Geen rem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:09

Mijn verzorgpony is ook zo, die doet z'n hoofd dan ook nog omhoog, dat ik helemaal geen controle meer heb. En aan een langere teugel is hij rustiger, maar dan gaat hij nog steeds er hard en rent hij soms ineens van de hoefslag af en doordat hij zo hard gaat, lig ik er steeds bijna naast. Ik rij altijd eerst wat voltes en na een poosje (paar minuten) rij ik een heel rondje en als hij niet wil stoppen weer voltes en anders zet ik hem tegen de bakrand aan, dat helpt ook wel. Maar aan de teugels trekken heeft helemaal geen zin bij hem, dan gaat hij nog harder :S

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 23:14

Ok ik had dus vandaag weer groepsles (daarvoor eerst een halfuurtje privéles) en ik mocht even het dressuurzadel van m'n instructrice lenen (heb zelf een heel slecht vzh zadel). Ik probeerde haar op m'n zit terug te nemen en het werkte heel goed zelfs! En soms moest ik haar dan op een kleine volte zetten en dan ging ze al meteen in stap over.
Het 1e halfuur van de groepsles ging heel goed, maar daarna begon ze wéér keihard te rennen... Ik moet soms echt ff onthouden dat ik niet aan 1 stuk door moet trekken en goed moet zitten, maarja.

Bienotje

Re: Geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:55

Erg moeilijk, maar probeer jezelf daar continu aan te helpen herinneren en jezelf daarop te controleren (weliswaar met hulp van je instructrice dan).

P.s. Probeer te voorkomen dat je omdat je paard dan zo voorwaarts is afwachtend gaat rijden door je been af te steken en juist met de teugels haar terug te nemen. Ook als ze voorwaarts is an je been rijden, naar je hand toe. Misschien is het ook een kwestie dat je paard op die momenten jouw beenhulpen niet goed accepteerd, misschien rent ze er op die momenten voor weg ofzo? Ook dan, je been angesloten houden. Door veel te herhalen kun je har ook op die momenten leren je beenhulpen te accepteren.

Kostbaar natuurlij, maar misschien een motivatie om zelf een goed (dressuur)zadel aan te schaffen?!

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:56

Zaterdag komt de zadelmaker, dus het dressuurzadel komt eraan
Vandaag weer voor mezelf gereden. Ik heb gewoon met half losse teugel gereden en voor de rest op m'n zit en het ging zo goed!! Ik wist echt niet dat ze zo goed op m'n zit reageerde! Nouja, soms rende ze erdoorheen en moest ik haar als "noodrem" op een hele kleine volte zetten, maar het ging voor de rest heel goed!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:08

mooi zoo gaat al beter, zo te leze..
de mijne reageert blijkbaat ook op zit enzoo en dat wist ik van te voren niet..

maar gwn je benen langs je paard houden, dus niet afsteken
ze is al aan een zadel gewend, en aan een hoofdstel enzo, dus aan die benen went ze ook wel

Laure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:51

Ik herken mezelf zo goed in jou. Als ik alleen rijd, heb ik niet zo vaak problemen, maar als er meerdere mensen (5 à 6) in de bak rijden, heb ik een crosspaardje onder me. Het enigste wat ze wil is harder, harder. Soms krijg ik haar dan snel rustig, maar meestal wordt het het begin van een gevecht. Dan stop ik met wat ik bezig was en begin helemaal opnieuw. Ook laat ik de teugels dan 10 -15 cm langer zodat ze met haar hoofd ook lager loopt. Zo beginnen we helemaal opnieuw: figuren in stap, overgangen naar draf, figuren in draf,.... Ze ontspant dan en loopt beter. Soms gaat ze nog harder, maar dan is het meteen een overgang naar stap, 5 passen in stap, terug naar draf. Dus even overgangen maken. Ze is zo rustig dat ik dan even kan galloperen (op de cirkel welliswaar) met die (langere) teugels. Daarna neem ik mijn teugels weer op normale lengte en begin ik 'zwaarder' te rijden. dus meer dressuuroefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts,...

goed dat het al beter gaat! Ik weet dat het moeilijk is om te denken: 'ik mag niet blijven trekken!' Maar het helpt wel! Succes nog!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:03

Steeds terug nemen voordat hij te hard gaat....
Dus stap, aandraven en weer stap en dan jezelf goed zwaar maken, zodat hij jouw aanwijzingen gaat begrijpen.
Steeds iets langer gaan draven en soms weer snel stappen...
Het paard gaat dan beter op jou letten.
succes!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 06:11

Mijn verzorgpaard doet precies het zelfde. Ik probeer het altijd op te vangen door goed op haar te letten. Wil ze versnellen dan probeer ik op tijd haar terug te rijden en laat haar dan heel rustig (op het tempo dat ik wil!) draven. Schiet ze al onder me vandaan, dan zal ze lopen ook tot ik zeg dat ze minder hard mag. Op deze manier hoef je niet het gevecht aan te gaan dat ze moet stoppen en je paard bedenkt zich echt wel de volgende keer als jullie gaan galopperen.
Succes!

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:38

op de volte zetten steeds kleiner dan sminderd hj vanzelf vaart