Mijn paard staakt. HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:21

Anoeska schreef:
Mijn huidige instructeur geeft namelijk aan dat ik vooral niet mag 'loslaten' aan de voorkant, omdat ze dan haar zin heeft, dan is de druk van het bit. Mijn idee is juist meer; het maakt me niet uit hoe, al loopt je met je hoofd in het dak, als je maar op tempo naar voren gaat. En dan geef ik graag even lucht van voren. Of is dat ook fout?

Daarom aangespannen longeren!
Je instructeur heeft absoluut gelijk, niet loslaten van voren, handen laten staan en daarop moet je merrie nageven!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:16

XLC70 schreef:
Je instructeur heeft absoluut gelijk, niet loslaten van voren, handen laten staan en daarop moet je merrie nageven!

In principe wel, maar als hij stilstaat, aan het bokken is en je been niet doorkomt, moet je hem gewoon naar voren jagen.

Eerst naar voren en vanuit deze aktiviteit weer verbinding opzoeken.

unamie

Re: Mijn paard staakt. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:18

XLC70 schreef:

Niet bang zijn om haar te raken! Ze heeft aardig wat klappen verdiend!

Het moet voor haar zo normaal worden dat ze mega-voorwaarts loopt, zodat je onder het zadel ook een meer voorwaarts effect verkrijgt.
Zit je daarna weer op je paardje, vraag iemand van je stal die je even wil helpen.
Gaat je merrie dan weer staken of bokken, laat de ander dan even met de longeerzweep je naar voren helpen. Ook hier is een klap met de zweep absoluut niet verkeerd.

als je op deze manier je paard aan het lopen moet krijgen
waar is je rijplezier dan?
dit heeft geen enkele zin op deze manier
paardrijden is toch gewoon hobby
zo verlies je alle respect en vertrouwen van je paard
het zal misschien even "helpen" maar zodra je weer met iets moeilijks aankomt zit je weer met hetzelfde probleem en zo blijf je aan het vechten

en er zijn genoeg mensen die een paard aan het lopen krijgen zonder klappen
denk maar eens aan natural horsemanship
een tikje geven als aanwijzing is heel iets anders dan je paard gewoon "verrot" slaan

en vergeet niet.....

waar de kennis van de ruiter ophoudt begint zijn grofheid

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:10

Ben het op zich best met je eens hoor, maar paardrijden is idd hobby en je hoeft er niet mee te verongelukken.

Sommige problemen zijn goed op te lossen met goed naar je paard luisteren, maar bij sommige problemen ben ik ook voor de stevige aanpak hoor! Al is het moeilijk te bepalen wanneer wat nodig is vanachter de pc.

Maar naar mijn mening, als een paard gewoon goed gezond is, goed eten krijgt, fatsoenlijke weidegang heeft, sociale contacten en daarbij ook nog op een normale manier gereden wordt, dan kan ie best gewoon voorwaarts als er been gegeven wordt. Wat ze voor de rest uitspoken maakt niet zoveel uit en dat moet met rijkunst opgelost worden, maar been = vooruit, dat is gewoon een eerste vereiste, anders kom je helemaal niet aan dat correcte rijden toe. Als je steeds maar (te) rustig en beheerst blijft met een een paard dat niet vooruit wil dan sta je straks een uur stil in de bak!

Als dat paard de ene dag wel normaal kan reageren en de andere dag bedenkt dat dat niet nodig is, dan ben ik wel geneigd om ook wel wat duidelijker op te gaan treden hoor! Vaak moet je gewoon een keer duidelijk zijn en daarna wordt het makkelijker. Het is niet gezegd dat ze altijd grof moet zijn, maar het kwartje mag wel even vallen van mij.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:30

Ja klinkt idd misschien hard om het met klappen op te lossen, maar soms moet je even duidelijk maken wie de baas is. In de natuur geeft de leidende merrie haar ondergeschikte ook geen zacht duwtje als ze geïrriteerd wordt. Sommige paarden hebben gewoon even duidelijkheid nodig. Je kunt echt beter 1 keer heel hard zijn en dan vervolgens weer met plezier rijden, dan constant heel zacht en lief maar eigenlijk niet met plezier, omdat je paard niet doet wat jij wil.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:31

unamie schreef:
als je op deze manier je paard aan het lopen moet krijgen
dit heeft geen enkele zin op deze manier
zo verlies je alle respect en vertrouwen van je paard
het zal misschien even "helpen" maar zodra je weer met iets moeilijks aankomt zit je weer met hetzelfde probleem en zo blijf je aan het vechten

