens gaan poetsen

@ Liedje, ja dat denk ik

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 18:56

Is gebeurd hoor suus
Ze was vandaag niet zo vies
Maar goed, ze is strallend licht (naja soort van )

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:37

@ SuusJa je maakt je wel erge zorgen het is niet eens jou paard!!!! Ik bedoel reageer je nou gewoon om haar een beetje uit te bokken?? of hoe zit het? misschien heb jij je paard wel lekker op een pensionstal staan en heeft die een super mooie deken! maar zo als deze en de mijn en nog wel meer paarden/pony's staan lekker buiten zonder deken is het allerbeste wat een paard zich kan wensen en tja. zo'n licht paard maakt zich behoorlijk vies ja!!!

maar goed even iets anders ik poets mijn paard ook niet altijd helemaal uitgebreid zoals ik al eerder vemeldde heeft ook geen enkele zin met een paard dat dag en nacht buiten loopt ( wel met schuilstal ) maar goed

@ capopjekop geniet nog lekker van je ( vieze ) pony( gehehe de mijne zijn ook altijd vies hahahaha)

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:38

SuusJa schreef:
Nou kristel, gelukkig ben je vandaag eindelijk eens vroeg uit, kun je mooi je pony eindelijk eens gaan poetsen

@ Liedje, ja dat denk ik

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:51

Heerlijk ontspannen foto's!

Als ik moet kiezen tussen dit soort foto's, inclusief paard met vlekken, of 'geen gelul, trek hem in de krul, maar we dragen wel een mooi setje' foto's.....

Veel plezier nog!