help paard wil niet verder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:45

En als je haar laat omdraaien en dan stil zet?
Dus met de neus richting huis?

Achteruit lopen zal ze dan niet snel doen, want das voor haar de verkeerde kant op.
Gewoon een tijdje stil staan en als ze echt wil lopen, haar weer in de richting draaien die jij wil.
Staat ze weer stil en draait ze weer om?
Gewoon weer opnieuw stil zetten.

Het kan wel eens lang duren.

En vergeet ook niet om elke pas de goede kant op te belonen alsof je de OS hebt gewonnen.

_Karolien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:51

ja, heb ik geprobeerd, ze stapt meteen hoor, richting huis... maar zodra ik haar wil wenden gaat't weer fout. Nu ja, wie weet is ze morgen plots heel gewillig (alsof ik dat zelf geloof:) ) en anders zal ik misschien eens tot na donker volhouden ditmaal, hihi
nee, echt, ze heeft dat spelletje vorige keer echt héééééél lang volgehouden, ben uiteindelijk tot het einde van de weg gekomen (zo'n boerenbaantje, gelukkig, want stond meer in 't midden van de straat dwars en zo dan wat anders, hehe)
Ofwel maak ik het mij gemakkelijk en neem ik gewoon lekker de ruin morgen :p Is wel jammer dat er nooit iemand met me kan meerijden, dus 'k weet niet of ze 't ook zou doen als er één van haar maatjes bij is (2jarige dochter en ruin staan te "roepen" vanuit de stal natuurlijk)

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:55

Wat dat betreft ben ik verwend met Thomas, die loopt wel lekker door buiten, maar daarvoor had ik een Welshje die ook gerust pal naast een sloot recht omhoog ging.
Ik heb wat uurtjes stil gestaan.

En jaren terug reed ik een Shet merrie een echte klever, waarmee ik dus echt achterwaarts de sloot inging.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 21:01

Ik heb al heel wat kilometers er naast gelopen hoor

Stil laten staan met de neus in haar verkeerde richting, gaat ze op stijgeren.....................ze wil alleen maar omdraaien! Met de neus in de goede richting stijgert ze ook als ze niet weg mag!

ellenlouise

Re: help paard wil niet verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:34

linda_arnold schreef:
P.S. ze doet dit ook niet aan de hand, dan gaat ze gewoon voluit op de rem staan en wanneer ik haar daardoor heb gekregen wil ze de sloot in!

Daarnaast verzorg ik haar al 9 jaar, ze is dus niet geheel onbekend voor me qua karakter.

Iemand tips?

En als je haar nu direct de sloot instuurt, zou ze dat dan willen of gaat ze dan ook weer dwarsliggen? In het eerste geval heb je een probleem en in het tweede geval heb je misschien wel gewonnen.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:47

heel erg kwaad worden!!!!
rijd ze ook proeven waar ze in achterwaarts moet?? zo niet zou ik dit eens proberen: (neem vast een zweepje mee)
Als zij stil gaat staan en ook maar 1 pas achteruit loopt wanneer dat niet mag van jou; stap af, pak de zweep erbij en laat haar achteruit lopen, wil ze niet? Tik op de voorbenen of borst! hoeft niet hard maar net dat ze weet wat de bedoeling is.. en laat haar maar eens het hele pad!! achteruit lopen, maakt niet uit hoe lang het is, zelfs; hoe langer hoe beter!! voor paarden is het namelijk heel moeilijk om achteruit te lopen.. Ga er weer op zitten en probeer haar weer verder te laten lopen, nog niet?? Nog een keer maar dan verder...

Mijn paard was toen ik hem kreeg echt verschrikkelijk dwars! in iedre hoek van de bak stilstaan en steigeren net zo lang tot hij niet meer verder naar achter kon, dan sprong hij vooruit en begon weer opnieuw in de andere hoek. Ik heb hem 1 keer 3 rondjes achteruit laten lopten op de bovenstaande manier (op aanraden van een zeer ervaren ruiter, springruiter, zadelmakmaker...) . Ik ging er weer opzitten en het ging een maand goed. Toen begin hij weer.... Nog een keer gedaan maar den 5 of 6 rondjes (hele bak/hoefslag rondes) en toen was hij er zoo afschuwelijk zat van! hij heeft het in de 3 jaar daarna niet meer gedaan en is nu MANEGE paard

je kunt het een keer proberen, JIJ bent de baas en bepaald hoe lang ze achteruit MOET. laat haar doorgaan als ze niet meer wil, zij wil achteruit, Dan Gaaaaat ze achteruit

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 11:26

@ Casca

Met boos worden bereik ik werkelijk helemaal niets, behalve dat zij nog dwarser wordt! Achterwaarts lopen hoeft ze niet in proeven te doen, want we rijden geen wedstrijden. Ze is niet bang voor een zweep en al helemaal niet voor de sloot. In de bak is ze wel erg braaf en doet ze alles wat je van haar vraagt................................