Mijn ervaring is toch anders.... Ik heb mijn merrie ook op een dergelijke manier door het staken heen moeten krijgen. Die had juist geen respect meer voor mij omdat ik het continu bleef vragen. Een paard heeft ook behoefte aan duidelijkheid en grenzen, en een paard dat zonder reden zo tegen het been is is grenzen aan het zoeken.
Toen het voorwaartse opgelost was kon ik veel meer met 'r, ook bij moeilijkere dingen gaat ze niet opeens weer aan het staken.
Zolang het paard niet snapt wat ze fout doet heeft het idd geen zin om te slaan. Op dat moment verlies je respect en vertrouwen, maar als je direct straft als ze echt fout zitten kan het best.

MariTxDjordI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:06

Paardrijden doe je indd voor je lol.. maar heb je nog wel lol als je paard zo erg staakt als de merrie van Anoeska? Ik denk t niet...

MariTxDjordI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:07

unamie schreef:
als je op deze manier je paard aan het lopen moet krijgen .. dus..

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:35

MariTxDjordI schreef:
Paardrijden doe je indd voor je lol.. maar heb je nog wel lol als je paard zo erg staakt als de merrie van Anoeska? Ik denk t niet...

Heb je ook niet, daarom moet je dit op zien te lossen. Om weer met lol in het rijden verder te kunnen gaan

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:14

Hoe is ze op de voorwaartse hulpen vanaf de grond ( longeren, loswerken etc ) ? Mijn ervaring is dat paarden die staken vaak ook op de grond tegen de druk ingaan.Dus voorwaartse hulp = reactie terug.

Ik zelf zou eerst op de grond zorgen dat ze onvoorwaardelijk voorwaarts is op de hulpen en daarna in het zadel met ondersteuning vanaf de grond de voorwaartse hulpen opnieuw "inprogrameren" jij geeft de hulp voor voorwaarts, bij geen reactie of tegengestelde reactie komt de persoon op de grond in ter ondersteuning( vandaar dat je het eerst op de grond hebt opgelost )Dit blijf je conseqeunt herhalen.Jij geeft hulp-> geen reactie vanaf de grond.Meestal pakken ze dit vrij snel op.Dan met minder ondersteuning en grotere corectie van jouw en eventueel hulp vanaf de grond.

Dan komt er een moment dat de persoon op de grond langs de bakrand staat en alleen in nood ingrijpt.Blijf super scherp op de reactie! been is onvoorwaardelijk naar voren!De eerste correcties zijn het belangrijkst.Beter goed in het begin dan heb je vaak maar een paar correcties nodig en kan je gaan afbouwen.Is de correctie niet overtuigend genoeg is jouw gezag alweer ondermijnt en ben je jouw geloofwaardigheid kwijt en zul je "bijna"opnieuw moeten beginnen.

Succes!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:19

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zie vaak het woord: klappen geven, voorbij komen.

Heb het helaas ook meegemaakt. En ik begin er nu een beetje uit te komen. Mijn probleem was, dat als ik de teugels op maat ging maken, dat ik dan niet meer ontspannen op mijn paard zat. Met alle gevolgen van dien.

Jammer dat zoveel mensen zeggen van: sla dat paard. Been there, done that. En dan echt slaan, geen zielige tikjes, maar echt hard. Je komt er, vaak, niet echt verder mee. Ik iig niet. En ik kan het ook steeds minder hebben dat mensen zo reageren. Vaak zit de fout (hoe onbedoeld of onbewust ook) toch echt bij de ruiter of medisch bij het paard (wat hier niet het geval is).

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 17:04

PeruaansePas schreef:
Hoe reageert ze op een andere ruiter?

Ik heb er laatst een andere ruiter op laten rijden, juist omdat ik wilde weten of het probleem misschien bij mij ligt. Hij is een stuk groter dan ik, en heeft ook wat meer kracht in z'n benen, en daardoor wat meer overwicht op haar. Het ging iets beter dan bij mij. Maar eigenlijk niet noemenswaardig, om te concluderen dat ik het probleem ben.

Ik ben ook niet altijd voor slaan. Maar als mijn probleem met een paar 'flinke klappen' opgelost kan worden, dan vind ik het niet zo erg. Dan moet ik inderdaad wel zeker weten dat dat de oplossing is, dus het moet wel beter worden.

Ook met de tips over het bijgezet longeren ga ik zeker iets doen. Vooral veel voorwaarts longeren dus. Meteen reactie eisen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:22

Ja, ook heel goed. Ik rij momenteel een hengst die aan de longe exact doorheeft dat ik hem toch niet echt iets ga doen. Hij wandelt dus het liefst een beetje rond. Hij moet van mij echt direct op mijn commando vertrekken en wel vlot. Doet ie dat niet dan sprint ik op hem af (zweep raakt hem toch niet, vindt ie niet boeiend genoeg) indien nodig met lawaai. Ook als ie door moet draven en hij valt in zo'n sukkelgalopje laat ik hem direct wegsprinten (da's vooral nu lekker in de modder)

Dit paard bokte ook in het begin als ik hem voorwaarts wilde laten galopperen (maar niet zo erg als de jouwe), dit was na een paar tikken wel over. Maar ik ben heeeel consequent met longeren en het rijden is in ieder geval een stuk verbeterd en aan de longe leert ie het ook wel.

Succes, ben benieuwd hoe het gaat.
En je hoeft je paard ook niet de hele tijd te slaan. Alleen als ze niet voorwaarts wil, toch? Simpel.

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:27

pff die Indoctro van ons is de hele week ook al aan het staken...Ze was gewoon aan het stappen komt ze zo recht omhoog...draait zich al staande om, komt neer, komt weer omhoog en ga zo maar door dom beest. Toen is er iemand in de bak gestaan met de longeerzweep, toen deed ze niets en zodra die persoon er weer uitging begon ze weer....maf dier

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:00

ik heb zo ongeveer het zelfde probleem,,
afgelopen 2 weken was het slecht weer en heb maar 2 keer gereden.. voor mijn vzpaardje waar ik op rij veelste weinig maar goed,
stapte er woensdag weer op,, leuk en alles ,, wou gaan draven ,, dacht je dat het wou??!?!? neeeeeeee voor geen meter heb meer als een uur gestapt ,, halthouden stap enzovoort,,
ben lief tegen dr gaan doen,,hopen dat ze zo in draf wou , maar nee !!
heb haar tikje met spoor gegeven reageerde ze ook niet op,
tik met zweep op de kont , ook niet gaat ze alleen maar chaggerijniger worden en lopen bokken en steigeren.
gister weer gereden en toen kreeg ik haar wel in draf ,, wel bijna weer een uur geduurt maar goed,,
paar rondjes draf en ben afgestapt heb dr beloond en klaar,
vandaag zou ik weer heen maar om paar redenen kon ik niet heen ,, dus helaas,,

ze staat ook alleen in de wei al meer als een jaar ,, misschien dat daar het probleem ligt..denk het haast wel ze gedraagd zich niet echt meer als een paard,, maar goed

tips , ideen zijn bij mij ook welkom,
heb nog geen les maar ben druk bezig om alles rond te krijgen.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:13

Ik heb dus hetzelfde probleem als de TS

Ik heb alleen een haflingerruin van 3,5 hij is nu ongeveer 15 keer onder het zadel geweest, in het begin deed hij het goed maar nu begint hij ook met dit zelfde.. Ik ben ook redelijk ten einde raad

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:25

Een paard doet niks voor je als jij niet de baas bent, of hij het werk nou wel of niet leuk vind.
Het is vervelend en ook wel een beetje zielig, maar je moet hem gewoon goed duidelijk maken dat jij de baas bent. Ik zou iemand eerst met de longeerzweep ernaast laten lopen, en wanneer hij niet op je hulpen reageert een flinke veeg geven.

En ik zou er toch nog een keer iemand anders op laten rijden: als hij door niemand voorwaarts is te rijden word het wel wat lastiger.
Ik ken iemand die een friese hengst heeft die zo verschrikkelijk lui is dat ze hem elke vijf stappen vreselijk op z'n donder moet geven: hij blijft gewoon lui. Ik zou in zo'n geval er voor kiezen hem alleen met buitenritten te rijden of er helemaal niet op te rijden. Maar dit is wel een uitzondering, een normaal paard zal je volgens mij gewoon voorwaarts moeten kunnen krijgen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:43

Was het maar zo simpel

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:55

Wat bedoel je daarmee kiwiko?
Anoeska zegt dat haar paard bokt als ze hem een tik geeft terwijl hij lichamelijk in orde is. Voor zover mijn paardenkennis reikt betekent dat dat hij je beetneemt. Daar zit geen ingewikkelde paardenpsychologie achter hoor.
Je lost dat nou eenmaal alleen op door streng en duidelijk te zijn.
Wil je het paard een cursus motivatie geven ofzo?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:46

Tja, ligt eraan......... als het een ruiterfout is dan kan het je bij sommige paarden heel duur komen te staan Er is altijd een reden waarom zo een paard zo reageert, naar voren moettie dat staat buiten kijf.

Maar een paard hard slaan heeft niks met "de baas" zijn te maken

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:41

Anoeska schreef:
Ook met de tips over het bijgezet longeren ga ik zeker iets doen. Vooral veel voorwaarts longeren dus. Meteen reactie eisen.

Ik heb je gepbt voor meer info!
Heel veel succes!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 01:47

kiwiko: misschien zeg ik het inderdaad een beetje lomp. Hij gaat je niet als baas zien als je hem alleen hard slaat, maar pas wanneer je altijd in de omgang met je paard duidelijk en consequent bent
Maar als je wanneer hij bokt als je hem aantikt hem heel lief vraagt of hij alsjeblieft misschien wil gaan lopen kun je er zeker van zijn dat hij je niet meer als baas ziet.

Anouska: hoe lang heb je dit probleem eigenlijk al? Je zegt dat je paard 10 jaar is: als hij dit zijn hele leven al heeft gedaan is het wel heel moeilijk om het nog af te leren.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 09:41

Mijn vorige paardje was een fjordenruin. Ik had het met hem juist met een buitenrit. Ik ging weg bij stal en gelijk draaide hij zich om. Ik kon hem slaan wat ik wou, maar het had geen zin. Mijn opa erop, die sloeg hem 1x zo hard dat hij opeens toch wel naar voren wou. Dus hij reageerde tegenover een andere ruiter wel anders. Maar wat ik nu wil zeggen is dat een andere ruiter helemaal geen zin heeft. Na die keer dat mijn opa erop is geweest, hield ik het probleem. Elke keer weer omdraaien. Dus je kan er wel iemand anders op laten, maar daarmee is het probleem bij jezelf nog niet opgelost. Misschien dat als je zelf echt 1x zo hard met de zweep een klap geeft dat ze luisterd en het nooit weer vergeet, maar het kan ook zijn dat ze het toch blijft doen. Ik zou voor meer afwisseling kiezen. Ga is een paar weken wat vaker naar buiten of een sprongetje maken Succes!

Hinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:22

Nee natuurlijk heb je het probleem daar niet mee opgelost, het is ook alleen maar om te kijken waar het probleem ligt: als hij het bij een strenger iemand niet doet dan weet je dat jij strenger moet zijn. Als hij het bij iedereen doet weet je dat streng zijn niet helpt en hij bijv. misschien iets lichamelijks heeft.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:29

Als hij op buitenrit is, rijd je hem dan wel of niet aan de teugel?

En wat doet hij met longeren met touwtjes oid?

Vind het nl een beetje vreemd dat hij wel lekker loopt met losrijden, maar zodra je hem oppakt niet meer. Gezien het waarschijnlijk niet een lichamelijk probleem is, denk k dat het of aan jou ligt, of het paard snapt niet helemaal wat je wilt.